Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan, maar die ene collega...

14-11-2019 10:05 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik heb een nieuwe baan voor 3 maanden nu. Ik was super gemotiveerd en had er zin in, ik stelde me open op en deed super hard mijn best. Ik heb alleen weinig werk en zit er niet goed in mijn vel nu. Ik ga in april verhuizen naar een andere stad en wil ook niet 2x 3-4 maanden baan op mijn cv hebben staan.

Goed: het probleem heel beknopt (ivm herkenbaarheid). Ik werk in een groot team maar ik werk nauw samen met 1 collega, we zitten 40 uur per week naast elkaar en hebben dezelfde baan. Ieder gezellig gesprek dat ik heb bemoeit ze zich mee, iedere klant die ik help bemoeit ze zich mee. Dit is niet zo voor de andere nieuwelingen. Soms wordt ze uit het niets onwijs boos op me en roept ze rare dingen (o.a. je bent onwijs irritant en dat doe je expres). Ik krijg ook heel vaak preken als ze een opmerking naar een andere collega opving maar niet goed begreep. Ik zit er gewoon niet lekker als iemand naast me om het minste en geringste al boos op me wordt en constant op de vingers kijkt.

Mijn manager neemt het vooral voor haar op, maar ik doe oprecht mijn werk en probeer mij professioneel op te stellen. Oprecht gaat het hier om de verkeerde collega een vraag stellen bijvoorbeeld. Overigens wordt ze de ene dag boos op me en de andere dag is ze de gezelligheid zelfe.

Ik heb geen idee hoe ik hiermee om moet gaan en ik merk dat ik langzaamaan al minder zelfvertrouwen krijg. Tips?

*Edit: aantal details weggehaald
anoniem_387473 wijzigde dit bericht op 23-11-2019 10:06
Reden: Te herkenbaar, heb aantal details weggehaald
12.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo'n collega heb ik ook. Iedereen ergert aan haar en binnen de organisatie weet ook iedereen wie ze is.
Ze doet ook vele dingen goed. Organiseerd veel en pakt veel dingen op. Organiseren is ze goed in. En dat werkt in haar voordeel maar in omgang met collega's en bewoners daar zit een steekje los. Ze bekt jongeren ook af als het niet gaat zoals zij het wil want ja, zij is degene met het meeste ervaring.
Spreek je haar hier op aan dan ligt de fout altijd eerst bij jouw. Vervolgens komt ze er op terug om haar excuses aan te bieden.
Maar dit herhaald zich 10x ipv dat ze aan zichzelf werkt. Want ja, zo ben ik eenmaal zegt ze.

Organisatie kan niet heel veel mee en profiteer van haar organiserend skills en wacht tot ze met pensioen gaat, over 5 jaar.
Iedereen weet dit ook maar sommigen gaan wel weg mede door haar. Dat klopt gewoon niet.

Zelf ben ik binnenkort ook weg door een ander reden maar me grootste voordeel is wel haar verlaten. Vreselijk zulke mensen.
Neem pas ontslag als je echt wat anders hebt!

Ik had ooit een baas bij een hele kleine organisatie die ook heel onprofessioneel opmerkingen maakte die emotioneel, manipulerend en totaal niet zakelijk waren. Hij zette enorm veel druk op me en toen ik hem aangaf dat het echt raar is dat iemand op de werkvloer zo’n toon tegen je aanslaat (je hebt namelijk een zakelijke verhouding met elkaar; daar past het niet in om af te reageren of andere relationele dingen op elkaar te projecteren)
zei hij serieus: “Ja maar dat had je ook verdient”. Echt NUL zelfreflectie of gene. Dus ik ben vertrokken; zalig!

Die man vertelde ook (zonder zich dood te schamen) dat zijn zoontje (toen peutertje) “niet meer met papa wilde schaatsen omdat hij hem nooit bij kon houden”. Dus winnen van een peuter is belangrijker dan je kind een leuke ervaring geven om de liefde voor schaatsen over te dragen...
Alle reacties Link kopieren
Moeilijke mensen heb je overal.
Je kunt wel vertrekken maar wil niet zeggen dat je bij een andere baan weer niet zo'n figuur tegenkomt.
Robinson schreef:
22-12-2019 19:57
Moeilijke mensen heb je overal.
Je kunt wel vertrekken maar wil niet zeggen dat je bij een andere baan weer niet zo'n figuur tegenkomt.
Dan zou ik weer vertrekken als het dezelfde scheve verhouding was (baas die door niemand gecorrigeerd wordt). Ik ga niet lijdzaam het onderwerp zijn van iemands projectie van een geknakte jeugd of een weggelopen partner of wat dan ook als er voor mij enkel een zakelijke overeenkomst speelt.
Alle reacties Link kopieren
CherryBlossom- schreef:
21-12-2019 21:32
Ze doet ook vele dingen goed. Organiseerd veel en pakt veel dingen op. Organiseren is ze goed in. En dat werkt in haar voordeel maar in omgang met collega's en bewoners daar zit een steekje los. Ze bekt jongeren ook af als het niet gaat zoals zij het wil want ja, zij is degene met het meeste ervaring.
Spreek je haar hier op aan dan ligt de fout altijd eerst bij jouw. Vervolgens komt ze er op terug om haar excuses aan te bieden.
Maar dit herhaald zich 10x ipv dat ze aan zichzelf werkt. Want ja, zo ben ik eenmaal zegt ze.
Verschrikkelijk! En 100% mijn collega o_o
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
22-12-2019 19:57
Moeilijke mensen heb je overal.
Je kunt wel vertrekken maar wil niet zeggen dat je bij een andere baan weer niet zo'n figuur tegenkomt.
Ja daar hou ik ook wel rekening mee, maar als ik er dan weer 40 uur per week naast moet werken en mee moet samenwerken en er gebeurt niks mee dan vertrek ik weer :-)

Ik vind het ook niet zo erg om even tussen banen te zitten. Ik ervaar erg veel stress en wil naar een andere stad 3 uur verderop vertrekken. Het is sowieso handiger om daar te wonen tijdens het solliciteren (al ga ik zeker in januari beginnen met solliciteren)
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
22-12-2019 20:13
Dan zou ik weer vertrekken als het dezelfde scheve verhouding was (baas die door niemand gecorrigeerd wordt). Ik ga niet lijdzaam het onderwerp zijn van iemands projectie van een geknakte jeugd of een weggelopen partner of wat dan ook als er voor mij enkel een zakelijke overeenkomst speelt.
Dus jouw oplossing zou dan zijn elke 3 maanden vluchten?
Ik denk dat je beter kunt leren hoe je tegen moeilijke mensen kunt wapenen ;).
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
22-12-2019 22:03
Dus jouw oplossing zou dan zijn elke 3 maanden vluchten?
Ik denk dat je beter kunt leren hoe je tegen moeilijke mensen kunt wapenen ;).
Áls ik 40 uur moet werken naast en met iemand die random boos op mij wordt waar niets aan gedaan wordt, misschien wel ja. Lijkt mij niet normaal en niet iets wat ik óveral mee ga maken. Ben het wel met je eens dat ik er beter mee moet leren omgaan - maar niet op deze plek.

Ik zit sowieso niet lekker op mijn plaats in de stad en ik heb eigenlijk helemaal geen reden om te blijven nu de baan kut blijkt te zijn. Ik ben overigens geemigreerd dus woon niet in NL - weet niet of ik dat eerder heb benoemd. Mijn persoonlijk leven op deze plaats is mwah en de baan is kut. Tijd om door te gaan dan toch?
Alle reacties Link kopieren
Zo’n figuur heb ik ook gehad als collega, is niet fijn om mee te werken.
Nu bij andere baan een collega die gewoon heel dom is, is ook niet ideaal om zo iemand in je team te hebben ;)
Maar ik snap je wel, dan zou ik inderdaad op zoek gaan naar wat anders waar je je ook meer thuis voelt qua wonen
realhwmakfsd schreef:
14-11-2019 11:04
Thanks voor alle reacties! Ik kan het moeilijk uitleggen, normaal reageer ik wel sneller en assertiever maar door de voorgaande problemen en ze intimideert me ook heel erg (denk strenge juf groep 5 blik) ben ik in mijn schulp gekropen. Achteraf zeg ik er wel wat van. Maar jullie hebben gelijk: ik moet weer uit mijn schulp.

Natuurlijk komt het ook een beetje van mijn kant af want ik maak foutjes in het werk (ik werk er pas net) en daar kan zij niet goed mee dealen.

Ik heb geen historie met problemen op het werk 😛 bij mijn vorige baan zat ik onwijs goed op mijn plek en was het super gezellig, was alleen na studeren wel onder mijn niveau en nu ook een andere woonplaats.

Zouden jullie het een nadeel vinden op mijn cv om 3x een 3-4 maanden baan te hebben in 1 jaar tijd? Dat is wat mij tegenhoudt om wat anders te zoeken.
Ik heb een collega gehad die net zo 'Jantje lacht, jantje huilt' was als de jouwe. Inclusief de nare en chagrijnige boze reacties. Plus het samenklitten met de teamleider. Hierdoor was er geen ruimte voor een gesprek. Ook waren er twee collega's zonder ruggengraat die hun best deden bij haar in de gratie te vallen om de dag een beetje leuk te houden. Ziekmakend voor de rest van het team.
De reactie vanuit mijn collega was gebaseerd op angst om haar baan te verliezen, zij wilde onmisbaar blijven. Dus legde ze bepaalde dingen niet of verkeerd uit om daar vervolgens over te vallen. En zo bleef zij de enige die het werk goed kon uitvoeren. Wat een kreng was dat zeg.
Ik werd er zo ongelukkig van, dat ik ben vertrokken en zij haar shitzooi (want het was een zooitje) lekker alleen mocht blijven doen. Ik heb inmiddels een hele leuke baan en ontzettend toffe collega's.

Je bent nog niet zo lang aan het werk, als je 3x 3-4 maanden hebt gewerkt. Ik neem aan dat de andere keren zijn gestopt om andere redenen. In dat geval is het niet raar dat je nog wat rondkijkt en hieruit leert wat jij een prettige samenwerking vindt en welk bedrijfscultuur bij je past.
Alle reacties Link kopieren
realhwmakfsd schreef:
14-11-2019 10:25
Dat vraag ik mij soms ook af. Ik ben niet zo snel met reageren, ben nogal een binnenvetter en ik deed echt onwijs mijn best om mijn werk goed te doen en geen problemen te veroorzaken. Ik blijf er steeds van schrikken en me kutter voelen, waardoor ik nog minder snel reageer. Gesprekken achteraf hou ik overigens wel.

Zal proberen om er wat van te zeggen in het moment, maar iets in mij zegt dat ze dan gewoon harder schreeuwt en ik de boosdoener ben :-P
Als je niet zo goed weet wat je kunt zeggen op het moment zelf kun je proberen om op dat moment na te gaan wat het met je doet en dat te benoemen.
Bijvoorbeeld:
- Ik schrik van wat je zegt.
- Ik voel me naar door wat je nu zegt
- Ik weet niet zo goed wat ik hier op moet zeggen

Als je het bij jezelf houdt en je gevoel benoemt, is het voor haar lastig om daar iets op terug te zeggen. Het is handig om dit soort zinnetjes paraat te hebben. Dat geeft je op het moment zelf wat tijd om na te denken over je verdere reactie. En ook daarbij geldt, hou het zoveel mogelijk bij jezelf. Ze kan moeilijk ontkennen dat jij schrikt of je naar voelt namelijk. Als je zou zeggen dat zij naar doet kan ze dat wel ontkennen.
realhwmakfsd schreef:
22-12-2019 21:55
Ja daar hou ik ook wel rekening mee, maar als ik er dan weer 40 uur per week naast moet werken en mee moet samenwerken en er gebeurt niks mee dan vertrek ik weer :-)

Ik vind het ook niet zo erg om even tussen banen te zitten. Ik ervaar erg veel stress en wil naar een andere stad 3 uur verderop vertrekken. Het is sowieso handiger om daar te wonen tijdens het solliciteren (al ga ik zeker in januari beginnen met solliciteren)
Je hebt groot gelijk, hier wordt je doodongelukkig van. En zo vaak zal je niet naast zo'n raar type komen te zitten. Een raar type is al een stuk minder vervelend als je een kamer verderop zit.
Alle reacties Link kopieren
TO

Wijze en dappere keuze.
Als je 40 uur met iemand moet werken die jou stress bezorgt en wat je ook probeert niet wijzigt of aan gedaan wordt , heb je helaas niet veel keuzes.

Succes met solliciteren en ga voor een fantastische baan in 2020.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties :) ik ben inmiddels begonnen met solliciteren maar vind het allemaal maar traag... Het liefste zit ik morgen al ergens anders.

Ik kreeg van de week te horen dat ik met pinksterren geen vrij kan nemen (dit zag ik in het systeem staan, zonder overleg). Ik ben dan natuurlijk al weg maar toch... Voel me net een persoonlijke assistente die wel even invalt als hun niet willen werken. Mogen hun dan ook lekker zelf oplossen.

Ook of ik even haar werk wilde overnemen want mijn collega is een dagje weg. Ik kijk naar het werk - het stond al 6 uur open en ze wist gewoon niet wat ze moest doen. Ik heb ook aangegeven op het werk dat ik niet meer naast haar wil zitten, dus ik word over 4 weken verplaatst. VIER weken!

Ik heb ook al heel vaak bijna gesmeekt om meer werk en dit komt eraan. Duurt alleen ook nog 4 weken. In de tussentijd lekker youtuben dus.

Ik voel me echt totaal niet serieus genomen. Ik ben voor deze baan naar een andere stad verhuist (uren bij familie en vrienden vandaan). Ik heb zelfs heimwee omdat het zo kut is op werk :)

Nog even volhouden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven