Werk & Studie alle pijlers

Onderwijs sollicitatiefrustaties

07-09-2019 10:16 126 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm herkenning.
Ik ben op dit moment heel gefrustreerd, verdrietig, zeg maar gerust ongelukkig.

Ik heb 6 jaar geleden mijn pedagogiek diploma (hbo) behaald. Ik heb kort gewerkt ivm met ziekte en zwangerschap. Vorig jaar heb ik nog een korte lerarenopleiding (kopopleiding) afgemaakt zodat ik ook les kan geven.

Ik woon in Heerlen en ik wil graag het onderwijs in maar ik kan gewoon geen vacatures vinden! In eerste instantie zocht ik specifiek zodat ik ook de kinderen kon wegbrengen en eventueel ophalen maar daar ben ik ook van terug gekomen!

Ik wil gewoon werken! Ik heb het idee alsof ik de boot heb gemist en het helemaal niet meer gaat lukken! Onderwijs zou toch juist easy moeten zijn ivm met het tekort maar de combi pedagogiek met bevoegdheid wordt nergens gevraagd lijkt het.

Ik vind het niet erg om te reizen zolang het maar niet 100 km enkele reis ofzo is.
Ik denk dat ik even van mezelf wilde afschrijven want mijn omgeving wordt ook gek van mij omdat ik hier zo intensief mee bezig ben. Elke dag vacatures checken, tegen iedereen zeggen dat ik werk zoek, somber voelen.

Heeft er iemand hier eventueel tips? Zoals ik al zei vind ik reizen niet erg.
Het VO en MBO hebben mijn voorkeur natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Je bent gaan wonen in een krimpregio, dus die tekorten zullen vast niet of veel minder spelen. Wellicht zijn er zelfs overschotten en dan kom je als starter moeilijk tussen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Je bent inderdaad niet goed voorgelicht als ze je hebben doen geloven dat hbo-pedagogiek met lesbevoegdheid je makkelijk aan een baan in het onderwijs zou brengen. Ik begrijp dat je daarin teleurgesteld bent.
Eerlijk gezegd denk ik: maar welk vak wil je dan geven, wat hebben ze je daarover verteld? Ik lees ' maatschappijleer'. Lekker vaag dus.
Ik denk dat op basis van je hbo-pedagogiek iets moet Kunnen vinden in de naschoolse opvang, maar gezien je schrijven denk ik niet dat dát is wat je zoekt.
Ga zélf onderzoeken welk vak je wil geven en wat daarvoor nodig is. Trap niet meer in de mooie praatjes van opleidingen.
# hier is bijvoorbeeld een te kort aan cluster 2 leerkrachten, maar daar heb jij niets aan. Vriendin met ak bevoegdheid zoekt allang naar een andere werkgever, maar dáárin is geen te kort.
Alle reacties Link kopieren
Andere (en serieuze!) tip, neem alles aan wat je kan krijgen, ook als het niet is wat je wil of als het onder je niveau is. Ik werk in een zeer competitive sector. Recent heb ik 3 maanden inval werk gedaan bij een werkgever waar ik graag zou willen werken. Die baan was onder mijn niveau, dat heb ik ook eerlijk aangegeven, maar wel een mooie kans om daar de sfeer te proeven en kijken of ik werkgever echt zo leuk vond. Aan het einde van die maanden ben ik benaderd om te solliciteren op een te gekke op mijn lijf geschreven functie die dit najaar vrij komt. Geen garanties, want ik moet solliciteren net als ieder ander, maar ik heb wel een streepje voor want ze kennen me nu, weten wat ik kan, etc. Zo ben ik bijna overal waar ik heb gewerkt binnen gekomen. Vrijwilligerswerk gedaan bijvoorbeeld, en dan gevraagd worden om een zieke te vervangen en zo doorrollen naar functies die WEL helemaal bij me passen. Dit alles dus in een zeer gewilde sector, en inmiddels heb ik een heel mooi en divers (op de goede manier, ik ben een generalist) bij elkaar gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe je erbij komt dat je met een opleiding hbo pedagogiek maatschappijleer mag geven? Weet je zeker dat het maatschappijleer is en niet mens & maatschappij?

Maatschappijleer is gewoon een volwaardige tweede- of eerstegraads opleiding. Met een onderwijsbevoegdheid voor een ander vak mag je vaak wel in de onderbouw een ander vak geven maar maatschappijleer wordt niet in de onderbouw gegeven.

Concluderend:
Misschien dan solliciteren op vacatures mens & maatschappij? (Dat is geschiedenis/aardrijkskunde/biologie en economie in één, voor de onderbouw).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Overigens bedoelde ik niet dat je open sollicitaties moet gaan sturen naar mbo's. Ga gewoon eens informeren.
Ik denk dat ik inderdaad teleurgesteld ben. Omdat ik dacht dat mijn opleidingen voldoende zouden zijn in het onderwijs. Ik zit eventueel nog te twijfelen over een bevoegdheid Nederlands te behalen maar ik wil niet weer teleurgesteld worden en dit is dan toch weer een opleiding en weer een kostenpost. Aan de andere kant denk ik jah zo kom ik ook niet ver. Mijn opleiding pedagogiek voelt zo nutteloos en dat vind ik heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 13:33
Ik denk dat ik inderdaad teleurgesteld ben. Omdat ik dacht dat mijn opleidingen voldoende zouden zijn in het onderwijs. Ik zit eventueel nog te twijfelen over een bevoegdheid Nederlands te behalen maar ik wil niet weer teleurgesteld worden en dit is dan toch weer een opleiding en weer een kostenpost. Aan de andere kant denk ik jah zo kom ik ook niet ver. Mijn opleiding pedagogiek voelt zo nutteloos en dat vind ik heel erg.
Waarom voelt het nutteloos? Van een hbo pedagogiek naar een docentschap in het VO is geen logische stap. Dat maakt je studie niet nutteloos, maar je zoektocht toch zeer ineffectief.

Waarom niet denken in de richting van Ambulant hulpverlener, Pedagogisch medewerker bij de jeugdbescherming of in een ziekenhuis, Spelbegeleider of Gezinsvoogd, bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Docenten AVO bij een MBO hebben vaak wel de opleiding pedagogiek. Informeer eens bij een niveau 2 opleiding om te kijken of je daar eens met zo’ n docent kan afspreken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb na een studie maatschappelijk werk ook nagedacht over de kopopleiding. Echter gaf Fontys (waar ik de opleiding wilde gaan doen) wel meteen heel transparant en duidelijk aan dat je dan met die kopopleiding bevoegd bent om omgangskunde te geven op een mbo. Daarbij gaven ze de volgende kanttekening ook gelijk:
- docent omgangskunde op een mbo is een zeer beperkte vacature. De docenten die op die functies zitten, stoppen er niet snel mee dus er is weinig vraag naar nieuwe docenten omgangskunde.
- jij hebt ‘slechts’ een kopopleiding docent omgangskunde gedaan. Besef ook dat er ook studenten een vierjarige voltijdopleiding omgangskunde hebben gedaan. En zelfs studenten die vier jaar de deeltijdopleiding hebben gedaan. Die zijn qua vakinhoud dus aantrekkelijker voor scholen dan iemand die met een kopopleiding solliciteert.
- daarnaast wilden in het jaar dat ik de kopopleiding wilde gaan doen al zo’n 70 studenten starten. Daarop gaf Fontys meteen aan dat er waarschijnlijk in heel Nederland nog geen eens 70 docenten omgangskunde aan het werk zijn, dus het aanbod aan die docenten is zeker groter dan de vraag.

Ik heb toen besloten de kopopleiding niet te doen en ben een lerarenopleiding Nederlands gaan doen. Genoeg werk in!

Bovenstaande is slechts de realiteit. Ik snap dat je teleurgesteld bent in de baangarantie die jouw opleiding schetste. Maar je kunt daar nog een hele tijd over in blijven zitten. Of na gaan denken welke kant je dan wél op wil! Succes met je keuze.
Ik wil iedereen graag bedanken voor alle inzichten. Ik zit nu gewoon in een negatieve spiraal waar ik mezelf gewoon niet uit krijg qua gevoel. Ik wil gewoon lekker aan de slag. Maar misschien moet ik nog maar even doorbijten en nog een jaartje voor leraar Nederlands gaan.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 14:26
Ik wil iedereen graag bedanken voor alle inzichten. Ik zit nu gewoon in een negatieve spiraal waar ik mezelf gewoon niet uit krijg qua gevoel. Ik wil gewoon lekker aan de slag. Maar misschien moet ik nog maar even doorbijten en nog een jaartje voor leraar Nederlands gaan.
Lijkt het je wel leuk leraar Nederlands? Ik heb er ervaring mee, maar ben helemaal afgeknapt op de hoeveelheid nakijkwerk. Het is het vak waarbij je de meeste uren maakt, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Nederlands trekt mij heel erg aan, en dan niet alleen het literatuur (meeste denken meteen aan leuk boeken lezen maar ik begrijp natuurlijk dat er veel meer achter zit)
Ik ben nu ook actief in een vereniging en werk veel met anderstalige nieuwkomers en ik zou er graag mijn werk van maken. Misschien kan ik ook een topic openen over de inhoud van het leraar Nederlands. Maar ik wil natuurlijk ook een opleiding doen in iets waar voldoende werk in te vinden is. Studeren wat je graag wil worden blijkt niet altijd een succes helaas zoals in mijn geval dus.
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 14:45
Nederlands trekt mij heel erg aan, en dan niet alleen het literatuur (meeste denken meteen aan leuk boeken lezen maar ik begrijp natuurlijk dat er veel meer achter zit)
Ik ben nu ook actief in een vereniging en werk veel met anderstalige nieuwkomers en ik zou er graag mijn werk van maken. Misschien kan ik ook een topic openen over de inhoud van het leraar Nederlands. Maar ik wil natuurlijk ook een opleiding doen in iets waar voldoende werk in te vinden is. Studeren wat je graag wil worden blijkt niet altijd een succes helaas zoals in mijn geval dus.
Ik adviseer je om eens een dagje mee te lopen met een docent Nederlands en vraag deze dan ook eens naar het werk dat hij of zij mee naar huis neemt. Als je denkt dat je op een vmbo of mbo les geeft aan leerlingen die heel enthousiast zijn over het vak Nederlands dan moet ik je helaas uit de droom helpen......
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren schreef:
07-09-2019 14:45
Nederlands trekt mij heel erg aan, en dan niet alleen het literatuur (meeste denken meteen aan leuk boeken lezen maar ik begrijp natuurlijk dat er veel meer achter zit)
Ik ben nu ook actief in een vereniging en werk veel met anderstalige nieuwkomers en ik zou er graag mijn werk van maken. Misschien kan ik ook een topic openen over de inhoud van het leraar Nederlands. Maar ik wil natuurlijk ook een opleiding doen in iets waar voldoende werk in te vinden is. Studeren wat je graag wil worden blijkt niet altijd een succes helaas zoals in mijn geval dus.

Wat wil je graag worden dan?
Solliciteren schreef:
07-09-2019 14:26
Ik wil iedereen graag bedanken voor alle inzichten. Ik zit nu gewoon in een negatieve spiraal waar ik mezelf gewoon niet uit krijg qua gevoel. Ik wil gewoon lekker aan de slag. Maar misschien moet ik nog maar even doorbijten en nog een jaartje voor leraar Nederlands gaan.
Wat bedoel je met nog een jaartje voor Nederlands gaan? De lerarenopleiding Nederlands duurt langer dan een jaar...
Wat had je met je opleiding pedagogiek willen doen? Is daar geen werk in te vinden?
Limburg is een krimpregio. In veel sectoren is er steeds minder werk in Limburg (vervelend maar waar). Daarnaast is maatschappijleer geen tekortvak. Het wordt alleen gegeven in de bovenbouw klas 3 en 4 (2e graadsbevoegdheid). Daarmee is de kans op een baan voor die paar uren gewoon heel lastig te vinden.
Als je een baan wilt waarbij je je kinderen naar en van school kunt halen, dan kun je kijken bij de plaatselijke supermarkt om te kijken of je die tijden kloppend kunt krijgen.

Een baan in het onderwijs houdt geen rekening met schooltijden van je eigen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
In de randstad is wel veel vraag naar basisschoolleerkrachten. Zou dat iets voor je zijn?
Wellicht is er een scholenbestuur of uitzendbureau die zijinstromers intern opleiden?
SilentStorm schreef:
07-09-2019 15:35
Wat bedoel je met nog een jaartje voor Nederlands gaan? De lerarenopleiding Nederlands duurt langer dan een jaar...
Voor mij niet ivm met vrijstellingen
*Judy* schreef:
07-09-2019 15:40
Als je een baan wilt waarbij je je kinderen naar en van school kunt halen, dan kun je kijken bij de plaatselijke supermarkt om te kijken of je die tijden kloppend kunt krijgen.

Een baan in het onderwijs houdt geen rekening met schooltijden van je eigen kinderen.
Als mijn OP goed had gelezen had ik al aangegeven dat ik dat al heb opgegeven. Dus alleen mensen die in een supermarkt werken kunnen hun kinderen wegbrengen of ophalen?
Dan zou ik wel informeren of je daarmee wel de benodigde kennis hebt om het schoolvak Nederlands te kunnen geven. Als ik kijk naar wat ik inhoudelijk heb geleerd (aantal modules) dan is dat op geen enkele manier in 1 jaar te proppen.

Kun je beter nu zeker weten dan dat je dadelijk weer achteraan staat bij het solliciteren.
Girafjes schreef:
07-09-2019 15:44
In de randstad is wel veel vraag naar basisschoolleerkrachten. Zou dat iets voor je zijn?
Wellicht is er een scholenbestuur of uitzendbureau die zijinstromers intern opleiden?
Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Vraag blijft staan: wat had je graag willen worden met je studie pedagogiek ? Dan kan er echt serieus met je meegwdacht worden.
Alle reacties Link kopieren
SilentStorm schreef:
07-09-2019 18:28
Dan zou ik wel informeren of je daarmee wel de benodigde kennis hebt om het schoolvak Nederlands te kunnen geven. Als ik kijk naar wat ik inhoudelijk heb geleerd (aantal modules) dan is dat op geen enkele manier in 1 jaar te proppen.

Kun je beter nu zeker weten dan dat je dadelijk weer achteraan staat bij het solliciteren.

+1 (wel over een ander vak). Voor een maatwerktraject (dus met veeeeel vrijstellingen vanwege achtergrond) staat 2 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven