Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan maar wat en hoe

18-10-2017 12:59 9 berichten
Dus ik ben op zoek naar een nieuwe baan. Heb op dit moment een vast contract dus het heeft geen haast en kan op die manier rustig rondkijken.
Maar wat doen andere mensen?
Ik weet niet precies wat ik wil, waarschijnlijk iets administratiefs maar ik wil dat met wat fysieke arbeid kunnen combineren ivm lichamelijke klachten.

Ik heb een achtergrond in een bepaald werkgebied wat ik graag wil gaan doen maar het is 5 jaar geleden dat ik iets in die functie deed.

Heb me ingeschreven bij nationale vacaturebank, Monsterboard. Via LinkedIn heb ik de optie om mij te benaderen aan gezet. Bekijk dagelijks veel vacatures maar vind het bijvoorbeeld moeilijk om op iets te reageren waar ik geen ervaring mee heb.

Wie heeft er tips om op een goede manier mijn zoektocht verder te gaan?

Thanks!!
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel weinig info, wil je tips qua beroepskeuze? Of tips hoe te zoeken? Wat is je opleidingsniveau? Relevante werkervaring? Wat is de branche waar je misschien naar terug wil?
Nu kan ik er eigenlijk geen zinnig woord over zeggen.
Ik wil niet teveel prijsgeven over wat het werkgebied is ivm privacy.

Als je op een vacature reageert waar je duidelijk niet de opleiding voor hebt gedaan maar toch denkt dat je geschikt bent voor de functie hoe kan ik dat dan het beste verwoorden?

Eigenlijk meer een algemene vraag hoe zoek je als je niet precies weet wat je wil ;) nog steeds vaag dat snap ik :)
Je topic en antwoord zijn wel heel erg vaag.

Heb je een administratieve opleiding gedaan?
Je wil juist deels fysiek werk doen omdat je fysieke klachten hebt. Is dat wel verstandig?

Je wil mogelijk terug naar het werkgebied van vijf jaar terug. Kun je inschatten of een opfriscursus of nieuwe cursus je kansen vergroten om daar terug te keren? Mogelijk even contact opnemen met een oud-collega om e.e.a. te vragen.
Alle reacties Link kopieren
boterhammie schreef:
18-10-2017 13:20
Ik wil niet teveel prijsgeven over wat het werkgebied is ivm privacy.

Als je op een vacature reageert waar je duidelijk niet de opleiding voor hebt gedaan maar toch denkt dat je geschikt bent voor de functie hoe kan ik dat dan het beste verwoorden?

Eigenlijk meer een algemene vraag hoe zoek je als je niet precies weet wat je wil ;) nog steeds vaag dat snap ik :)
Een opleiding is niet alles. Enthousiasme en relevante (werk)ervaring zijn ook belangrijk. Als jij denkt dat je op basis daarvan geschikt bent voor de functie, dan is het aan jou om dat in je brief ook aan de werkgever over te brengen. Wij kunnen jou niet vertellen hoe je dat het beste kunt verwoorden. Maar misschien snap ik je vraag verkeerd?

En hoe je zoekt als je niet precies weet wat je wilt? Nou gewoon, door te kijken naar welke functies je gevoelsmatig aanspreken. Wat lijkt je leuk om te doen?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Als je nog niet precies weet wat je wilt is het handig om je daar eerst verder in te verdiepen. Ik vond de beste manier om dat te doen met mensen praten. Mensen die een interessante functie hebben eens vragen wat ze precies doen en dan me goed afvragen wat ik daar van vind. En op basis daarvan proberen ook met andere mensen te praten die iets soortgelijks doen wat nog beter in de buurt komt, net zolang tot je een paar keer denkt, ja, hier wordt ik echt blij van omdat het voldoet aan deze eigenschappen.

En er is maar 1 manier om er achter te komen of je ergens voor in aanmerking komt en dat is solliciteren. Maar over het algemeen heb je meer kans als je zorgt dat je ergens informeel op gesprek gaat. Zo ben ik terecht gekomen op mijn huidige functie, waar ik geen ervaring mee had, in een branche waar ik geen ervaring mee heb. Na een goed gesprek met iemand over wat ik zoek in een baan en over waar ik goed in ben zei hij dat hij een idee had en me wel ergens wilde voordragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat niet willen prijsgeven ivm privacy nooit zo goed. Ik ben boekhoudster en nu weet jij wie ik ben? In elk vak werken zoveel mensen dat het mij knap lijkt dat wij meteen weten waar je woont en wie je bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel, 10+ werkzaam geweest in de justitie wereld (ook een redelijk relevante opleiding) en nu sinds 3 kwart jaar echt een totaal andere baan (werk met jongeren) waar ik geen relevante opleiding voor had gevolgd.
Wel heb ik wat ervaring, dat in combinatie met mijn verhaal en manier van presenteren zijn ze overstag gegaan.
Dus ik zou zeker solliciteren als je een leuke vacature tegen komt.

Hier in het zuiden is bv werken-in-west-brabant-punt-NL bijvoorbeeld ook populair naast de normale websites. Wellicht voor jouw regio ook zoiets?
Not my circus, not my monkeys
Ok dus als ik de reacties zo lees is het eigenlijk gewoon schrijven en hopen dat ik als persoon gewoon goed ben en dat er niet perse naar mijn werk ervaring gekeken wordt.

Ik woon in Limburg. Limburgvac is waar ik verder ook vaak kijk.

Ik heb een mbo opleiding inkoop gedaan en nu werk ik in de medische branch. Plus ik zoek geen voltijd baan ivm kinderen

Ik wil graag een bureau/fysieke baan omdat de hele dag zitten niet goed voor mij is. Afwisseling qua beweging zou goed zijn voor mij. Dan heb ik het niet over naar het koffieapparaat lopen ;)

Als ik andere mensen zou vragen denk ik dat er globaal, mensen helpen, uit komt. En dat is natuurlijk ook weer super algemeen. Maar een ondersteunende functie zou het beste omschrijven wat ik dan wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven