Werk & Studie
alle pijlers
Opdrachtgever gaat mogelijk failliet en onbetaalde facturen
dinsdag 13 augustus 2024 10:03
Ik heb heel erg veel stress van de volgende situatie. Een van mijn belangrijkste opdrachtgevers heeft een flinke betalingsachterstand. Ik heb ook contact met andere zzp'ers, er gaan sterke geruchten dat het niet goed gaat met het bedrijf en dat ze op het randje staan van faillissement. We zijn al eerder geïnformeerd dat het niet goed gaat en het betalen van facturen langer kan duren dan gebruikelijk.
Ik ben mij aan het beraden op mogelijke vervolgstappen, ik heb een flinke factuur openstaan. Eerlijk gezegd is de motivatie ook weg om nog langer voor hen te werken. Heel erg jammer, ik had heel goed contact en de werkzaamheden waren boeiend.
Is hier nog iets aan te redden of is dit simpelweg het risico van ondernemerschap?
Ik heb wel voor de zekerheid een rechtsbijstandverzekering afgesloten, maar vraag mij sterk af of dit nog wat uithaalt.
Ik ben mij aan het beraden op mogelijke vervolgstappen, ik heb een flinke factuur openstaan. Eerlijk gezegd is de motivatie ook weg om nog langer voor hen te werken. Heel erg jammer, ik had heel goed contact en de werkzaamheden waren boeiend.
Is hier nog iets aan te redden of is dit simpelweg het risico van ondernemerschap?
Ik heb wel voor de zekerheid een rechtsbijstandverzekering afgesloten, maar vraag mij sterk af of dit nog wat uithaalt.
dinsdag 13 augustus 2024 10:10
En ja, ik vrees dat dit wel het risico is van ondernemen. Klanten die niet betalen, te laat betalen, te weinig betalen. Juridisch gezien heb je er recht op. Maar recht hebben en geld krijgen zijn niet altijd twee dezelfde dingen. Je zult dan een vordering op ze moeten maken en dan sluit je aan in de rij van schuldeisers en áls er nog middelen zijn, bepaald een rechter (??) de volgorde van schulden betalen. Heb ook vaak gehoord dat er dan een voorstel wordt gedaan, waarbij je er allemaal bij inschiet, maar iig nog iets terug kan zien van je geld.
Maar goed, ik zou iig niet meer uren maken nu, totdat er betalingen gedaan worden.
Maar goed, ik zou iig niet meer uren maken nu, totdat er betalingen gedaan worden.
dinsdag 13 augustus 2024 10:10
Ja, lijkt mij verstandig.NomenNesci0 schreef: ↑13-08-2024 10:06Ik zou aangeven dat je je werkzaamheden per direct neerlegt, totdat er een betaling is gedaan. Als er wordt gevraagd naar de reden, kan jij prima uitleggen waarom.
Zal ik dit aangeven in een schriftelijke reactie? Per mail?
Het lastige is ook dat er een scheiding is tussen degene die de opdrachten uitzet, en de boekhouding.
Ik weet niet bij wie ik dan moet zijn... Ik heb ook een goede relatie met ze, stel dat ze zich toch weten te redden... ?
Ooh ik weet het echt niet meer.
dinsdag 13 augustus 2024 10:14
Ik heb het even voorgelegd aan chat. Dit is de reactie:
Als zzp'er (zelfstandige zonder personeel) loop je een financieel risico wanneer een opdrachtgever failliet gaat en nog openstaande facturen niet betaalt. Hier zijn enkele opties en rechten die je in zo'n situatie hebt:
1. Geld Opeisen:
Inschrijven als schuldeiser: Wanneer een opdrachtgever failliet wordt verklaard, kun je je aanmelden als schuldeiser bij de curator die het faillissement afhandelt. Dit kan via de rechtbank waar het faillissement is uitgesproken. De curator zal vervolgens het vermogen van de opdrachtgever proberen te liquideren en de opbrengsten verdelen onder de schuldeisers.
Volgorde van uitbetaling: Als gewone schuldeiser (niet preferente schuldeiser zoals de belastingdienst of het UWV) is de kans klein dat je (volledig) betaald wordt, vooral als er weinig activa over zijn. Vaak worden gewone schuldeisers slechts gedeeltelijk of zelfs helemaal niet betaald.
2. Verzekeren tegen het risico:
Kredietverzekering: Je kunt een kredietverzekering afsluiten om je te beschermen tegen het risico dat een opdrachtgever failliet gaat. Deze verzekering dekt vaak een deel van de onbetaalde facturen als een klant niet kan betalen vanwege faillissement. Let op dat deze verzekeringen niet goedkoop zijn en vaak alleen aantrekkelijk zijn bij grotere contracten of als je regelmatig met dezelfde opdrachtgever werkt.
Factoring: Een andere optie is factoring, waarbij je je facturen verkoopt aan een factormaatschappij. Zij betalen je direct een percentage van de factuurwaarde en nemen het risico op non-betaling over. Ook dit kan helpen om risico's te spreiden.
3. Voorzorgsmaatregelen:
Vooruitbetaling of aanbetalingen: Overweeg om bij grote opdrachten vooraf een deel van de betaling te ontvangen, vooral als je merkt dat de opdrachtgever in financiële problemen verkeert.
Duidelijke betalingsvoorwaarden: Stel duidelijke betalingsvoorwaarden op en zorg ervoor dat deze in je contracten zijn opgenomen. Kortere betalingstermijnen kunnen helpen om je risico te verkleinen.
Kredietwaardigheid controleren: Voordat je met een nieuwe opdrachtgever in zee gaat, kun je hun kredietwaardigheid controleren via een kredietrapport. Dit kan helpen om inschattingen te maken over hun financiële gezondheid.
4. Faillissementsaanvraag:
Faillissement aanvragen: Als een opdrachtgever je niet betaalt en je vermoedt dat ze in financiële problemen verkeren, kun je zelf hun faillissement aanvragen. Dit is een laatste redmiddel en kan soms druk uitoefenen op de opdrachtgever om alsnog te betalen. Deze stap brengt echter ook kosten en risico's met zich mee.
5. Juridische Stappen:
Incassobureau of advocaat inschakelen: Je kunt een incassobureau of advocaat inschakelen om je vordering te innen. Dit kan soms effectief zijn om betalingen te verkrijgen voordat een faillissement wordt uitgesproken.
Hoewel het frustrerend kan zijn, is het belangrijk om de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen en te overwegen je risico's te spreiden door middel van verzekeringen of andere middelen. Faillissementen zijn helaas een realiteit waar je als zzp'er mee te maken kunt krijgen.
Als zzp'er (zelfstandige zonder personeel) loop je een financieel risico wanneer een opdrachtgever failliet gaat en nog openstaande facturen niet betaalt. Hier zijn enkele opties en rechten die je in zo'n situatie hebt:
1. Geld Opeisen:
Inschrijven als schuldeiser: Wanneer een opdrachtgever failliet wordt verklaard, kun je je aanmelden als schuldeiser bij de curator die het faillissement afhandelt. Dit kan via de rechtbank waar het faillissement is uitgesproken. De curator zal vervolgens het vermogen van de opdrachtgever proberen te liquideren en de opbrengsten verdelen onder de schuldeisers.
Volgorde van uitbetaling: Als gewone schuldeiser (niet preferente schuldeiser zoals de belastingdienst of het UWV) is de kans klein dat je (volledig) betaald wordt, vooral als er weinig activa over zijn. Vaak worden gewone schuldeisers slechts gedeeltelijk of zelfs helemaal niet betaald.
2. Verzekeren tegen het risico:
Kredietverzekering: Je kunt een kredietverzekering afsluiten om je te beschermen tegen het risico dat een opdrachtgever failliet gaat. Deze verzekering dekt vaak een deel van de onbetaalde facturen als een klant niet kan betalen vanwege faillissement. Let op dat deze verzekeringen niet goedkoop zijn en vaak alleen aantrekkelijk zijn bij grotere contracten of als je regelmatig met dezelfde opdrachtgever werkt.
Factoring: Een andere optie is factoring, waarbij je je facturen verkoopt aan een factormaatschappij. Zij betalen je direct een percentage van de factuurwaarde en nemen het risico op non-betaling over. Ook dit kan helpen om risico's te spreiden.
3. Voorzorgsmaatregelen:
Vooruitbetaling of aanbetalingen: Overweeg om bij grote opdrachten vooraf een deel van de betaling te ontvangen, vooral als je merkt dat de opdrachtgever in financiële problemen verkeert.
Duidelijke betalingsvoorwaarden: Stel duidelijke betalingsvoorwaarden op en zorg ervoor dat deze in je contracten zijn opgenomen. Kortere betalingstermijnen kunnen helpen om je risico te verkleinen.
Kredietwaardigheid controleren: Voordat je met een nieuwe opdrachtgever in zee gaat, kun je hun kredietwaardigheid controleren via een kredietrapport. Dit kan helpen om inschattingen te maken over hun financiële gezondheid.
4. Faillissementsaanvraag:
Faillissement aanvragen: Als een opdrachtgever je niet betaalt en je vermoedt dat ze in financiële problemen verkeren, kun je zelf hun faillissement aanvragen. Dit is een laatste redmiddel en kan soms druk uitoefenen op de opdrachtgever om alsnog te betalen. Deze stap brengt echter ook kosten en risico's met zich mee.
5. Juridische Stappen:
Incassobureau of advocaat inschakelen: Je kunt een incassobureau of advocaat inschakelen om je vordering te innen. Dit kan soms effectief zijn om betalingen te verkrijgen voordat een faillissement wordt uitgesproken.
Hoewel het frustrerend kan zijn, is het belangrijk om de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen en te overwegen je risico's te spreiden door middel van verzekeringen of andere middelen. Faillissementen zijn helaas een realiteit waar je als zzp'er mee te maken kunt krijgen.
dinsdag 13 augustus 2024 10:15
Inderdaad, meteen je werkzaamheden stopzetten en zeggen dat je niet meer gaat werken tot de betaling is gedaan.
Als je na een aantal keer vragen nog steeds geen geld hebt gezien, een aangetekende brief sturen, met de waarschuwing dat je stappen gaat ondernemen indien er niet betaald wordt. Als dat ook niet helpt, schakel je een deurwaarder in.
Maar je zult inderdaad niet de enige schuldeiser zijn, dus houd er rekening mee dat je je geld misschien niet krijgt.
Maar ja, maak er toch werk van, laat in ieder geval niet over je heen lopen.
Als je na een aantal keer vragen nog steeds geen geld hebt gezien, een aangetekende brief sturen, met de waarschuwing dat je stappen gaat ondernemen indien er niet betaald wordt. Als dat ook niet helpt, schakel je een deurwaarder in.
Maar je zult inderdaad niet de enige schuldeiser zijn, dus houd er rekening mee dat je je geld misschien niet krijgt.
Maar ja, maak er toch werk van, laat in ieder geval niet over je heen lopen.
dinsdag 13 augustus 2024 10:17
dinsdag 13 augustus 2024 10:17
Hou het zakelijk. Bij jou wordt het brood ook niet gratis bezorgd. Is toch niet leuk om voor een opdrachtgever te werken die zijn/haar betalingen niet nakomt? Kunnen ze nog zo aardig zijn, maar verreweg de meesten werken niet gratis. Jij ook niet. Dus eerst betalen en pas als ze dat doen, kun je overwegen om verder te gaan en dan dus steeds uurtje factuurtje. Net zolang tot het vertrouwen weer terug is. En leer ervan. Nooit teveel uren maken zonder betaling, tenzij een hele kredietwaardige klant waar nooit gezeik mee is.
dinsdag 13 augustus 2024 10:20
Dit is inderdaad ondernemersrisico. Vlieg het vooral zakelijk aan ondanks je goede relatie.
Kan je ergens anders werken? Dan zeker hier ophouden.
Je moet zijn bij degene met wie je de opdracht hebt afgesloten. Is dat niet helemaal duidelijk, wat let je om hen beide aan te spreken?
Wat je misschien nog kan proberen is vragen om een deelbetaling. Misschien zijn ze gevoelig voor een zielig verhaal. Dat je de huur niet kan betalen ofzo (dat is inderdaad de minder zakelijke benadering, maar het klinkt alsof je vriendschappelijk met ze omgaat).
En pas daarna aangeven dat je op de pauzeknop drukt.
Kan je ergens anders werken? Dan zeker hier ophouden.
Je moet zijn bij degene met wie je de opdracht hebt afgesloten. Is dat niet helemaal duidelijk, wat let je om hen beide aan te spreken?
Wat je misschien nog kan proberen is vragen om een deelbetaling. Misschien zijn ze gevoelig voor een zielig verhaal. Dat je de huur niet kan betalen ofzo (dat is inderdaad de minder zakelijke benadering, maar het klinkt alsof je vriendschappelijk met ze omgaat).
En pas daarna aangeven dat je op de pauzeknop drukt.
dinsdag 13 augustus 2024 10:22
Ik heb dit ook mee gemaakt enkele jaren geleden.Ravena schreef: ↑13-08-2024 10:10Ja, lijkt mij verstandig.
Zal ik dit aangeven in een schriftelijke reactie? Per mail?
Het lastige is ook dat er een scheiding is tussen degene die de opdrachten uitzet, en de boekhouding.
Ik weet niet bij wie ik dan moet zijn... Ik heb ook een goede relatie met ze, stel dat ze zich toch weten te redden... ?
Ooh ik weet het echt niet meer.
Ook de opdrachtgever was gescheiden van de boekhouder. Ik schreef de opdrachtgever aan, maar die verwees me telkens door naar de boekhouder, maar die gaf niet thuis. Rechtsbijstand ingeschakeld en die wist me te vertellen dat opdrachtgever, maar ook de boekhouder een faillissement hadden aangevraagd. Ik kon dus fluiten naar mijn geld. [ was ook een flink bedrag ]. Ik heb daarna opdrachtgever en boekhouder in de gaten gehouden [ via kvk en drimble ] en zag dat beiden na 3 maanden alweer een nieuwe bv hadden opgericht onder bijna dezelfde bedrijfsnaam waarmee ze failliet zijn gegaan. En dat kan schijnbaar allemaal maar.....heb nooit meer iets van mijn geld gezien. Ondernemers risico zullen we maar zeggen, maar eerlijk is het niet.
dinsdag 13 augustus 2024 10:24
dinsdag 13 augustus 2024 10:24
Meteen stoppen met je werkzaamheden. Er is geen scheiding tussen de boekhouding en je opdrachtgever. Het is 1 bedrijf en je opdrachtgever weet echt wel dat er niet betaald wordt. In geval van faillissement krijg je niks. In de 30 jaar dat ik debiteurenbeheerder ben heb ik nog nooit een uitkering gehad in die paar faillissementen die ik heb meegemaakt.
Ik kan je wel aanraden om elke dag contact met ze te hebben. De hardste schreeuwers krijgen vaak eerder hun geld zolang ze nog niet failliet zijn.
Ik kan je wel aanraden om elke dag contact met ze te hebben. De hardste schreeuwers krijgen vaak eerder hun geld zolang ze nog niet failliet zijn.
dinsdag 13 augustus 2024 10:25
Jeetje, wat heftig ja.kataravrouw schreef: ↑13-08-2024 10:22Ik heb dit ook mee gemaakt enkele jaren geleden.
Ook de opdrachtgever was gescheiden van de boekhouder. Ik schreef de opdrachtgever aan, maar die verwees me telkens door naar de boekhouder, maar die gaf niet thuis. Rechtsbijstand ingeschakeld en die wist me te vertellen dat opdrachtgever, maar ook de boekhouder een faillissement hadden aangevraagd. Ik kon dus fluiten naar mijn geld. [ was ook een flink bedrag ]. Ik heb daarna opdrachtgever en boekhouder in de gaten gehouden [ via kvk en drimble ] en zag dat beiden na 3 maanden alweer een nieuwe bv hadden opgericht onder bijna dezelfde bedrijfsnaam waarmee ze failliet zijn gegaan. En dat kan schijnbaar allemaal maar.....heb nooit meer iets van mijn geld gezien. Ondernemers risico zullen we maar zeggen, maar eerlijk is het niet.
Oneerlijk inderdaad. Rechtsbijstand heeft dus geen zin?
Hoe is dit te voorkomen in de toekomst?
Achteraf ben ik zo naief geweest. De problemen waren er al toen ik voor hen kwam werken.
dinsdag 13 augustus 2024 10:27
En de lopende werkzaamheden dan?wolkie schreef: ↑13-08-2024 10:24Meteen stoppen met je werkzaamheden. Er is geen scheiding tussen de boekhouding en je opdrachtgever. Het is 1 bedrijf en je opdrachtgever weet echt wel dat er niet betaald wordt. In geval van faillissement krijg je niks. In de 30 jaar dat ik debiteurenbeheerder ben heb ik nog nooit een uitkering gehad in die paar faillissementen die ik heb meegemaakt.
Moet ik die niet netjes afronden?
Ik kan er ook best kwaad om worden. Ik doe alles voor hun, ze hoeven maar te bellen of ik spring in de houding.
Echt heel zuur dit.
dinsdag 13 augustus 2024 10:30
Denk je dat als ze jou niet meer nodig hebben je ook opdrachten blijven geven omdat ze het zo sneu zouden vinden? Je hebt gewoon een zakelijke overeenkomst en zij komen hun deel van die overeenkomst niet na. En als opdrachtgever verwijst naar boekhouding en visa versa dan weet je zeker dat het mis is want dat is een bekend spelletje om schuldeisers an het lijntje te houden.
dinsdag 13 augustus 2024 10:32
Z.s.m. met de andere ZZP’ers een advocaat in de arm nemen voor advies en wellicht een kort geding. Als het faillissement eenmaal formeel is uitgesproken is de kans zowat 100 % dat je niks krijgt. Nu er nog geen faillissement is, kan er misschien nog wat worden geregeld.
boogschutter10 wijzigde dit bericht op 13-08-2024 10:37
0.74% gewijzigd
dinsdag 13 augustus 2024 10:32
Nee, dat zou ik niet doen. Bel je opdrachtgever en leg uit dat je nog steeds niet betaald hebt gekregen en dat je totdat je betaald krijgt geen werk meer doet. Geef ook.aan dat zodra er betaald is je het werk weer oppakt. Bevestig dit per mail.
Ik zou me nu richten op opdrachtgevers waar je wel.een toekomst mee hebt.
dinsdag 13 augustus 2024 10:33
Is dat ZZPerschap wel helemaal passend voor jou? Is het niet beter om met al hte andere dat er speelt en je verlaagde weerbaarheid die uit al je topics blijkt gewoon in loondienst te gaan?
Het simpeleantwoord is: hoe te voorkomen? Gewoon uurtje factuurtje en niet instappen als het financieel al niet goed gaat. Dat is geen naiviteit meer. Dat is bewust instappen in een situatie die alleen maar kan uitlopen op een drama.
dinsdag 13 augustus 2024 10:33
Ravena...zoals iemand anders al zei...bij een faillissement sta je onderaan wb schuldeisers. Rechtsbijstand heeft dat destijds voor me uitgezocht, maar konden ook niks. Schuldenaar zorgde [ vermoed ik ] ervoor dat er weinig te halen viel.
Er zijn BV/s die er hun "handelsmerk" van hebben gemaakt failliet te gaan en weer opnieuw op te starten. Ik wist desijds ook niet dat dat zomaar kon/kan. Ook ik had een fijne en persoonlijke relatie [ bouw gerelateerd ] maar zo zie je maar....
Vanaf dat moment ben ik veel zakelijker geworden en vaag zo wie zo altijd een aanbetaling en als ik wat twijfels heb vraag ik het gehele bedrag. En dat kost me soms heus wel een klant, maar dat is dan maar zo.
Er zijn BV/s die er hun "handelsmerk" van hebben gemaakt failliet te gaan en weer opnieuw op te starten. Ik wist desijds ook niet dat dat zomaar kon/kan. Ook ik had een fijne en persoonlijke relatie [ bouw gerelateerd ] maar zo zie je maar....
Vanaf dat moment ben ik veel zakelijker geworden en vaag zo wie zo altijd een aanbetaling en als ik wat twijfels heb vraag ik het gehele bedrag. En dat kost me soms heus wel een klant, maar dat is dan maar zo.
dinsdag 13 augustus 2024 10:35
Meen je die vraag nu echt of je niet iets netjes moet afronden?
Je krijgt niet betaald, dan stopt het woord netjes meteen. En ga jij weer netjes verder als het geld op je rekening staat.
dinsdag 13 augustus 2024 10:37
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in