Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe medewerker - eerste werkdag

17-09-2020 08:33 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik heb voor mijn (kleine) bedrijf een nieuwe medewerker aangenomen. Ik heb dus geen hr afdeling oid, maar doe dit soort zaken zelf. Nu vraag ik me een beetje af hoe ik de eerste werkdag moet inrichten. Hebben jullie tips? Wat vond je zelf op je eerste werkdag fijn / wat zou je fijn gevonden hebben? Alvast bedankt!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-09-2020 09:11
je kunt niet iedereen zomaar van alles laten tekenen hoor
De belangrijke regels zijn neem ik aan “niet zomaar van alles”. En je kunt je werknemers wel degelijk laten tekenen voor het conformeren aan bijvoorbeeld een personeelsbeleid of gedragscode.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-09-2020 09:31

Dingen om te vertellen: waar staat de koffie/thee/toiletpapier...
Als ik bij mijn werkgever zou moeten gaan zoeken naar een toiletrol ergens op een plek anders dan op een toilet, dan vraag ik me wel af of ze het daar wel helemaal op een rijtje hebben.
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
17-09-2020 10:45
Er staan al veel tips die ik ook wilde typen, maar nog eentje die misschien wat ongebruikelijker is: ik liet nieuwe medewerkers de eerste dag altijd wat later beginnen.

Wij hadden geen vaste starttijd, dus door de nieuweling om bijv 09:30 te vragen, wist ik zeker dat iedereen er was en de boel een beetje was opgestart.
Niet zo ongebruikelijk hoor :)

Had ik ook al op het lijstje gezet.

Is gewoon slim. Veel bedrijven laten helemaal niets weten... hoe laat kom je dan?
Oh en stel diegene niet aan te veel mensen voor. Bij mijn huidige baan ben ik de eerste dag door een dolenthousiaste collega aan geloof ik wel 40 mensen voorgesteld, veel te veel om allemaal te onthouden en ik had nog helemaal geen zicht op met wie ik zou gaan samenwerken en met wie niet!
Die mensen kunnen allemaal 1 nieuwe naam en functie wel onthouden, maar ik kon echt geen 40 onthouden. Dus misschien gewoon eerst de directe afdeling/directe medewerkers en stukje bij beetje de rest ;)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
19-09-2020 10:24
Oh en stel diegene niet aan te veel mensen voor. Bij mijn huidige baan ben ik de eerste dag door een dolenthousiaste collega aan geloof ik wel 40 mensen voorgesteld, veel te veel om allemaal te onthouden en ik had nog helemaal geen zicht op met wie ik zou gaan samenwerken en met wie niet!
Die mensen kunnen allemaal 1 nieuwe naam en functie wel onthouden, maar ik kon echt geen 40 onthouden. Dus misschien gewoon eerst de directe afdeling/directe medewerkers en stukje bij beetje de rest ;)
Dat is in de huidige tijd wel weer makkelijk. Bij ons zijn hooguit 10 mensen per dag op de afdeling, vaak dezelfde. Wij hebben net een nieuwe collega en ik mocht de eerste drie weken twee dagen per week met haar op kantoor afspreken. Ons werk leer je vooral door veel met collega’s te sparren, dus dat is wel lastig. Ze moet het nu met mij doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het zo :

Begin altijd eerst met een rondleiding waar je een goede korte uitleg bij geeft en laat haar kennis maken met haar collega’s. Drinkt daarna samen een kop koffie en vertel haar wat de planning is van vandaag. Laat haar met jou of een ander ervaren iemand (tussendoor zelf wel een keer vragen hoe het gaat) meelopen en laat haar alleen meekijken en/of eenvoudige dingen doen op haar eerste dag. Laat duidelijk aan haar merken dat het niet erg is als ze iets niet weet of vragen heeft over dingen. En als er iets is ze altijd naar je toe kan komen. Kortom geef haar een warm welkom gevoel. En altijd aan het eind van de dag even vragen hoe het ging en of ze het leuk vond.

De dagen erop laat je haar steeds stappen verder gaan maar je blijft de eerste paar dagen wel een keertje vragen hoe het gaat. Inwerken kost tijd maar daar pluk je wel de vruchten van. Tenminste als ze geschikt is voor de job! Anders snel afscheid van haar nemen.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
19-09-2020 00:49
Als ik bij mijn werkgever zou moeten gaan zoeken naar een toiletrol ergens op een plek anders dan op een toilet, dan vraag ik me wel af of ze het daar wel helemaal op een rijtje hebben.
Meestal staat op het toilet wel een paar rollen, maar de rest meestal in het voorraadhok, waar je ook de aanvulling koffie en thee vindt. Toch handig om te weten.
Stampertje12 schreef:
19-09-2020 00:52
Niet zo ongebruikelijk hoor :)

Had ik ook al op het lijstje gezet.

Is gewoon slim. Veel bedrijven laten helemaal niets weten... hoe laat kom je dan?

Dan bel ik om te vragen hoe laat zij mij verwachten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ff een update: ik heb veel van jullie tips ter harte genomen. Inmiddels is mijn nieuwe medewerkster ruim 3 maanden in dienst en het gaat hartstikke goed! Ik vind haar een verademing na de vorige medewerkster (die ik “erbij kreeg” toen ik het bedrijf overnam). Zij heeft aangegeven, het ook erg naar haar zin te hebben en pakt steeds meer dingen ook uit zichzelf op. :cheer2: :cheer2:
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
-Lucille- schreef:
17-09-2020 08:37
Mijn eerste werkdag als eerste werknemer bij een kleine zzp kantoor: er kwam niemand. Stond voor dichte deur.

Uiteindelijk begon toch mijn werkdag, en werd gevraagd of ik laptop had meegenomen. Nee dus. Moest er nog snel een laptop worden gehaald bij de mediamarkt. Voor mijn eigen telefoongebruik mocht ik maandelijks een onkostenvergoeding noteren.....

Mijn werk bestond uit koud bellen. Met mijn eigen nummer dus.

Ik snap nog steeds niet waarom ik daar een jaar ben gebleven.
Klinkt een beetje als mijn 1e werkdag. Er was zelfs geen kantoorplekje voor me. Er moest een buro en stoel gezocht worden: correctie, die moest ik zelf ergens zoeken in het pand en daarna naar huis om mijn eigen laptop te halen, want ze hadden geen computer voor me. Due zouden ze nog wel ergens regelen. Halverwege de dag gingen beide heren er vandoor en zouden wel op tijd terugzijn om me uit te laten en af te sluiten. Not. Heb een half uur extra gewacht. Het is een wonder dat ik het nog een week de kans heb gegeven.

Mijn tip: zorg dat de nieuwe medewerker het gevoel heeft dat er op zijn/haar komst gerekend is. Heb iig de basis spullen op orde. En bij voorkeur heb je wat liggen om te lezen of bekijken om zichzelf in te werken. Ik denk echt dat je erop ingesteld moet zijn dat je de eerste twee weken veel gestoord zult worden tijdens je eigen werk. Dit kun je centreren naar bepaalde blokken, zodat je nieuwe werknemer weet dat er dan en dan ruim de tijd is voor vragen. Maar straal uit dat je graag tijd en moeite steekt om hem/haar op weg te helpen. Het duurt gewoon even voordat het nut van een nieuw iemand vruchten afwerpt. Hoe meer jij wil investeren, hoe meer plezier je daarvan hebt.
Mosterd, je medewerker bevalt al drie hele maanden haha. Top, fijn dat de samenwerking lekker loopt 👍
Stampertje12 schreef:
19-09-2020 00:46
De belangrijke regels zijn neem ik aan “niet zomaar van alles”. En je kunt je werknemers wel degelijk laten tekenen voor het conformeren aan bijvoorbeeld een personeelsbeleid of gedragscode.
Jawel.

Dat kan echt niet hoor.


Mosterd. Mega mosterd.
schorpioentje28 schreef:
17-01-2021 17:02
Ff een update: ik heb veel van jullie tips ter harte genomen. Inmiddels is mijn nieuwe medewerkster ruim 3 maanden in dienst en het gaat hartstikke goed! Ik vind haar een verademing na de vorige medewerkster (die ik “erbij kreeg” toen ik het bedrijf overnam). Zij heeft aangegeven, het ook erg naar haar zin te hebben en pakt steeds meer dingen ook uit zichzelf op. :cheer2: :cheer2:
Wat leuk om te lezen!

Uit ervaring (eigen bedrijf) weet ik dat je het moet treffen met mensen. Maar wanneer je wilt delen, en iemand er echt bij wil betrekken, dan zijn veel mensen je dankbaar!
PiNuts14 schreef:
17-09-2020 08:46
Dat ze wisten dat ik zou beginnen. Eerste wat ik hoorde was ‘ah oei nu al?’

Ik had geen bureau, geen laptop, geen telefoon... Dat dus :-D

Dit overkwam mij ook ooit een keer met een stage. Degene die mij in zou werken zat in overleg en als klap op de vuurpijl kon ik nergens het toilet vinden. Uiteindelijk op de deur geklopt waar het overleg was een gevraagd, kreeg ik later nog de wind van voren ook.

Dus: gedegen rondleiding, hoe klein het pand ook is, zou mijn heel erg op mijn gemak stellen.
Proficiat, Schorpioentje! En dat het zo goed gaat, dat ligt aan de medewerkster, maar ook aan jou. Het is een wisselwerking (en een heel klein beetje geluk hebben, ook weer voor beiden).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven