Werk & Studie alle pijlers

Onbekende (potentiële) opdrachtgever

24-06-2020 21:39 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als zzp'er en ben benaderd door ene 'Jorrit' via whatsapp. Hij is op zoek naar iemand uit mijn beroepsgroep, heeft mijn website bekeken en denkt dat ik misschien goed bij hen pas.

Ik heb gevraagd wie zij zijn en wat ze precies willen en toen heeft hij een bericht ingesproken waar ik niet veel wijzer van word. Start up, willen iets doen voor particulieren (wat wordt niet duidelijk). Hij noemde verder een ruim budget. Ik heb gevraagd of hij wat preciezer kan zijn en of ze misschien een website hebben, maar het antwoord is dat ze nog aan die website werken. Het plaatje op whatsapp is iets anoniems (een logo van een bekend bedrijf) en de naam die op whatsapp bij dat nummer wordt vermeld is helemaal geen Jorrit maar 'Abdelkader Hussein'.

Ik vind het een beetje gek om een achternaam, bedrijfsnaam en KvK-inschrijving te vragen, omdat dat wel heel wantrouwig overkomt. Van de andere kant is het zo wel heel vaag. En ik vraag me dus af of ik straks werk zit te leveren waarvoor ik nooit betaald krijg. Wat zou nou een handige manier zijn om erachter te komen of dit zuivere koffie is?

(Namen heb ik gefingeerd.)
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker naar die gegevens vragen, beter wantrouwend overkomen dan dat jij de lul bent.. Zeker als hij niet duidelijk genoeg is mag je gerust om meer achtergrondinformatie vragen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hem al eens face-to-face gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Die gegevens vragen is helemaal niet vreemd. Hoe moet je als zzp’er anders de rekening naar het bedrijf sturen? Dat heb je toch nodig voor het contract/ opdrachtbon.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die gegevens gewoon vragen in het kader van het opstellen van een (kleine) offerte naar aanleiding van zijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat helemaal niet raar overkomen. Je gaat toch niet in zee met iemand waarvan je alleen maar de voornaam weet, en die klopt niet eens? Je hebt het volste recht om basale informatie te achterhalen. Dit zou in mijn ogen ook geen zuivere koffie lijken. En zelf ben ik liever wantrouwig dan opgelicht.
ik zou er niet op in gaan, er is gewoon geen duidelijke vraag laat staan een duidelijke opdrachtgever
Alle reacties Link kopieren
En vooruitbetaling eisen. Als ze het serieus met je menen doen ze dat vast. Als het onbespreekbaar is weet je ook waar je aan toe bent
Alle reacties Link kopieren
Ik vind er weinig van, behalve dat ik je gefingeerde namen nogal stigmatiserend vindt
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
24-06-2020 21:48
Ik vind er weinig van, behalve dat ik je gefingeerde namen nogal stigmatiserend vindt
Waarschijnlijk heeft ze gewoon iets gekozen wat op beide namen lijkt. Ze hoeft natuurlijk niet per se een politiek correct statement te maken met haar gefingeerde namen, toch?
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
24-06-2020 21:48
Ik vind er weinig van, behalve dat ik je gefingeerde namen nogal stigmatiserend vindt
Die heb ik gekozen omdat hij een Hollandse naam gebruikt en er achter het telefoonnummer op whatsapp een Arabische naam staat.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-06-2020 21:42
Heb je hem al eens face-to-face gesproken?
Nee, we waren bezig om een belafspraak te maken. Maar ik zou liever eerst even wat research doen voordat ik straks een heel vaag telefoongesprek moet voeren.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Roseaux schreef:
24-06-2020 21:45
Ik zou die gegevens gewoon vragen in het kader van het opstellen van een (kleine) offerte naar aanleiding van zijn vraag.
Ja, dit is wel een hele goeie!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet afspreken?
Om de opdracht te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
24-06-2020 21:47
En vooruitbetaling eisen. Als ze het serieus met je menen doen ze dat vast. Als het onbespreekbaar is weet je ook waar je aan toe bent
Dit is ook een goed idee. Of bijvoorbeeld de helft vooraf en de andere helft na levering.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
[quote=Avena post_id=31565872 time=1593028236 user_id=391234]
Die heb ik gekozen omdat hij een Hollandse naam gebruikt en er achter het telefoonnummer op whatsapp een Arabische naam staat.


Zeer waarschijnlijk heet hij gewoon Abdelkader, maar noemde zichzelf Jorrit, omdat hij, naar nu blijkt, gelijk gewantrouwd en geblokeerd zou worden, als hij zijn echte naam zou noemen.
anoniem_397811 wijzigde dit bericht op 24-06-2020 21:56
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
24-06-2020 21:52
Kun je niet afspreken?
Om de opdracht te bespreken.
Gaat qua afstand niet. Zou wel via videobellen of zo kunnen natuurlijk.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
24-06-2020 21:55
Gaat qua afstand niet. Zou wel via videobellen of zo kunnen natuurlijk.

Zo groot is Nederland niet hoor.
Mijn partner is zzp’er en die reist het hele land door voor potentiële opdrachten.
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
24-06-2020 21:54
Dat kan, maar dan mag hij wel iets meer moeite steken in overkomen als een betrouwbare, transparante opdrachtgever.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
24-06-2020 21:56
Zo groot is Nederland niet hoor.
Mijn partner is zzp’er en die reist het hele land door voor potentiële opdrachten.
Misschien is het wel helemaal niet in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
24-06-2020 21:53
Dit is ook een goed idee. Of bijvoorbeeld de helft vooraf en de andere helft na levering.
Doe je dat niet dan? Bij ons als bedrijf is het standaard 50% van het offertebedrag betalen bij opdrachtverlening. En bij nieuwe opdrachtgevers ook even opletten of die factuur een beetje vlot wordt voldaan. In dit geval zou ik, buiten die kleine offerte, niks doen totdat er geld op jouw rekening staat.
Alle reacties Link kopieren
@Porterenee, dit zou kunnen, maar het roept bij mij juist wantrouwen op dat die namen verschillend zijn en dat hij alleen een voornaam gebruikt, zodat hij ook niet te googelen is. Als ie zich had voorgesteld als Abdelkader Hussein van bedrijf X, dan was er niks aan de hand geweest.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
24-06-2020 21:50
Die heb ik gekozen omdat hij een Hollandse naam gebruikt en er achter het telefoonnummer op whatsapp een Arabische naam staat.
Dat is toch niet relevant. Gaat erom dat het een andere naam is. Als hij Jan gebruikt en er achter het telefoonnummer Sjaak staat, vind ik dat aanleiding genoeg om te twijfelen. Dus de meerwaarde van de herkomst van de naam zie ik niet. Jij blijkbaar wel
wolkie schreef:
24-06-2020 21:47
En vooruitbetaling eisen. Als ze het serieus met je menen doen ze dat vast. Als het onbespreekbaar is weet je ook waar je aan toe bent
Wij betalen zzp’ers echt niet vooruit hoor. Hoe serieus we ook zijn.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
24-06-2020 21:56
Zo groot is Nederland niet hoor.
Mijn partner is zzp’er en die reist het hele land door voor potentiële opdrachten.
Ik werk online en woon niet in Nederland.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven