Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe functie met flexibiliteit, maar ook meer uren…

11-06-2026 22:26 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Vandaag had ik een sollicitatiegesprek voor een functie (32-36 uur per week stond in de vacature). In mijn motivatiebrief had ik echter aangegeven dat ik maximaal 28 uur wil werken. Toch ben ik uitgenodigd en heb ik vandaag dus het gesprek gehad.

Al vrij snel kwam het onderwerp uren ter sprake. Ze gaven aan dat, mocht ik worden aangenomen, er gekeken moet worden hoe dit ingevuld kan worden. De medewerker die vertrekt werkte namelijk 36 uur en de werkzaamheden zullen dan deels verdeeld moeten worden over andere collega’s. Omdat ik 28 uur wil werken, blijft er nog een gat van 8 uur over, en daarvoor iemand aannemen vinden zij niet echt zinvol. Begrijpelijk.

Verder was het een prima gesprek. Volgende week hoor ik meer, omdat er nog gesprekken met andere kandidaten gepland staan.

Wat mij erg aanspreekt aan deze functie, is dat het hybride werken betreft: minimaal één dag per week thuiswerken, vaste werkdagen en slechts incidenteel (hooguit één keer per maand) een andere werkdag. Daarnaast zijn de werktijden flexibel; je kunt zelf bepalen hoe laat je begint, ergens tussen 07.00 en 08.30 uur qua starttijd. Niet onbelangrijk: salaris ligt ook wel een stuk hoger.

Dat klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk, zeker met een gezin en twee jonge kinderen (7 en 1). Oudste is uit vorige relatie en is 50% van de tijd er, op die dagen ben ik altijd vrij. Jongste gaat over 3 jaar naar school, en met vaste werktijden zoals nu (8:30-17:00) zal ze 3 dagen vso en nso nodig hebben.

Toch merk ik dat ik twijfel. Op dit moment werk ik 24 uur per week, verdeeld over drie vaste dagen. Ik heb geen flexibele werktijden, werk altijd op locatie en heb geen mogelijkheid om thuis te werken.

Aan de ene kant lijkt die extra flexibiliteit me ontzettend fijn. Aan de andere kant voelt het niet prettig om meer te moeten gaan werken. 4 uur extra klinkt misschien niet veel, maar het is toch weer een uitbreiding. Voor een bepaalde periode zou ik dat best willen doen, maar op de langere termijn zie ik mezelf juist liever minder werken. Omdat deze functie in eerste instantie echt voor 32-36 uur is bedoeld, en ik dus voor 28 misschien word aangenomen (en in toekomst naar 24 terug wil) vraag ik me af of dat uiteindelijk niet een mismatch wordt als minder uren in de toekomst niet bespreekbaar zijn.

Mijn partner werkt 40 uur per week en kan binnen zijn huidige functie eigenlijk niet minder gaan werken (heeft een contract voor 40 uur, daar is hij ook voor aangenomen). Mocht ik deze baan krijgen, dan zou het logisch zijn dat hij thuis wat meer opvangt, omdat ik meer ga werken. Maar ik weet niet of dat in de praktijk haalbaar gaat zijn bij zijn werkgever.

Kortom: ik twijfel enorm over het aantal uren. Enerzijds zou ik meer moeten werken, anderzijds krijg ik er hybride werken en veel meer flexibiliteit voor terug, iets waar ik al langer naar op zoek ben. Tegelijkertijd staat mijn gezin natuurlijk op de eerste plaats en ben ik bang dat minder werken in de toekomst geen optie zal zijn in de functie waarop ik solliciteerde.

Wat zouden jullie doen?
Hoe is het qua reistijd? En de nieuwe functie, kun je doorgroeien? Lijkt de functie je inhoudelijk ook leuker? Mijn ervaring is wel dat wanneer meer thuis kunt werken dit ook zeker wat waard is. Bij mij scheelde dit ook veel reistijd. Je zou dan bijvoorbeeld ook 3x9 uur kunnen werken? In alle eerlijkheid zit er wel een groot gat tussen 28 en 36uur, dus als er iemand is die meer uur wil werken wordt het lastig denk ik?
marilene26 schreef:
11-06-2026 22:34
Hoe is het qua reistijd? En de nieuwe functie, kun je doorgroeien? Lijkt de functie je inhoudelijk ook leuker? Mijn ervaring is wel dat wanneer meer thuis kunt werken dit ook zeker wat waard is. Bij mij scheelde dit ook veel reistijd. Je zou dan bijvoorbeeld ook 3x9 uur kunnen werken? In alle eerlijkheid zit er wel een groot gat tussen 28 en 36uur, dus als er iemand is die meer uur wil werken wordt het lastig denk ik?
De nieuwe functie is bij dezelfde werkgever als waar ik nu werk. Intern dus. 10 minuten reistijd maar. De andere kandidaten zijn overigens allemaal extern.
Is er vanuit een contract van 32 uur, iets te verzinnen met 2 weken 28 uur werken en de week erna 1 dag extra om die 2x 4 uur te werken? Dan hoef je jezelf maar 1x in de 3 weken ergens omheen te buigen en zijn de andere weken ‘gewoon’. Of elke week 30 uur en 1 dag in de maand extra? (En er is vast nog een slimmer schema te bedenken, maar ik ben niet zo creatief met rekenen :-))

En bedenk op welke termijn je terug wilt naar 24 uur? Dat mag je natuurlijk altijd aangeven, wellicht/schat in of het reeel is dat er tegen die tijd weer een collega vertrekt en dat die uren dan meteen bij die vacature opgeteld kunnen worden? Hoe vaak wisselt het team?

Een interne kandidaat zijn, lijkt me gunstig overigens. Schuiven er vaak mensen door binnen jullie organisatie?
Allereerst begrijp ik niet dat je op een baan die voor 32-36 uur is gaat solliciteren als je maar 24 uur wilt werken. Hier zit een verschil van 8-12 uur in, en dat is groot.

Daarnaast begrijp ik je probleem met 3 dagen vso/bso voor je dochter niet. Dat is met je huidige werk toch ook zo?

Voor je oudste is er geen probleem, want die 4 uur extra kun je onder schooltijden werken. Je hebt dus alleen iets te regelen voor de 4 uur die je meer werkt en je jongste er ook is.

Dat je partner niet minder kan werken is onzin. Je parter kan zijn ouderschapsverlof opnemen. Dat is een wettelijk gegeven, en dat is de werkgever verplicht te accepteren. Hij zou dat met 4 uur per week kunnen opnemen en dan is er een halve dag weer voor ook zijn kind weert teruggevonden.

Ik zie dus je probleem niet zo.
Maar goed, ik kijk er ook anders tegen aan. Ik heb buiten mijn ouderschapsverlof nooit minder dan 40 uur gewerkt en mijn (ex) partner nooit minder dan 36 uur.
Onze kinderen gingen door het allemaal goed te regelen ook 3 dagen naar de bso. Vso was niet nodig vanwege reisafstand van 15 minuten.
iamback71 wijzigde dit bericht op 11-06-2026 23:30
0.32% gewijzigd
Mijn partner werkt 40 uur per week en kan binnen zijn huidige functie eigenlijk niet minder gaan werken (heeft een contract voor 40 uur, daar is hij ook voor aangenomen).

Maar jij wil nu 28 uur werken (terwijl 32-36 uur wordt gevraagd) en dan ook nog terug naar 24.
Maar jij bent dan toch ook voor 28 uur aangenomen? Waarom zou het bij jou wel (moeten) kunnen en bij man niet?

Hoe erg heeft hij zijn best gedaan om minder te gaan werken (zodat jij meer/28 uur kan werken) en hij ook meer tijd met de kinderen kan doorbrengen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het is indd een groot verschil in uren. In sommige / veel bedrijven moeten interne kandidaten sws worden uitgenodigd voor een eerste gesprek. Is dat bij jullie ook zo?
brousje wijzigde dit bericht op 12-06-2026 04:55
2.05% gewijzigd
Je twijfelt dus eigenlijk al of die 28 wel haalbaar is en wil eigenlijk 24 uur werken.
Ik snap dan eerlijk gezegd niet dat je op een functie van 32/36 uur gesolliciteerd hebt. Zeker niet intern omdat dan bij je huidige baan ook bekend zal worden dat je gesolliciteerd hebt. Je gooit nu eigenlijk een beetje een bommetje terwijl je eigenlijk nu al weet dat je niet kan bieden wat ze vragen en daarnaast niet eens zeker weet of je de uren die je hebt aangegeven te willen werken, wil werken.

Maargoed dat was je vraag niet. Ik heb jaren 28 uur gewerkt met 3 kinderen en dat was prima te doen. Dat kon toen niet hybride. Hybride werken heeft zoveel voordelen. Ik werk nu 24 uur waarvan 1 dag thuis. Ik kan schuiven waar ik wil mocht het nodig zijn. Ik zou niet anders meer willen. Nu onze jongens naar school gaat zou ik wel naar 28/32 uur willen gaan.
.
Nanouk schreef:
12-06-2026 00:00
Je twijfelt dus eigenlijk al of die 28 wel haalbaar is en wil eigenlijk 24 uur werken.
Ik snap dan eerlijk gezegd niet dat je op een functie van 32/36 uur gesolliciteerd hebt. Zeker niet intern omdat dan bij je huidige baan ook bekend zal worden dat je gesolliciteerd hebt. Je gooit nu eigenlijk een beetje een bommetje terwijl je eigenlijk nu al weet dat je niet kan bieden wat ze vragen en daarnaast niet eens zeker weet of je de uren die je hebt aangegeven te willen werken, wil werken.

Maargoed dat was je vraag niet. Ik heb jaren 28 uur gewerkt met 3 kinderen en dat was prima te doen. Dat kon toen niet hybride. Hybride werken heeft zoveel voordelen. Ik werk nu 24 uur waarvan 1 dag thuis. Ik kan schuiven waar ik wil mocht het nodig zijn. Ik zou niet anders meer willen. Nu onze jongens naar school gaat zou ik wel naar 28/32 uur willen gaan.
Ik denk niet dat bij mijn huidige baan dit bekend zal worden. Pas als ik aangenomen zou worden natuurlijk wel.
Overigens had ik van te voren al contact met iemand van deze functie en zij gaf aan dat ik mijn gewenste uren gewoon in de brief moet zetten, dit heb ik dus gedaan. Desondanks wel uitgenodigd voor gesprek.

Zou je meer willen werken als kids naar basisschool gaan ja?
Hybride werken en je tijd zelf mogen indelen is echt heel fijn, ik werk soms 9 of 10 uur en een andere dag 6 uur. Of ik spaar het op en ben een andere dag vrij.Ook werk ik meer als het druk is en minder als het rustig is.

Of je meer wil werken met jonge kinderen is een persoonlijke keuze.
Je partner heeft recht op ouderschapsverlof. Laat hem dat opnemen, zodat hij ook zijn bijdrage aan jouw baan kan leveren. Jij faciliteert immers dat hij nu 40 uur kan werken.

Werkgever moet wel heel zwaar wegende redenen hebben om ouderschapsverlof af te wijzen.

In je laatste alinea schrijf je over jouw gezin, maar het is jullie gezin. Wat dat betreft is de verhouding werk en zorg momenteel niet in balans en bij aan het schipperen qua werk en zorg, je partner niet. Hij lijkt de verantwoording daarvoor grotendeels bij jou te leggen.
phlox24 wijzigde dit bericht op 12-06-2026 07:29
34.41% gewijzigd
Flexibel werken is prettig, maar wat verwacht je daar precies van? Dat je een wasje kan draaien of dat je thuis bent om je kind op te vangen?

Collega's zijn bij ons in de knel gekomen omdat ze thuiswerken koppelden aan thuis zijn voor de kinderen. Ze moesten soms toch naar kantoor komen voor belangrijke afspraken, bijeenkomsten etc.

Ik werk ook flexibel en ben blij met dat wasje of om 7 uur starten en dan eerder kunnen stoppen, maar soms moet ik naar de locatie.

Daarnaast vind ik het niet verstandig. Je wilt minder in plaats van meer uren. Vaak genoeg gezien dat je in minder uren hetzelfde werk blijft doen.
Idealiseer je die dag thuiswerken niet te veel? Ik kom het in mijn werk tegen dat mensen denken dat ze dan geen oppas nodig hebben voor een baby, want ze werken toch thuis. Dat werkt natuurlijk niet zo. Er moet ook thuis gewoon gewerkt worden.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
12-06-2026 07:20
Idealiseer je die dag thuiswerken niet te veel? Ik kom het in mijn werk tegen dat mensen denken dat ze dan geen oppas nodig hebben voor een baby, want ze werken toch thuis. Dat werkt natuurlijk niet zo. Er moet ook thuis gewoon gewerkt worden.
Ik kan dan vooral de kids naar school brengen en dan erna werken. Nu met huidige baan gaat dit niet.
Tijd dat je man zijn deel van de zorg op zich gaat nemen, het is ook zijn kind. Beide een uur of 32-36 werken en de rest van de onbetaalde taken goed verdelen.

Snap echt niet dat zoveel mannen er in 2026 nog mee wegkomen dat ze ab-so-luut niet minder kunnen werken, terwijl voor jou 28 uur dan al te veel zou zijn.
Ik vind de nieuwe baan niet zo heel flexibel klinken eigenlijk. Starttijd van 7-8.30 kom je toch nog steeds in de knel met kinderen naar school brengen?

En verder helemaal eens dat het opvalt dat jij je werk helemaal om de gezinstaken heen wil plooien, en je man probleemloos 40 uur per week werkt. Ouderschapsverlof is een recht, en mijn man die in de bouwsector werkt, werkt ook ‘gewoon’ 32u. Ik zou ook thuis het gesprek goed voeren over hoe jullie die nieuwe baan samen mogelijk kunnen maken, en dus ook hoe je man hier een bijdrage aan gaat leveren
Ik zou het niet doen, maar dat is zo persoonlijk.

Mijn kinderen zijn nu pubers maar toen ze jong waren werkte ik 20 uur. Heerlijk! Ik stond vaak aan het schoolplein, kon bij elke ouder activiteit helpen, en mijn kinderen hebben daar altijd van genoten.

Ben zo blij dat ik in die fase veel tijd voor ze had! Heel cliché, maar de tijd vliegt voorbij.

Toen ze 9-11 waren ben ik 28 uur gaan werken. Mijn werk was net zo flexibel als jij beschrijft: ik kon mijn tijden zelf bepalen en thuiswerken was ook een behoorlijk. Super gunstig! Maar bij veel werkgevers hoef je voor die voorwaarden niet per se 36 uur te werken. Kortom, ik zou het niet doen en eventueel verder zoeken.
Waarom zou je man niet minder kunnen werken? Zijn er echt zwaarwegende redenen waardoor de organisatie in ernstige problemen komt als hij minder gaat werken? Dat is echt maar in heel weinig gevallen zo, dus dan mogen ze het niet weigeren als hij minder wil werken. Zou daar dus eerst eens naar kijken.

En ik betwijfel of deze baan je zoveel meer gaat opleveren. Als je tussen 7-8:30 moet beginnen en school start om 8:30 zit je alsnog knel met wegbrengen lijkt me. Ook dan heb je vso nodig voor 3 dagen per week. Daarnaast vraag ik me af of ze het waarderen als je daarna nog minder wil gaan werken ipv de 28 uur die je nu aangeeft. Ik zou dat als werkgever niet echt waarderen als je nu wel de kans zou krijgen voor 28 uur terwijl ze iemand zoeken voor meer uur. Dan moeten ze nu namelijk al veel moeite doen om de uren op te vullen, maar zet je ze even later nog meer voor het blok door naar 24 uur te willen. Ik denk dat dit gewoon niet echt de baan is die momenteel bij je leven past.
Dandelion-9 schreef:
12-06-2026 07:31
Ik kan dan vooral de kids naar school brengen en dan erna werken. Nu met huidige baan gaat dit niet.
Je hebt maar tien minuten reistijd? Dan maakt thuiswerken toch amper verschil?
Irregular_Choice schreef:
12-06-2026 07:56
Daarnaast vraag ik me af of ze het waarderen als je daarna nog minder wil gaan werken ipv de 28 uur die je nu aangeeft. Ik zou dat als werkgever niet echt waarderen als je nu wel de kans zou krijgen voor 28 uur terwijl ze iemand zoeken voor meer uur. Dan moeten ze nu namelijk al veel moeite doen om de uren op te vullen, maar zet je ze even later nog meer voor het blok door naar 24 uur te willen. Ik denk dat dit gewoon niet echt de baan is die momenteel bij je leven past.
Vraag is ook hoe makkelijk die acht uur door het bestaande team kan worden opgelost. Ik zou niet blij worden als er meer werk op mijn bordje terecht komt omdat er iemand is aangenomen die geen 36 uur maar 28 uur gaat werken.
TO, is deze nieuwe baan echt iets wat je zou willen, of wordt je keuze vooral bepaald door angst? Angst dat drie dagen vso+bso te veel zijn voor je dochter, of angst wat anderen er van zouden vinden?
Je gezin op de eerste plaats zetten betekent namelijk niet dat je jezelf hoeft weg te cijferen. 28 uur ergens gaan werken met als enige motivatie dat dit goed om je gezin heen te plooien is, is heel veel. Ga je daar gelukkig van worden?
Het duurt nog drie jaar voordat je dochter naar school moet, dus jullie hebben alle tijd nog om uit te zoeken wat in jullie gezin wel en niet werkt.
Eenbeetjevanditendat schreef:
12-06-2026 07:44
Ik zou het niet doen, maar dat is zo persoonlijk.

Mijn kinderen zijn nu pubers maar toen ze jong waren werkte ik 20 uur. Heerlijk! Ik stond vaak aan het schoolplein, kon bij elke ouder activiteit helpen, en mijn kinderen hebben daar altijd van genoten.

Ben zo blij dat ik in die fase veel tijd voor ze had! Heel cliché, maar de tijd vliegt voorbij.

Toen ze 9-11 waren ben ik 28 uur gaan werken. Mijn werk was net zo flexibel als jij beschrijft: ik kon mijn tijden zelf bepalen en thuiswerken was ook een behoorlijk. Super gunstig! Maar bij veel werkgevers hoef je voor die voorwaarden niet per se 36 uur te werken. Kortom, ik zou het niet doen en eventueel verder zoeken.
Heerlijk lijkt me dat!
Echter in de functie zoals nu zou ik ook maar 2 dagen aan het schoolplein kunnen staan.
Aangezien ik 8:30-17:00 werk en er geen flexibiliteit in werktijden is.

In de sector waarin ik werk is er eigenlijk vrijwel geen flexibiliteit mogelijk.
marilene26 schreef:
11-06-2026 22:34
Met drie keer negen uur zit je op 27 uur en is het gat met 36 uur nog groter.
Irregular_Choice schreef:
12-06-2026 07:56
Waarom zou je man niet minder kunnen werken? Zijn er echt zwaarwegende redenen waardoor de organisatie in ernstige problemen komt als hij minder gaat werken? Dat is echt maar in heel weinig gevallen zo, dus dan mogen ze het niet weigeren als hij minder wil werken. Zou daar dus eerst eens naar kijken.

En ik betwijfel of deze baan je zoveel meer gaat opleveren. Als je tussen 7-8:30 moet beginnen en school start om 8:30 zit je alsnog knel met wegbrengen lijkt me. Ook dan heb je vso nodig voor 3 dagen per week. Daarnaast vraag ik me af of ze het waarderen als je daarna nog minder wil gaan werken ipv de 28 uur die je nu aangeeft. Ik zou dat als werkgever niet echt waarderen als je nu wel de kans zou krijgen voor 28 uur terwijl ze iemand zoeken voor meer uur. Dan moeten ze nu namelijk al veel moeite doen om de uren op te vullen, maar zet je ze even later nog meer voor het blok door naar 24 uur te willen. Ik denk dat dit gewoon niet echt de baan is die momenteel bij je leven past.
Hij is manager.
Echter, ik heb dit een poos geleden uitgezocht en als je aangenomen bent voor x aantal uren en dit dus op contract hebt, mag een werkgever een verzoek tot minder werken afkeuren.

Buiten dat, hij heeft het eerste jaar osv opgenomen 1 dag per week en daar heeft hij wekelijks moeten aanhoren hoe vervelend dat was. Dus zijn werkplezier zal er niet fijner van worden als hij minder gaat werken. Los van dat het in die functie niet kan. Hij wil wel zoeken naar een andere baan, maar hij heeft geen diploma’s, en het salaris wat hij nu verdient, is hij nog nergens tegengekomen in andere vacatures. En helaas hebben wij wel behoorlijke lasten waarbij flinke inkomensval niet mogelijk is.
Zijn werkgever heeft het positieve dat ze zeer goed betalen (en daardoor struggelen veel mensen daar, dat ze niet weg “kunnen” omdat andere werkgevers ver onder dat salaris bieden), maar de randvoorwaarden zijn dan weer kei slecht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven