Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan zwanger

25-06-2019 23:17 244 berichten
Ik zit behoorlijk in mijn maag met het volgende

Wij zijn best even bezig geweest om zwanger te raken. Inclusief een jaar medische molen.
Mijn kinderwens en het traject hebben mij een flinke tijd tegen gehouden om weg te gaan bij een baan waarbij ik het door nieuw management niet meer naar mijn zin had

De stap genomen om een nieuwe baan te zoeken (kinderopvang). Dat was vrij snel gelukt, heel fijn natuurlijk.
In de eerste weken heb ik daar vertelt over het traject. Dit omdat ik regelmatig langs het ziekenhuis moest voor echo's
Heel kort nadat ik dot heb besproken hebben ze mijn proeftijd zonder duidelijke reden beëindigd

In dezelfde week dat ik zonder werk kwam te zien ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben.
Heel blij natuurlijk, maar ironisch genoeg echt bal qua timing

Ik ben gelijk om zoek gegaan naar een nieuwe baan (ook weer kinderopvang)
Vorige week een in begonnen bij een leuk bedrijf, maar ik zit nu heel erg met het vertellen van mijn zwangerschap in mijn maag. Ergens ben ik heel bang dat ik hierdoor weer niet door mijn proeftijd kom.

Als ik wacht tot na mijn proeftijd net vertellen ben ik bijna dertien weken teen die tijd. Ik ben heel slank en min darmen puilen in de avond nu al uit, dus geen idee hoe mijn buik dan al is. Of ik het nog kan verbergen.

Ik weet niet wat te doen.
Ook net het verder wereldkundig maken man de zwangerschap. Kan je dat maken als werkgever het dan nog niet weet voor een week of wat? Wat als ze het dan via via te horen krijgen?

Ik hoop op wat inzichten van buitenstaanders. Hopelijk helpt dat qua gedachten ordenen en gevoel
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
07-07-2019 13:02
Volgens mij ben jij hier degene met de 'fijne' normen en waarden. Maargoed, jouw mening verbaast me helemaal niks gezien je interessante opvattingen over het vaccineren van kinderen.
Voor een felle feministe zoals jij die de meningen van anderen regelmatig bestempeld als dom sneu en triest verbaast het mij niet dat jij graag gif spuwt..
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
07-07-2019 13:10
Dit klopt al niet. Toch bijzonder hoe weinig je ervan weet als je zo hoog in de boom zit.
Of een contract voor twee jaar. Ook goed. Maar ze werkt op een kdv: wedden van niet...
Wat betreft de proeftijd.
Door de huidige cao van de kinderopvang mag er bij een contract van langer dan 6 maanden een proeftijd van twee maanden worden aangehouden.
Ik heb een jaarcontract
Alle reacties Link kopieren
Weer wat geleerd: bij cao afwijken van BW mag dus, ook in nadeel van werknemer....
Als zwangerschapsdiscriminatie nooit voorkwam, dan was een wet om vrouwen daar tegen te beschermen onnodig geweest en nooit ingevoerd.
Dus werkgevers hebben het aan andere werkgevers die niet zo netjes handelden te danken dat er wetgeving is gekomen waarin expliciet is vastgelegd dat een werkgever niet mag vragen naar zwangerschap en een werkneemster dit ook niet hoeft te melden. Als een medewerkster verder goed functioneert, waarom zou je haar dan kwalijk nemen dat ze gebruik maakt van haar wettelijke bescherming?
Omdat jij zelf graag controle wilt en je op de borst wilt kloppen dst jij niet zo’n nare discriminerende werkgever bent? Want zoals hier al eerder geschreven, als jjj een vrouw die van haar wettelijke bescherming gebruik maakt anders behandeld dan iemand die het eerder vertelt, discrimineer je net zo goed.
( en ik heb de indruk uit mijn eigen ervaring dat het vooral vrouwelijke leidinggevenden en hr miepjes zijn die hier een probleem van maken, mannen snappen prima dat jr je eugen glazen niet ingooit voor iets dat uiteindelijk niet relevant is voor je functioneren.
Want, ik heb de vraag al eerder gesteld, is het nu echt zoveel erger dat een vrouw binnen drie maanden na aanstelling met verlof gaat dan dat dat gebeurd na een jaar of twee jaar? Als je jonge vrouwen aanneemt, zeker als je affiniteit met kinderen verwacht, kun je er van uit gaan dat ze tijdens hun dienstverband wel een keer zwanger zullen worden.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk dat allerlei mensen zich weer boven de wet stellen en vrouwen veroordelen omdat ze zich keurig aan de wet houden en hun werkgever op tijd op de hoogte stellen. En dan jezelf overtuigen dat het je om het vertrouwen gaat? En daarom iemand afwijzen of willen afwijzen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het nog niet vertellen maar ik heb het dan ook pas na de 20 weken echo verteld. Toen was ik er pas echt gerust op.

Ze mogen je niet vanwege je zwangerschap niet aannemen, maar ik heb wel vaker meegemaakt dat contracten niet verlengd werden, of zoals in jouw geval de proeftijd niet doorgekomen werd.

Ik was toen trouwens pas gerust over de zwangerschap, ik had al een vast contract. Bij een proeftijd zou ik het niet gezegd hebben voor ik zou weten dat ze mij wel of niet willen hebben vanwege mijzelf en mijn capaciteiten.
forumfossiel schreef:
07-07-2019 20:20
Als zwangerschapsdiscriminatie nooit voorkwam, dan was een wet om vrouwen daar tegen te beschermen onnodig geweest en nooit ingevoerd.
Dus werkgevers hebben het aan andere werkgevers die niet zo netjes handelden te danken dat er wetgeving is gekomen waarin expliciet is vastgelegd dat een werkgever niet mag vragen naar zwangerschap en een werkneemster dit ook niet hoeft te melden. Als een medewerkster verder goed functioneert, waarom zou je haar dan kwalijk nemen dat ze gebruik maakt van haar wettelijke bescherming?
Omdat jij zelf graag controle wilt en je op de borst wilt kloppen dst jij niet zo’n nare discriminerende werkgever bent? Want zoals hier al eerder geschreven, als jjj een vrouw die van haar wettelijke bescherming gebruik maakt anders behandeld dan iemand die het eerder vertelt, discrimineer je net zo goed.
( en ik heb de indruk uit mijn eigen ervaring dat het vooral vrouwelijke leidinggevenden en hr miepjes zijn die hier een probleem van maken, mannen snappen prima dat jr je eugen glazen niet ingooit voor iets dat uiteindelijk niet relevant is voor je functioneren.
Want, ik heb de vraag al eerder gesteld, is het nu echt zoveel erger dat een vrouw binnen drie maanden na aanstelling met verlof gaat dan dat dat gebeurd na een jaar of twee jaar? Als je jonge vrouwen aanneemt, zeker als je affiniteit met kinderen verwacht, kun je er van uit gaan dat ze tijdens hun dienstverband wel een keer zwanger zullen worden.
Recent meegemaakt: twee collega's zwanger. Een komt terug voor veel minder uren en de andere is bezig met integratie vanwege bevalling. Dit is dus wel relevant voor je functioneren. Je bent onbetrouwbaar, minder inzetbaar en niet collegiaal. Dan benoem ik nog niet de gevolgen voor werkgever.
Ik ben in ieder geval van plan dezelfde uren te blijven werken als de baby er is
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
08-07-2019 09:41
Recent meegemaakt: twee collega's zwanger. Een komt terug voor veel minder uren en de andere is bezig met integratie vanwege bevalling. Dit is dus wel relevant voor je functioneren. Je bent onbetrouwbaar, minder inzetbaar en niet collegiaal. Dan benoem ik nog niet de gevolgen voor werkgever.
Vervelend voor jou/jullie, maar jouw conclusie van onbetrouwbaar, minder inzetbaar en niet collegiaal is jouw mening, gebaseerd op deze gevallen, bepaald geen natuurwet.

Onze wetten maken het mogelijk en vaak zelfs aantrekkelijk om minder te gaan werken als je jonge kinderen hebt. Dat mensen daarvoor kiezen is dus logisch. Als jouw werkgever dat niet oplost, maar jullie harder laat lopen, is dat iets dat je niet moet doen, maar bij de werkgever terug moet leggen. Ik snap dat dat bij bepaalde beroepen lastig is, als je bijvoorbeeld in de zorg werkt of in het onderwijs, maar ook dan moet je het niet oplossen door harder te werken. En ook niet door boos te worden op een collega die een volledig toegestane keuze maakt om minder te werken. En een collega die met klachten uit haar bevalling komt onbetrouwbaar en oncollegiaal noemen? Denk je dat het haar keus of wens is om klachten te hebben? Oordeel je ook zo hard over iemand die letsel oploopt op een skivakantie of na een stapavond van de fiets valt?
viavia2013 schreef:
08-07-2019 09:41
Recent meegemaakt: twee collega's zwanger. Een komt terug voor veel minder uren en de andere is bezig met integratie vanwege bevalling. Dit is dus wel relevant voor je functioneren. Je bent onbetrouwbaar, minder inzetbaar en niet collegiaal. Dan benoem ik nog niet de gevolgen voor werkgever.
Ik zie dit als uitzendkracht die overal komt ( soms wel 4 locaties per week ) ook heel vaak gebeuren. Moeders zijn ineens veel minder beschikbaar, moeten altijd eerder weg om de kinderen op te halen waardoor ik langer door moet werken, melden zich ziek als kind ziek is, willen per se in de zomervakantie weg zodat mijn schoonzus nooit eens wat kan boeken in die tijd. Het is altijd wat.
Collega van mij kreeg bekkeninstabiliteit tijdens haar zwangerschap en was om de haverklap ziek en meldde zich met 4,5 maand al langdurig ziek. Natuurlijk kan ze hier helemaal iets aan doen, niemand nam het haar kwalijk, maar vervelend voor de rest was het wel want we waren al zwaar onderbezet daar. Ik heb geregeld een dubbele dienst gedraaid omdat ze ziek naar huis moest.

Mijn onderbuurmeisje ook, haakte met 4 maande af op haar werk ivm bekkeninstabiliteit. Nu 3 maanden na de bevalling is ze nog steeds ziek en ze gaat waarschijnlijk ook niet meer aan het werk.

Ik snap dat het voor TO een lastige situatie is trouwens, zeker omdat ze al zo lang bezig is om zwanger te worden. Het lijkt me een lastig dilemma. Ik zie trouwens in mijn werk niet vaak dat contracten niet verlengd worden omdat vrouwen zwanger raken maar uiteraard gebeurd het wel vaak zat. Ik zou niet weten wat ik zou doen als ik TO was. Lijkt me super lastig.
Madrid87 schreef:
08-07-2019 11:44
Moeders zijn ineens veel minder beschikbaar, moeten altijd eerder weg om de kinderen op te halen waardoor ik langer door moet werken
Daar zal dan toch echt wel een leidinggevende mee akkoord gegaan zijn lijkt mij. Je bedoelt dus echt dat een collega die moeder is het laatste deel van haar dienst skipt om de kinderen op te halen? Dat vind ik persoonlijk al raar, iedereen werkt toch gewoon dezelfde uren in eenzelfde dienst? En nog raarder dat jij het dan gaat oplossen door langer te blijven. Doe je toch echt zelf dan.
Haasjehop schreef:
08-07-2019 13:09
Daar zal dan toch echt wel een leidinggevende mee akkoord gegaan zijn lijkt mij. Je bedoelt dus echt dat een collega die moeder is het laatste deel van haar dienst skipt om de kinderen op te halen? Dat vind ik persoonlijk al raar, iedereen werkt toch gewoon dezelfde uren in eenzelfde dienst? En nog raarder dat jij het dan gaat oplossen door langer te blijven. Doe je toch echt zelf dan.
Ja, ik zie het vaak zat. Dan werken we tot half drie bijvoorbeeld ( catering ) en ik heb een paar collega's die hem gewoon smeren om kwart over twee, tien voor half terwijl het werk nog lang niet afgemaakt is. Dat mag ik dan doen. Vroeger durfde ik geen nee te zeggen, nu ga ik ook gewoon naar huis als het tijd is. Dan zoekt de manager het zelf maar uit.

Dat ik een dubbele dienst draaide voor die ene collega was omdat ik erg hecht met haar was. Ik vond het lullig om nee te zeggen. Nu ben ik daar wat makkelijker in geworden. Maar ja het valt zeker op dat moeder's vaak graag het eind van de dienst skippen omdat ze de kids moeten ophalen.
Madrid87 schreef:
08-07-2019 13:14
Ja, ik zie het vaak zat. Dan werken we tot half drie bijvoorbeeld ( catering ) en ik heb een paar collega's die hem gewoon smeren om kwart over twee, tien voor half terwijl het werk nog lang niet afgemaakt is. Dat mag ik dan doen. Vroeger durfde ik geen nee te zeggen, nu ga ik ook gewoon naar huis als het tijd is. Dan zoekt de manager het zelf maar uit.

Dat ik een dubbele dienst draaide voor die ene collega was omdat ik erg hecht met haar was. Ik vond het lullig om nee te zeggen. Nu ben ik daar wat makkelijker in geworden. Maar ja het valt zeker op dat moeder's vaak graag het eind van de dienst skippen omdat ze de kids moeten ophalen.
Groot gelijk. Echt raar. Mijn zoon gaat nu nog niet naar school maar mijn dienst begint en eindigt gewoon op tijdstip X, dan heb ik gewoon opvang te regelen, ook al is dat dan maar voor een half uurtje.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in het nieuws:

Onderzoek wijst uit dat een moeder met een kind van een jaar zich zo'n 21 dagen per jaar ziek meldt, waarvan in ieder geval bij drie tot vier dagen het kind als reden opgegeven is. Die overige ziektedagen kunnen daar ook mee te maken hebben.
forumfossiel schreef:
07-07-2019 20:20
Als zwangerschapsdiscriminatie nooit voorkwam, dan was een wet om vrouwen daar tegen te beschermen onnodig geweest en nooit ingevoerd.
Dus werkgevers hebben het aan andere werkgevers die niet zo netjes handelden te danken dat er wetgeving is gekomen waarin expliciet is vastgelegd dat een werkgever niet mag vragen naar zwangerschap en een werkneemster dit ook niet hoeft te melden. Als een medewerkster verder goed functioneert, waarom zou je haar dan kwalijk nemen dat ze gebruik maakt van haar wettelijke bescherming?
Omdat jij zelf graag controle wilt en je op de borst wilt kloppen dst jij niet zo’n nare discriminerende werkgever bent? Want zoals hier al eerder geschreven, als jjj een vrouw die van haar wettelijke bescherming gebruik maakt anders behandeld dan iemand die het eerder vertelt, discrimineer je net zo goed.
( en ik heb de indruk uit mijn eigen ervaring dat het vooral vrouwelijke leidinggevenden en hr miepjes zijn die hier een probleem van maken, mannen snappen prima dat jr je eugen glazen niet ingooit voor iets dat uiteindelijk niet relevant is voor je functioneren.
Want, ik heb de vraag al eerder gesteld, is het nu echt zoveel erger dat een vrouw binnen drie maanden na aanstelling met verlof gaat dan dat dat gebeurd na een jaar of twee jaar? Als je jonge vrouwen aanneemt, zeker als je affiniteit met kinderen verwacht, kun je er van uit gaan dat ze tijdens hun dienstverband wel een keer zwanger zullen worden.
Inderdaad. Weer zo'n voorbeeld van vrouwen die de emancipatie van vrouwen tegenhouden.
hoezoos schreef:
10-07-2019 09:21
Vandaag in het nieuws:

Onderzoek wijst uit dat een moeder met een kind van een jaar zich zo'n 21 dagen per jaar ziek meldt, waarvan in ieder geval bij drie tot vier dagen het kind als reden opgegeven is. Die overige ziektedagen kunnen daar ook mee te maken hebben.
Zo he! Dat is echt asociaal veel!! Dat had ik niet gedacht.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
10-07-2019 10:34
Zo he! Dat is echt asociaal veel!! Dat had ik niet gedacht.

Vraag dan even een bron joh, in plaats van het klakkeloos te accepteren. 21 dagen ziek melden als gemiddelde is absurd en onwaarschijnlijk veel, dus de kans dat het klopt lijkt me niet heel groot.
hoezoos schreef:
10-07-2019 09:21
Vandaag in het nieuws:

Onderzoek wijst uit dat een moeder met een kind van een jaar zich zo'n 21 dagen per jaar ziek meldt, waarvan in ieder geval bij drie tot vier dagen het kind als reden opgegeven is. Die overige ziektedagen kunnen daar ook mee te maken hebben.
Dat geld alleen voor het eerste jaar en dat zou best kunnen kloppen. Toen mijn oudste naar de opvang ging, ben ik het eerste jaar ook flink ziek geweest. Ik heb me nooit ziekgemeld omdat kind ziek was, en heb ook nooit vrij hoeven nemen omdat kind ziek was, maar ik bleek de 5e en 6e ziekte als kind niet gehad te hebben en kreeg die dus prompt, en ook de verkoudheidsvirussen die daar ronddwaalden maakten mij ziek. Valt dat onder kindgerelateerd?
Dus ja dat jaar was mijn ziekteverzuim hoog. ( Omdat ik met kwetsbare mensen werk, mag ik niet naar werk komen als ik verkouden ben).

Maar na dat eerste jaar ben ik niet vaker ziek geweest dan gemiddeld en bij de tweede had ik dat niet meer. Ook heb ik in 5 jaar maar 1x een dag vrij genomen om voor een ziek kind te zorgen.
hoezoos schreef:
10-07-2019 09:21
Vandaag in het nieuws:

Onderzoek wijst uit dat een moeder met een kind van een jaar zich zo'n 21 dagen per jaar ziek meldt, waarvan in ieder geval bij drie tot vier dagen het kind als reden opgegeven is. Die overige ziektedagen kunnen daar ook mee te maken hebben.
De bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/carri ... criminatie
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
10-07-2019 09:21
Vandaag in het nieuws:

Onderzoek wijst uit dat een moeder met een kind van een jaar zich zo'n 21 dagen per jaar ziek meldt, waarvan in ieder geval bij drie tot vier dagen het kind als reden opgegeven is. Die overige ziektedagen kunnen daar ook mee te maken hebben.
Waar is dat in het nieuws? 21 dagen is echt absurd veel.


Edit; dat gaat niet over Nederland, maar over landen waar de wetgeving heel anders is. Zonder dat we weten hoe vaak mensen zonder kinderen zich zoek melden daar, zegt het al helemaal niets. Ziek melden ‘vanwege je kind’ kan in Nederland niet eens.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
10-07-2019 10:58
Waar is dat in het nieuws? 21 dagen is echt absurd veel.


Edit; dat gaat niet over Nederland, maar over landen waar de wetgeving heel anders is. Zonder dat we weten hoe vaak mensen zonder kinderen zich zoek melden daar, zegt het al helemaal niets. Ziek melden ‘vanwege je kind’ kan in Nederland niet eens.
Bij het RTL carrierenieuws. Nee het gaat over onder andere Duitsland, het land waar je als vrouw een jaar zwangerschapsverlof kon/kunt krijgen. Als ze zich in DL al 3 weken ziek melden wetens het gezin (gezinssamenstelling), dan zal het gemiddelde in Nederland mogelijk dus nog veel hoger liggen.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
10-07-2019 17:12
Bij het RTL carrierenieuws. Nee het gaat over onder andere Duitsland, het land waar je als vrouw een jaar zwangerschapsverlof kon/kunt krijgen. Als ze zich in DL al 3 weken ziek melden wetens het gezin (gezinssamenstelling), dan zal het gemiddelde in Nederland mogelijk dus nog veel hoger liggen.
Er staat niet dat ze zich drie weken ziek melden wegens hun gezin. Ze melden zich drie weken ziek - en misschien doet iedereen dat daar wel, dat vermeldt het verhaal niet.
Drie a vier dagen zijn wegens kind. En die uitspraak wordt verder niet onderbouwd. Ook niet in publicaties van de geciteerde onderzoeker. (Ja, ik heb gezocht.)
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
07-07-2019 10:45
Inderdaad. Tis gewoon walgelijk dit. Zwanger zijn en je in een gesprek anders voordoen dan je werkelijk bent en een ander daarmee met jouw probleem opzadelen. Knap hoor.
Waarmee je maar weer mooi laat zien dat de bescherming van zwangeren zeer terecht is; jij zou ze zonder onmiddellijk afserveren.
Eze schreef:
10-07-2019 17:20
Waarmee je maar weer mooi laat zien dat de bescherming van zwangeren zeer terecht is; jij zou ze zonder onmiddellijk afserveren.
Neeee joh. Als ze het maar eerlijk vertellen tijdens het sollicitatiegesprek. Dan is het geen énkel probleem.. :sarcastic:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven