Werk & Studie alle pijlers

Ontslag nemen onderwijs per direct?

25-05-2024 20:37 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort ziek, volgens huisarts burn-out (ik denk zelf overspannen). Dat heeft een aantal oorzaken, of eigenlijk een hele waslijst: van een aantoonbaar te hoge werkdruk, onveiligheid tot verzonnen zaken over mijn functioneren door collega. En de lijst is langer dat dit... Als ik alles doorlees denk ik alleen maar: jullie zijn me aan het wegtreiteren en ik word alleen maar gespannen van dit alles. Bovendien functioneerde ik prima bij vorige wg. .
Ik heb een vast contract en werk nog niet lang op deze plek. Maar ik ben hier doodongelukkig en wil weg. Per 1 sept denk ik zeker in dienst te kunnen elders (oude wg) of 1 aug, heb aantal opties lopen. Mijn ha vind dat ik moet werken aan herstel en pas daarna een nieuwe baan zoeken. Maar mijn overspanning komt door deze onveilige plek en ik wil het los kunnen laten zsm.
Stel ik ben nog ziek, kan ik ieder moment mijn contract zelf opzeggen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat kan waarbij je wel rekening moet houden met de opzeg termijjn. Je gaat dan ziek uit dienst.

Slim is anders. Je hebt dan geen recht op ww of ziekengeld . En mocht ne door wat voor reden ook niet herstellen dan heb je ook geen recht op WIA
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit in soortgelijke situatie, ook wegtreiteren alles. Helaas komt dit te vaak voor. Mijn jurist stelde een VSO voor. Zit bij mijn rechtsbijstand. Is dit een optie? Ik had mij alleen nog niet ziekgemeld. Volgens mij moet je je eerst beter melden, maar 0,0 verstand van..
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat verdrietig TO, dat je je zo ongelukkig en onveilig op je werk voelt :| Het is in geen enkele omgeving goed te praten, maar ik kan er met de pet niet bij dat dit gebeurd in een school (waar waarschijnlijk met heel veel mooie woorden in het schoolplan over het veilige schoolklimaat wordt gepraat) :@@:

Kun je reintegreren op een andere school, of is het bestuur erop uit je weg te werken? Toen ik nog adjunct was op een school hebben we iemand gehad die kwam reintegreren na een burnout en er volledig doorheen zat, maar toch echt op moest gaan bouwen volgens de bedrijfsarts. We hadden gelukkig de mogelijkheid haar mee te laten draaien als RTer in een paar fijne groepen met collega's die haar enorm waardeerden. Ze heeft uiteindelijk alsnog het onderwijs verlaten, maar gaf aan dat dit zo'n warm bad voor haar was geweest en ze in ieder geval het gevoel had dat het niet aan haar lag maar dat ze gewoon slachtoffer was van zeer onprofessioneel, misselijk gedrag.

Overigens was ze zo moegestreden dat ze de energie niet had om hier op bestuursniveau werk van te maken. En heel eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe effectief dat zou zijn geweest, aangezien mijn bovenschools directeur ook niet onpartijdig was - dikke maatjes met de directeur van de school waar ze weggepest was - en aan mij vroeg of ze "hier ook zo lastig was". Ik kon uiteraard niet vertellen wat ze in vertrouwen met mij gedeeld had over de pesterijen op die school, maar heb heel duidelijk gemaakt dat het een geweldige collega was en we haar dolgraag op zouden willen nemen in het team, en dat ik het nou niet zo heel fatsoenlijk vond om zo achter iemands rug te praten, zeker niet als ze door een heftige burnout zijn gegaan. Het verbaast je vast niet dat ook ik inmiddels weg ben bij dat bestuur (en het onderwijs in het algemeen).

Veel sterkte, ik hoop dat je ergens onpartijdig advies in kunt winnen over wat je beste stappen zijn in deze situatie. Maar ik ben het met je eens dat een onveilige werksituatie absoluut niet gaat bijdragen aan je herstel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meld je ziek, maar neem zeker niet zelf ontslag. Je maakt jezelf dan werkloos en hebt nergens meer recht qua evt. uitkeringen. Het beste is van werk naar werk.

Naar een andere werkgever overstappen voor volgend schooljaar, ligt voor de hand maar weet niet hoe (erg) je eraan toe bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit zelf ontslag nemen, maar ziekmelden!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me nu eerst echt ziek-melden, en met arbo-arts je reintegratie/herstel bespreken.
Ondertussen zou ik gesprek voeren met je oude werkgever.
Zodra je daar zekerheid hebt, gaat het vast met het weer beter-melden ook vlug gaan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga je gewoon naar een andere baan dan neem je je burnout mee en de daar bijbehorende problemen ook. Je zult vooral eerst aan je herstel moeten werken. Wegvluchten naar een andere werkplek klinkt logisch en dat kan zeker een mooie nieuwe start zijn maar pas als je hersteld bent en alle nieuwe indrukken in je nieuwe baan ook weer aankunt. Je gaat je anders opnieuw onveilig en overvraagd voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook een vergelijkbare situatie gehad.
Ik ben uitgevallen en ziek geweest.
Uiteindelijk toen ik beter was heb ik nog een poosje gewerkt op die school, maar ik voelde me er helemaal niet veilig.
Toen ontslag genomen en elders gaan werken. Dat heeft voor mij heel helend gewerkt toen. Sterkte hoor !
Ik weet niet of je nog wat jonger bent. Hier begin 40 en ik merkte dat ze me al te oud vinden in het onderwijs. Heel bizar als je hoort over de tekorten in het onderwijs.
Ik ga nu ook het onderwijs uit. Niet hierom, maar wel om een heleboel andere dingen. Elders ga ik denk ik blijer worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
In tegenstelling tot veel andere reacties denk ik wel dat je jezelf uit deze situatie moet halen door zsm ander werk te vinden. Ik denk dat herstellen op je huidige plek niet gaat werken en de stress om daar weer naar toe te moeten lijkt me ook niet bevorderlijk. Zou het met wederzijds goedbevinden mogelijk zijn om de opzegtermijn naar voren te halen, omdat je het anders simpelweg niet gaat volhouden?

Als je lid bent van een vakbond/beroepsvereniging dan kunnen zij misschien nog tips aan je geven. Of misschien heb je ergens een rechtsbijstand verzekering en kun je hen om advies vragen?

Wat ontzettend naar dat dit juist in het onderwijs gebeurt, daar waar kinderen zouden moeten leren hoe ze met elkaar omgaan...
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
27-05-2024 13:39
Meld je ziek, maar neem zeker niet zelf ontslag. Je maakt jezelf dan werkloos en hebt nergens meer recht qua evt. uitkeringen. Het beste is van werk naar werk.

Naar een andere werkgever overstappen voor volgend schooljaar, ligt voor de hand maar weet niet hoe (erg) je eraan toe bent.
Dit. En vraag om een afspraak bij de bedrijfsarts.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf met dit bijltje gehakt. Als jij zeker weet dat het door je huidige baan komt en je weer energiek genoeg bent om bij een nieuwe werkgever te beginnen, dan kun (moet) je je eerst beter melden voordat je ontslag kunt nemen. Je hebt je dan gewoon aan de opzegtermijn te houden. Heb je nog genoeg vakantiedagen over? Het is natuurlijk fijn om even een periode te kunnen overbruggen tussen oude en nieuwe werkgever. Normaal gesproken zou ik ook zeggen, niet opzeggen etc. Maar als je zelf zo goed aangeeft dat het door de huidige wg komt, dan moet je daar gewoon zsm weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je kan leven van zonlicht en zuurstof dan kan je met opzegtermijn opzeggen. Voor een uitkering kom je niet in aanmerking.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie reacties! Het is treurig en idioot als men bewust dingen verzint. Ik functioneerde prima bij vorige wg en het ligt aan deze plek. Ik maak aantoonbaar 50 uur per week (jaartaak van 1763 met 36 lesweken) want ze doen aan overuren uitbetalen. Ik ben al ziekgemeld. Ik heb vorige week gevraagd om de bedrijfarts. Maar ik moet eerst op gesprek bij directie, hr en "inzetbaarheidscoach" (3 man! belachelijk) volgende week op school en pas daarna 2 weken erna de bedrijfarts. Heb verzocht dit om te draaien maar ze weigeren. Ik heb nu meerdere sollicitaties lopen en neem hier rustig de tijd voor. Re-integreren op deze plek wil ik niet en ook niet bij dit bestuur. Dit is VO en ik wil terug naar MBO. Ik heb hele leuke functies om uit te kiezen en ik wil zsm weg uit deze negativiteit. Maar uit emotie denk ik dan ik zeg NU op. Daar moet ik mee uitkijken. Zij zijn zelf debet aan deze situatie en ik moet me niet schuldig voelen maar de tijd nemen om me beter over mezelf te voelen en de volgende stap te overdenken. Klopt het is idioot dat scholen het hebben over veiligheid voor lln terwijl veiligheid voor leraren toch de basis is. Beter melden voordat ik uit dienst ga lees ik ergens. Dat zal ik checken. Ik ga langs een Rechtswinkel om een en andere checken.
Als je lid bent van een vakbond: vraag advies aan de vakbond.
anoniem_66925790373d5 wijzigde dit bericht op 28-05-2024 07:25
Reden: Typfoutje.
0.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Stel deze vraag aan een jurist of advocaat. Die kan je precies uitleggen wat de risico's zijn en je helpen die risico's zoveel mogelijk te beperken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel sterkte op de eerste plaats. :hug:
Wat ik altijd geleerd heb: Neem nooit zelf ontslag.
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren Quote
fleurop schreef:
28-05-2024 00:11
Maar ik moet eerst op gesprek bij directie, hr en "inzetbaarheidscoach" (3 man! belachelijk) volgende week op school en pas daarna 2 weken erna de bedrijfarts. Heb verzocht dit om te draaien maar ze weigeren.
Als je als zieke medewerker tegenover 3 man moet zitten is het evenwicht in het gesprek zoek. Ik zou of niet gaan of iemand meenemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
eenhoorn schreef:
28-05-2024 11:16
Als je als zieke medewerker tegenover 3 man moet zitten is het evenwicht in het gesprek zoek. Ik zou of niet gaan of iemand meenemen.
Dat vind ik idd een heel goed punt !
Of zelf iemand meenemen of gewoon weigeren .
Alle reacties Link kopieren Quote
fleurop schreef:
28-05-2024 00:11
Dank voor jullie reacties! Het is treurig en idioot als men bewust dingen verzint. Ik functioneerde prima bij vorige wg en het ligt aan deze plek. Ik maak aantoonbaar 50 uur per week (jaartaak van 1763 met 36 lesweken) want ze doen aan overuren uitbetalen. Ik ben al ziekgemeld. Ik heb vorige week gevraagd om de bedrijfarts. Maar ik moet eerst op gesprek bij directie, hr en "inzetbaarheidscoach" (3 man! belachelijk) volgende week op school en pas daarna 2 weken erna de bedrijfarts. Heb verzocht dit om te draaien maar ze weigeren. Ik heb nu meerdere sollicitaties lopen en neem hier rustig de tijd voor. Re-integreren op deze plek wil ik niet en ook niet bij dit bestuur. Dit is VO en ik wil terug naar MBO. Ik heb hele leuke functies om uit te kiezen en ik wil zsm weg uit deze negativiteit. Maar uit emotie denk ik dan ik zeg NU op. Daar moet ik mee uitkijken. Zij zijn zelf debet aan deze situatie en ik moet me niet schuldig voelen maar de tijd nemen om me beter over mezelf te voelen en de volgende stap te overdenken. Klopt het is idioot dat scholen het hebben over veiligheid voor lln terwijl veiligheid voor leraren toch de basis is. Beter melden voordat ik uit dienst ga lees ik ergens. Dat zal ik checken. Ik ga langs een Rechtswinkel om een en andere checken.
je kunt aangeven, dat je dat gesprek nu niet ziet zitten. Dat is je gewoon te veel. Dat je graag eerst met de bedrijfsarts spreekt

en... ik denk ook, dat juridische hulp nu wijs is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook als zieke heb je de plicht om je aan je opzegtermijn te houden. Je kunt natuurlijk wel in overleg kijken of ze je per direct willen laten gaan en dan dus met een vso.

Maar qua sociale zekerheid is ontslag nemen tijdens ziekte heel onverstandig. Je moet wel echt heel zeker zijn dat het door deze baan en deze werkgever komt en je genoeg geld/middelen achter de hand hebt om jezelf te bedruipen totdat je weer op niveau kunt werken.
Ziekmelden, traineren. Het is eind mei.
Of biedt aan examens op een andere locatie na te kijken of surveilleren op een andere locatie ofzoiets, of een andere taak waar je geen last hebt van bepaalde collega's en toch je goede wil laat zien.
Gesprek laatste moment afzeggen want toch te ziek.
Zeker niet tegenover 3 mensen gaan zitten in deze staat van zijn. Lekker terug naar het mbo na de vakantie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe lang werk je al voor deze werkgever? Als dat minimaal 12 maanden is, heb je 3 maanden opzegtermijn. Dat zou betekenen dat als je voor 1 juni opzegt, je per 1 september bij je volgende werkgever kunt starten.

Ik heb zelf iets vergelijkbaars gehad zoals jij, ook ziek geworden door mijn werk, maar wel zo op tijd dat ik nog niet in een burn-out zat of overspannen was. Ik wist dat ik met gemakt een nieuwe baan zou kunnen vinden waar het wél goed zou gaan en heb daarom opgezegd voor ik een nieuwe baan had. Binnen 2 weken had ik een baan gevonden voor het nieuwe schooljaar.

Als jij echt 100% zeker weet dat je klachten verdwijnen zodra je bij een nieuwe werkgever aan de slag gaat, zou ik je baan nu al opzeggen, zodat je per het nieuwe schooljaar terug kunt naar het mbo.

Maar als je verwacht niet meteen weer hersteld te zijn als je ergens anders begint, als je denkt dat je last blijft houden van je klachten, zou ik nu niet mijn baan opzeggen, want dan ben je ook al je rechten kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pilea schreef:
28-05-2024 11:48
Hoe lang werk je al voor deze werkgever? Als dat minimaal 12 maanden is, heb je 3 maanden opzegtermijn.
nee joh
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit opzeggen tijdens ziekte, echt niet doen. Als jij daadwerkelijk burnout-klachten ervaart is het maar de vraag of je in september ergens anders kunt werken. En of je dan niet daar ook na een paar maanden uitvalt.

Vaak is ontslag nemen met dit soort klachten een paniekreactie. Vraag een gesprek aan bij de arbo en ga vanuit daar werken aan je herstel. Als ze met een VSO-voorstel komen kun je dan altijd nog kijken of je ‘beter’ genoeg bent om daar aan mee wilt werken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven