Werk & Studie alle pijlers

Onbekende (potentiële) opdrachtgever

24-06-2020 21:39 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als zzp'er en ben benaderd door ene 'Jorrit' via whatsapp. Hij is op zoek naar iemand uit mijn beroepsgroep, heeft mijn website bekeken en denkt dat ik misschien goed bij hen pas.

Ik heb gevraagd wie zij zijn en wat ze precies willen en toen heeft hij een bericht ingesproken waar ik niet veel wijzer van word. Start up, willen iets doen voor particulieren (wat wordt niet duidelijk). Hij noemde verder een ruim budget. Ik heb gevraagd of hij wat preciezer kan zijn en of ze misschien een website hebben, maar het antwoord is dat ze nog aan die website werken. Het plaatje op whatsapp is iets anoniems (een logo van een bekend bedrijf) en de naam die op whatsapp bij dat nummer wordt vermeld is helemaal geen Jorrit maar 'Abdelkader Hussein'.

Ik vind het een beetje gek om een achternaam, bedrijfsnaam en KvK-inschrijving te vragen, omdat dat wel heel wantrouwig overkomt. Van de andere kant is het zo wel heel vaag. En ik vraag me dus af of ik straks werk zit te leveren waarvoor ik nooit betaald krijg. Wat zou nou een handige manier zijn om erachter te komen of dit zuivere koffie is?

(Namen heb ik gefingeerd.)
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring met startups is dat ze meestal vaag zijn en ook nog niet heel goed kunnen formuleren wat ze nodig hebben. Ik heb ook weleens iemand op gang geholpen die intussen heel goed boert, een kantoor vol personeel heeft zitten en echt weet waar hij mee bezig is. Niet mijn verdienste hoor, maar het begin zegt niet altijd alles. Neemt niet weg dat ik wel voorzichtig zou zijn (en dat een KvK-inschrijving niet enorm veel zegt).
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk dat een KvK-inschrijving niet alles zegt. Hij heeft het ook over de notaris, dus ik neem aan dat het om een BV gaat. Volgens mij kun je geen BV in het handelsregister inschrijven zonder oprichtingsakte van de notaris. En dat zou iets zeggen over dat ze serieuze intenties hebben. Het nadeel is natuurlijk wel dat ik bij een BV geen namen kan zien in het handelsregister.

Maar het zou goed kunnen dat ik er sowieso geen zin in heb vanwege de vaagheid.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Ik weet niet wat voor online diensten je precies aanbiedt, maar er gaat nog wel eens een ZZP'er het schip in met het bouwen van een website van een zwendelpraktijk (laatst nog iets in het nieuws over huurbemiddelingssites). Wel iets opgeleverd, nooit geld gezien, en als ze ook de hosting aanboden ook nog wel eens gezeik als de zwendel aan het licht komt en de url op hun naam bleek te staan.
ZZP'ers hebben lang niet altijd de middelen om er een juridische strijd van te maken en trekken dan aan het kortste eind.

Ik zou het afkappen, maar het lijkt of jij bent getriggerd door het ruime budget.
rumforviva schreef:
26-06-2020 15:01
Bij ons (zakelijke dienstverlening) achteraf op basis van uurtarief.

Hier ook zakelijke dienstverlening en ik doe beide. Soms achteraf en soms met een voorschot. Een voorschot is dan vaak voor een wat substantiëlere opdracht. Overigens is een substantiëlere opdracht dan ook weer vaak op basis van een offerte die niet achteraf verrekend wordt; dan volgt sowieso de eerste termijn bij opdracht wat dus ook een vorm van vooruitfactureren is.
Als je deze opdracht niet perse nodig zou hebben, was ik allang afgehaakt. Ik zou het risico niet willen lopen. Niet alleen het risico om opgelicht te wirden, maar ook gewoon het knagende gevoel/onderbuikgevoel wat je waarschijnlijk gaat krijgen.
Avena schreef:
26-06-2020 18:43
Het is over een paar dagen al maandag hè? Dus we weten het zo.

Ik gok dat je maandag niet veel wijzer zal zijn, maar we zullen het zien.


Mijn ervaring is overigens dat 'de dingen goed vastleggen' misschien wel belangrijk is, maar onvoldoende is om zaken te doen met onbetrouwbare mensen. Zaken doen met onbetrouwbare mensen is ook drama en ellende als je wel de zaken goed hebt vastgelegd.

Mijn advies is om eerst vast te stellen of je met een betrouwbare partij te maken hebt en dan alsnog de zaken goed vastleggen. Niet dit omdraaien en alles goed vastleggen om op basis daarvan te redeneren dat het dan wel vertrouwd is.

'Het goed op papier hebben' behoedt je niet voor ellende; je staat alleen meer in je recht bij die ellende. Maar ellende is het dan toch.
Mijn persoonlijke visie:

De 3 vormen onbetrouwbare zakelijke partijen:
- Onprofessioneel: niet met slechte intenties maar wel potentieel schadelijk.
- Opportunistisch: kijken of er wat bij je te halen valt en of je ergens in trapt.
- Oplichters: zijn doelgericht bezig om je op te lichten.

De onprofessionele categorie is wel gericht op inhoudelijk zakendoen maar weet daar niet zo goed een betrouwbare invulling aan te geven. Dat kan schadelijk zijn als je de professionele kant niet zelf goed bewaakt.

De opportunistische categorie gooit lijntjes uit en kijkt vooral of je niet alert genoeg bent. Inhoudelijk zakendoen is niet het doel. Doen alsof het om de inhoud gaat is een middel om te zien of er wat te halen valt.

De oplichter gooit lijntjes uit om te kijken of je een makkelijk slachtoffer bent. Inhoudelijk zakendoen is niet het doel. Doen alsof het om de inhoud gaat is een middel om doelbewust misbruik van je maken.



Beide laatste categorieën kan je onderscheiden doordat ze je vrij willekeurig benaderen maar doen alsof het heel inhoudelijk is. Bijvoorbeeld met zinnen als: "Ik heb je website bekeken en dat past precies bij wat we zoeken". En uiteraard altijd gecombineerd met "we hebben een groot bedrag/budget beschikbaar", waar jij uiteraard voor in aanmerking komt. Met als doel je kritische blik weg te halen en je in overtuigingsmodus te zetten (je wil de ander gaan overtuigen dat jouw bedrijf inderdaad precies is wat ze zoeken). Ze hoeven dan alleen maar achterover te leunen; jij gaat je best doen om hun binnen te halen.

Als je dat herkent en het omdraait door specifieke vragen te stellen, dan krijg je vaak al snel een heel algemeen antwoord wat helemaal niet specifiek is voor wat je te bieden hebt.

Dus als je wordt benaderd door iemand die op vrij willekeurige basis jou een zak geld komt brengen dan heb je in het gunstigste geval te maken met een onprofessionele partij (die helemaal geen zakken met geld over hebben). En 2/3 kans dat die persoon er op uit is om misbruik van je te maken.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
27-06-2020 13:03
De opportunistische categorie gooit lijntjes uit en kijkt vooral of je niet alert genoeg bent. Inhoudelijk zakendoen is niet het doel. Doen alsof het om de inhoud gaat is een middel om te zien of er wat te halen valt.

Ja, zo eentje heb ik jaren geleden ook eens gehad.
Die probeerde me te paaien met het feit dat ze de 'exclusieve rechten' had van een Zweeds bedrijf voor iets in mijn vakgebied (en ook de hare). En ze wilde óók klant van mij worden. Verhaal klopte van geen kanten. Want als ze dit/het zo goed wist, zelfde branche, waar had ze mij dan nog voor nodig? Bovendien sprak ze me nogal denigrerend aan dat als ik x de naam y gaf in mijn vakgebied, ik nog veel te leren had. :facepalm:
Mijn reactie: ik zal er over nadenken.
Na paar dagen teruggebeld: ga het niet doen. Ze viel haast van haar stoel van verbazing dat ik het niet deed en 'geen ruimte had voor een nieuwe klant'. Was kennelijk gewend aan ZZP'ers die (teveel) moeten jagen op opdrachten, maar dat is in mijn geval niet zo. Ik ben namelijk écht goed in mijn vak. :P Ze was niet gewend aan tegenspraak denk ik...
Mijn vermoeden is dat ze achter de schermen van mijn product wilde kijken. Jammer!

(en :hello: Shifty!)
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
27-06-2020 14:41
Ja, zo eentje heb ik jaren geleden ook eens gehad.
Die probeerde me te paaien met het feit dat ze de 'exclusieve rechten' had van een Zweeds bedrijf voor iets in mijn vakgebied (en ook de hare). En ze wilde óók klant van mij worden. Verhaal klopte van geen kanten. Want als ze dit/het zo goed wist, zelfde branche, waar had ze mij dan nog voor nodig? Bovendien sprak ze me nogal denigrerend aan dat als ik x de naam y gaf in mijn vakgebied, ik nog veel te leren had. :facepalm:
Mijn reactie: ik zal er over nadenken.
Na paar dagen teruggebeld: ga het niet doen. Ze viel haast van haar stoel van verbazing dat ik het niet deed en 'geen ruimte had voor een nieuwe klant'. Was kennelijk gewend aan ZZP'ers die (teveel) moeten jagen op opdrachten, maar dat is in mijn geval niet zo. Ik ben namelijk écht goed in mijn vak. :P Ze was niet gewend aan tegenspraak denk ik...
Mijn vermoeden is dat ze achter de schermen van mijn product wilde kijken. Jammer!

(en :hello: Shifty!)

Herkenbaar.
Ik herinner me ook nog goed dat ik gebeld werd door een Dame die vertelde dat ze onze website had gevonden en bekeken.
Ze deed alsof wij een soort uitverkorene waren. The Lucky ones.
We mochten direct al van alles voor haar op touw zetten en haar bedienen.
Vrijblijvend langskomen, vrijblijvend advies geven, vrijblijvend offertes maken, prijslijsten kenbaar maken etc.. En natuurlijk zou het ons uiteindelijk geen windeieren leggen want zij beheerde een of ander groot budget.
Toen wij vriendelijk bedankte pikte ze die afwijzing niet zomaar en veranderde direct haar toon. Denigrerend inderdaad, dat wij nog veel moesten leren als het om het ondernemerschap ging en ze zou ons bij anderen beslist afraden in de toekomst.
Ik heb me nog wel eens afgevraagd bij hoeveel anderen ze ditzelfde verhaal nog heeft opgehangen.
Wij werden er in ieder geval niet warm of koud van.
Alle reacties Link kopieren
Het stomme in dit geval was dat het denigrerende al direct in gesprek 1 plaats vond. Dus paaien aan de ene kant, je onderuit halen aan de andere kant. Om je uit je evenwicht te brengen en je het gevoel te geven dat je wel stom was als je niet met haar in zee ging (en van haar zou leren). Nouja, niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Raakte je niet geïrriteerd door haar?
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean schreef:
27-06-2020 09:32
Ik zou het afkappen, maar het lijkt of jij bent getriggerd door het ruime budget.
Nee. Ik dacht in eerste instantie dat het van die types waren die peanuts wilden betalen. Ik zit in een branche waarin mensen nogal eens willen denken dat iets vast hartstikke leuk voor mijn exposure is en waarin er genoeg beunhazen werken voor idioot lage tarieven. Het bedrag stelde me dus in die zin gerust dat ze wel snappen dat wat ik doe geld kost. En dat het niet om zo'n klusje gaat waarbij je meer tijd in alles er omheen moet steken dan in de facturabele uren.

Waarom ik ze nog niet helemaal heb afgeschreven is omdat ze zeggen iets te doen dat inhoudelijk aansluit bij mijn niche / waar ik voor sta. Ik zeg maar wat. Denk: ik doe iets met dierenwelzijn en zij willen ook iets met dierenwelzijn. Dus als ze wel ter goeder trouw zijn, dan zijn ze het type klant die ik graag help.

Ik heb ze ondertussen maar eens om een bedrijfsplan gevraagd.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
27-06-2020 16:24
Raakte je niet geïrriteerd door haar?

Wat denk jij? Natuurlijk! Maar ik kende haar niet, en zakelijk, dus je blijft professioneel.
Daarom ook niet direct nee gezegd, maar een paar dagen later.
Alle reacties Link kopieren
@Shifty, dank, goeie posts!
.
-Shifty- schreef:
27-06-2020 13:03
Beide laatste categorieën kan je onderscheiden doordat ze je vrij willekeurig benaderen maar doen alsof het heel inhoudelijk is. Bijvoorbeeld met zinnen als: "Ik heb je website bekeken en dat past precies bij wat we zoeken". En uiteraard altijd gecombineerd met "we hebben een groot bedrag/budget beschikbaar", waar jij uiteraard voor in aanmerking komt. Met als doel je kritische blik weg te halen en je in overtuigingsmodus te zetten (je wil de ander gaan overtuigen dat jouw bedrijf inderdaad precies is wat ze zoeken). Ze hoeven dan alleen maar achterover te leunen; jij gaat je best doen om hun binnen te halen.

Als je dat herkent en het omdraait door specifieke vragen te stellen, dan krijg je vaak al snel een heel algemeen antwoord wat helemaal niet specifiek is voor wat je te bieden hebt.

Dus als je wordt benaderd door iemand die op vrij willekeurige basis jou een zak geld komt brengen dan heb je in het gunstigste geval te maken met een onprofessionele partij (die helemaal geen zakken met geld over hebben). En 2/3 kans dat die persoon er op uit is om misbruik van je te maken.
.
Ja, ik ben me hiervan bewust. Het is meer dat ik optie 1 (onprofessioneel) nog niet helemaal uitsluit. Ze kunnen nog steeds sympathiek maar uiterst onhandig zijn. En dan komt het inderdaad neer op hele duidelijke afspraken maken. Maar ik verwacht dat dit af gaat ketsen, want ik doe helemaal niet eager en heb tot nu toe alleen maar (kritische) vragen gesteld. En eerlijk gezegd heb ik ook een hekel aan vage opdrachten. Komt inderdaad snel gedoe van.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
lieve boomers, dit is een scam.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
27-06-2020 20:41


Ik heb ze ondertussen maar eens om een bedrijfsplan gevraagd.
Zo lekker arrogant.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Karl_Marx schreef:
27-06-2020 21:02
lieve boomers, dit is een scam.
Hahaha

Hier moest ik even heel hard om lachen :D
Alle reacties Link kopieren
Hij zegt dat ze niet geloven in een bedrijfsplan en dat ze maximaal zes weken vooruit plannen. En dat het via de app vaag blijft en hij liever een gesprek heeft. Maar ik geloof eigenlijk dat ik hier verder geen tijd aan wil besteden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
En dat heb ik hem zojuist ook laten weten.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
28-06-2020 11:42
En dat heb ik hem zojuist ook laten weten.

Goed zo..
Je bent ze niks verplicht hè!
Geen interesse moet volstaan.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
28-06-2020 11:42
En dat heb ik hem zojuist ook laten weten.
Rare aktie dit.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
28-06-2020 11:03
Hij zegt dat ze niet geloven in een bedrijfsplan en dat ze maximaal zes weken vooruit plannen. En dat het via de app vaag blijft en hij liever een gesprek heeft. Maar ik geloof eigenlijk dat ik hier verder geen tijd aan wil besteden.
Dat vind ik nou juist niet ongeloofwaardig aan het verhaal. Genoeg startups hebben hun business plan op het bekende bierviltje. Als er al een plan is gaan ze dat toch niet met iedere potentiele leverancier delen zonder dat je elkaar fantsoenlijk gesproken hebt (genoeg om te weten of het klikt ) en zonder dat je voor geheimhouding getekend hebt? Ik vond je vraag in dit stadium nogal ongepast.

Als je er zo mee bezig bent geweest, waarom kon je dan niet gewoon wachten tot maandag/dinsdag om te zien of bedrijf idd oprichtingsakte heeft en is ingeschreven? Blijft hun inschrijving vaag, is dat een reden om contact te stoppen, niet omdat ze straks toch ingeschrijven zijn, maar geen business plan hebben.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Ze zeiden dat ze vanaf vandaag bij de KvK ingeschreven zouden staan, maar ik vind niks op die handelsnaam.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Hij geeft overigens nog niet op. Zegt dat hij denkt dat ik de juiste persoon ben om hen te helpen. En nog een paar zinnen over wat ze willen gaan doen, maar ik haal daar geen verdienmodel uit en het klinkt nog steeds uiterst vaag. Zelfs als ze te goeder trouw zijn worden dit eindeloze gesprekken en heb ik het idee dat ik hun bedrijfsconcept mag gaan aanscherpen. En dat is niet mijn vak.

Dat laatste heb ik ook gezegd en daarop was het antwoord: ik denk dat jij dit ook kan, maar dat je het alleen nog niet weet. Nu zou ik natuurlijk om een vooruitbetaling kunnen vragen en de hoofdprijs qua uurtarief, maar ik vind dit een recept voor gedoe. En een scam is ook nog steeds waarschijnlijk. Al snap ik ook daarvan het verdienmodel nog niet. ;-D
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je bij dit soort zaken ook op je intuïtie moet vertrouwen. Jouw intuïtie zegt dat er iets niet klopt en dat dit “bedrijf” zich anders gedraagt dan je andere opdrachtgevers. Daarnaast is het vreemd dat die whatsapp naam niet overeen komt en het kennelijk zo onduidelijk is wat ze nu precies willen gaan doen. Misschien is er niets aan de hand, ik vraag me ook af wat ze hier precies mee zouden winnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven