Werk & Studie alle pijlers

Ontslag op staande voet

03-06-2020 23:04 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje is vandaag op staande voet ontslagen. Ik denk dat ze het ontslag moet aanvechten, aangezien haar persoonlijke omstandigheden dusdanig meewegen dat het ontslag niet staande kan blijven. Wat is wijsheid?
Ze heeft meerdere malen geld uit de kas gepakt. En is betrapt. Voldoende voor een rechtsgeldig ontslag. Echter heeft zij de zorg voor 2 kleine kinderen, waarvan 1 extra zorg nodig heeft ivm een ontwikkelingsachterstand. Haar vriend is vorig jaar plotseling overleden tgv een auto ongeval. Ze kan eigenlijk niet rondkomen van haar salaris en worstelt met schaamte en angst. Het is uiteraard niet goed te praten, echter zou ontslag en dus geen recht op ww, hele zware gevolgen hebben.
Misschien toch wat juridische hulp inschakelen?
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 09:29
Steun in de zin dat ze maar moet zien een VSO los te peuteren. En IMO kan dat echt niet, bij diefstal. Dat is gewoon terecht ontslag op staande voet.
Uit de diverse links blijkt anders wel degelijk dat de zus van TO een kans maakt.
Of jij en ik dat terecht vinden doet er niet zoveel toe.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 09:20
Ik snap echt niet, dat er mensen zijn die diefstal kunnen goedpraten, Als je in een winkel wordt gesnapt dan komt de politie er aan te pas. Maar als je van je werkgever steelt, dan vinden we je ineens zielig als je wordt ontslagen? Serieus?

Mja, TO, ga dan maar eens langs bij die mensen die dat goedpraten. Zij zullen geen politie inschakelen, zullen je zeker nog wel hun adres geven om je aan te moedigen om nog meer meer te nemen. Toe maar! Echt mag wel, want zij vinden het prima, zij zullen de politie niet inschakelen. Echt, doen!

Oh nee, dat mag ik niet zeggen, want dat is op de man???? Welke man dat zegt de Mod dan weer niet..... Dus mod, wat wil je nou? Dus gewoon misdadig gedrag goedkeuren? Blaat!

Gaat het wel goed met je? Je leest allemaal dingen die er niet staan.
Nummer*Zoveel schreef:
04-06-2020 09:31
Gaat het wel goed met je? Je leest allemaal dingen die er niet staan.
ja hoor het gaat goed met me. En jij adviseert mensen op dingen die strijdig zijn met de wet. Of sinds is wanneer is diefstal toegestaan? Hoor ik graag van je, dan loop ik straks even met jouw advies de supermarkt in
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 09:33
ja hoor het gaat goed met me. En jij adviseert mensen op dingen die strijdig zijn met de wet. Of sinds is wanneer is diefstal toegestaan? Hoor ik graag van je, dan loop ik straks even met jouw advies de supermarkt in
Is het strijdig met de wet om een advocaat te raadplegen?
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 09:33
ja hoor het gaat goed met me. En jij adviseert mensen op dingen die strijdig zijn met de wet. Of sinds is wanneer is diefstal toegestaan? Hoor ik graag van je, dan loop ik straks even met jouw advies de supermarkt in

De strafbaarheid van diefstal staat buiten kijf en ik adviseer niemand om diefstal te plegen. Je leest echt dingen die er niet zijn.
gizzmo-returns schreef:
04-06-2020 09:35
Is het strijdig met de wet om een advocaat te raadplegen?
Nee dat niet, maar wel om te stelen. En dat een werkgever daarna het recht heeft op ontslag op staande voet ook niet. Tenzij ik een afslag heb gemist? Zeg het maar hoor, maar ik geef een TO graag advies waar ze wel iets aan heeft ipv loze advocaatskosten aan te praten.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 09:39
Nee dat niet, maar wel om te stelen. En dat een werkgever daarna het recht heeft op ontslag op staande voet ook niet. Tenzij ik een afslag heb gemist? Zeg het maar hoor, maar ik geef een TO graag advies waar ze wel iets aan heeft ipv loze advocaatskosten aan te praten.
lees de jurisprudentie eens na
Nummer*Zoveel schreef:
04-06-2020 09:37
De strafbaarheid van diefstal staat buiten kijf en ik adviseer niemand om diefstal te plegen. Je leest echt dingen die er niet zijn.
H afijn dan zijn we het met elkaar eens! Diefstal mag niet, is ook reden voor ontslag op staande voet. Verder denk ik dat een VSO daarom buiten bereik ligt. En ontslag aanvechten alleen maar extra onnodige kosten voor TO mee brengt.

Wat zie ik verder over het hoofd, wat zie ik verder wat er niet is?
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
04-06-2020 07:02
[...]

Er hebben nu 3 juristen gereageerd, met allemaal hetzelfde advies: terug naar werkgever en kijken of deze akkoord gaat met een vso.

Misschien ga ik nu uitgelachen worden?
Maar vso, waar staat dat voor?
Ik ken het enkel als voortgezet speciaal onderwijs.
Pindakaasjes schreef:
04-06-2020 09:43
Misschien ga ik nu uitgelachen worden?
Maar vso, waar staat dat voor?
Ik ken het enkel als voortgezet speciaal onderwijs.
Vaststellingsovereenkomst
Alle reacties Link kopieren
Goed dat ze betrapt is
Alles komt goed
gizzmo-returns schreef:
04-06-2020 09:44
Vaststellingsovereenkomst
En dat dan als overeenkomst wederzijds ter ontbinding van een arbeidsovereenkomst. Als er om wat voor reden dan ook (zijnde niet diefstal, fraude enz) niet wenselijk is om die overeenkomst voort te zetten.
Is dit serieus? Jij bent echt dom hoor, als je denkt dat persoonlijke omstandigheden diefstal acceptabel maakt. Bizar. Goed dat ze ontslagen is. Super dom van haar. Nu heeft ze helemaal geen baan meer. Goed voorbeeld voor kids ook. Leuk, zo’n moeder.
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 09:48
11.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 09:39
Nee dat niet, maar wel om te stelen. En dat een werkgever daarna het recht heeft op ontslag op staande voet ook niet. Tenzij ik een afslag heb gemist? Zeg het maar hoor, maar ik geef een TO graag advies waar ze wel iets aan heeft ipv loze advocaatskosten aan te praten.

Wel meer dan één.
Treurniet12 schreef:
04-06-2020 09:47
Is dit serieus? Jij bent echt dom hoor, als je denkt dat persoonlijke omstandigheden diefstal acceptabel maakt. Bizar. Goed dat ze ontslagen is. Super dom van haar. Nu heeft ze helemaal geen baan meer. Goed voorbeeld voor kids ook. Leuk, zo’n moeder.
Dit dus. Echt heeeeel dom. En dan heb je toch wel wat afslagen gemist ......
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 09:42
H afijn dan zijn we het met elkaar eens! Diefstal mag niet, is ook reden voor ontslag op staande voet. Verder denk ik dat een VSO daarom buiten bereik ligt. En ontslag aanvechten alleen maar extra onnodige kosten voor TO mee brengt.

Wat zie ik verder over het hoofd, wat zie ik verder wat er niet is?

Je ziet over het hoofd dat in 87% (!) van de gevallen van ontslag op staande voet het ontslag geen stand houdt. Dat is dan bijvoorbeeld omdat de procedure niet correct gevolgd is, of omdat er wel aanwijzingen zijn maar geen harde bewijzen voor de vermeende misdaad, of omdat de werkgever zijn zaken administratief niet goed op orde heeft waardoor de werknemer juridisch niet afgerekend mag worden op de feiten, of omdat een rechter oordeelt dat de sanctie niet in verhouding staat tot de misdaad gezien de specifieke omstandigheden van het geval.
Nummer*Zoveel schreef:
04-06-2020 09:52
Je ziet over het hoofd dat in 87% (!) van de gevallen van ontslag op staande voet het ontslag geen stand houdt. Dat is dan bijvoorbeeld omdat de procedure niet correct gevolgd is, of omdat er wel aanwijzingen zijn maar geen harde bewijzen voor de vermeende misdaad, of omdat de werkgever zijn zaken administratief niet goed op orde heeft waardoor de werknemer juridisch niet afgerekend mag worden op de feiten, of omdat een rechter oordeelt dat de sanctie niet in verhouding staat tot de misdaad gezien de specifieke omstandigheden van het geval.
gaaaaap....... dus diefstal is geen reden voor ontslag op staande voet?

Dat is het wel. En ik heb al eerder aangegeven dat een rechter de strafmaat kan aanpassen in geval van rechtszaak. Maar primair: ja diefstal is reden voor ontslag op staande voet.
anoniem_63d9239218f04 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 09:57
11.48% gewijzigd
Het ontslag is volledig terecht. Je schrijft zelf dat ze meerdere malen een greep uit de kas heeft gedaan. Niet 1 keer, meerdere malen! Werkgever is dus enorm coulant geweest. Zeker ook door er geen politie bij te halen. Met een strafblad is het nog lastiger een baan vinden namelijk. Het feit dat je meent dit te kunnen aanvechten vind ik echt te zot voor woorden.

Dat jouw zusje persoonlijke problemen heeft is natuurlijk enorm sneu, maar dit rechtvaardigt absoluut haar keuze voor diefstal niet. Ze had ook andere keuzes kunnen maken waardoor ze mogelijk op een andere manier hulp had kunnen ontvangen. Hoe bot het misschien ook klinkt, dat is toch echt haar eigen schuld.

Het beste dat ze kan doen nu is bijstand aanvragen en kijken wat er vanuit de gemeente mogelijk is qua financiële hulp. Op zoek gaan naar een andere baan waarbij ze niet dezelfde fout maakt en daarnaast ook psychische hulp zoeken om haar psyche op een rij te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 09:55
gaaaaap....... dus diefstal is geen reden voor ontslag op staande voet?

Diefstal is wel degelijk een ontslaggrond voor ontslag op staande voet, maar wordt door een rechter lang niet altijd overeind gehouden.
Nummer*Zoveel schreef:
04-06-2020 09:57
Diefstal is wel degelijk een ontslaggrond voor ontslag op staande voet, maar wordt door een rechter lang niet altijd overeind gehouden.
Nou dan zijn we het dus met elkaar eens, toch?
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 10:04
Nou dan zijn we het dus met elkaar eens, toch?

Nee, je leest alweer dingen die er niet zijn. Wij zijn het absoluut niet met elkaar eens.
Nummer*Zoveel schreef:
04-06-2020 10:05
Nee, je leest alweer dingen die er niet zijn. Wij zijn het absoluut niet met elkaar eens.

Lijkt me handig als je dan eens niet in code spreekt maar gewoon zegt wat je bedoelt.

Want we zijn het eens dat diefstal niet is toegestaan. En ook dat dat reden is voor reden ontslag op staande voet.
Alle reacties Link kopieren
Bord. Kop.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
04-06-2020 10:06
Lijkt me handig als je dan eens niet in code spreekt maar gewoon zegt wat je bedoelt.

Want we zijn het eens dat diefstal niet is toegestaan. En ook dat dat reden is voor reden ontslag op staande voet.

Ik ben meer dan duidelijk geweest in mijn berichten en heb helemaal geen zin om te blijven herhalen. Als je moeite wil doen om me te begrijpen, dan loep je maar even.
Alle reacties Link kopieren
Totaal geen reden om op staande voet teniet gedaan te krijgen. Gaan jullie niet winnen.
simano wijzigde dit bericht op 04-06-2020 10:15
82.55% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven