Werk & Studie alle pijlers

Opleiding niet afgerond - cv

12-11-2024 15:31 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk in de marketing en communicatie. Omdat mijn contract niet verlengd wordt, ben ik bezig met sollicitaties versturen. Ik ben benieuwd naar jullie mening:

Ik heb twee mbo diploma's. Ik heb daarna 4 jaar hbo gestudeerd, maar net niet afgerond. Ik heb nu op mijn cv achter die mbo opleidingen staan 'diploma behaald'. Bij de hbo opleiding heb ik nu enkel staan 'propedeuse behaald'. En dus niet diploma niet behaald. Ik twijfel of het dan duidelijk is dat ik dus niet mijn diploma heb. Moet ik er nog bij zetten iets van 'niet afgerond'? Of is het prima om het zo te laten omdat ik gewoon eerlijk enkel de propedeuse benoem? Ik wil namelijk ook niet te veel nadruk leggen op het 'niet afronden', want ben bang dat het negativiteit oproept. Het is ook goed om te weten dat het dus om de marketing en communicatie branche ga. Dus niet voor een arts ofzo of iets anders waar een diploma verplicht is. Echter wil ik ook weer niet dat bedrijven niet goed lezen en er vanuit gaan dat ik van die hbo diploma een papiertje heb, dan moet ik later weer uitleggen 'oh nee maar die heb ik niet afgerond'.

Ben benieuwd wat jullie vinden!
Ik heb het er precies op staan als jij, nog geen commentaar op gehad.
De mensen in de sollicitatiecommissie zijn niet dom, die snappen wel dat je dan alleen je propedeuse gehaald hebt én dus geen diploma. Ik zou het niet wijzigen, tenzij je de hele opleiding eruit wilt halen.
Veel succes met solliciteren!
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Ik zou het zo laten staan.
Nana_Mouskouri schreef:
12-11-2024 15:41
De mensen in de sollicitatiecommissie zijn niet dom, die snappen wel dat je dan alleen je propedeuse gehaald hebt én dus geen diploma. Ik zou het niet wijzigen, tenzij je de hele opleiding eruit wilt halen.
Veel succes met solliciteren!
Ik heb het zo staan:
2004-2006: studie wiskunde aan de UvA (propaedeuse behaald in 2005)

Desondanks heb ik wel eens de vraag gehad hoe ik zó snel in de wiskunde heb kunnen afstuderen…
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Staat er prima op zo, zou niets aanpassen.
Sowieso zijn je ervaring en vaardigheden in dit soort banen veel belangrijker dan een papiertje.
may_ka schreef:
12-11-2024 15:50
Ik heb het zo staan:
2004-2006: studie wiskunde aan de UvA (propaedeuse behaald in 2005)

Desondanks heb ik wel eens de vraag gehad hoe ik zó snel in de wiskunde heb kunnen afstuderen…
Dan heb ik niets gezegd, sorry TO. Ik doe zelf vaak sollicitatiegesprekken, maar misschien zijn wij hier scherper op omdat we een school zijn? Als iemand er niet bij heeft staan dat er een diploma behaald is, gaan we er altijd van uit dat er géén diploma behaald is.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
12-11-2024 16:00
Dan heb ik niets gezegd, sorry TO. Ik doe zelf vaak sollicitatiegesprekken, maar misschien zijn wij hier scherper op omdat we een school zijn? Als iemand er niet bij heeft staan dat er een diploma behaald is, gaan we er altijd van uit dat er géén diploma behaald is.
Ik sprak denk ik gewoon een onoplettende heikneuter 🙂
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Ik heb het er ook zo op staan. Heb ook een opleiding niet afgerond en daar staat dan weer geen "diploma behaald" achter. Mij is er wel eens naar gevraagd van waarom het niet gelukt is maar dat heeft volgens mij nooit echt negatief uitgepakt.
Nana_Mouskouri schreef:
Dat lijkt me ook weer kort door de bocht. Ik heb van de (ene) opleiding die ik gedaan heb een diploma behaald en heb dat er niet expliciet bijstaan op mijn cv, maar heb nog nooit gehad dat men dacht dat ik het niet afgemaakt heb (bij sollicitaties in het hoger onderwijs). Neemt niet weg dat als je er bij sommige opleidingen 'diploma behaald' bij hebt staan en bij andere opleidingen niet dat het duidelijk is to, inderdaad zonder al te veel te focussen op het negatieve. Gewoon zo laten staan dus.
Ik heb 'diploma behaald' er überhaupt niet achter staan. Als ze daar zo veel waarde aan hechten mogen ze het vragen en geef ik eerlijk antwoord.
Het ligt eraan of voor de functie een hbo-diploma vereist is. Toen ik de laatste keer solliciteerde, was dat niet het geval. Ik heb toen de studies erop gezet met jaartallen en verder niets. Als ze er expliciet naar vragen, zeg ik dat ik het net niet afgemaakt heb, maar als ze er niet zelf over beginnen, zeg ik niets.
Bij propeduese behaald, denk ik altijd dat iemand alleen het eerste jaar succesvol heeft afgesloten.
FaceofOZ schreef:
12-11-2024 18:09
Bij propeduese behaald, denk ik altijd dat iemand alleen het eerste jaar succesvol heeft afgesloten.

Joh.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
En daarom heb ik bij mijn net niet afgeronde opleiding staan “theoretisch deel afgerond, geen scriptie dus geen diploma”. Als je zegt “alleen propedeuse” ben je niet helder over wat je wel hebt
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
La_Galette schreef:
12-11-2024 17:46
Ik heb 'diploma behaald' er überhaupt niet achter staan. Als ze daar zo veel waarde aan hechten mogen ze het vragen en geef ik eerlijk antwoord.
Ik ook niet. Bij mij staat er nergens iets achter, alleen de periode dat ik de studie deed. Hierdoor valt het ook niet op dat er een afwijking inzit. :A: Of men moet er vanuit gaan dat ik geen van alle heb gehaald?
Blackstarr schreef:
12-11-2024 18:02
Het ligt eraan of voor de functie een hbo-diploma vereist is. Toen ik de laatste keer solliciteerde, was dat niet het geval. Ik heb toen de studies erop gezet met jaartallen en verder niets. Als ze er expliciet naar vragen, zeg ik dat ik het net niet afgemaakt heb, maar als ze er niet zelf over beginnen, zeg ik niets.
Oh hier, dit dus.
NomenNesci0 schreef:
12-11-2024 19:20
Of men moet er vanuit gaan dat ik geen van alle heb gehaald?
Zou ik gek vinden. Sowieso zijn diploma’s overschat
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
Bij diploma’s die verplicht zijn, zou ik me als werkgever wel genaaid voelen als je wel de hele opleiding op je cv hebt, inclusief een logische periode, en dat dan later blijkt dat je geen diploma hebt. Sommige dingen mag je gewoon niet doen zonder diploma, dus ja, dan maakt mij dat papiertje wel uit. En als iemand gewoon ‘studie X’ op zijn cv heeft staan, gedurende 4/5 jaar, vind ik het niet onredelijk om dan aan te nemen dat je dat diploma ook hebt.
Bij dingen waar het papiertje geen (wettelijk) vereiste is, kom je er misschien nog mee weg. Maar ook dan vind ik het nogal logisch dat een werkgever er van uit gaat dat je vaardigheden voor de studie ook hebt. Als jij vier jaar hbo op je cv zet, maar je hebt alleen ingeschreven gestaan en geen letter gelezen, vind ik dat echt wel een vorm van misleiding.

Zolang je duidelijk bent, is het prima natuurlijk. Als je overal bij hebt staan dat je een diploma hebt, en bij 1 opleiding niet, geef je zelf al een verschil aan. Als je een uni/hbo opleiding 1 jaar gedaan hebt, moet een werkgever zelf ook snappen dat je het dan dus niet helemaal afgemaakt hebt. Als je zelf duidelijk vermeld ‘scriptie niet ingeleverd’, ook prima. Dat ben je allemaal niet heel actief bezig iemand op het verkeerde been te zetten.
Bedankt voor de reacties! Dan laat ik het zo.

Binnen de marketing en communicatie is een diploma niet verplicht (geen beschermd beroep).
nausicaa schreef:
12-11-2024 20:21
Bij diploma’s die verplicht zijn, zou ik me als werkgever wel genaaid voelen als je wel de hele opleiding op je cv hebt, inclusief een logische periode, en dat dan later blijkt dat je geen diploma hebt. Sommige dingen mag je gewoon niet doen zonder diploma, dus ja, dan maakt mij dat papiertje wel uit. En als iemand gewoon ‘studie X’ op zijn cv heeft staan, gedurende 4/5 jaar, vind ik het niet onredelijk om dan aan te nemen dat je dat diploma ook hebt.
Bij dingen waar het papiertje geen (wettelijk) vereiste is, kom je er misschien nog mee weg. Maar ook dan vind ik het nogal logisch dat een werkgever er van uit gaat dat je vaardigheden voor de studie ook hebt. Als jij vier jaar hbo op je cv zet, maar je hebt alleen ingeschreven gestaan en geen letter gelezen, vind ik dat echt wel een vorm van misleiding.

Zolang je duidelijk bent, is het prima natuurlijk. Als je overal bij hebt staan dat je een diploma hebt, en bij 1 opleiding niet, geef je zelf al een verschil aan. Als je een uni/hbo opleiding 1 jaar gedaan hebt, moet een werkgever zelf ook snappen dat je het dan dus niet helemaal afgemaakt hebt. Als je zelf duidelijk vermeld ‘scriptie niet ingeleverd’, ook prima. Dat ben je allemaal niet heel actief bezig iemand op het verkeerde been te zetten.
Ja dat ben ik met je eens. Als een werkgever aangeeft dat het een harde eis is, is het een ander verhaal.
Nana_Mouskouri schreef:
Oh jee, ik heb nergens specifiek staan dat ik het diploma heb behaald. Ik heb ook geen periode, maar gewoon “studie, universiteit, jaar”.

Maar in mijn sector wordt daarna eigenlijk altijd nog wel door een bureau je opleidingen gecheckt, en dat checken ze dan echt bij DUWO, of bij andere registers.
nausicaa schreef:

Ik denk dat het in mijn geval niet relevant is dat ik een bepaalde opleiding 25 jaar geleden niet heb afgerond. Zeker niet aangezien de opleiding totaal niet relevant is voor het werk dat ik doe. Dan moet de werkgever er zelf naar vragen, maar ik vind het geen belangrijke informatie zoveel jaar na dato. Dan lijkt het me belangrijker wat voor werk je hebt gedaan of recentere opleidingen die je hebt gevolgd.
nausicaa schreef:

Ja dat snap ik opzich wel. In deze branche is een diploma geen vereiste. Ik heb 4 jaar goed gestudeerd en goede cijfers gehaald, alleen scriptie niet gedaan. Het was tot 4 jaar geleden en deze opleiding sluit goed aan bij de branche, beter dan mijn mbo opleidingen. Dus ik kies er dan wel voor om het er neer te zetten.
Reken er wel op dat goed gestudeerd en “alleen geen scriptie” soms meer vragen oproept dan halverwege afbreken. Want hoezo heb je het dan niet gewoon even afgemaakt? Ik heb bij diverse gesprekken gezeten waar daar dan juist meteen naar gevraagd werd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven