Werk & Studie alle pijlers

ontslag nemen of tijdelijk contract uitzitten

19-10-2019 17:39 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening over het volgende. Ik ben dit jaar bij een nieuwe werkgever begonnen met een jaarcontract en ik weet vrijwel zeker dat mijn contract niet verlengd gaat worden. Dit omdat ze niet blij waren met mijn zwangerschap en ik inmiddels ook al permanent ben vervangen. Allemaal prima, wil er zelf namelijk ook niet meer werken.

Ik zit inmiddels al een paar weken in de ziektewet (vanwege wegpesten door manager) en zou vanaf maart weer moeten beginnen, vervolgens loopt mijn contract binnen een paar maanden af. Ik kijk er zo tegenop dat ik daar weer naartoe zou moeten gaan dat ik de neiging heb om zelf ontslag te nemen. Ik ga ook verder solliciteren maar wil daar na de geboorte van m'n kindje niet constant mee bezig zijn en zou graag parttime willen werken en die banen liggen helaas niet voor het oprapen. Dus heb geen garantie op een nieuwe baan.

Vraag me af wat wijsheid is; contract uitzitten die paar maanden (met waarschijnlijk veel stress door manager) of zelf ontslag nemen?
Wat betreft wegvallen van mijn salaris is dit gelukkig geen probleem, we kunnen goed rondkomen van het salaris van mijn man.
Wat is jullie advies hierover?
Ik neig naar zelf weggaan... ik wil die mensen gewoon nooit meer zien en die stress is het me niet waard. Maar tegelijkertijd pieker ik ook over een gat in m'n cv als ik niet snel een nieuwe baan heb gevonden.
Ik heb een maand opzegtermijn wat zou betekenen dat ik eind januari zou moeten opzeggen, echter heb ik wel het idee dat ze er akkoord mee zouden gaan wanneer ik in februari opzeg en per maart zou willen stoppen. Ze zijn me liever kwijt dan rijk...

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Eh.. Je hebt nog even he. Je maakt je nu al gek om iets dat pas over een paar maanden aan de orde is. Je kunt ook na je vakantie één dag gaan werken en blijkt de manager je echt te pesten (ik zou de telefoon op opnemen zetten en hem openlijk op tafel leggen) meld je je aan het einde van de dag ziek of je neemt alsnog ontslag, maar als je kunt bewijzen dat je dat doet vanwege pesten, dan sta je nog behoorlijk sterk ook.

Is mij ooit gebeurd en uiteindelijk heeft de werkgever nog een behoorlijk bedrag moeten overmaken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt aansluitend 3 maanden onbetaald ouderschapsverlof opnemen. Denk niet dat je werkgever daar bezwaar tegen heeft.

Werk je nu ook al 3 dagen? Of wilde je bij deze werkgever gaan part-timen?

Mijn gevoel is dat je werkgever gewoon pissig is, of het nu terecht is of niet, dat je al 3-4 maanden zwanger was dat je begon en dat niet hebt verteld van te voren.
...
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
21-10-2019 11:46
Eh.. Je hebt nog even he. Je maakt je nu al gek om iets dat pas over een paar maanden aan de orde is. Je kunt ook na je vakantie één dag gaan werken en blijkt de manager je echt te pesten (ik zou de telefoon op opnemen zetten en hem openlijk op tafel leggen) meld je je aan het einde van de dag ziek of je neemt alsnog ontslag, maar als je kunt bewijzen dat je dat doet vanwege pesten, dan sta je nog behoorlijk sterk ook.

Is mij ooit gebeurd en uiteindelijk heeft de werkgever nog een behoorlijk bedrag moeten overmaken.
Goeie tip, dank je! Heb al het een en ander opgenomen maar (nog) niks mee gedaan. Ook gelukkig een aantal zaken op de mail staan.
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
21-10-2019 11:50
Je kunt aansluitend 3 maanden onbetaald ouderschapsverlof opnemen. Denk niet dat je werkgever daar bezwaar tegen heeft.

Werk je nu ook al 3 dagen? Of wilde je bij deze werkgever gaan part-timen?

Mijn gevoel is dat je werkgever gewoon pissig is, of het nu terecht is of niet, dat je al 3-4 maanden zwanger was dat je begon en dat niet hebt verteld van te voren.
Heb ik ook over nagedacht maar vind het zonde om zoveel van mijn ouderschapsverlofdagen hieraan uit te geven, wie weet heb ik het in de toekomst nog nodig.
Ik werkte fulltime, was zogenaamd niet mogelijk om parttime aan de slag te gaan en heb er destijds niks mee gedaan omdat ik toch wist dat ik hier niet lang zou mogen blijven

Ja ze zijn heel pissig, zeggen ze niet letterlijk maar blijkt wel uit hoe ze me behandeld hebben. Ik weet zeker dat ik niet aangenomen was als ik het had verteld.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je je per februari ziek moeten melden? Je kan je toch gewoon per 1 maart ziek melden? Als jij zoveel stress ervaart van het idee dat je over 4,5 maand weer aan het werk moet lijkt me dat echt helemaal geen raar idee.

Verder zou ik me als ik jou was even focussen op wat er nu echt aan de hand is.

1. Je krijgt een baby, gefeliciteerd nog trouwens, dat gaat je tijd en energie kosten en daar zou ik me lekker op focussen

2. Je wilt graag een andere baan, je kunt nu rustig om je heen kijken en eens kijken of er interessante vacatures voorbij komen en daar op reageren. Dan kun je vanzelf zien of je wel of niet interessant bent voor werkgevers, los van of ze je wel of niet aannemen.

3. Je wilt graag weg bij je huidige werkgever. Gelukkig hoef je er tot 1 maart niet naar toe en heb je alle tijd om te kijken of je een andere baan kunt vinden, maar vooral om ook even met je kind thuis te zijn en dat avontuur aan te gaan. Als jij op 1 maart totaal in de stress schiet omdat je weer moet gaan werken kun je je gewoon ziek melden en vol op traject 2 in gaan zetten.

Overigens, let je op dat je wel een opzegtermijn in je contract hebt staan? Anders kun je niet eens eerder weg zonder vaststellingsovereenkomst (en die krijg je vast makkelijker als je je ziek meldt....)
Je hebt ook nog recht op je verlof - vakantie dagen! Echt proberen uit te zingen en als t contract afloopt WW aanvragen en op naar een nieuwe start.
Misschien ben je na je bevallingsverlof nog ziek en hoef je helemaal niet terug naar je werkplek.
Mss heb je ook last van je hormonen en wil je het geregeld hebben... maar nu ff nix doen! Is echt beter
Over dat gat in je CV zou ik me geen zorgen maken. Ik zet er altijd jaren op i.p.v. maanden:

2010-heden werkgever A, functie X
2005-2010 werkgever B, functie y
2000-2005 werkgever C, functie z
enz, enz...

Weg gat/gaten....!!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties wederom!
De reacties doen me goed, het idee dat ik me alsnog kan ziekmelden wanneer ik zoveel stress ondervind na de eerste werkdag is wel een fijn idee. Het allerfijnste zou natuurlijk een nieuwe baan zijn dus ik ga me daar nu ook wel deels op richten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven