Werk & Studie alle pijlers

Ontslag op staande voet

03-06-2020 23:04 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje is vandaag op staande voet ontslagen. Ik denk dat ze het ontslag moet aanvechten, aangezien haar persoonlijke omstandigheden dusdanig meewegen dat het ontslag niet staande kan blijven. Wat is wijsheid?
Ze heeft meerdere malen geld uit de kas gepakt. En is betrapt. Voldoende voor een rechtsgeldig ontslag. Echter heeft zij de zorg voor 2 kleine kinderen, waarvan 1 extra zorg nodig heeft ivm een ontwikkelingsachterstand. Haar vriend is vorig jaar plotseling overleden tgv een auto ongeval. Ze kan eigenlijk niet rondkomen van haar salaris en worstelt met schaamte en angst. Het is uiteraard niet goed te praten, echter zou ontslag en dus geen recht op ww, hele zware gevolgen hebben.
Misschien toch wat juridische hulp inschakelen?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die van zijn baas steelt heeft problemen, anders deden ze dat niet. Dat is dus geen verzachtende omstandigheid.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Niks houdt je trouwens tegen om zelf morgen mee op zoek te gaan naar een andere job voor zus. Of haar financieel te steunen.


Het enige nadeel zal wel zijn dat ze waarschijnlijk zal moeten uitleggen bij sollicitaties waarom ze instant buitengesmeten is / zonder werk zit.
En dat ze de baas ook niet echt als referentie zal kunnen gebruiken.
wissewis wijzigde dit bericht op 03-06-2020 23:21
46.67% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Het ontslag is volkomen terecht. Is er ook aangifte gedaan?
Ze zal iig het gestolen bedrag terug moeten betalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:13
Ze heeft het zwaar en vraagt niet snel om hulp. Ik heb wat rondgekeken en lees dat een werkgever ook de persoonlijke omstandigheden moet meewegen. Of bedoelen ze daar dan wat anders mee?
Daar bedoelen ze zeker niet mee dat een medewerker de meerdere malen op diefstal is betrapt (en schijnbaar dus ook meerdere malen een nieuwe kans heeft gehad van de werkgever) niet op staande voet mag worden ontslagen omdat ze het zwaar heeft. Daar ga je het echt niet mee winnen. De werkgever heeft je zus terecht ontslagen en ik zou dan ook geen geld verspillen aan een procedure daarover. Dat geld zal ze hard nodig hebben.

Het meewegen van persoonlijke omstandigheden van een medewerker kan bijvoorbeeld een rol gaan spelen als een man/vrouw opeens alleen is komen te staan voor de zorg van kinderen omdat partner is overleden en de medewerker sindsdien vaker te laat komt. Dan zal je als werkgever persoonlijke omstandigheden mee moeten laten wegen (alhoewel ook die situatie, afhankelijk van de werkzaamheden, niet oneindig kan voortduren).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar graag helpen, maar heb zelf ook minimaal inkomen door arbeidsongeschiktheid.
Mijn zusje heeft ptss, recent gediagnosticeerd. Zij moet een emdr behandeling aangaan met mogelijk nog een klinisch traject. Het is dus echt dom dat dit nu gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
In het algemeen levert een diefstal of verduistering in het kader van een arbeidsovereenkomst wel een dringende reden voor ontslag op staande voet op. Het gaat om het feit als zodanig en de impact daarvan voor de bedrijfsvoering, het vasthouden aan ter zake daarvan gevoerd beleid (zero-tolerance), de gezagsverhouding met de werkgever, et cetera. Echter, zoals uit de bovenstaande voorbeelden blijkt, kan de persoonlijke situatie van een werknemer, ondanks toepassing van een consequent anti-diefstal beleid, aan een ontslag op staande voet in de weg staan.
https://danielshuisman.nl/blog/diefstal ... aande-voet

Je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
03-06-2020 23:16
Wat moeten ze dan doen?
Haar in dienst houden zodat ze elke week de kassa kan plunderen?

Sowieso is de arbeidsrelatie en het vertrouwen om zeep.
Ja, ik vraag me ook af hoe je dat voor je ziet. Dat ze daar blijft werken?
Dat wordt dan toch voor niemand meer een gezonde werkrelatie?
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:25
Ik zou haar graag helpen, maar heb zelf ook minimaal inkomen door arbeidsongeschiktheid.
Mijn zusje heeft ptss, recent gediagnosticeerd. Zij moet een emdr behandeling aangaan met mogelijk nog een klinisch traject. Het is dus echt dom dat dit nu gebeurt.
Dat kan ze nu nog steed en ik begrijp dat ik met terugwerkende kracht de kas leeg mag roven. Dat wordt een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Als je haar wilt helpen zou ik haar helpen om zo snel mogelijk een nieuwe job te vinden en haar helpen met de opvang van haar kind(eren).

Zij is terecht ontslagen dus het inschakelen van juridische hulp lijkt me vergeefse moeite.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
03-06-2020 23:25
In het algemeen levert een diefstal of verduistering in het kader van een arbeidsovereenkomst wel een dringende reden voor ontslag op staande voet op. Het gaat om het feit als zodanig en de impact daarvan voor de bedrijfsvoering, het vasthouden aan ter zake daarvan gevoerd beleid (zero-tolerance), de gezagsverhouding met de werkgever, et cetera. Echter, zoals uit de bovenstaande voorbeelden blijkt, kan de persoonlijke situatie van een werknemer, ondanks toepassing van een consequent anti-diefstal beleid, aan een ontslag op staande voet in de weg staan.
https://danielshuisman.nl/blog/diefstal ... aande-voet

Je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Ze heeft meerdere keren geld gepikt.
Het was dus niet eenmalig in de fout gaan.
Alle reacties Link kopieren
Let ook op met dit te hard rond te strooien.

Een stelende alleenstaande moeder met psychische troubles is nu niet écht "de ideale moeder".

Je hebt geen zin dat ze straks ook nog eens Veilig Thuis op haar dak krijgt voor de kinderen.


Als je / ze persé een rechtszaak wil starten hou er dan ook rekening mee dat ze "in de kijker" komt te lopen.
wissewis wijzigde dit bericht op 03-06-2020 23:29
19.38% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:25
Ik zou haar graag helpen, maar heb zelf ook minimaal inkomen door arbeidsongeschiktheid.
Mijn zusje heeft ptss, recent gediagnosticeerd. Zij moet een emdr behandeling aangaan met mogelijk nog een klinisch traject. Het is dus echt dom dat dit nu gebeurt.
Ik snap dat je meeleeft met je zus en daarom op zoek bent naar juridische hulp tegen haar werkgever, maar dat gaat haar niet helpen. Simpelweg omdat zij iets heeft gedaan wat strafbaar is. Je kan dan toch niet verwachten dat haar werkgever dat ontslag terug draait of verandert zodat ze niet op staande voet is ontslagen? Hij heeft haar al meerdere kansen gegeven.

Er zal dus op een andere manier hulp moeten komen voor haar zodat ze deze fouten niet weer gaat maken. Want dit gaat gevolgen voor haar hebben, helemaal als ze uiteindelijk een strafblad gaat krijgen (heeft de werkgever aangifte gedaan?).

Je zus kan deze situatie met haar behandelaar bespreken, maar zal toch ook haar financiële zaakjes op orde moeten krijgen door hulp bij de gemeente te vragen in de vorm van bijstand maar wellicht ook schuldhulp en/of budgetbeheer.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
03-06-2020 23:29
Ze heeft meerdere keren geld gepikt.
Het was dus niet eenmalig in de fout gaan.
Dat beweer ik ook niet.
Als jurist denk ik wel degelijk dat het de moeite van het onderzoeken waard is: is er een duidelijk beleid? Wordt dat consequent toegepast? Wat is er gezegd, gedaan en vastgelegd tijdens de vorige diefstal. Wanneer is ze ontslagen (onverwijld)?

Mijn advies zou zijn om met de werkgever in gesprek te gaan. Eerlijk de situatie voorleggen en oprecht spijt te betuigen. Stel hem voor om het ontslag op staande voet om te zetten in een vaststellingsovereenkomst (zonder vergoeding), zodat je het recht op een ww-uitkering behoudt. De werkgever voorkomt hiermee een procedure met een onzekere uitkomst waardoor iedereen baat heeft bij dit voorstel.

Besef wel dat diefstal niet goed valt te praten en doe dat ook niet.
Alle reacties Link kopieren
RosainVietnam schreef:
03-06-2020 23:33
Als jurist denk ik wel degelijk dat het de moeite van het onderzoeken waard is: is er een duidelijk beleid? Wordt dat consequent toegepast? Wat is er gezegd, gedaan en vastgelegd tijdens de vorige diefstal. Wanneer is ze ontslagen (onverwijld)?

Mijn advies zou zijn om met de werkgever in gesprek te gaan. Eerlijk de situatie voorleggen en oprecht spijt te betuigen. Stel hem voor om het ontslag op staande voet om te zetten in een vaststellingsovereenkomst (zonder vergoeding), zodat je het recht op een ww-uitkering behoudt. De werkgever voorkomt hiermee een procedure met een onzekere uitkomst waardoor iedereen baat heeft bij dit voorstel.

Besef wel dat diefstal niet goed valt te praten en doe dat ook niet.
Ik hoopte eigenlijk dat haar recente diagnose en de opname, naast de zorg voor 2 kinderen, wel een reden kan zijn om ontslag te vernietigen.
Hoe zit het als je arbeidsongeschikt bent en dan ontslag op staande voet krijgt? Dan heb je geen uitkering maar kan je ook niet solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
RosainVietnam schreef:
03-06-2020 23:33
Als jurist denk ik wel degelijk dat het de moeite van het onderzoeken waard is: is er een duidelijk beleid? Wordt dat consequent toegepast? Wat is er gezegd, gedaan en vastgelegd tijdens de vorige diefstal. Wanneer is ze ontslagen (onverwijld)?

Mijn advies zou zijn om met de werkgever in gesprek te gaan. Eerlijk de situatie voorleggen en oprecht spijt te betuigen. Stel hem voor om het ontslag op staande voet om te zetten in een vaststellingsovereenkomst (zonder vergoeding), zodat je het recht op een ww-uitkering behoudt. De werkgever voorkomt hiermee een procedure met een onzekere uitkomst waardoor iedereen baat heeft bij dit voorstel.

Besef wel dat diefstal niet goed valt te praten en doe dat ook niet.
Dit is veel te kort door de bocht. Misschien heeft ze helemaal geen recht op WW. Dan moet je namelijk wel arbeidsverleden hebben. En wij weten niet of zij daar aan voldoet.

En bij een vso geldt er ook een opzegtermijn. Dus als het wordt teruggedraaid, moet daar (mocht ze aan de voorwaarden voor ww voldoen) altijd rekening mee worden gehouden. En kan het zijn dat er pas over een maand, twee maanden enz. recht is.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:45
Ik hoopte eigenlijk dat haar recente diagnose en de opname, naast de zorg voor 2 kinderen, wel een reden kan zijn om ontslag te vernietigen.
Hoe zit het als je arbeidsongeschikt bent en dan ontslag op staande voet krijgt? Dan heb je geen uitkering maar kan je ook niet solliciteren.
Maar ze was duidelijk niet ziek gemeld. Anders had ze niet in de kassa kunnen graaien.

Daar kan je dus nu niet mee zwaaien bij de rechtbank.



Als ze effectief ziek zou zijn tijdens haar werkloosheid neem ik aan dat ze gekeurd moet worden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tuitkering
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:45
Ik hoopte eigenlijk dat haar recente diagnose en de opname, naast de zorg voor 2 kinderen, wel een reden kan zijn om ontslag te vernietigen.
Hoe zit het als je arbeidsongeschikt bent en dan ontslag op staande voet krijgt? Dan heb je geen uitkering maar kan je ook niet solliciteren.
Ziek zijn, een diagnose hebben of iets dergelijks betekent niet automatisch dat je arbeidsongeschikt bent.
Heeft de bedrijfsarts of UWV haar arbeidsongeschikt verklaard?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
louti schreef:
03-06-2020 23:46
Dit is veel te kort door de bocht. Misschien heeft ze helemaal geen recht op WW. Dan moet je namelijk wel arbeidsverleden hebben. En wij weten niet of zij daar aan voldoet.

Dan heeft ze nog steeds recht op een WW-uitkering, ze kan hem dan niet geldend maken. Juridisch twee verschillende dingen. Als ze het recht niet geldend kan maken omdat ze niet aan de voorwaarden voldoet, heeft mijn advies inderdaad geen enkele zin.

En bij een vso geldt er ook een opzegtermijn. Dus als het wordt teruggedraaid, moet daar (mocht ze aan de voorwaarden voor ww voldoen) altijd rekening mee worden gehouden. En kan het zijn dat er pas over een maand, twee maanden enz. recht is.
Ook dit is niet correct. In een vso mag je afspreken ‘wat je wilt’. Je hoeft de opzegtermijn niet aan te houden. Wel is het zo dat je over de periode van de opzegtermijn geen uitkering krijgt.

Uiteraard kent het recht vele regels, subregent en uitzonderingen. Ik trachtte alleen aan te geven dat ik mogelijkheden zie en in welke richting je kunt denken.
Juridisch gezien is er weinig reden om haar ontslag niet staande te houden.

Dit heeft ook gevolgen voor haar uitkering, want ze is nu verwijtbaar werkloos. Wellicht dat een jurist daar nog naar kan kijken, maar als ik haar was zou ik maar als een dolle gaan solliciteren en hopen dat de werkgever misschien geen al te slechte referentie geeft.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 03-06-2020 23:59
64.20% gewijzigd
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:45
Ik hoopte eigenlijk dat haar recente diagnose en de opname, naast de zorg voor 2 kinderen, wel een reden kan zijn om ontslag te vernietigen.
Hoe zit het als je arbeidsongeschikt bent en dan ontslag op staande voet krijgt? Dan heb je geen uitkering maar kan je ook niet solliciteren.
Ik zie even niet hoe je arbeidsongeschikt kunt zijn en een ontslag op staande voet kunt krijgen. Je moet immers werken om een ontslag op staande voet te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
RosainVietnam schreef:
03-06-2020 23:55
Ook dit is niet correct. In een vso mag je afspreken ‘wat je wilt’. Je hoeft de opzegtermijn niet aan te houden. Wel is het zo dat je over de periode van de opzegtermijn geen uitkering krijgt.

Uiteraard kent het recht vele regels, subregent en uitzonderingen. Ik trachtte alleen aan te geven dat ik mogelijkheden zie en in welke richting je kunt denken.
Ik trachtte aan te geven vanuit welke positie UWV het ziet. Maar goed jij zal het vanuit andere perspectieven zien.

Je gedeelte over WW dat er recht is maar niet geldend kan worden gemaakt als er niet aan arbeidsverleden wordt voldaan is onjuist. Zie art. 17 WW. Het recht kan inderdaad niet geldend worden gemaakt bij verwijtbare werkloosheid. Dus ik denk in voorgaande dat ik op het arbeidsverleden doelde en jij op de verwijtbare werkloosheid?
louti wijzigde dit bericht op 04-06-2020 00:06
Reden: Aanvulling
23.06% gewijzigd
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
RosainVietnam schreef:
03-06-2020 23:59
Ik zie even niet hoe je arbeidsongeschikt kunt zijn en een ontslag op staande voet kunt krijgen. Je moet immers werken om een ontslag op staande voet te krijgen en je kan niet werken als je arbeidsongeschikt bent.
Alle reacties Link kopieren
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:45
Ik hoopte eigenlijk dat haar recente diagnose en de opname, naast de zorg voor 2 kinderen, wel een reden kan zijn om ontslag te vernietigen.
Hoe zit het als je arbeidsongeschikt bent en dan ontslag op staande voet krijgt? Dan heb je geen uitkering maar kan je ook niet solliciteren.
Ze was niet arbeidsongeschikt op de momenten dat ze de diefstallen pleegde.
Niet ziek gemeld, niet gekeurd, nada.
Alle reacties Link kopieren
TO, diagnose verklaart niet waarom ze stal. En ook zonder baan kun je een behandeltraject in. Dus dat zijn geen redenen om het ontslag terug te draaien.

Werkgever is al coulant door geen aangifte te doen, en dan wil jij nog meer coulance? Je wil dat de werkgever het ontslag terugdraait, zodat je zus salaris zal ontvangen terwijl ze haar behandeltraject in gaat en iig gedurende de opname niet in staat is om te werken? Gratis salaris dus, terwijl ze al geld gejat heeft?

:bonk:
celaena_aelin wijzigde dit bericht op 04-06-2020 00:05
5.68% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven