Werk & Studie alle pijlers

Oneerlijke situatie ! Wat moet ik doen???

14-08-2018 09:26 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Ik heb dit keer iets waar niet alleen ik, maar meerdere collega's mee rondlopen.

Ik werk als microbiologisch analist (niveau 4) in het ziekenhuis. Ik heb HAVO gedaan en daarna MLO. Ik werk er nu bijna 2 jaar. In die 2 jaar heb ik al heel wat dingen meegemaakt op deze baan. Ik voel mij hier soms benadeeld en gediscrimineerd en ik ben niet de enige.

Ik ga in september beginnen aan mijn HBO opleiding. Toen ik vorig jaar een functioneringsgesprek had en ik vroeg om 'hogerop te komen' en 'meer taken' zeiden ze dat ze mij alleen de simpele taken konden laten doen van het HBO werk en zelfs al zou ik als volledig HBO analist aan het werk zijn, ik krijg er toch niet voor betaald zonder papiertje..... Zoals het bij elke baan tegenwoordig gaat!

Ik ben 27, maar heb toch besloten daarom door te gaan studeren.. Ik wilde het altijd al, maar heb wat drama in de tussentijd gehad en dacht inmiddels dat ik nu 'te oud' was. Ik ben dus wel van mening veranderd:). Het is nu of nooit.

Nu kom ik bij het probleem.....:

Sinds dit jaar april/mei heb ik een nieuwe collega erbij, leuke vlotte meid van 28 a 29. Ze heeft MLO niv 4 gedaan en haar HBO opleiding propedeuse gehaald, maar kon het niveau blijkbaar niet aan van haar HBO opleiding en is er uiteindelijk mee gestopt. Ze heeft in het verleden (6 jaar geleden) 3 maand stage gelopen in dit ziekenhuis. Dat is nagenoeg niks, maar oke. Verder leuke meid niks tegen haar, maar mijn werkgever heeft haar aangenomen als HLO analist met HLO salaris, maar zonder het papiertje. Niet alleen ik, maar ook een stel andere collega's is erg ontsteld en in shock hierover, want waarom zij wel en ik bijv. niet? Nu is mijn vraag o.a. is dit wel toegestaan volgens de wet ?? Kan ik hiermee naar een instantie zo ja, welke? Dit vraag ik niet alleen voor mezelf, maar ook tegenover de andere benadeelde collega's !

Tell me what to do !!
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:56
je bent een grapjas. Ik ben namelijk niet degene die zorgt voor de negatieve sfeer, roddels etc. Dat is het m nou juist, dus hou gewoon je mond;)
:rofl:
Nee, je bent echt een pretpakket en er schort echt helemaal niets aan jouw houding.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
14-08-2018 09:52
Maar jouw werkgever vindt een P genoeg reden om haar wel dat hogere salaris te betalen, punt.

Dan ga je elders solliciteren? Ik snap dat het oneerlijk voelt, maar wil je dan bij een in jouw ogen oneerlijke werkgever blijven?
Nee dat sowieso niet, ik ga ook weg. Alleen wilde puur en alleen weten of het toegestaan was of niet. Ik vroeg niet naar andere oordelen. De andere mensen heir weten kennelijk heel goed in wat voor situatie ik zit zonder er werkelijk te zijn :lol:
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt echt niet als een leuke collega of werknemer.. Wat een afgunst.

Take it or leave it. De werkgever mag zelf weten wie hij aanneemt voor welk loon. Je gaat over een paar weken studeren.. dan ben je er toch van af?
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
TO, er zijn oprechte en terechte opmerkingen gemaakt over wat je kan of had moeten doen (beter onderhandelen). Blijkbaar wil je alleen commentaren die in je straatje passen. Zo werkt het hier niet en op je werk (blijkbaar) ook niet. Zoals je nu reageert kom je vooral over als een stampvoetende kleuter die het snoepje wil wat ze niet mag hebben.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Beste TO, je hebt een MLO dus je baas hoeft je enkel naar die maatstaven te betalen.
Blijkbaar ziet je baas momenteel net iets meer potentie in de nieuwe collega met een P...en dat is hem/haar goed recht.

Je mag het oneerlijk vinden samen met anderen, maar dat verandert de situatie niet.
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:57
Nee dat sowieso niet, ik ga ook weg. Alleen wilde puur en alleen weten of het toegestaan was of niet. Ik vroeg niet naar andere oordelen. De andere mensen heir weten kennelijk heel goed in wat voor situatie ik zit zonder er werkelijk te zijn :lol:


Dan is het antwoord: het is toegestaan. Klaar. De rest van de situatie doet er niet toe.
Alle reacties Link kopieren
je wil weten of het toegestaan is: ja dat is toegestaan, je werkgever mag iedereen schalen zoals hij goedacht.
Hij vindt blijkbaar een HBO P een hoger salaris waard en dat is zijn goed recht.

Je wordt trouwens wel erg snel onbeschoft als je je zin niet krijgt hier op het fourm vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Je accepteert hier geen enkel antwoord, ook al zegt iedereen hetzelfde. Wat had je verwacht te lezen hier?
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:57
Nee dat sowieso niet, ik ga ook weg. Alleen wilde puur en alleen weten of het toegestaan was of niet. Ik vroeg niet naar andere oordelen. De andere mensen heir weten kennelijk heel goed in wat voor situatie ik zit zonder er werkelijk te zijn :lol:

Waarom reageer je dan niet op de reacties waarin het antwoord heel duidelijk staat?
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:45
Het heeft er helemaal Niks mee te maken. Ik heb Duidelijk aangegeven dat ik hogerop wilde en ze hadden toen ook al HBO analisten nodig. Zij heeft het diploma niet en is met de HBO opleiding Gestopt en alleen haar P gehaald. Ze kon het niveau niet aan.. Het slaat nergens op. En ik heb genoeg onderhandeld en gemaild en gedaan, maar ze nemen niks van mij aan. Ik vind het niet normaal. We hebben hier nog een HLOer die MLO werk doet in plaats van haar in te werken hebben ze deze meid aangenomen zonder dat zij dus officieel diploma heeft. Oftewel, ik ben niet de enige die hierin benadeeld word.
Houding en gedrag is ok onderdeel van je werk he, denk daar maar eens over na.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
14-08-2018 09:53
Als je vooruit en omhoog wil, moet je sowieso niet een blok met je collega’s vormen. Het is altijd makkelijker om één iemand op te schalen dan een hele ploeg. Trek je eigen plan.

En ja, dit mag. Bij mij op werk verdient iedereen wat anders, ook al hebben ze dezelfde achtergrond en werkervaring. Je maakt sowieso de grootste salarissprongen als je van buiten komt.
Nee het is niet dat we 1 blok vormen of zo, want het heeft niks persoonlijks met haar te maken. Ik ga sowieso studeren en ik kan er niet blijven werken en vind het niet erg ene kant. Ik heb ook hele leuke collega's hoor. laten we zeggen 50% is leuk en de andere 40% kan ik minder mee over weg en dan is er de 10% die de werksfeer goed kan verpesten:P. IK werk gelukkig voornamelijk met mijn leuke gezellige collega's. Wat bedoel je eigenlijk met als je van buiten komt?
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:48
Onzin, want ze is gestopt. Je P is maar een klein onderdeel en ze is daarna gestopt, omdat ze het niet aankon. Ze heeft dus alsnog geen HBO diploma.
Niks geen onzin.

En zie jij je P eerst nog maar te halen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:45
Het heeft er helemaal Niks mee te maken. Ik heb Duidelijk aangegeven dat ik hogerop wilde en ze hadden toen ook al HBO analisten nodig. Zij heeft het diploma niet en is met de HBO opleiding Gestopt en alleen haar P gehaald. Ze kon het niveau niet aan.. Het slaat nergens op. En ik heb genoeg onderhandeld en gemaild en gedaan, maar ze nemen niks van mij aan. Ik vind het niet normaal. We hebben hier nog een HLOer die MLO werk doet in plaats van haar in te werken hebben ze deze meid aangenomen zonder dat zij dus officieel diploma heeft. Oftewel, ik ben niet de enige die hierin benadeeld word.

Kennelijk zijn ze meer onder de indruk van de kwaliteiten, persoonlijkheid of potentie van je collega.

Onderhandelen is een kunst, helemaal om goed zakelijk voor jezelf opkomen.

Je werk gever is namelijk niet verplicht om jou die baan aan te bieden en een bepaald salaris.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:48
Onzin, want ze is gestopt. Je P is maar een klein onderdeel en ze is daarna gestopt, omdat ze het niet aankon. Ze heeft dus alsnog geen HBO diploma.
Hoe kan jouw baas weten of jij het wel aankan?
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 10:02
Nee het is niet dat we 1 blok vormen of zo, want het heeft niks persoonlijks met haar te maken. Ik ga sowieso studeren en ik kan er niet blijven werken en vind het niet erg ene kant. Ik heb ook hele leuke collega's hoor. laten we zeggen 50% is leuk en de andere 40% kan ik minder mee over weg en dan is er de 10% die de werksfeer goed kan verpesten:P. IK werk gelukkig voornamelijk met mijn leuke gezellige collega's. Wat bedoel je eigenlijk met als je van buiten komt?
Ik heb zo’n vermoeden dat jij bij de 10% hoort...

Waarom denk je dat je gediscrimineerd wordt trouwens?
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:45
Het heeft er helemaal Niks mee te maken. Ik heb Duidelijk aangegeven dat ik hogerop wilde en ze hadden toen ook al HBO analisten nodig. Zij heeft het diploma niet en is met de HBO opleiding Gestopt en alleen haar P gehaald. Ze kon het niveau niet aan.. Het slaat nergens op. En ik heb genoeg onderhandeld en gemaild en gedaan, maar ze nemen niks van mij aan. Ik vind het niet normaal. We hebben hier nog een HLOer die MLO werk doet in plaats van haar in te werken hebben ze deze meid aangenomen zonder dat zij dus officieel diploma heeft. Oftewel, ik ben niet de enige die hierin benadeeld word.
Weg-weg-weg zou ik zeggen. Wil je werken voor zo'n werkgever?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:45
Het heeft er helemaal Niks mee te maken. Ik heb Duidelijk aangegeven dat ik hogerop wilde en ze hadden toen ook al HBO analisten nodig. Zij heeft het diploma niet en is met de HBO opleiding Gestopt en alleen haar P gehaald. Ze kon het niveau niet aan.. Het slaat nergens op. En ik heb genoeg onderhandeld en gemaild en gedaan, maar ze nemen niks van mij aan. Ik vind het niet normaal. We hebben hier nog een HLOer die MLO werk doet in plaats van haar in te werken hebben ze deze meid aangenomen zonder dat zij dus officieel diploma heeft. Oftewel, ik ben niet de enige die hierin benadeeld word.
Dus je begrijpt niet wat goed onderhandelen is, en je begrijpt waarschijnlijk ook niet wat mensen in dit topic zeggen, en het lastigste, je begrijpt niet dat je het niet begrijpt. Dan zit er maar één ding op: :there:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Het ligt denk ik een beetje aan de omstandigheden TO.
Er zijn zeker wel plekken waar "onderhandelen" niets uithaalt. Daar worden mensen ingeschaald volgens CAO en worden geen uitzonderingen gemaakt.

Je zou kunnen informeren misschien? En dan vooral niet reageren maar eerst goed luisteren. En heb het dan over je eigen situatie, niet over die van je collega.
Alle reacties Link kopieren
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 09:52
Praat niet over 'kinderachtig gedrag' en 'geroddel' als jij niet weet in wat voor situatie sommigen van ons zitten. Het is gewoon oneerlijk, punt. Kom jij hier maar werken dan weet je vanzelf waar ik het over heb;). Dan zie je vanzelf wat voor mensen hier werken en hoe het hier gaat en kom dan maar met je mening.
Reageer je op je werk ook zo?
Dit is geen hbo-waardig gedrag.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
14-08-2018 09:57
Wat wil je met die topic? Je bent erg negatief en niets wat er gezegd wordt is wat je wil horen?
Het enige wat ik wilde weten was of het is toegestaan of niet. Mensen komen met beledigende opmerkingen en denken te weten wat er nog meer gebeurd op mijn werk. Als mensen niet weten wat er nog meer achter de schermen gebeurd dan moeten ze daar niet over gaan praten. Ik ga namelijk nu echt niet meer proberen hogerop te komen op een baan met zulke werkgevers. En ik vroeg daar ook helemaal niet om.
strenght is what we gain from the madness we survive
cutiepie27 schreef:
14-08-2018 10:02
Nee het is niet dat we 1 blok vormen of zo, want het heeft niks persoonlijks met haar te maken. Ik ga sowieso studeren en ik kan er niet blijven werken en vind het niet erg ene kant. Ik heb ook hele leuke collega's hoor. laten we zeggen 50% is leuk en de andere 40% kan ik minder mee over weg en dan is er de 10% die de werksfeer goed kan verpesten:P. IK werk gelukkig voornamelijk met mijn leuke gezellige collega's. Wat bedoel je eigenlijk met als je van buiten komt?
Je kunt altijd makkelijker een hoger salaris/schaal te onderhandelen als je ergens nog niet werkt. Alleen al omdat men niet precies weet wat je huidige salaris is. Als je ergens al werkt weet men precies wat je uitgangspunt is.
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje schreef:
14-08-2018 09:59
Je klinkt echt niet als een leuke collega of werknemer.. Wat een afgunst.

Take it or leave it. De werkgever mag zelf weten wie hij aanneemt voor welk loon. Je gaat over een paar weken studeren.. dan ben je er toch van af?

Als je mij niet kent dan hoef ik je mening over mijn karakter niet te horen trouwens.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
14-08-2018 10:13
Je kunt altijd makkelijker een hoger salaris/schaal te onderhandelen als je ergens nog niet werkt. Alleen al omdat men niet precies weet wat je huidige salaris is. Als je ergens al werkt weet men precies wat je uitgangspunt is.
Jaa Naja het was sowieso mijn 2e laboratorium baan. Heb ergens anders gewerkt waar de sfeer veel beter was, maar daar was de werkdruk veelste te hoog. Het was een bedrijf en daar verdien je sowieso beter, maar ik ben wat dat betreft nog heel ‘groen’. Ik accepteerde de beginners tak qua salaris, omdat ik in het ziekenhuis nog geen ervaring had.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
14-08-2018 10:00
Dan is het antwoord: het is toegestaan. Klaar. De rest van de situatie doet er niet toe.

Ja klopt, kennelijk dus.
strenght is what we gain from the madness we survive
Alle reacties Link kopieren
Als je het met 50% van je collega's niet goed kunt vinden is dat sowieso geen normale situatie. Het kan best voorkomen dat er een collega tussen zit waar je niets mee hebt maar als dit de helft betreft dan moet je toch eens bij jezelf te rade gaan waar dat aan ligt. Misschien zit je inderdaad in de verkeerde omgeving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven