Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe werkgever vraagt om salarisstrook

12-12-2019 14:56 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben kort geleden aangenomen bij een nieuwe werkgever, bij de sollicitatie hebben we het niet gehad over het salaris. Binnenkort heb ik een arbeidsvoorwaarden gesprek en mij is gevraagd om mijn recente loonstrook mee te nemen.

Ik heb gevraagd waarom dit nodig is, de reactie was om mij een passend salaris te kunnen aanbieden. Ik ben eigenlijk niet van plan om mijn loonstrook mee te nemen omdat het niks te maken heeft met mijn nieuwe functie. Ik heb het idee dat er dan weinig ruimte is voor onderhandelen.

Wie heeft hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik geef je groot gelijk. Ik zou deze alleen meenemen als je denkt dat het voor jou voordelig kan zijn. Meestal is dat niet zo, omdat je er bij een nieuwe baan op vooruit gaat. Maar als je naar een andere sector gaat die minder betaald kan het wel in je voordeel werken
Onbeschoft! Niet doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Tja het ligt erg aan welke sector en welk cao.
In de vrije sector is dit niet gebruikelijk. Gezondheidszorg wel.

Ik had ook een keer besloten het niet te doen.
En aan de hand van mijn werk jaren kwamen zij op een stuk lager uurloon uit volgens hun cao.
Toen toch maar laten zien dat ik op dat moment een stuk meer betaald kreeg en verteld dat ik er ook nog iets bovenop wilde hebben. Ook gekregen gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
je bent niet verplicht het mee te nemen
Maar ik snap wel, dat je de druk voelt er aan te voldoen
Zijn al meerdere topics over geweest. Conclusie: Niet doen. Wat een passend salaris was in je vorige functie zegt niets over je huidige functie.
Een tweede argument is recent naar voren gekomen: Door huidig salaris de baseren op het vorige, vergroot je de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Dat willen jij en je toekomstige werkgever toch niet. Dus doe gewoon een salarisvoorstel dat in jouw ogen reeel is, met daarbij een heldere motivatie en onderbouwing. Dan kun je op basis daarvan in onderhandeling.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je een heel andere functie? Dan zou ik aangeven dat de vorige functie niet vergelijkbaar is met deze en dat je graag een aanbod tegemoet ziet wat passend is bij deze functie in dit bedrijf en de ervaring die jij meeneemt.

Of doe zelf een voorstel met goede motivatie.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 12-12-2019 15:09
9.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook weigeren maar ik ben wel bang dat het gesprek straks heel ongemakkelijk wordt. Het gaat om een functie bij de Rijksoverheid.
valisa schreef:
12-12-2019 15:03
Tja het ligt erg aan welke sector en welk cao.
In de vrije sector is dit niet gebruikelijk. Gezondheidszorg wel.

Ik had ook een keer besloten het niet te doen.
En aan de hand van mijn werk jaren kwamen zij op een stuk lager uurloon uit volgens hun cao.
Toen toch maar laten zien dat ik op dat moment een stuk meer betaald kreeg en verteld dat ik er ook nog iets bovenop wilde hebben. Ook gekregen gelukkig.

Ik snap dat het echt niet. Hoe zeker ben je dan als werkgever? "We bieden je dit. Wil je meer? Nee hoor, dat kan niet. Oh, je verdiende meer bij je vorige werkgever. Oké, hier heb je meer."

Wel fijn voor jou dat je het hebt gekregen trouwens ;-D
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
12-12-2019 15:07
Zijn al meerdere topics over geweest. Conclusie: Niet doen. Wat een passend salaris was in je vorige functie zegt niets over je huidige functie.
Een tweede argument is recent naar voren gekomen: Door huidig salaris de baseren op het vorige, vergroot je de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Dat willen jij en je toekomstige werkgever toch niet. Dus doe gewoon een salarisvoorstel dat in jouw ogen reeel is, met daarbij een heldere motivatie en onderbouwing. Dan kun je op basis daarvan in onderhandeling.
Goede tip, dank je.
patchouli_ schreef:
12-12-2019 15:07
Krijg je een heel andere functie? Dan zou ik aangeven dat de vorige functie niet vergelijkbaar is met deze en dat je graag een aanbod tegemoet ziet wat passend is bij deze functie in dit bedrijf en de ervaring die jij meeneemt.

Of doe zelf een voorstel met goede motivatie.

Ook bij een andere werkgever vind ik het niet relevant. Een aanbod gaat niet alleen over salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook belangrijk. Zo'n salarisstrook zegt daar meestal vrij weinig over.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je zijn aangenomen wanneer er geen afspraak is over salaris?
Je gaat toch niet akkoord zonder dat je weet wat je gaat verdienen?
Alle reacties Link kopieren
Niet geven en je goed voorbereiden op dat gesprek

onthoud ook even dat er nog steeds een loonkloof is tussen mannen en vrouwen


bedenk alle vragen die ze kunnen stellen en het antwoord, weet je antwoord niet dan geven wij dat hier in dit topic voor je, Denk er niet te makkelijk over, dit kun je maar 1 keer doen, na een jaar vragen om loonsverhoging is vele en vele malen moeilijker, nu is het moment. gewoon oefenen en stiltes durven laten vallen.
Alle reacties Link kopieren
Dat moest ik pas ook bij het uitzendbureau en ik heb het braaf gegeven 🤣
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens gehad dat een sollicitant zelf had bedacht om zijn strook mee te nemen. Ik was hoogst verbaasd. Vind het niet kunnen daar naar te vragen.

Bereid je gewoon goed voor op het gesprek. Ga er niet heen om te kijken af te wachten wat ze je bieden, maar bedenk ook van te voren wat het door jouw gewenste salaris is en wat je minimumbedrag is.
Alle reacties Link kopieren
Bij de overheid gelden andere regels dan in het gewone bedrijfsleven. Je wordt daarom ook meestal geen werknemer maar een ambtenaar.

Vaak zijn de arbeidsvoorwaarden bij de overheid zo geregeld dat er op basis van het werkverleden bepaalde aanspraken kunnen gelden die niet voor iedereen (sollicitanten van buiten) van toepassing zijn. Zo worden bijv alle dienstjaren in overheidsdienst meegeteld als arbeidsverleden bij de overheid als werkgever, en dat kan weer van belang zijn bij het maken van aanspraak op bijvoorbeeld oude regelingen waarvoor een overgangsrecht geldt, jubilea-uitkeringen, enz.

Om die reden is bij de overheid het overleggen van een oude salarisstrook heel gebruikelijk.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
12-12-2019 15:08
Ik snap dat het echt niet. Hoe zeker ben je dan als werkgever? "We bieden je dit. Wil je meer? Nee hoor, dat kan niet. Oh, je verdiende meer bij je vorige werkgever. Oké, hier heb je meer."

Wel fijn voor jou dat je het hebt gekregen trouwens ;-D
Zo zwart/wit is het soms niet.

Veel bedrijven kennen CAO’s met salarisschalen en daaraan gekoppeld FUWA-methoden. Als iedereen zich daaraan houdt, dan ontstaat er een heel transparant beloningssysteem, waarmee elke ongelijkheid kan worden voorkomen.

Waar het dan mis kan gaan, is als andere partijen in de markt zich daar niet aan houden, bijv. onder druk van krapte op de arbeidsmarkt oid. Op dat moment kan de FUWA-methode eigenlijk in de prullenbak, en wordt het “wat de gek er voor geeft”.

De meeste bedrijven zullen willen inschalen obv de methodiek, en maken alleen uitzonderingen als dat echt niets anders kan. En dat moeten zij dan wel kunnen verantwoorden (bijv aan de hand van een oude loonstrook), want anders kunnen ze een ongelijkheidsklacht aan hun broek krijgen.
Geldt dat ook nog na de invoering van wnrA?

En zelfs als het gebruikelijk is, hoef je er niet in mee te gaan, zeker niet als je vorige werkgever geen overheidsinstelling was, of je nieuwe functie veel meer verantwoordelijkheid kent. En arbeidsverleden staat er niet op. Aantal dienstjaren blijkt ook uit je CV. Vragen om een loonstrook zou je dan kunnen zien als een motie van wantrouwen.
Alle reacties Link kopieren
In het onderwijs ook heel normaal om je loonstrook van de vorige werkgever te tonen, dan kunnen ze je in ieder geval niet onderbetalen.
Zo heb ik collega's die bij indienstreding bij een vorige werkgever meteen in trede vijf zijn gezet ipv 1 (net afgestudeerden). Op basis van hun dienstjaren zouden ze dan bij de huidige werkgever maar in trede 3 komen ipv 6, scheelt toch al gauw 200,-
Daarbij zijn er ook maar 12 tredes (vroeger 20) en kan dat evt een onderhandelingspositie opleveren voor een hogere functiewaardering.
Verder komen er ook wel eens mensen in het onderwijs terecht die eerst in het bedrijfsleven hebben gewerkt. Ze zouden dan op basis van onderwijservaring in een lage trede komen, met je loonstrook kan je nog wat onderhandelen. Zonder wordt je gewoon in trede 1 gezet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
12-12-2019 15:45
Vragen om een loonstrook zou je dan kunnen zien als een motie van wantrouwen.
Voor veel overheidsfuncties geldt een veiligheidsonderzoek, en afhankelijk van het soort functie kunnen ze gegevens nazoeken, opvragen en onderzoeken die nog veel vertrouwelijker zijn.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
12-12-2019 15:45
Geldt dat ook nog na de invoering van wnrA?

Deze vraag zag ik over het hoofd, en wordt hier beantwoord: https://www.wnra.nl/wat-verandert-er

Oftewel, de rechtspositie wijzigt, maar de arbeidsvoorwaarden niet (zolang de huidige CA/ nog lopen).
Dat weet ik, ik heb zo’n functie gehad en ben nu ook ambtenaar, maar om een oude salarisstrook is nooit gevraagd bij een sollicitatie. Wel om een indicatie, die heb ik gegeven met verwijzing naar ervaring en opleiding. Maar omdat ik in mijn huidige functie veel meer verantwoordelijkheden heb dan in mijn vorige, vind ik de hoogte van dat salaris niet relevant. Daarbij gaat het me dus niet zozeer om de privacygevoeligheid, maar om het risico lager ingeschaald te worden omdat mijn vorige functie lager ingeschaald was. ( En dat is dus wat de loonkloof vergroot).
En bedragen in een cao zijn er om een minimum vast te stellen. Ze mogen daar gewoon vanaf wijken mits positief.

Maar het klinkt leuk, dat transparante beloningssyteem.
forumfossiel schreef:
12-12-2019 16:05
Dat weet ik, ik heb zo’n functie gehad en ben nu ook ambtenaar, maar om een oude salarisstrook is nooit gevraagd bij een sollicitatie. Wel om een indicatie, die heb ik gegeven met verwijzing naar ervaring en opleiding. Maar omdat ik in mijn huidige functie veel meer verantwoordelijkheden heb dan in mijn vorige, vind ik de hoogte van dat salaris niet relevant. Daarbij gaat het me dus niet zozeer om de privacygevoeligheid, maar om het risico lager ingeschaald te worden omdat mijn vorige functie lager ingeschaald was. ( En dat is dus wat de loonkloof vergroot).
Privacy is niet het issue, maar dat de werkgever je op oneigenlijke gronden een lager salaris kan bieden, omdat je dat voorheen ook had.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
12-12-2019 16:05
Dat weet ik, ik heb zo’n functie gehad en ben nu ook ambtenaar, maar om een oude salarisstrook is nooit gevraagd bij een sollicitatie. Wel om een indicatie, die heb ik gegeven met verwijzing naar ervaring en opleiding. Maar omdat ik in mijn huidige functie veel meer verantwoordelijkheden heb dan in mijn vorige, vind ik de hoogte van dat salaris niet relevant. Daarbij gaat het me dus niet zozeer om de privacygevoeligheid, maar om het risico lager ingeschaald te worden omdat mijn vorige functie lager ingeschaald was. ( En dat is dus wat de loonkloof vergroot).
Hier ben ik dus bang voor omdat ik mijn huidige functie ook te laag ben ingeschaald. Ik zie dit ook als een stap om iets meer te verdienen en als ze me exact hetzelfde gaan bieden dan wordt dat lastig denk ik. Nu werk ik ook binnen de overheid, nieuwe werkgever heeft echter een andere cao.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven