Werk & Studie alle pijlers

Omscholen tot bedrijfsadministrateur?

29-05-2020 13:49 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begin dertig en heb twee universitaire graden (een taalstudie) waar ik nog nooit iets mee heb gedaan op de arbeidsmarkt. Waarom niet? Dat is een lang verhaal, maar het komt erop neer dat ik niet stevig in mijn schoenen sta.
Hoe dan ook, ik werk nu in een parttime baan (i.c.m. moederschap) in een onzekere sector en wil meer zekerheid, en eigenlijk ook meer salaris gaan verdienen.

Ik ben ambitieus, hou van hard werken. Ik ben eerlijk, betrouwbaar, vriendelijk. Kom gewoon aardig en normaal over.
Maar: ik ben een echte Einzelgänger (ik heb nauwelijks vriendinnen), sta niet stevig in mijn schoenen. In een bedrijfscultuur kom ik daardoor niet zo goed tot recht. Ik kan kortom veel met mijn hersens, maar het komt nu niet uit de verf.

Is er iemand die een idee heeft hoe ik me kan omscholen? Het maakt mij niet uit welk niveau het is, MBO, HBO of universiteit. Als er maar baanzekerheid bij zit en je er niet goed voor hoeft te kunnen netwerken. (Want dat kan ik dus helemaal niet. Heb het geprobeerd.)

Mijn man oppert Bedrijfsadministratie MBO 4+. Maar ik las ergens dat je daar moeilijk een stage mee vindt. Inhoudelijk spreekt het me wel aan. Cijfertjes controleren, alles moet kloppen, lekker zelfstandig bezig, en niet worden beoordeeld op je sociale vaardigheden (die ik dus niet echt heb, ik bedoel, ik ben geen spontane, zelfverzekerde vrouw) maar op je prestaties.
Zijn er nog andere geschikte studies met veel kans op een baan? Ik hoop op veel ervaringen en tips.
Alle reacties Link kopieren
Heel suf maar... waarom niet leren wat steviger in je schoenen te gaan staan? Welk werk je ook wil gaan doen, dat is áltijd handig en dan kan je echt je capaciteit inzetten. Ik denk dat jij bedrijfsadministratie MBO4 met twee vingers in je neus doet en dan verveel je je straks de tandjes.

Eigenlijk wil ik zeggen: investeer in persoonlijke ontwikkeling ipv een nieuwe opleiding. Daarmee duik je weg voor het daadwerkelijke probleem. En dat komt uiteindelijk als een boemerang bij je terug.
Alle reacties Link kopieren
Iets in de IT misschien? Daar zitten ze nu en in de toekomst te springen om mensen en ik denk zomaar dat je daar niet de enige bent die geen sociaal wonder is.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Probeer een overheidsbaan te bemachtigen en dan op je eigen niveau. Een grotere baanzekerheid is er niet.

Wellicht docent worden?

Probeer idd om sterker in je schoenen te staan.

Door steeds slimmer wordende boekhoudprogramma's die steeds meer handwerk overnemen en ook steeds goedkoper worden zijn er steeds minder bedrijfsadministrateurs nodig. Een onzekere sector.
Alle reacties Link kopieren
In IT heb je meer baanzekerheid en daar werken wel meer mensen zonder speciale peopleskills.
Juist dat soort administratieve banen hebben op de wat langere termijn te lijden van de globalisering en technologische ontwikkelingen. En je moet nog een dikke 30 jaar.

Ik neem aan dat je een talenknobbel hebt, of in ieder geval dat je meer alpha dan beta bent aangelegd. Core IT ligt dan niet heel erg voor de hand. Iets in de richting van PMO, projectmanagement zou misschien kunnen, maar ook daarvoor moet je redelijk sterk in je schoenen staan.

Waarom doe je niet een beroepskeuzetest oid? Of zoek een goede coach die gericht met je mee kan denken.
anoniem_396861 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 16:03
5.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat voorgangers ook al zeggen worden veel administratieve processen geautomatiseerd.

Ook in de financiele administratie moet je soms sterk in je schoenen kunnen staan en kunnen communiceren: bijv declaratie afwijzen, gevonden fouten terugkoppelen, communicatie met leveranciers (crediteuren) en klanten (debiteurenwerk) of tegengas geven aan de externe accountant.
Alle reacties Link kopieren
Ja tja een beetje sociaal doen hoort er altijd wel bij, tenzij je echt als ZZP'er gaat werken o.i.d. Ik sta ook helemáál niet sterk in m'n schoenen, ben heel onzeker en sociaal onhandig. Maar hé ik werk ook op kantoor, in een kantoortuin nota bene. Het gaat niet altijd top qua communicatie, maar ik werk het merendeel van m'n tijd gewoon met een koptelefoon op, heb een redelijk zelfstandige functie.

Kan je geen cursus of begeleiding o.i.d. doen om meer zelfvertrouwen te creëren? Netwerken is niet makkelijk en ik haat het ook, maar het hoort er wel een beetje bij als je een beetje een goede baan wil. Ik ben het mer Pergamon eens dat je je beter op persoonlijke ontwikkeling kan focussen. Met twee universitaire graden is het toch zonde om MBO werk te gaan doen 'omdat je niet stevig in je schoenen staat'?
Ik heb hbo afgerond en het werk dat je ermee kunt doen ligt me niet. Ik heb daarna verschillende banen gehad om brood op de plank te hebben, kinderen gekregen. Ik ben een aantal jaar zwemjuf geweest, maar daarvoor heb je veel sociale skills nodig. Dat lijkt me onhandig voor jou, Daarna ben ik in de bouw terecht gekomen. Ik ben nu tegelzetter en dat is fysiek niet zo zwaar als het lijkt. Ook kun je in de bouw redelijk goed in deeltijd werken, mocht dat belangrijk voor je zijn. In de techniek zijn veel banen en vaak kun je een BBL traject in, waardoor je tijdens je opleiding geld verdient. Je kunt ook denken aan schilder, behanger, meubelmaker, restaurateur, fietsenmaker.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken!

Docent worden ben ik me ook al een tijdje in aan het verdiepen. Ik vind kinderen namelijk helemaal geweldig.
Maar... confrontaties met ouders en samenwerken met collega's, en streng zijn voor kinderen liggen me minder.

Tegelzetten etc. zal ik eens naar kijken. Daar had ik nog niet eerder aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
TijgerindeNacht schreef:
29-05-2020 19:10
Bedankt voor het meedenken!

Docent worden ben ik me ook al een tijdje in aan het verdiepen. Ik vind kinderen namelijk helemaal geweldig.
Maar... confrontaties met ouders en samenwerken met collega's, en streng zijn voor kinderen liggen me minder.

Tegelzetten etc. zal ik eens naar kijken. Daar had ik nog niet eerder aan gedacht.

Voor her docentschap moet je bij uitstek stevig in je schoenen staan, anders ben je als een mank lieveheersbeestje op de vlucht voor de gnoetrek (in de vorm van 30 leerlingen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven