Werk & Studie alle pijlers

omscholen tot verpleegkundige (via LOI)

20-10-2020 13:35 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die een soortgelijk traject heeft gedaan en daar wat meer over kan vertellen of iemand die zelf werkt als verpleegkundige en hoe dat dan is.

Even mijn verhaal:

Al jaren zit ik niet op mijn plek op het werk. Het werk en de collega's zijn ok, maar het past gewoon niet. Ik heb al een loopbaantraject achter de rug, en daarbij werd mijn gevoel bevestigd en versterkt, maar omdat ik toen net was bevallen van de 1e en we graag een 2e wilden heb ik besloten dit even te parkeren (want het werk is ok, dus nog vol te houden). Nu ben ik 1 jaar geleden bevallen van de 2e en het kriebelt al sinds dat ik begon met werken. Het past gewoon niet meer bij mij.
Ik heb alle informatie van het loopbaantraject erbij gepakt en nog eens doorgenomen en mijn conclusie is dat ik heel graag de zorg in wil.
Uiteindelijk lijkt het erop dat om meerdere redenen de LOI het beste bij mij past.

Wie heeft de HBO-V opleiding gedaan bij de LOI? wat vond je ervan?
Sluit de studie goed aan bij het werkveld?
Hoe was de studiedruk in combinatie met werk en gezin?
Is of was het lastig om aan een stageplek te komen? (ik heb zelf rondgebeld maar meeste ziekenhuizen willen geen student van de LOI).
Heb je nog tips over studeren aan de LOI?

Alvast heel erg bedankt!
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
23-10-2020 16:59
Misschien kun je ze bellen? Wie weet weten ze of er iets speelt in jouw regio.
Ja dat ga ik zeker doen! Ik had vorige week een telefonisch gesprek met een docent van de Hogeschool Utrecht en zij adviseerde mij om te starten met deeltijd, en dan evt. in m'n 2e of 3e jaar over te stappen op duaal. Wellicht tijdens een stage dat ik daar kan blijven werken.

Ik werk nu bij een grote VGZ-instelling (niet met cliënten) en zou bij m'n huidige werkgever wellicht m'n stage van het 1e jaar kunnen doorlopen. Dit ga ik even intern uitzoeken. En dan in het 2e jaar zoekt de HU een stage voor je, maar dat is pas halverwege en dan kan ik wellicht iets opvangen qua inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
tess07 schreef:
20-10-2020 15:43
Hoe oud ben je? Ik weet van een vriendin die les geeft op het Horizon dat zij twintigers in de klas heeft. Dan zou je bij het Horizon een MBO4 verpleegkundige opleiding kunnen doen. En dan de BBL variant.
Kan je daarna in deeltijd de verkorte HBO -V doen.
Dat was inderdaad ook nog een optie waar ik over na zit te denken. :)
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
20-10-2020 16:09
Allereerst: zoek een deeltijd of duale opleiding indien op hbo niveau Ziekenhuizen hebben liever leerlingen dan stagiaires en stage plaatsen zijn nog schaarser.

Met een loi opleiding zal je zeker nooit een stageplek vinden in het ziekenhuis

Wat trekt je aan aan het vak verpleegkunde? Er zijn nl altijd veel afvallers
En waarom niet in verpleeghuis of thuiszorg? Daar is het tekort nog groter en men nog meer bereid met je mee te denken
Duaal is zeker een optie, maar duaal is pas vanaf het derde leerjaar, omdat ik helemaal geen voorkennis heb.
Dus dat is 2 jaar voltijd studeren, en dat gaat niet lukken.

Wat mij erg aantrekt is het kunnen helpen van mensen, en ik denk dat ik in het ziekenhuis veel meer mensen van verschillende leeftijden tegenkomen dan in een verpleeghuis of thuiszorg. en die diversiteit is juist wat mij erg aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
promesso schreef:
20-10-2020 16:25
Hoi!

Ik zit op dit moment met hetzelfde 'dilemma'. Een deeltijd-opleiding is in mijn geval mogelijk bij de HU, alleen zit ik dan met de stages (want: onbetaald en ik heb mijn huidige salaris wel gedeeltelijk nodig). Duaal bij een ziekenhuis ben ik nu aan het kijken, dan heb je tenminste iets van salaris, al is dat echt minimaal.

LOI heeft ook niet mijn voorkeur.
Lastig is het he. Het is een grote puzzel en zie er maar uit te komen. Ik overweeg nu ook om te solliciteren voor operatie assistent. Dat is altijd werken-leren. Dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Sportschoen schreef:
20-10-2020 16:57
Ik heb meerdere verpleegkundigen begeleidt met een LOI opleiding verpleegkunde alleen je bemerkt echt een achterstand in leerstof en persoonlijke ontwikkeling ten opzichte van een HU student of duaal student.
De kwaliteit van onderwijs bij de LOI is ondermaats en dat zie je terug op de werkvloer. Voor de werkvloer is het niet prettig omdat er nog meer geïnvesteerd moet worden dan normaal in een LOI student dan een 'regulier traject' student en dat komt niet ten goede van de patiëntenzorg.

Dat is ook de reden dat er geen LOI studenten meer mogen stage lopen in het ziekenhuis waar ik werk.

Dus naast dat er steeds meer zorginstellingen LOI studenten geen stageplek aanbieden is de kwaliteit van onderwijs niet goed.

Bedankt sportschoen. Dat is een duidelijk antwoord, wat ik zocht. En ik snap het helemaal, want het aantal contacturen en praktijkervaring is natuurlijk veel minder. Dat is waarschijnlijk ook waarom mensen (zoals ikzelf) het toch ook overwegen.
Lastig, ook voor jullie, want die studenten hebben de opleiding gekozen met een reden. Jammer dat ze dan later tegen een muur aan lopen omdat de opleiding niet voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
20-10-2020 18:18
Omring deed/doet ook zoiets maar de ronde van dit jaar is gesloten. Lijkt erop dat je daar direct betaald krijgt en nog wat meer dan bij bijv. OLVG. https://werkbijwestfriesland.nl/jobs/in ... uiszorg-2/ Misschien even bellen. Is wel HBO-V in de thuiszorg.
Heel erg bedankt!!! ik ga kijken, en volgend jaar / schooljaar is ook goed.
Alle reacties Link kopieren
promesso schreef:
21-10-2020 17:37
Ik kom helaas alleen maar vacatures tegen (ook buiten het zhs) waar ze minimaal MBO3/4 Verzorgende vragen en ik heb geen relevante vooropleiding.

Leuk dat je deeltijd doet! Hoe bevalt het je? In welk jaar zit je?
Dat was ook mijn probleem, vandaar dat ik juist de ziekenuizen heb gebeld. De andere zorginstellingen heb ik gebeld en toen op advies aangemeld voor de nieuwsbrief/ melding als er een leerwerkplek vrijkomt. Dit was in april en het is nog rustig..... :(
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
23-10-2020 07:15
Ik heb een jaar geleden georiënteerd op HBO-V en ik doe nu een opleiding verzorgende-Ig.

Waarom?
Hier in de regio is er een samenwerkingsverband met een aantal instellingen die zij-instromers willen opleiden in 2 jaar. Ze krijgen subsidie en daarom krijg ik salaris volgens schaal 35. Ook krijg ik een vergelijkbaar salaris als op mijn laatste salarisstrook.

Ik ben dus leerling verzorgende-ig en ik verdien 2800 bruto bij 36 uur excl ort. Ik heb een contact van 24 uur per week waarvan 4 betaalde uren voor school. Netto krijg ik tussen de 1700 en 2000 per maand. Best aardig voor een leerling. :-D

Ondertussen werk ik in een verpleeghuis en leer ik een hoop over probleemgedrag en ziektebeelden. Ik doe ervaring op met transfers en verpleegkundige handelingen. De leerstof is makkelijk voor mij en dat combineert prima met kinderen van 2 en 4.

Wanneer dit klaar is, wil ik aansluitend hbo-v doen. (Ik heb al een hbo diploma)

Er zijn meer wegen naar Rome.
Beste dansen in de wind,
Dat klinkt ook goed te doen. En was zeker mijn volgende idee, om te gaan kijken bij de open dagen van het MBO. Want daar liggen ook nog mogelijkheden. Bedankt voor de reactie.
Alle reacties Link kopieren
Baileyslife schreef:
23-10-2020 17:39
Probeer je niet alleen te focussen op het ziekenhuis.
De opleiding HBO-V wordt ook in deeltijd gegeven, dus daar kan je je in verdiepen.
Tevens kan je kijken of je een opleidingsplaats kunt krijgen, dus als leerling, maar dat is vaak wel lastiger als je helemaal nog geen opleiding hebt gehad.

Overigens zei hier iemand dat een afgestudeerde HBO-V'er net zo ver is als een MBO4 eerste jaars student, waar haal je dat dan vandaan?
Dat vind ik echt een rare vergelijking. Als HBO-V doe je net zo goed praktijkervaring op. Ja, je hebt minder vlieguren gemaakt, maar voelt wel heel gek om dit te vergelijken met een eerstejaars student van de MBO opleiding.

Tot slot TO, kijk om je heen, er is echt meer dan een ziekenhuis of GGZ.
De verpleeghuizen en wijkzorg hebben veel tekorten, en daar gaat de zorg steeds meer naar verschuiven. Revalidatiezorg eventueel ook nog een optie.
Daar kom je gewoon veel sneller aan een plek dan in het ziekenhuis.
En een situatie zonder complex verpleegtechnische zorg, kan nog steeds complex zijn. Ja je zult waarschijnlijk minder verpleegtechnische vaardigheden uitvoeren in de wijkzorg in verhouding, maar ook daar vind je veel palliatieve zorg en uitdagingen op een ander vlak, en nog veel meer de noodzaak om met andere disciplines samen te werken, die niet op komen draven na 1 intern telefoontje.

Kortom; er is zoveel in de zorg te ontdekken! En LOI is gewoon een no-go ;)
Bedankt voor de uitleg. :) ik ga zeker nog verder om mij heen kijken na al deze verhalen.

Eigenlijk zou ik graag een dag ergens mee willen kijken, maar dat gaat nu met corona natuurlijk niet lukken.....
Maar het is het uitzoeken wel waard.
Alle reacties Link kopieren
Heb ze inmiddels gesproken, maar via de website van 'mijn' regio staan helaas geen vacatures. Wel de tip gekregen voor loopbaanadvies sp cifiek voor mensen uit de zorg, dus heb hun een mail gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin is er mee begonnen, en heeft uiteindelijk op moeten geven omdat ze na 2 jaar zoeken nog geen stageplek heeft kunnen vinden. Ook kreeg ze van de een na de andere zorginstelling te horen dat ze sowieso geen LOI opgeleide verpleegkundigen aannemen. Zelfs met een tekort aan Hbo-V ers
Alle reacties Link kopieren
uiltje85 schreef:
26-10-2020 22:02
Eigenlijk zou ik graag een dag ergens mee willen kijken, maar dat gaat nu met corona natuurlijk niet lukken.....
Maar het is het uitzoeken wel waard.
Vraag het gewoon! Laatst is iemand met me mee komen lopen om te kijken wat werken in de wijk nou echt is. Aan het einde kon ze het vooroordeel van "alleen maar billen wassen" zo van tafel vegen.
Alle reacties Link kopieren
Noopes schreef:
27-10-2020 15:35
Vraag het gewoon! Laatst is iemand met me mee komen lopen om te kijken wat werken in de wijk nou echt is. Aan het einde kon ze het vooroordeel van "alleen maar billen wassen" zo van tafel vegen.
Wat interessant, dan had ik niet verwacht! en bedankt voor de tip. Dat ga ik zeker doen!
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2020 14:27
Bij deeltijd ben je maar 1 keer per week op de HU en met Corona nooit.

Jawel hoor, ik doe ook deeltijd daar en heb om de week fysiek les. De andere dag idd online.
Alle reacties Link kopieren
uiltje85 schreef:
26-10-2020 21:37
Lastig is het he. Het is een grote puzzel en zie er maar uit te komen. Ik overweeg nu ook om te solliciteren voor operatie assistent. Dat is altijd werken-leren. Dat scheelt.

Dat is ook een optie, maar dan word je wel heel specifiek opgeleid. Ik ben het zelf en had achteraf toch liever hbo-v gedaan omdat je daar veel meer kanten mee op kunt. Bovendien is het op papier geen hbo opleiding, waardoor je dus ook geen vrijstellingen kunt krijgen bij een vervolgopleiding. Daar liep ik dus ook tegen aan.
Alle reacties Link kopieren
uiltje85 schreef:
20-10-2020 13:52
nee helaas niet. en dan heb ik nog steeds 8000,- per jaar aan vollegegeld. x 4 is dus 36.000 uit eigen zak. dat is veel geld

Dit klopt niet. Zorg en onderwijs blijven het lage instellingstarief, ook als 2e studie ed.
Ze willen nl mensen krijgen, en dat lukt al niet zo goed.
Geloof niet alles wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
uiltje85 schreef:
26-10-2020 21:36
Duaal is zeker een optie, maar duaal is pas vanaf het derde leerjaar, omdat ik helemaal geen voorkennis heb.
Dus dat is 2 jaar voltijd studeren, en dat gaat niet lukken.

Wat mij erg aantrekt is het kunnen helpen van mensen, en ik denk dat ik in het ziekenhuis veel meer mensen van verschillende leeftijden tegenkomen dan in een verpleeghuis of thuiszorg. en die diversiteit is juist wat mij erg aanspreekt.
Verreweg de meeste mensen in het algemene ziekenhuis zijn ook oud. Logisch ook, dat zijn nu eenmaal de mensen die het meest een beroep doen op de zorg. Tenzij je op een kinderafdeling gaat werken natuurlijk.
Geloof niet alles wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
11-11-2020 18:44
Jawel hoor, ik doe ook deeltijd daar en heb om de week fysiek les. De andere dag idd online.
Nou ik heb dit blok, blok B, in deeltijd 1x fysiek les, de rest online.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2020 13:43
Ik zou zelf nooit de LOI doen. Ik heb de HU gedaan, met daarnaast een baan en 3 kinderen. Flinke studiebelasting, dus elke avond blokken, maar goede stageplekken beschikbaar en gewoon een gedegen opleiding (al weet je nog steeds geen reet na je opleiding, zoals bij bijna alle opleidingen... :rofl: ) zodat je op veel plekken kunt worden aangenomen naderhand.
Dat valt nogal tegen die stageplekken. Hier rondom Apeldoorn is het huilen. Tenzij ik organisaties over het hoofd zie.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Liebeskind² schreef:
12-11-2020 01:52
Dat valt nogal tegen die stageplekken. Hier rondom Apeldoorn is het huilen. Tenzij ik organisaties over het hoofd zie.
Oh dat is echt balen!! Hier in omgeving Utrecht, Amersfoort is genoeg te vinden.
La-Gamine schreef:
11-11-2020 21:16
Dit klopt niet. Zorg en onderwijs blijven het lage instellingstarief, ook als 2e studie ed.
Ze willen nl mensen krijgen, en dat lukt al niet zo goed.
Behalve als je eerste studie ook al zorg of onderwijs was, dan betaal je ook instellingsgeld voor je tweede studie als die in de zorg of het onderwijs is.
Hele topic doorgelezen, interessant!

Ik zit er aan te denken om mij om te laten scholen. Het werk wat ik nu doe, heb ik niet voor geleerd. Ben er ingerold omdat ik werk moest hebben om de hypotheek te kunnen betalen. Ik kwam uit een beroepsgroep wat helemaal op zijn gat lag en nog steeds ligt. Daar hoef ik het zeker niet meer te proberen. En het is fijn dat ik werk heb en ik de rekeningen kan betalen, maar veel voldoening geeft het ook weer niet.....

Op de website van het ziekenhuis in de stad waar ik woon zie ik dat ze Studenten werven voor verpleegkundige. Dat zou mooi zijn als ik daar voor in aanmerking kom want dan krijg ik in ieder geval een beetje betaald. Ik ben te oud voor voor studiefinanciering, maar ik vraag mij af of ik dan voor de alleenstaande oudertoeslag in aanmerking kom, dan is het tijdelijk een stapje terug qua salaris maar nog wel te doen.
Ik zou best een dagje mee willen lopen met een verpleegkundige maar vraag mij af of ze dat op dit moment doen in coronatijd?
Ik heb dus ook geen achtergrond in de zorg! Zet mij dat dan ook op achterstand?

Ik ga van de week het ziekenhuis maar eens bellen, ben benieuwd!
Top dat je een omscholingstraject overweegt. Ik weet niet wat voor werk je nou doet, ook iets zorg gerelateerds? Maar ik zou persoonlijk ook niet voor een thuisstudie kiezen. Ben zelf zo goed als klaar met mijn opleiding helpende plus bbl. En dit is mij super bevallen. Het geleerde op school gelijk in de praktijk toe te kunnen passen vond ik heel erg fijn. Ik ben gaan solliciteren op opleidingsplekken die bij heel veel zorginstellingen worden aangeboden. Maar goed je moet zelf je voor en tegens tegen mekaar af strepen en doen wat uiteindelijk het beste bij jou en je persoonlijke situatie past. Succes met je uiteindelijke keuze.
Cinderella76,
Mijn achtergrond is totaal niet zorggerelateerd, ook mijn werk wn opleiding voor het werk wat ik nu doe was dat niet. Verre van zelfs.
Thuisstudie via LOI of aanverwant wil ik beslist niet om de in dit topic reeds genoemde redenen.
Het liefst dus via een werk-leren omgeving met gegarandeerde kans op een baan mits je de opleiding uiteraard goed afrond. En waar je al wat verdient tijdens de opleiding omdat ik kostwinner ben en er rekeningen betaald moeten worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven