Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe medewerker - eerste werkdag

17-09-2020 08:33 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik heb voor mijn (kleine) bedrijf een nieuwe medewerker aangenomen. Ik heb dus geen hr afdeling oid, maar doe dit soort zaken zelf. Nu vraag ik me een beetje af hoe ik de eerste werkdag moet inrichten. Hebben jullie tips? Wat vond je zelf op je eerste werkdag fijn / wat zou je fijn gevonden hebben? Alvast bedankt!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-09-2020 09:11
je kunt niet iedereen zomaar van alles laten tekenen hoor
Klopt. En tegelijk is het ook belangrijk dat er voor bepaalde zaken juist wel getekend wordt. Het luistert juridisch nogal nauw.
Zorg dat er iemand is om diegene in te werken en dat er ook daadwerkelijk wat te doen is.

Op mijn eerst werkdag werd ik allerhartelijkst welkom geheten maar toen in een kantoor gezet zonder enige instructie en succes.

Is later wel goed gekomen, gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben half mei begonnen met mijn nieuwe werk. Echt wel heftig, want ik mag helemaal niet naar kantoor komen, dus ik doe alles online.

Wat ik heel fijn vond was dat ik een mentor heb met wie ik de eerste 3 maanden elke week 2 keer een half uurtje belde. Daarnaast had ik nog afspraken met hem over de inhoud van het werk. Maar we spraken elkaar dus 2 keer per week een half uurtje over met wie ik had afgesproken wat mijn indruk was van die mensen, welke stukken ik had ontvangen hoe ik die moest plaatsen in de tijd etc etc. Dat heeft mij heel erg geholpen om mijn weg te vinden in mijn werk. Nou werk ik alleen maar projectmatig, dus er is in het begin heeeeel veel nieuwe informatie en heel weinig wat ik echt zelf kon doen. We hebben nu afgesproken dat we nog 1 keer in de week even bellen.

Mijn mentor heeft ook een aantal keer om 4 uur 's middags gebeld om te zeggen dat ik gewoon de laptop even moest uit zetten en gewoon even af moest schakelen. Die eerste periode is zo heftig dat het heel prettig is dat het duidelijk is dat mensen niet verwachten dat je alles gelijk al kan en dat je je tijd mag nemen en ook echt niet over hoeft te werken.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat de medewerker genoeg te doen heeft waar diegene meteen mee aan de slag kan. Jij hebt vast ook een heleboel te doen en dan is het wel fijn voor je medewerker als die aan de slag kan.
Inlezen is op zich prima maar wel nuttige dingen, geen dingen om de medewerker de tijd te laten doden zodat je zelf wat anders kan doen. En liefst niet alléén inlezen.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
17-09-2020 09:23
Zorg dat de medewerker genoeg te doen heeft waar diegene meteen mee aan de slag kan. Jij hebt vast ook een heleboel te doen en dan is het wel fijn voor je medewerker als die aan de slag kan.
Inlezen is op zich prima maar wel nuttige dingen, geen dingen om de medewerker de tijd te laten doden zodat je zelf wat anders kan doen. En liefst niet alléén inlezen.
ja dit dus ook inderdaad.
Maar vooral: Zorg dat je geen andere dingen te doen hebt. Of zorg voor iemand anders die geen andere dingen te doen heeft.

Oh, en vergeet niet iemand mee te vragen met de lunch op de eerste dag (eerste week). Mij ooit overkomen dat ik ineens ruim de helft van de collega's 'kwijt' was en niemand mij vroeg om mee te gaan lunchen.
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
17-09-2020 08:55
Er wordt gedeeltelijk thuis gewerkt. De nieuwe medewerker komt parttime en ik zorg dat ik er in ieder geval de eerste 2 weken op haar dagen zelf ben. Uitleg over de regels is ook een goede; is het handig deze ook even op een A4 tje te zetten of beter niet?
Dingen die ik dan op dat A4-tje zou zetten.
- omtrent het openen/sluiten van het kantoor (procedure voor alarm ed)
- belangrijkste telefoonnummers, dus bv van jou, maar van de servicedesk als er iets is met de laptop en zo.
- eventueel de nummers van collega's én wat zij doen.
- voor welk tijdstip de post eruit moet/gaat. (of wordt deze opgehaald)
- clean desk policy
- eventuele coronaregels die gelden

Dingen om te vertellen: waar staat de koffie/thee/toiletpapier, hoe werkt de printer, hoe werkt het interne telefoonsysteem.

De meeste werkgevers waar ik gezeten heb, hebben een handleiding voor nieuwe mensen. Wat moet je doen met uren schrijven, hoe ga je met dossiers om, waar meld je je af als je ziek bent.

O ja, diegene krijgt de telefoon/laptop in bruikleen, zorg dat je hier ook een document voor opsteld, dat diegene ze meegekregen heeft.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Een A4-tje? In wat voor wereld leven jullie?

Dat zet je op de mail / in een gedeelde folder / op je intranet.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-09-2020 09:03
Kan, maar ligt een beetje aan de regels. Zaken als “om half 1 gaan we lunchen” zet je niet op papier. Punten als “zo meld je je ziek” zet je wel op papier, maar let daarbij ook op de juridische kant van zaken.

Is het je eerste medewerker of heb je er al meer? Een goed personeelsbeleid is wel noodzakelijk zodra je mensen aan gaat nemen.
Nee, heb er meer maar die werken er allemaal al 10+ jaar..vandaar dat dit even nieuw is voor mij :-D
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-09-2020 09:13
Klopt. En tegelijk is het ook belangrijk dat er voor bepaalde zaken juist wel getekend wordt. Het luistert juridisch nogal nauw.
De belangrijkste zaken (geheimhouding, concurrentiebeding, teruggave van bedrijfsmiddelen bij beëindiging dienstverband) staan in het arbeidscontract.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-09-2020 09:33
Een A4-tje? In wat voor wereld leven jullie?

Dat zet je op de mail / in een gedeelde folder / op je intranet.
En wat zet ik dan in een gedeelde folder? Juist, een word document of pdf op A4 formaat..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-09-2020 09:33
Een A4-tje? In wat voor wereld leven jullie?

Dat zet je op de mail / in een gedeelde folder / op je intranet.
Hangt maar net af van de werkomgeving. Niet iedereen werkt op kantoor, al gaat half viva daar wel altijd van uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf altijd prettig als ik snel zelf iets kan doen. Ik leer een functie het best door te doen en niet door eerst overal uitleg over te krijgen. Anderen krijg 'n graag eerst alle uitleg voor ze aan de slag gaan.

Ik zou de nieuwe medewerker vooral ook zelf om input vragen hoe ze haar inwerktraject voor zich ziet.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
17-09-2020 10:01
Ik vind het zelf altijd prettig als ik snel zelf iets kan doen. Ik leer een functie het best door te doen en niet door eerst overal uitleg over te krijgen. Anderen krijg 'n graag eerst alle uitleg voor ze aan de slag gaan.

Ik zou de nieuwe medewerker vooral ook zelf om input vragen hoe ze haar inwerktraject voor zich ziet.
Dat is ook een goeie, ga ik doen!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad, wat mensen zeggen. Zorg dat er iets te doen is.
Bijvoorbeeld als je een administratiekantoor hebt, zorg dat er een boekhouding ligt die verwerkt kan worden. Loop samen door het programma, ook als het bekend is, en geef aan hoe bepaalde zaken ingevuld moeten worden, dit wil per kantoor verschillen. Check regelmatig of het lukt en kijk ook even mee naar het werk dat al gedaan is. Dan kun je op tijd bijsturen.

Een paar keer gehad bij een werkgever, dat er dus geen werk was. En dan moest ik maar een beetje door de programma's heen klikken. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-09-2020 10:21
En inderdaad, wat mensen zeggen. Zorg dat er iets te doen is.
Bijvoorbeeld als je een administratiekantoor hebt, zorg dat er een boekhouding ligt die verwerkt kan worden. Loop samen door het programma, ook als het bekend is, en geef aan hoe bepaalde zaken ingevuld moeten worden, dit wil per kantoor verschillen. Check regelmatig of het lukt en kijk ook even mee naar het werk dat al gedaan is. Dan kun je op tijd bijsturen.

Een paar keer gehad bij een werkgever, dat er dus geen werk was. En dan moest ik maar een beetje door de programma's heen klikken. :facepalm:
Ja dit!
En heb me ook ooit een hele week (40 uur) in moeten lezen. Daar wordt je ook niet vrolijk van.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
17-09-2020 10:24
Ja dit!
En heb me ook ooit een hele week (40 uur) in moeten lezen. Daar wordt je ook niet vrolijk van.
Dat bekleeft ook totaal niet. Echt zonde van de tijd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
17-09-2020 09:43
De belangrijkste zaken (geheimhouding, concurrentiebeding, teruggave van bedrijfsmiddelen bij beëindiging dienstverband) staan in het arbeidscontract.
En zaken als arbo- en verzuimbeleid, internetpolicy, values & bijbehorende gedragsregels, etc?
Alle reacties Link kopieren
Er staan al veel tips die ik ook wilde typen, maar nog eentje die misschien wat ongebruikelijker is: ik liet nieuwe medewerkers de eerste dag altijd wat later beginnen.

Wij hadden geen vaste starttijd, dus door de nieuweling om bijv 09:30 te vragen, wist ik zeker dat iedereen er was en de boel een beetje was opgestart.
hadea1 schreef:
17-09-2020 10:45
Er staan al veel tips die ik ook wilde typen, maar nog eentje die misschien wat ongebruikelijker is: ik liet nieuwe medewerkers de eerste dag altijd wat later beginnen.

Wij hadden geen vaste starttijd, dus door de nieuweling om bijv 09:30 te vragen, wist ik zeker dat iedereen er was en de boel een beetje was opgestart.
Dat is inderdaad ook heel fijn!
Ik werkte voorheen als filiaalmanager in een winkel en daar was het gebruikelijk om een nieuwe collega gewoon "met de rest" te laten starten. Zo'n nieuwe collega valt dus midden in de chaos van het opstarten van zo'n dag.
Nu is het meer gebruikelijk om diegene te laten starten als de winkel open is, de dag begonnen is. Dan heb jij zelf vaak ook wat meer rust om op een fatsoenlijke manier te starten met de nieuwe collega.

Ik zeg ook heel bewust nieuwe collega, voelt altijd veel meer welkom dan "de nieuwe medewerker".
Alle reacties Link kopieren
Lykke- schreef:
17-09-2020 11:24
Dat is inderdaad ook heel fijn!
Ik werkte voorheen als filiaalmanager in een winkel en daar was het gebruikelijk om een nieuwe collega gewoon "met de rest" te laten starten. Zo'n nieuwe collega valt dus midden in de chaos van het opstarten van zo'n dag.
Nu is het meer gebruikelijk om diegene te laten starten als de winkel open is, de dag begonnen is. Dan heb jij zelf vaak ook wat meer rust om op een fatsoenlijke manier te starten met de nieuwe collega.

Ik zeg ook heel bewust nieuwe collega, voelt altijd veel meer welkom dan "de nieuwe medewerker".
o ja, collega. Ik praat in HR jargon, merk ik ;)
Maar wat jij hierboven schrijft was inderdaad ook mijn reden om de nieuwe college wat later te laten beginnen. Anders was het inderdaad zo'n rommelig begin en merk je dat de nieuwe er maar een beetje bij hangt.
hadea1 schreef:
17-09-2020 12:58
o ja, collega. Ik praat in HR jargon, merk ik ;)
Maar wat jij hierboven schrijft was inderdaad ook mijn reden om de nieuwe college wat later te laten beginnen. Anders was het inderdaad zo'n rommelig begin en merk je dat de nieuwe er maar een beetje bij hangt.
Geen probleem hoor ;-) Meer mijn visie en de visie/benadering vanuit mijn huidige functie. Maar is soms wel een mooie eye-opener voor hoe zoiets simpels als een benaming wel een andere benadering kan verzorgen.
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
17-09-2020 08:55
Er wordt gedeeltelijk thuis gewerkt. De nieuwe medewerker komt parttime en ik zorg dat ik er in ieder geval de eerste 2 weken op haar dagen zelf ben. Uitleg over de regels is ook een goede; is het handig deze ook even op een A4 tje te zetten of beter niet?
Wij maken altijd een map met belangrijke dingen om bij de hand te houden tijdens je eerste dagen, zou daarin ook de regels zetten.

Verder doen wij vaak de eerste dag niet een complete werkdag maar tot 15.00 oid, dan ben je vaak wel vol van alle nieuwe informatie.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat er meteen iemand is die de nieuwe medewerker inhoudelijk kan begeleiden. Laat desnoods de medewerker eerste dag iets later starten. Paar keer meegemaakt dat een nieuwe persoon vol energie op de stoep stond en dan maar een (half) uurtje iets voor zichzelf kon gaan doen omdat de 'inwerkende persoon' er nog niet was.

Niet laten starten op een dag dat iedereen druk is of iig te druk om vragen te beantwoorden.

Vooraf een werkplek maken. Niets zo vervelend als ontvangen worden met de vraag: Ja waar gaan we jou eens neerzetten?

Best open deuren maar ik heb gekke dingen meegemaakt :-)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips allemaal, ik ga voorbereiden!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Zorg vooral dat de koffie warm is tegen dat ie binnenstapt.

En dat - als jullie niet met plastic bekertjes werken - er een mok proper is.


Zorg dus vooral dat er iets te doen is.

Al moet ie de eerste dag of week desnoods door tonnen papieren interne procedures en regels, maar dat hij wel iets kan doen. En niet een hele dag alleen maar koffie loopt te slurpen bij gebrek aan iets anders.


En vooraf: Zorg dat ie weet of ie eten moet meebrengen ofdat er eten aanwezig is.
Dan smeert ie braaf 4 bammen en dan blijkt dat jullie elke middag broodjes laten aanrukken. Of dat hij gelijk een rondje mag trakteren omdat jullie om de beurt een middag naar de broodjes-zaak rennen voor 10 broodjes.


Zorg ook dat iedereen die die dag er is weet dat er iemand nieuw start.
Staat ie daar om 9u met zijn vingers te draaien omdat de administratie hem niet wil binnenlaten ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven