Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan of niet?

19-11-2020 17:31 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even op zoek naar advies van vreemden, het advies in mijn omgeving is heel erg gekleurd door wat mensen in hun persoonlijke kring ervaren.

Ik ben zo goed als aangenomen voor een hele gave functie (alleen nog referentiecheck). Het gaat om 36 uur (4x9), maar in de praktijk zal het het eerder 40 - 45 uur zijn. Ik kan na Corona 1 dag (soms 2) thuiswerken, maar andere dagen heb ik een reistijd van ongeveer 2 uur dag. De functie is 2 schalen hoger dan nu (Rijksoverheid).

Mijn werk nu vind ik ook erg leuk, maar men is laks met beloften nakomen (hogere schaal) en de cultuur past minder bij mij dan de nieuwe organisatie. Je zou dus zeggen: meteen doen....

Maar ik twijfel door mijn privé-situatie: zoontje van 11 maanden, wens voor een 2e op korte termijn en een man die meer als fulltime werkt. Ik kan in de nieuwe functie ook 4 dagen werken dus hou mijn dag met zoontje. Rest van de opvang blijft ook hetzelfde, ook werkuren zullen ongeveer hetzelfde blijven (werk nu ook vaak meer dan 40 uur).

Heeft iemand voor deze keuze gestaan en wat heb je toen gekozen?
Werk je nu al bij de rijksoverheid?
Weet je zeker dat het niet in minder uren kan? (Als je dat wil natuurlijk)

4x9 zou ik zelf vervelend vinden vooral vanwege kleine kinderen aan begin en einde dag.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je een 2e als jullie beiden meer dan fulltime (gaan) werken?
wat is nu precies het probleem want ik lees het niet
Qua uren dus geen verschil met je huidige werk. Qua loon wel, namelijk meer loon straks. En qua sfeer op het werk ook, want straks leuker.
Waar zit nu je twijfel?
OohBoy schreef:
19-11-2020 17:45
Waarom wil je een 2e als jullie beiden meer dan fulltime (gaan) werken?
Waarom stel je zulke suggestieve vragen?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
19-11-2020 18:06
Waarom stel je zulke suggestieve vragen?

Ik ben oprecht benieuwd naar het antwoord. Wat is de lol van kinderen als je ze nauwelijks wakker ziet?
Ik zou het doen. Die uren maak je nu ook al, en de dingen waar je nu bij je werkgever tegenaan loopt gaan je waarschijnlijk veel meer opbreken dan als je over moet werken - want beloften niet nakomen, dat maakt uiteindelijk dat je je onveilig gaat voelen op je werk, en als een bedrijfscultuur beter bij je past zijn de uren die je er maakt ook nog eens minder zwaar. Rijksoverheid zorgt voor relatieve vastigheid ook. Je klinkt oprecht enthousiast over die nieuwe baan. Dus maak die sprong zou ik zeggen, als de uren toch te veel zijn kan je daar altijd nog over in gesprek.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
19-11-2020 18:11
Ik ben oprecht benieuwd naar het antwoord. Wat is de lol van kinderen als je ze nauwelijks wakker ziet?
Man man. Vier dagen werken betekent ook drie dagen vrij. Of heeft jouw week maar 40 uur?
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
19-11-2020 18:49
Man man. Vier dagen werken betekent ook drie dagen vrij. Of heeft jouw week maar 40 uur?

TO heeft het over 40-45 uur. In de praktijk hou je dan op het weekend na weinig daglicht over hoor.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
19-11-2020 18:50
TO heeft het over 40-45 uur. In de praktijk hou je dan op het weekend na weinig daglicht over hoor.
Je leest selectief. TO heeft het ook over 4 dagen werken. Zat mensen die na kinderbedtijd hun laptop nog even openklappen.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
19-11-2020 18:55
Je leest selectief. TO heeft het ook over 4 dagen werken. Zat mensen die na kinderbedtijd hun laptop nog even openklappen.

En ik vraag TO dus wat daar de lol van is.
OohBoy schreef:
19-11-2020 18:50
TO heeft het over 40-45 uur. In de praktijk hou je dan op het weekend na weinig daglicht over hoor.


Zou je het ook aan TO's man hebben gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een schaal 13 functie bij de overheid, met 2 jonge kinderen maar minder reistijd. Officieel werk ik 4x9 maar dat varieert bij mij heel erg. Op drukke momenten betekent dat veel meer uur, op rustigere momenten probeer ik daar een beetje de balans in te houden.

Zelf kies ik ervoor om meestal ongeveer 7-8 uur op kantoor te werken. Dan heb ik s morgens genoeg tijd om de kinderen weg te brengen en ben ik op tijd thuis om te koken of met de kinderen te spelen terwijl man kookt. Na het eten en avondritueel, klap ik vaak m’n laptop nog even open, soms kort en soms langer. Op mijn vrije dag doe ik dan vaak ook nog wat als de jongste slaapt en oudste op school is. Afhankelijk van de drukte werk ik soms ook in het weekend in slaap/tvtijd, maar alleen als het echt nodig is.

Kan je in je uur reistijd (wat) werken? Door stukken te lezen, mails te beantwoorden, etc? Je kan altijd nog ouderschapsverlof opnemen als het 36 toch te veel vindt.

Ik ken overigens ook zat mensen met een hogere schaal die het zo doen, en als je kinderen ouder worden, wordt het ook steeds makkelijker om op je vrije dag iets te doen (want: school).
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij persoonlijk erg pittig, 40+ uur in 4 dagen plus ook nog 2 uur reistijd. En dan heb ik nog niet eens kinderen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
19-11-2020 19:05
Zou je het ook aan TO's man hebben gevraagd?

Ik zei niet voor niks BEIDEN.
Als je het zoals flomo doet dan is het goed te doen, maar ik ben zelf niet zo goed in het nog even openklappen van de laptop s avonds. Dat doe ik alleen als het moet want ik ben meestal gewoon stuk.
Ik vind minstens 9 uur op een dag ook heel erg veel. Ik wil dat zelf niet, en ik sta het ook niet toe bij mijn personeel. Maar TO is het nu blijkbaar ook al zo gewend.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
19-11-2020 18:00
Qua uren dus geen verschil met je huidige werk. Qua loon wel, namelijk meer loon straks. En qua sfeer op het werk ook, want straks leuker.
Waar zit nu je twijfel?
Voornamelijk de reistijd en misschien minder flexibiliteit. En de angst voor het onbekende denk ik.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
19-11-2020 17:45
Waarom wil je een 2e als jullie beiden meer dan fulltime (gaan) werken?
Ons zoontje gaat 2 naar de opvang en 1 dag grootouders. Het meerdendeel van de tijd is hij dus bij een van zijn ouders. Het een sluit het ander niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
19-11-2020 19:47
Ik vind minstens 9 uur op een dag ook heel erg veel. Ik wil dat zelf niet, en ik sta het ook niet toe bij mijn personeel. Maar TO is het nu blijkbaar ook al zo gewend.
Nu wel ik 4x8 overdag en meestal 's De avond van mijn vrije dag als zoontje slaapt en de avond. Soms nog een andere avond en beetje op een weekendochtend. Ik ben een vakidioot ;)
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
19-11-2020 19:47
Ik vind minstens 9 uur op een dag ook heel erg veel. Ik wil dat zelf niet, en ik sta het ook niet toe bij mijn personeel. Maar TO is het nu blijkbaar ook al zo gewend.
Nu wel ik 4x8 overdag en meestal 's De avond van mijn vrije dag als zoontje slaapt en de avond. Soms nog een andere avond en beetje op een weekendochtend. Ik ben een vakidioot ;)
9 uur per dag is ook absoluut niet effectief, zeker niet 4 dagen per week! maar des te chiller dat je werkgever het toestaat! En in sommige banen zijn bijv dezelfde dag reageren of even wat mailtjes erdoortrekken van belang en dan kan t wel prima met s avonds nog even anderhalf uur, tot de jongste ook op basisschool zit.

*overigens zou ik dus lekker niet in uren teruggaan, want echt, dat doen mannen ook niet. Als werkgever zou ik hooguit 1 of 2 dagen per week voor vast 9 uur toestaan, dus op 4 dagen max 33 of 34 uur.
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 40-45 uur veel, nog los van het feit dat je een baby hebt en een tweede wil. Of je man moet bijv. minder werken en je hebt huishoudelijke hulp oid. Maarja, ik werk 32 uur zonder kinderen dus ik kan me daar wat weinig bij voorstellen.

Maar qua uren zijn beide banen gelijk zo te lezen, je nieuwe baan verdient beter. Als je denkt dat het werk inhoudelijk interessant is, dat dat vind ik voor jou het belangrijkste... dan doen!!!

Succes! En laat hier nog ff horen wat je keuze gaat zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven