Werk & Studie alle pijlers

Ontslag nemen in ziektewet voor andere baan?

07-08-2019 22:37 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit momenteel met het volgende en hoop dat iemand mij kan adviseren wat het beste is om te doen: ik wil zsm weg bij huidige werkgever terwijl ik nog (deels?) in de ziektewet zit.

- Ik zit momenteel bijna 3 maanden thuis ivm werkgerelateerde overspannenheid. Ik werk opbouwend uren per week vanuit huis sinds 7 weken.

- ik weet dat ik absoluut niet bij mijn huidige werkgever wil blijven, de klachten zijn veroorzaakt door hoge werkdruk en slechte werksfeer (naast natuurlijk de triggers in mijn karakter zoals groot verantwoordelijkheidsgevoel, perfectionisme, gevoeligheid) en ik zie dat ook niet veranderen. Ikzelf en mijn omgeving merken op dat ik inmiddels weer mezelf ben, tenzij wat bij mijn huidige werkgever gebeurd is ter sprake komt- daar word ik emotioneel van. Ik werk met een begeleider vanuit de huisarts aan mezelf en mijn grenzen beter te leren beschermen.

- ik loop bij een jobcoach en heb wat sollicitaties lopen buiten de zorg. 2 daarvan zien er vrij hoopvol uit, maar dat brengt me tot het volgende: kan ik ontslag nemen bij werkgever terwijl ik nog niet beter gemeld ben om een andere baan aan te nemen, of kan ik me beter in overleg beter melden vlak voor mijn opzegtermijn afloopt of iets dergelijks? Naast dat ik het ethisch lastig vind, vraag ik me af of er zaken zijn die ik in acht moet nemen om te voorkomen dat het problemen oplevert bij een eventuele nieuwe werkgever. Ik wil niet tijdens het gesprek daarmee aangeven dat ik momenteel ziek thuis ben. Kan en mag dat?

En hoe kan ik het zo netjes mogelijk afsluiten bij huidige werkgever als ik elders een contract aangeboden krijg?

Bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde topic
Goed te horen, Ringaroundtherosie. Goede stap dat je advies hebt gevraagd aan een jurist.
Het klinkt wel alsof het voor jou de juiste beslissing is om buiten de organisatie in een heel ander vakgebied te gaan werken.
Als je daar na advies van je jurist open met je werkgever over zou kunnen praten en onderhandelen (een vaststellingsovereenkomst met een termijn die voor jou, je jurist en je werkgever redelijk voelt - dat weet ik niet in deze specifieke situatie) dan zou je dat iets meer tijd en rust geven om echt de juiste, meest passende nieuwe baan en werkgever te vinden. Waar je dan weer gelukkig kunt worden en je goed kunt voelen.
Dit kan zoveel schelen...
Misschien mag je ook wel ergens anders re-integreren, om te kijken of het bij je past.

En als die andere baan of overstap nu gewoon goed voelt moet je dat gewoon doen en bespreken, na overleg met jurist en bedrijfsarts.
Maar doe niets te overhaast (vanuit je stress door je burn-out).

Hou je ons op de hoogte?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de volgende situaties geschetst gekregen door de jurist:

- ik kan zelf ontslag nemen, maar de kans bestaat dat ik, mocht ik bij een volgende werkgever niet door de proeftijd komen, ik mijn recht op WW kwijtraak.
- als ik nog ziekgemeld ben bij huidige werkgever en een nieuwe baan accepteer zonder volledig beter gemeld te zijn en mijn ziek zijn niet vermeld heb, en nieuwe werkgever komt erachter, kan dat reden voor direct ontslag zijn waarbij WW ook wegvalt.
- met of zonder transitie vergoeding met wederzijds goedvinden het contract ontbinden, waarbij ik me vantevoren betermeld en dan kan solliciteren vanuit de WW of beter melden en al werkende solliciteren zijn veilige opties, maar duren significant langer.

Ik heb momenteel kans op een baan die me aanspreekt, dus of ik voor de veilige optie kies hangt ook af van of ik deze baan krijg aangeboden of niet. Mocht ik het niet worden, dan is de veilige optie natuurlijk wat ik kies. Krijg ik de baan wel (En het is een buitenkansje!) , dan moet ik de gok wagen dat ik door de proeftijd heen kom.

Hoe dan ook ga ik aangeven bij mijn huidige werkgever dat ik niet terug wil keren in mijn functie en met ze bespreken welke opties er dan zijn voor mij.

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik zal nog een update geven wat ik definitief gekozen heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou weggaan zodra je wat nieuws hebt. Werkloos zijn is extra stressvol in een burnout.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Er is nog een optie: stuur aan op een tweedespoortraject. Als je niet arbeidsgeschikt bent voor je eigen werk en werkgever, maar wel in een ander werkveld aan de slag kan is er veel mogelijk met meer zekerheid dan zo'n overstap in/direct na je burnout.
Je kan in een tweedespoortraject gedetacheerd worden bij de nieuwe werkgever. Je blijft dan in dienst van de oude werkgever, maar gaat werken bij de nieuwe. Op deze manier kan je opbouwen bij je nieuwe werkgever en als jij eraan toe bent (of maximaal na 104 weken ziekte) stap je over naar de nieuwe werkgever. Nadeel: je moet wel gelijk met je billen bloot bij de nieuwe werkgever. Voordeel voor de huidige werkgever: die ziet wat terug van de loondoorbetaling doordat hij voor de detachering betaald krijgt wat jij werkt. Voordeel voor de nieuwe werkgever: die kan jou "uitproberen" zonder direct aan een arbeidscontract vast te zitten en neemt je pas in dienst als hij weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. Voordeel voor jou: je kan rustig opbouwen in een andere sfeer dan die waar je ziek werd.
Maar dit kan alleen als echt duidelijk is dat je niet in je oude werk kan blijven en dat de huidige werkgever je ook niets anders te bieden heeft. Vraag bij de bedrijfsarts eens hoe hij denkt over een tweedespoortraject in jouw geval.

Een vaststellingsovereenkomst is niet handig voor je. Als je tijdens ziekte ontslag neemt of een VSO sluit, verlies je het recht op ziektewet (uitkering bij ziekte als je geen werkgever hebt) en op WW heb je geen recht als je niet in staat bent om te werken. Denk eraan dat binnen 28 dagen na je volledige betermelding weer ziek worden, wordt gerekend bij de eerste ziekmelding en dus wordt gezien als "ontslag nemen tijdens ziekte".
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de informatie Irma3110! Wat zitten er toch veel haken en ogen aan hè..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een update :)

Na vele gesprekken met leidinggevende en HR, waarbij vanuit werkgever afspraken geschonden werden en vertrouwelijke zaken doorverteld, was het me duidelijk dat ik echt niet verder wilde bij deze instelling.
Ook niet in afwachting van een VSO of tweede spoor.

Daarom heb ik opgezegd terwijl ik nog aan het oriënteren was op een nieuwe baan (de eerder genoemde baan was het niet geworden). Niet de slimste move, maar het was voor mij zo ver gegaan dat het nog altijd beter was om even zonder inkomsten te zitten dan te blijven bij werkgever. De stress werd er niet minder op en de teleurstelling in het proces alleen maar groter.

Gelukkig vond ik vrij snel een baan die ik aannam met het idee dat het een tussenstap kon zijn, maar het blijkt verrassend goed te passen!
Ook qua uren sluit het aan op het feit dat ik nog steeds niet helemaal de oude ben in energie en geheugen, maar het gaat nu zoveel beter met me! Ik kom weer blij thuis in plaats van huilend, en lig niet meer wakker van werk.

Het is dus een sprong in het diepe geweest met eventuele slechte gevolgen, en dat is niet de verstandige weg die ik wel wilde nemen. Maar ik heb het geluk gehad dat het enorm goed uitgepakt heeft.

Bedankt voor jullie goede raad! :)
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het zo goed heeft uitgepakt en dat het echt beter met je gaat. Veel succes nog in je nieuwe job en met verder herstellen!
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde ook echt niet meer terug. Dat was nog het enige waar ik aan kon denken. Uiteindelijk ben ik met een vso eruit kunnen gaan, werd ik met terugwerkende kracht beter gemeld en bleef ik nog een aantal maanden in dienst zonder arbeid te verrichten zodat ik nog wat tijd kreeg om te herstellen.

Geen spijt van gehad, echt totaal niet. Geen seconde. Als ik nu wel eens iets hoor over de werkgever op tv dan word ik weer boos.
Dat was dus ook nooit meer goed gekomen.

Bedenk je wel goed of je in staat bent om ergens anders te gaan werken. Als dat niet zo is dan kun je beter proberen om hier te herstellen/ spoor 2 in te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
20-12-2019 09:32
Ik wilde ook echt niet meer terug. Dat was nog het enige waar ik aan kon denken. Uiteindelijk ben ik met een vso eruit kunnen gaan, werd ik met terugwerkende kracht beter gemeld en bleef ik nog een aantal maanden in dienst zonder arbeid te verrichten zodat ik nog wat tijd kreeg om te herstellen.

Geen spijt van gehad, echt totaal niet. Geen seconde. Als ik nu wel eens iets hoor over de werkgever op tv dan word ik weer boos.
Dat was dus ook nooit meer goed gekomen.

Bedenk je wel goed of je in staat bent om ergens anders te gaan werken. Als dat niet zo is dan kun je beter proberen om hier te herstellen/ spoor 2 in te zetten.
Ik ben al elders aan het werk dus. Het is wat pittig omdat ik nog wat klachten heb, maar geeft tegelijkertijd positieve energie dus dat vind ik het wel waard.

Ik wilde koste wat kost weg bij vorige werkgever, dat bedrijf is door en door ziek aan het worden binnen de muren. En van wat ik hoorde van collega's die na een burn-out weggingen met een vso, was deze niet om over naar huis te schrijven dus dat vond ik de strijd niet waard. Fijn dat dat zo goed voor jou gewerkt heeft!
Wat fijn dat het goed uitgepakt heeft! Lukt het nu beter om je grenzen te bewaken? Zo ja, komt dat door je nieuwe omgeving, doordat je ze beter aan kan geven of door een combinatie van beiden?
Alle reacties Link kopieren
Wat goed, wat fijn voor je! Verstandelijk zeg ik nog steeds: stomme zet, laat de werkgever maar het risico lopen tijdens je re-integratie door een tweedespoortraject, in plaats van dat zelf te nemen. Maar gelukkig heeft het goed uitgepakt met die nieuwe baan en de positieve energie die die je geeft. En knap dat je gewoon vanuit ziekte (want die was natuurlijk niet ineens op magische wijze verdwenen) zo'n nieuwe uitdaging hebt kunnen aangaan!
Gefeliciteerd!!!
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve reacties, dank jullie wel!

@ Lavendel, ik heb nog steeds wat te leren qua grenzen bewaken. Het mezelf opzij willen zetten voor een groter belang (lees: bedrijf) zit er nog wel in gebakken :whip: mijn man houdt dat wel een beetje mee in de gaten.
gelukkig helpen de omstandigheden enorm, deze baas zegt zelfs: jongens het is 4 uur, naar huis hè! :-D buiten dat is er bijna geen negativiteit in tegenstelling tot vorige werkgever, dat scheelt ook bijzonder veel in energie en gepieker.

@ Irma, ik vind het zelf ook geen slimme zet, ik wijt het ook echt wel aan geluk en een hele goede klik met mijn nieuwe werkgever dat het zo goed past bij me en daardoor meer oplevert dan kost :) zou het een ander in een soortgelijke situatie ook zeker niet aanraden, ik geef je gelijk dat zelf al het risico nemen stom was.
Alle reacties Link kopieren
Soms is het gewoon beter om meer naar je gevoel te luisteren dan naar je verstand... Maar of dat zo is, weet je pas achteraf. Nooit aan anderen aanraden dus, maar als het risico voor jezelf is, spring gerust in het diepe als je voelt dat dat goed is... :cheer:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven