Omscholen naar ICT, doen of niet? Ervaringen/ tips gevraagd
zondag 29 maart 2026 om 18:27
Beste allemaal,
Sinds februari ben ik (opnieuw) werkloos. (Ik ontvang nu een combi van WW en Wajong-uitkering). Ik ben opgeleid in de journalistiek (bachelor behaald in 2010) maar al die jaren is he erg lastig gebleken om daarin (vast(er) werk te vinden. In december heb ik een CTC-beroepenoriëntatietest gedaan en hieruit kwam onder andere ICT als interessegebied.
In februari ben ik naar de open dag geweest van een Associate degree-opleiding op dit gebied en zij waren erg enthousiast over de baankansen. Vanuit mijn omgeving hoor ik echter wisselende verhalen. Ik heb morgen een gesprek gepland staan met de arbeidsdeskundige bij UWV om de haalbaarheid en baankansen te bespreken.
Wie heeft er tips en / of ervaringen voor mij? Zowel positieve als negatieve zijn welkom.
Sinds februari ben ik (opnieuw) werkloos. (Ik ontvang nu een combi van WW en Wajong-uitkering). Ik ben opgeleid in de journalistiek (bachelor behaald in 2010) maar al die jaren is he erg lastig gebleken om daarin (vast(er) werk te vinden. In december heb ik een CTC-beroepenoriëntatietest gedaan en hieruit kwam onder andere ICT als interessegebied.
In februari ben ik naar de open dag geweest van een Associate degree-opleiding op dit gebied en zij waren erg enthousiast over de baankansen. Vanuit mijn omgeving hoor ik echter wisselende verhalen. Ik heb morgen een gesprek gepland staan met de arbeidsdeskundige bij UWV om de haalbaarheid en baankansen te bespreken.
Wie heeft er tips en / of ervaringen voor mij? Zowel positieve als negatieve zijn welkom.
zondag 29 maart 2026 om 19:03
zondag 29 maart 2026 om 19:44
De opleiding duurt 2 jaar en 1 van de voorwaarden van de deeltijdopleiding is dat je binnen een half jaar start met werken in de ICT.
Het gaat er voor UWV om of zij bereid zijn om de opleiding (het collegegeld) te vergoeden.
zondag 29 maart 2026 om 20:11
Je hebt binnen ICT zo ongeveer nog 1.000 keuzes.
Ik zou nu al gerichter gaan bedenken welke kant je ongeveer op wil.
Dat geeft ook dat je gerichter een stageplaats kan gaan zoeken.
En dat kan je dus ook meeslepen in het gesprek met het UWV.
Wat denk je dat je gaat liggen? In welke delen van de ICT zijn op dit moment de meeste junior-banen?
Ik zou nu al gerichter gaan bedenken welke kant je ongeveer op wil.
Dat geeft ook dat je gerichter een stageplaats kan gaan zoeken.
En dat kan je dus ook meeslepen in het gesprek met het UWV.
Wat denk je dat je gaat liggen? In welke delen van de ICT zijn op dit moment de meeste junior-banen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 30 maart 2026 om 00:03
Ik ben wat minder enthousiast. Mijn ervaring met de Associate Degree is dat het vooral een mooie aanvulling is voor mbo-ers die als iets met ICT gedaan hebben. Zonder voorkennis zijn er maar weinig die in twee jaar voldoende kennis en ervaring op doen om te concurreren met bachelorstudenten.
Daarbij hangt het er erg vanaf welke richting je op wilt. De ICT-gebieden waar momenteel veel vraag naar is, zijn data science en CyberSecurity.
Voor beide schat ik de baankansen na een Associate degree somber in. Data Science zeker, omdat je daar concurrentie hebt van universitair geschoolden. Cybersecurity zou nog kunnen als je er in je eigen tijd veel tijd in stopt.
Een aantal jaar geleden waren front end developer en test engineer - ook met een AD diploma- erg gewild, maar inmiddels staan die banen dankzij AI onder druk.
Wil je iets met ICT, zorg dat je je verdiept in AI. En dan bedoel ik niet dat je af en toe chat gtp aanslingerd, maar je verdiept in LLMs, agentic AI, vibe coding en machine learning (in willekeurige volgorde). Is jouw beoogde opleiding terughoudend over het gebruik van AI, dan zou ik een wenkbrauw optrekken.
Daarbij hangt het er erg vanaf welke richting je op wilt. De ICT-gebieden waar momenteel veel vraag naar is, zijn data science en CyberSecurity.
Voor beide schat ik de baankansen na een Associate degree somber in. Data Science zeker, omdat je daar concurrentie hebt van universitair geschoolden. Cybersecurity zou nog kunnen als je er in je eigen tijd veel tijd in stopt.
Een aantal jaar geleden waren front end developer en test engineer - ook met een AD diploma- erg gewild, maar inmiddels staan die banen dankzij AI onder druk.
Wil je iets met ICT, zorg dat je je verdiept in AI. En dan bedoel ik niet dat je af en toe chat gtp aanslingerd, maar je verdiept in LLMs, agentic AI, vibe coding en machine learning (in willekeurige volgorde). Is jouw beoogde opleiding terughoudend over het gebruik van AI, dan zou ik een wenkbrauw optrekken.
maandag 30 maart 2026 om 10:27
De belastingdienst leidt af en toe beginners op tot cobol-programmeur.
Op zich is COBOL niet moeilijk, maar het wordt zo weinig gebruikt dat de AI het nog niet goed uitvoert (of de programma's van de belastingdienst zijn te ingewikkeld voor AI - in ieder geval was dit een jaar geleden nog de situatie).
Dan moet je wel 2 keer in de week in Apeldoorn willen werken.
Op zich is COBOL niet moeilijk, maar het wordt zo weinig gebruikt dat de AI het nog niet goed uitvoert (of de programma's van de belastingdienst zijn te ingewikkeld voor AI - in ieder geval was dit een jaar geleden nog de situatie).
Dan moet je wel 2 keer in de week in Apeldoorn willen werken.
dreuvel wijzigde dit bericht op 30-03-2026 10:28
Reden: werk is in Apeldoorn
Reden: werk is in Apeldoorn
9.39% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
maandag 30 maart 2026 om 13:40
.
Ook in de Industriële Automatisering is ruim voldoende werk, het is alleen een onbekende tak van de ICT
Niet geschoten is altijd mis
maandag 30 maart 2026 om 14:06
Dat geloof ik, goede aanvulling. Ik wilde niet de indruk wekken dat ik alles weet over baankansen in “de IT”.
Dit lijkt me overigens ook zo’n vakgebied, waar je met alleen een AD diploma niet voor opgeleid kunt worden. Maar ik kan me vergissen.
maandag 30 maart 2026 om 16:14
Misschien is dit ook nog interessant: https://it-omscholing.nl.
maandag 30 maart 2026 om 16:23
maandag 30 maart 2026 om 20:25
Ja, ik ben een vrouw. Dankje voor de tip, ik ga het bekijken!
maandag 30 maart 2026 om 20:27
Klinkt zeker interessant..ware het niet dat zij alleen in Groningen en Amsterdam zitten en ik in het zuiden van het land woon
zondag 3 mei 2026 om 21:29
De kogel is nog niet volledig door de kerk, zogezegd. Ik heb een kennismakingsgesprek gehad met de opleiding. Het instellingscollegeld voor het eerste schooljaar zou al 12.280 euro zijn..voor het 2de schooljaar dus nog iets hoger. Ik krijg vanuit UWV maximaal 5000 euro vergoed. Ik hoor echter erg wisselende verhalen over de baankansen..Wij hebben een buurman die ICT heeft gestudeerd maar die aangeeft dat er eigenlijk alleen op Mbo-niveau wat baankansen liggen, met name in de cybersecurity, maar dan nog blijft het lastig voor starters. Klopt dit?
zondag 3 mei 2026 om 22:27
Ja dat hoor ik ook, dat er echt een overschot is nu en je er moeilijk tussen komt en je dus echt moet uitblinken. Ik heb er zelf ook een tijdje aan gedacht om om te scholen richting IT/webdeveloper omdat ik web design en multimedia design erg leuk vind en apps kunnen bouwen mij ook wel interessant lijkt. Maar dan met cursussen of werken/leren. Echter met de komst van AI en websites zoals een Squarespace waar een leek met een paar drukken op de knop een website kan bouwen zie ik daar voor mij ook niet echt veel toekomst perspectief qua baan.
Cyber security is ook interessant maar trekt mij niet.
zondag 3 mei 2026 om 22:41
Ik ben zelf geen ICT'er dus ik heb er niet zo'n zicht op verder dus neem wat ik zeg niet al te serieus maar ik hoor in mijn eigen omgeving vooral sombere verhalen. De net afgestudeerde ICT'ers (ook iemand met een associate degree) die ik persoonlijk ken zijn nog steeds hard op zoek naar werk. Er lijkt weinig beschikbaar te zijn. Ook een paar mensen met 2-3 jaar ervaring die op zoek zijn.
De seniors die ik ken hebben wel allemaal werk, een is zojuist nog van werk gewisseld maar dat is wel iemand met minstens 10 jaar ervaring.
Verder hangt het er natuurlijk van af wat je in de ICT wil gaan doen, laat je daar goed over informeren. Ik heb begrepen dat backend weer betere kansen biedt dan frontend maar misschien is die informatie ook al weer verouderd.
De seniors die ik ken hebben wel allemaal werk, een is zojuist nog van werk gewisseld maar dat is wel iemand met minstens 10 jaar ervaring.
Verder hangt het er natuurlijk van af wat je in de ICT wil gaan doen, laat je daar goed over informeren. Ik heb begrepen dat backend weer betere kansen biedt dan frontend maar misschien is die informatie ook al weer verouderd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in