Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan zwanger

25-06-2019 23:17 244 berichten
Ik zit behoorlijk in mijn maag met het volgende

Wij zijn best even bezig geweest om zwanger te raken. Inclusief een jaar medische molen.
Mijn kinderwens en het traject hebben mij een flinke tijd tegen gehouden om weg te gaan bij een baan waarbij ik het door nieuw management niet meer naar mijn zin had

De stap genomen om een nieuwe baan te zoeken (kinderopvang). Dat was vrij snel gelukt, heel fijn natuurlijk.
In de eerste weken heb ik daar vertelt over het traject. Dit omdat ik regelmatig langs het ziekenhuis moest voor echo's
Heel kort nadat ik dot heb besproken hebben ze mijn proeftijd zonder duidelijke reden beëindigd

In dezelfde week dat ik zonder werk kwam te zien ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben.
Heel blij natuurlijk, maar ironisch genoeg echt bal qua timing

Ik ben gelijk om zoek gegaan naar een nieuwe baan (ook weer kinderopvang)
Vorige week een in begonnen bij een leuk bedrijf, maar ik zit nu heel erg met het vertellen van mijn zwangerschap in mijn maag. Ergens ben ik heel bang dat ik hierdoor weer niet door mijn proeftijd kom.

Als ik wacht tot na mijn proeftijd net vertellen ben ik bijna dertien weken teen die tijd. Ik ben heel slank en min darmen puilen in de avond nu al uit, dus geen idee hoe mijn buik dan al is. Of ik het nog kan verbergen.

Ik weet niet wat te doen.
Ook net het verder wereldkundig maken man de zwangerschap. Kan je dat maken als werkgever het dan nog niet weet voor een week of wat? Wat als ze het dan via via te horen krijgen?

Ik hoop op wat inzichten van buitenstaanders. Hopelijk helpt dat qua gedachten ordenen en gevoel
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel begrijpen dat het irritant is voor degene die je aanneemt als iemand al zwanger blijkt te zijn of meteen wordt. Ze zoeken iemand voor de komende tijd, doen sollicitatie rondes, wijzen andere geschikte kandidaten af, nemen iemand aan en dan kunnen ze meteen weer opnieuw beginnen.
Alle reacties Link kopieren
@ Timetraveller: ze had het mij gewoon kunnen vertellen en als ze gewoon de beste kandidaat was had ik haar gewoon aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
07-07-2019 10:35
@ Timetraveller: ze had het mij gewoon kunnen vertellen en als ze gewoon de beste kandidaat was had ik haar gewoon aangenomen.
Dat is heel mooi maar dat weet je als zwangere natuurlijk niet van de tevoren. Er is een reden voor dat het wettelijk verboden is om te informeren naar een zwangerschap; genoeg werkgevers die je direct afserveren ook al zou je de beste voor de baan zijn. Eigenlijk zit je als zwangere dus altijd in een spagaat;

Niet vertellen maakt je in de ogen van sommigen 'sneaky', 'berekenend' of 'achterbaks'; iets waar je overigens als vrouw nog veel vaker en harder op wordt afgerekend dan mannen, want je moet als vrouw natuurlijk wel solidair/bescheiden/empathisch zijn (ik durf te wedden dat veel mannen, als zij zwanger zouden zijn, er voor zouden kiezen om het niet te vertellen maar dat veel mannelijke werkgevers vrouwen die een dergelijke keuze maken wellicht bestempelen als 'berekenend' of 'achterbaks'). Wel vertellen maakt de kans heel groot dat je alleen op grond van je zwangerschap niet wordt aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
07-07-2019 10:04
Nou ja, ondertussen ben je dus al een week of 11 (Nipt is met 11 weken toch?) en zal je proeftijd wel zo’n beetje voorbij zijn (ik neem aan 1 maand).
Dus je hebt besloten het niet te vertellen.

Ze hád al besloten te liegen het niet te vertellen
Alle reacties Link kopieren
Paarsebloem schreef:
07-07-2019 10:31
Ik kan wel begrijpen dat het irritant is voor degene die je aanneemt als iemand al zwanger blijkt te zijn of meteen wordt. Ze zoeken iemand voor de komende tijd, doen sollicitatie rondes, wijzen andere geschikte kandidaten af, nemen iemand aan en dan kunnen ze meteen weer opnieuw beginnen.

Inderdaad. Tis gewoon walgelijk dit. Zwanger zijn en je in een gesprek anders voordoen dan je werkelijk bent en een ander daarmee met jouw probleem opzadelen. Knap hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
07-07-2019 10:15
Dom geblaat dit.

Jij zult er ook fijne normen en waarden op na houden..dezelfde als TO zo te lezen.
Alle reacties Link kopieren
@*Sjaan*:
Arcticfox1 schreef:
26-06-2019 18:25
Proeftijd is blijkbaar niet een, maar twee maanden. Dan zit ik al op zeventien weken
Ik ben echt heel bang dat dor verkeerd gaat uitpakken
Jij vindt het achterbaks dat vrouwen die zwanger zijn, wachten tot na hun proeftijd. Ik vind het achterbaks dat werkgevers met één of andere vage smoes (want "want je bent zwanger" mag namelijk niet) je proeftijd niet verlengen. Arcticfox1 heeft daar recent nog ervaring mee gehad (terwijl ze alleen maar positieve feedback tot die tijd had gehad), en jij weet net zo goed als een heleboel anderen hier dat dit gewoon op regelmatige basis gebeurt. Dat jouw persoonlijke ervaring misschien anders is, is heel fijn, maar het gros hier snapt Arcticfox wél.
Alle reacties Link kopieren
Oh, 2 maanden... dus een vaste aanstelling. Nou, dan zou ik die buik maar inhouden tot die 17 weken want ik zou je er op basis van dat verzwijgen en de daarop volgende vertrouwensbreuk uit zetten.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
07-07-2019 11:00
Oh, 2 maanden... dus een vaste aanstelling.
Nee hoor, hoeft niet perse vast. Contract van minimaal twee jaar.

En als jij iemand hierom er uit gooit (vertrouwensbreuk) dan wens ik je veel succes bij de rechtbank.
Zwangere vrouwen worden helaas nog steeds gediscrimineerd vanwege zwangerschap, dus vind jij het dan raar dat vrouwen hun proeftijd afwachten? Bovendien is het helemaal niet gek om sowieso te wachten tot na de 12 weken. En er staat ook niet voor niets in de wet dat je het uiterlijk 4 (of is het 6?) weken voor je verlof moet vertellen. Alles tussen de positieve test en die 4 ( 6 ) weken voor verlof is dus wettelijk toegestaan. En dat is enkel en alleen omdat vrouwen er anders meteen uitgemieterd worden.....
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 07-07-2019 11:07
Reden: de 6 tussen haakjes werd een duiveltje....
62.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En dan nog dit: 13 weken van je zwangerschap laten verpesten want dit kan je gewoon niet lekker zitten: mooi zonde!
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
07-07-2019 11:03
En dan nog dit: 13 weken van je zwangerschap laten verpesten want dit kan je gewoon niet lekker zitten: mooi zonde!
Nee, je hele zwangerschap thuis zitten omdat je er iedere keer in/na je proeftijd uitgegooid wordt omdat je "eerlijk moet zijn", dat verpest je zwangerschap niet wou je zeggen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
07-07-2019 10:54
@*Sjaan*:



Jij vindt het achterbaks dat vrouwen die zwanger zijn, wachten tot na hun proeftijd. Ik vind het achterbaks dat werkgevers met één of andere vage smoes (want "want je bent zwanger" mag namelijk niet) je proeftijd niet verlengen. Arcticfox1 heeft daar recent nog ervaring mee gehad (terwijl ze alleen maar positieve feedback tot die tijd had gehad), en jij weet net zo goed als een heleboel anderen hier dat dit gewoon op regelmatige basis gebeurt. Dat jouw persoonlijke ervaring misschien anders is, is heel fijn, maar het gros hier snapt Arcticfox wél.

Een werkgever die een vacature aanbiedt zoekt met veel moeite in een sollicitatieprocedure iemand die hij in kan zetten om te “werken” en daarvoor te betalen. Als je weet dat je niet kunt werken of het de komende tijd niet van plan bent omdat je andere prioriteiten hebt dan solliciteer je voorlopig gewoon niet. Los eerst je eigen zaken op voordat je je aanbiedt aan een ander en je lekker maandenlang laat doorbetalen met voorbedachte rade en die ander daarna opscheept met een kleiner urencontract dan hij vroeg in de vacature. Dan leef je maar even van het salaris van je partner. Zo deed men dat vroeger ook gewoon.
hoezoos schreef:
07-07-2019 11:27
Een werkgever die een vacature aanbiedt zoekt met veel moeite in een sollicitatieprocedure iemand die hij in kan zetten om te “werken” en daarvoor te betalen. Als je weet dat je niet kunt werken of het de komende tijd niet van plan bent omdat je andere prioriteiten hebt dan solliciteer je voorlopig gewoon niet. Los eerst je eigen zaken op voordat je je aanbiedt aan een ander en je lekker maandenlang laat doorbetalen met voorbedachte rade en die ander daarna opscheept met een kleiner urencontract dan hij vroeg in de vacature. Dan leef je maar even van het salaris van je partner. Zo deed men dat vroeger ook gewoon.
En, als je het in je eentje doet? Mag je dan wel solliciteren of is het dan de bedoeling dat je na je maanden WW in de bijstand belandt en misschien je koophuis moet verkopen voordat je dat überhaupt krijgt?
En als je weet dat je een ziekte kan krijgen, hoe zit het dan?
Joh, waarom zouden we al die wetgeving ter bescherming van de werknemer niet meteen het raam uit gooien? En ouderen die wat trager worden omdat ze de nieuwe ontwikkelingen niet meer goed aan kunnen? Ook maar weg? die zijn ook aangenomen om bepaald werk te doen.
TO heeft niet haar vorige baan opgezegd, haar contract is in de proeftijd beëindigd.
Alle reacties Link kopieren
Hoezoos: serieus?!? Wat een onzin!
De overheid betaald mij gedurende het verlof van de zwangere/bevallen medewerker gewoon haar loonkosten.
Ze mag dus van mij prima zwanger worden en kinderen krijgen. Maar dat verzwijgen: Gatver.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
07-07-2019 11:59
Hoezoos: serieus?!? Wat een onzin!
De overheid betaald mij gedurende het verlof van de zwangere/bevallen medewerker gewoon haar loonkosten.
Ze mag dus van mij prima zwanger worden en kinderen krijgen. Maar dat verzwijgen: Gatver.
Maar wanneer vind jij het dan een juist moment om een werkgever in te lichten? Tot 12 weken wachten is toch helemaal niet zo raar? Oké, Arcticfox is 17 weken na haar proeftijd, dat is op zich best lang, maar gezien haar recente ervaring snap ik dat dus wel.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
07-07-2019 11:59
Hoezoos: serieus?!? Wat een onzin!
De overheid betaald mij gedurende het verlof van de zwangere/bevallen medewerker gewoon haar loonkosten.
Ze mag dus van mij prima zwanger worden en kinderen krijgen. Maar dat verzwijgen: Gatver.
Ik snap niet waarom je dat zo persoonlijk opneemt; het zegt namelijk helemaal niks over de persoon; die hoeft helemaal niet sneaky of achterbaks te zijn maar kan juist een goudeerlijke werknemer blijken te zijn. Het is gewoon zo dat ervaring vrouwen leert dat je, door iets te vertellen wat je wettelijk helemaal niet verplicht bent te vertellen, een hele grote kans hebt om je eigen glazen in te gooien.

Iemand kan 10000 keer direct en eerlijk zijn en alleen op dat moment niet; ik vind trouwens niet vertellen dat je zwanger bent, wat je op dat moment nog lang niet wettelijk verplicht bent, niet eens liegen of immoreel. Zegt imo niks over iemands kwaliteiten als werknemer,
Ik snap ook niet dat je als baas niet snapt dat het gros van de werkgevers er anders in staat dan jij.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
07-07-2019 12:13
Maar wanneer vind jij het dan een juist moment om een werkgever in te lichten? Tot 12 weken wachten is toch helemaal niet zo raar? Oké, Arcticfox is 17 weken na haar proeftijd, dat is op zich best lang, maar gezien haar recente ervaring snap ik dat dus wel.
Ze wist het al toen ze de baan aan nam: dat vind ik niet oké.
Alle reacties Link kopieren
En ja, wellicht had ze hem dan niet gekregen. Had ze iig niet voor eikels gewerkt die niet eens een zwangere vrouw kwijt kunnen op hun werkvloer.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
07-07-2019 11:32
En, als je het in je eentje doet? Mag je dan wel solliciteren of is het dan de bedoeling dat je na je maanden WW in de bijstand belandt en misschien je koophuis moet verkopen voordat je dat überhaupt krijgt?
En als je weet dat je een ziekte kan krijgen, hoe zit het dan?
Joh, waarom zouden we al die wetgeving ter bescherming van de werknemer niet meteen het raam uit gooien? En ouderen die wat trager worden omdat ze de nieuwe ontwikkelingen niet meer goed aan kunnen? Ook maar weg? die zijn ook aangenomen om bepaald werk te doen.
TO heeft niet haar vorige baan opgezegd, haar contract is in de proeftijd beëindigd.

Ieder zijn mening (en al die vrouwen waar je het over hebt die zonodig in hun eentje een kind moeten zonder vader omdat ze zo egoïstisch zijn...laten we het daar al maar helemaal niet over hebben).

Blijf wel even om topic, het gaat hier om de casus ‘baan gekregen door bewust liegen over zwangerschap’
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
07-07-2019 12:16
Ze wist het al toen ze de baan aan nam: dat vind ik niet oké.
Maar ze zat toen nog in die eerste 12 weken.... Dan heb je het waarschijnlijk aan nog bijna niemand verteld. Dat is toch niet gek?


Kijk, ik snap het best wel vanuit werkgevers en collega's; is iemand net lekker ingewerkt en zo, is ze vier maanden weg, en moet je dat op zien te lossen met iemand die je weer moet inwerken, enzovoort. Maar goed, zeker in de kinderopvang is dat nou eenmaal schering en inslag! Dan moeten er maar meer mannen gaan werken in die beroepsgroep ;-)
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
07-07-2019 12:19
Ieder zijn mening (en al die vrouwen waar je het over hebt die zonodig in hun eentje een kind moeten zonder vader omdat ze zo egoïstisch zijn...laten we het daar al maar helemaal niet over hebben).

Oh, want alle vrouwen die in hun eentje een baby krijgen, hebben dat allemaal bewust gedaan? Volgens mij zijn er nog altijd meer moeders die tijdens de zwangerschap alleen komen te staan (door scheiding of overlijden van hun man, ja, dat komt voor....) dan BOM's......
Irish_Wasser_Woman schreef:
07-07-2019 11:02
Nee hoor, hoeft niet perse vast. Contract van minimaal twee jaar.

En als jij iemand hierom er uit gooit (vertrouwensbreuk) dan wens ik je veel succes bij de rechtbank.
Zwangere vrouwen worden helaas nog steeds gediscrimineerd vanwege zwangerschap, dus vind jij het dan raar dat vrouwen hun proeftijd afwachten? Bovendien is het helemaal niet gek om sowieso te wachten tot na de 12 weken. En er staat ook niet voor niets in de wet dat je het uiterlijk 4 (of is het 6?) weken voor je verlof moet vertellen. Alles tussen de positieve test en die 4 ( 6 ) weken voor verlof is dus wettelijk toegestaan. En dat is enkel en alleen omdat vrouwen er anders meteen uitgemieterd worden.....
Precies.
Paarsebloem schreef:
07-07-2019 10:31
Ik kan wel begrijpen dat het irritant is voor degene die je aanneemt als iemand al zwanger blijkt te zijn of meteen wordt. Ze zoeken iemand voor de komende tijd, doen sollicitatie rondes, wijzen andere geschikte kandidaten af, nemen iemand aan en dan kunnen ze meteen weer opnieuw beginnen.
Ik kan ook begrijpen dat het irritant is. Maarja, ik vind heeeeel veel dingen irritant in dit leven. Jammer voor mij, want sommige dingen zijn nou eenmaal zo. Wettelijk bepaald omdat ze het collectief of de maatschappij op langere termijn ten goede komen. Vervelend voor zo'n werkgever, maar dat is het risico van het vak.
hoezoos schreef:
07-07-2019 10:50
Jij zult er ook fijne normen en waarden op na houden..dezelfde als TO zo te lezen.
Volgens mij ben jij hier degene met de 'fijne' normen en waarden. Maargoed, jouw mening verbaast me helemaal niks gezien je interessante opvattingen over het vaccineren van kinderen.
*Sjaan* schreef:
07-07-2019 11:00
Oh, 2 maanden... dus een vaste aanstelling. Nou, dan zou ik die buik maar inhouden tot die 17 weken want ik zou je er op basis van dat verzwijgen en de daarop volgende vertrouwensbreuk uit zetten.
Dit klopt al niet. Toch bijzonder hoe weinig je ervan weet als je zo hoog in de boom zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven