Praattopic: Solliciteren, vacatures en dromen....
woensdag 28 september 2022 om 15:12
donderdag 19 maart 2026 om 20:23
Fijn Charlotte, veel succes!!
Zit je in een branche / functie waar meer mensen voor zijn dan vacatures in zijn algemeen?
Ik heb al meer banen gehad dan mannen
dat wil ik ook graag zo houden haha!
Al is mijn streven wel om nu weer even wat langer dan een jaar te blijven bij baan. Ik heb wel 2 keer 7/8 gezeten bij een werkgever, maar daartussen in 1 keer een baan van ruim 2 jaar, en nu laatste jaar na overname bedrijf paar wissels, waarvan 1 korte.
Hier in mijn werkveld heb ik de ‘luxe’ met aanbod doordat we veel tekorten zijn. Maar dat maakt het zeker niet per definitie makkelijker kiezen / tevreden te zijn
Zit je in een branche / functie waar meer mensen voor zijn dan vacatures in zijn algemeen?
Ik heb al meer banen gehad dan mannen
Al is mijn streven wel om nu weer even wat langer dan een jaar te blijven bij baan. Ik heb wel 2 keer 7/8 gezeten bij een werkgever, maar daartussen in 1 keer een baan van ruim 2 jaar, en nu laatste jaar na overname bedrijf paar wissels, waarvan 1 korte.
Hier in mijn werkveld heb ik de ‘luxe’ met aanbod doordat we veel tekorten zijn. Maar dat maakt het zeker niet per definitie makkelijker kiezen / tevreden te zijn
zaterdag 21 maart 2026 om 13:36
Mijn oog viel op een vacature maar twijfel nog of ik een brief ga schrijven. Inhoudelijk vind ik het een aantrekkelijke functie maar ik zal een groot stuk van mijn vrijheid verliezen.
- minimaal 3 dagen naar een wisselende fysieke locatie. Ik werk nu 3 tot 4 dagen vanuit huis.
- Je werkagenda wordt voor een groot deel bepaald door de agenda van de directie en senior management. Nu heb ik bijna volledige vrijheid hoe mijn agenda in te richten.
- minimaal 3 dagen naar een wisselende fysieke locatie. Ik werk nu 3 tot 4 dagen vanuit huis.
- Je werkagenda wordt voor een groot deel bepaald door de agenda van de directie en senior management. Nu heb ik bijna volledige vrijheid hoe mijn agenda in te richten.
maandag 23 maart 2026 om 20:54
Dankjewel! 
Ja, ik zit niet in een knelpuntberoep, eerder het tegenovergestelde
en met mijn hoge hypotheek was ik vrijwel gedwongen om enkel te solliciteren op banen met een bepaalde (hogere) salarisschaal.
Woon-Werkverkeer is wel wat minder dan ervoor, ik heb een minder goede treinverbinding en zal vanaf het station naar werkgever 1,5 km moeten fietsen of wandelen. Maar ach. Na de inwerkperiode zal ik soms kunnen thuiswerken.
Ja, ik zit niet in een knelpuntberoep, eerder het tegenovergestelde
Woon-Werkverkeer is wel wat minder dan ervoor, ik heb een minder goede treinverbinding en zal vanaf het station naar werkgever 1,5 km moeten fietsen of wandelen. Maar ach. Na de inwerkperiode zal ik soms kunnen thuiswerken.
Veritas vos liberabit
maandag 23 maart 2026 om 21:37
Snap dat je dit heel goed overweegt of je gaat solliciteren.margreetder schreef: ↑21-03-2026 13:36Mijn oog viel op een vacature maar twijfel nog of ik een brief ga schrijven. Inhoudelijk vind ik het een aantrekkelijke functie maar ik zal een groot stuk van mijn vrijheid verliezen.
Toch best wel grote verschillen in vrijheid, dan moet de functie het zeker van zijn voordelen en inhoud hebben. En hoe tevreden / ontevreden ben je met je huidige functie.
dinsdag 24 maart 2026 om 10:30
Ik kom even meeschrijven hoor, als dat mag
.
Zojuist mijn sollicitatie ingestuurd voor mijn droombaan. Helaas heb ik twee weken geleden te horen gekregen dat doorgroeien binnen mijn huidige organisatie nagenoeg onmogelijk zal zijn en de volgende dag stond mijn droombaan online... is dit toeval?
Het is wel een uitdagende baan en ik ben ook wel vrij jong voor deze functie. Ik vind het met name lastig omdat ik intern eigenlijk boven mijn functie werk en idealiter groei je dan intern door en steek je horizontaal over maar dat is dus niet mogelijk
.
Mijn ervaring is dat ik eigenlijk áltijd uitgenodigd word, maar nooit aangenomen want toch te weinig ervaring. Ik ben gevoelsmatig een soort wild card met een sterk profiel dus die nodigen we toch maar uit. Ik red het meestal zelfs tot de laatste ronde, maar puntje bij paaltje val ik dan toch af. Vind ik heel moeilijk want gedurende zo'n proces bouw je toch hoop op.
Ik vind het ZO spannend, wat natuurlijk helemaal niet helpt in het gesprek straks.. Ik voel altijd een druk om mijn leeftijd te compenseren en vind het sowieso heel moeilijk om mezelf te "verkopen", als we het over de inhoud zouden hebben zou ik veel meer tot mijn recht komen. Maar, helaas. Ik moet er toch aan geloven.
Gesprekken zijn volgende week al... ik vind het super spannend deze keer. Ik wil het zó graag!!
Zojuist mijn sollicitatie ingestuurd voor mijn droombaan. Helaas heb ik twee weken geleden te horen gekregen dat doorgroeien binnen mijn huidige organisatie nagenoeg onmogelijk zal zijn en de volgende dag stond mijn droombaan online... is dit toeval?
Het is wel een uitdagende baan en ik ben ook wel vrij jong voor deze functie. Ik vind het met name lastig omdat ik intern eigenlijk boven mijn functie werk en idealiter groei je dan intern door en steek je horizontaal over maar dat is dus niet mogelijk
Mijn ervaring is dat ik eigenlijk áltijd uitgenodigd word, maar nooit aangenomen want toch te weinig ervaring. Ik ben gevoelsmatig een soort wild card met een sterk profiel dus die nodigen we toch maar uit. Ik red het meestal zelfs tot de laatste ronde, maar puntje bij paaltje val ik dan toch af. Vind ik heel moeilijk want gedurende zo'n proces bouw je toch hoop op.
Ik vind het ZO spannend, wat natuurlijk helemaal niet helpt in het gesprek straks.. Ik voel altijd een druk om mijn leeftijd te compenseren en vind het sowieso heel moeilijk om mezelf te "verkopen", als we het over de inhoud zouden hebben zou ik veel meer tot mijn recht komen. Maar, helaas. Ik moet er toch aan geloven.
Gesprekken zijn volgende week al... ik vind het super spannend deze keer. Ik wil het zó graag!!
vrijdag 24 april 2026 om 09:35
Hoe zitten jullie in de "race" als je merkt dat een sollicitatietraject rommelig verloopt? Bijvoorbeeld werkgevers die niets laten horen, werkgevers die openlijk communiceren dat ze geen keuze kunnen maken tussen kandidaten en nog een gesprekronde gaan inplannen. Of niets laten horen, je belt en krijgt te horen "afwijzingen sturen wij pas als de droomkandidaat getekend heeft. Dus meestal na een week of zes".
Zelf begin ik dan te twijfelen of ik wel voor die organisatie zou willen werken.
Zelf begin ik dan te twijfelen of ik wel voor die organisatie zou willen werken.
donderdag 7 mei 2026 om 14:52
>mosterd, andere kandidaten voldeden nog beter aan het profiel. Een afwijzing waarmee je niets kunt.margreetder schreef: ↑24-04-2026 09:35Hoe zitten jullie in de "race" als je merkt dat een sollicitatietraject rommelig verloopt? Bijvoorbeeld werkgevers die niets laten horen, werkgevers die openlijk communiceren dat ze geen keuze kunnen maken tussen kandidaten en nog een gesprekronde gaan inplannen. Of niets laten horen, je belt en krijgt te horen "afwijzingen sturen wij pas als de droomkandidaat getekend heeft. Dus meestal na een week of zes".
donderdag 7 mei 2026 om 21:13
Vind je het jammer, of wel ok mee. Omdat je ook twijfels hebt over het meer naar kantoor moeten bij deze vacature.margreetder schreef: ↑07-05-2026 14:52>mosterd, andere kandidaten voldeden nog beter aan het profiel. Een afwijzing waarmee je niets kunt.
Is er wel veel aanbod in jou functie/werkveld?
Overigens nog niet meegemaakt dat ze heel lang over wel / niet uitnodigen doen, en zelfs in moeilijke tijd nooit langer dan een week hoeven wachten. Maar ik heb functies waarbij vrij snel klappen gegeven worden wel denk ik. Geen commissies, of opdrachten inleveren, vrij strak basic gesprekken altijd.
Bij geen reactie wil ik niet eens werken, bij lange voortgangsgesprekken, wachttijden, denk ik dat het ligt aan hoe de communicatie is en of er duidelijke redenen voor gegeven worden.
vrijdag 8 mei 2026 om 08:19
Een afwijzing is nooit leuk en ik probeer (heeft geen zin) om de echte redenen te achterhalen. Precies dezelfde functie stond vorig jaar, bij een andere vestiging, ook open en daar paste mijn cv wel. Uiteindelijk nummer 2 geworden na een lang sollicitatietraject.Winterkoud schreef: ↑07-05-2026 21:13Vind je het jammer, of wel ok mee. Omdat je ook twijfels hebt over het meer naar kantoor moeten bij deze vacature.
Is er wel veel aanbod in jou functie/werkveld?
vrijdag 8 mei 2026 om 09:23
vrijdag 8 mei 2026 om 09:32
Balen zeg, ga je nog vragen waarom de vacature is verdwenen?badmuts111 schreef: ↑08-05-2026 09:23Ik had van de week echt mijn droomvacature gevonden en ik was van plan om van het weekend even rustig te gaan zitten om een brief te schrijven en mn cv te updaten. Kijk ik gisterenavond nog even op de site en is de hele vacature al verdwenen terwijl de sluitingsdatum op 12 mei stond.....![]()
vrijdag 8 mei 2026 om 12:12
In dat geval zou ik ook wel willen weten waarom je nu niet eens op gesprek mocht komen. Zeker omdat je nr 2 bent geworden bij de andere vestiging. Maar grote kans dat je er niet achterkomt inderdaad.margreetder schreef: ↑08-05-2026 08:19Een afwijzing is nooit leuk en ik probeer (heeft geen zin) om de echte redenen te achterhalen. Precies dezelfde functie stond vorig jaar, bij een andere vestiging, ook open en daar paste mijn cv wel. Uiteindelijk nummer 2 geworden na een lang sollicitatietraject.
Ik zou trouwens denk ik meer balen van 2e worden dan een directe afwijzing. Directe afwijzing zie ik vooral als dat mijn profiel (werk of persoonlijk) niet genoeg bij het bedrijf past.
vrijdag 8 mei 2026 om 12:13
Dat is echt balen ja. Je zou ze inderdaad nog kunnen benaderen dat je graag nog had willen solliciteren, of de sollicitatie er uit doen in afwachting van een reden/ antwoord.badmuts111 schreef: ↑08-05-2026 09:23Ik had van de week echt mijn droomvacature gevonden en ik was van plan om van het weekend even rustig te gaan zitten om een brief te schrijven en mn cv te updaten. Kijk ik gisterenavond nog even op de site en is de hele vacature al verdwenen terwijl de sluitingsdatum op 12 mei stond.....![]()
vrijdag 8 mei 2026 om 13:06
Iedere vestiging heeft bij ons zijn eigen werving en selectie. En vestigingen kunnen ook niet zien waar je intern heb gesolliciteerd. Misschien was er al een droomkandidaat en was deze geplaatste vacature een "moetje" om aan de regels te voldoen.Winterkoud schreef: ↑08-05-2026 12:12In dat geval zou ik ook wel willen weten waarom je nu niet eens op gesprek mocht komen. Zeker omdat je nr 2 bent geworden bij de andere vestiging. Maar grote kans dat je er niet achterkomt inderdaad.
vrijdag 8 mei 2026 om 13:20
ik had op mijn laptop gelukkig nog een oud tabblad openstaan waarop de gegevens van de betreffende recruiter stonden en ik heb zojuist naar haar gemaild met de vraag of de vacature inmiddels vervuld is of ingetrokken. En dat ik, mocht er nog ergens ruimte zijn (nu of in de toekomst) heel graag alsnog in aanmerking kom.Winterkoud schreef: ↑08-05-2026 12:13Dat is echt balen ja. Je zou ze inderdaad nog kunnen benaderen dat je graag nog had willen solliciteren, of de sollicitatie er uit doen in afwachting van een reden/ antwoord.
vrijdag 8 mei 2026 om 13:44
Vervuld zou niet netjes zijn als in de vacature tekst niet duidelijk zou zijn gemaakt dat de sluitingsdatum ook eerder kan zijn.badmuts111 schreef: ↑08-05-2026 13:20ik had op mijn laptop gelukkig nog een oud tabblad openstaan waarop de gegevens van de betreffende recruiter stonden en ik heb zojuist naar haar gemaild met de vraag of de vacature inmiddels vervuld is of ingetrokken.
vrijdag 8 mei 2026 om 13:47
Ja dan kun je er op voorhand al niks aan doen. Wel irritant als vacatures als moetje moeten worden uitgezet. Maar ook dat weet je nu niet.margreetder schreef: ↑08-05-2026 13:06Iedere vestiging heeft bij ons zijn eigen werving en selectie. En vestigingen kunnen ook niet zien waar je intern heb gesolliciteerd. Misschien was er al een droomkandidaat en was deze geplaatste vacature een "moetje" om aan de regels te voldoen.
Wel weet ik vanuit een familielid dat zij bij een bedrijf in de overheid in principe al aangenomen was voor een opdracht (zzp) maar dat deze nog wel officieel was uitgezet, conform de regels. Toen was er uiteindelijk dus toch een kandidaat die ze beter vonden passen en is ze ondanks mondelinge toezegging het niet geworden.
vrijdag 8 mei 2026 om 14:54
Dat ben ik met je eens.margreetder schreef: ↑08-05-2026 13:44Vervuld zou niet netjes zijn als in de vacature tekst niet duidelijk zou zijn gemaakt dat de sluitingsdatum ook eerder kan zijn.
Ik heb ondertussen antwoord gekregen, er zijn heel veel reacties geweest en daarom hebben ze de vacature eerder offline gehaald. Maar als ik haar vandaag mijn brief en cv nog op zou sturen zou ik meegenomen worden in de procedure.
vrijdag 8 mei 2026 om 16:23
Goed geweest om er even achteraan dan. En dan duimen dat je profiel goed aansluit en op gesprek mag komen.badmuts111 schreef: ↑08-05-2026 14:54Dat ben ik met je eens.
Ik heb ondertussen antwoord gekregen, er zijn heel veel reacties geweest en daarom hebben ze de vacature eerder offline gehaald. Maar als ik haar vandaag mijn brief en cv nog op zou sturen zou ik meegenomen worden in de procedure.
Een vakgebied waarin weinig vacatures zijn, omdat er zoveel reacties zijn geweest?
In mijn vakgebied staan vacature echt maanden open, en ook echt open. Als het niet langer is.
maandag 11 mei 2026 om 19:24
Een junior IT positie binnen de zorg, waarbij je echt 0,0 ervaring met IT hoeft te hebbenWinterkoud schreef: ↑08-05-2026 16:23Goed geweest om er even achteraan dan. En dan duimen dat je profiel goed aansluit en op gesprek mag komen.
Een vakgebied waarin weinig vacatures zijn, omdat er zoveel reacties zijn geweest?
In mijn vakgebied staan vacature echt maanden open, en ook echt open. Als het niet langer is.
maandag 11 mei 2026 om 20:14
Ah ja, dan kan ik me voorstellen dat dat veel mensen aantrekt ook.badmuts111 schreef: ↑11-05-2026 19:24Een junior IT positie binnen de zorg, waarbij je echt 0,0 ervaring met IT hoeft te hebben
Heb je inmiddels ook al gehoord of je op gesprek mag komen?
maandag 11 mei 2026 om 22:40
Nog niet, ze zouden vandaag alle sollicitaties gaan bekijkenWinterkoud schreef: ↑11-05-2026 20:14Ah ja, dan kan ik me voorstellen dat dat veel mensen aantrekt ook.
Heb je inmiddels ook al gehoord of je op gesprek mag komen?
dinsdag 16 juni 2026 om 20:06
Even een update vanuit mij: na de 4 jaar lange zoektocht naar daar waar ik écht op mijn plek ben... heb ik het eindelijk gevonden! Nog nooit in m'n leven met zoveel plezier naar m'n werk gefietst en met zoveel energie thuisgekomen!Yasminmax schreef: ↑04-03-2026 16:09Oeps sorry, ik ben weinig actief geweest op het forum door alle levensveranderingen. Ja, ik heb die baan gekregen! En dus ook daar begonnen na m'n maand reizen!
Alleen, toen kreeg ik een paar weken terug ook een ander aanbod van een andere werkgever... nóg leukere plek en nog dichterbij huis, en ook nog eens betere arbeidsvoorwaarden.. dus nu heb ik toch wéér een nieuwe baan. Voor de werkgever waar ik net was begonnen niet leuk natuurlijk, maar ze reageerden professioneel. Per 1 april begin ik daar.
Ik hoop oprecht dat ik per 1 april mijn droombaan heb gevonden en nu eindelijk een beetje kan settelen... en jullie niet zoveel meer van mij gaan horen haha!
Ik wil maar zeggen, geef niet op en durf gewoon te solliciteren naar nieuwe banen, ook als je ergens werkt waar je wel comfortabel bent maar er toch iets aan je knaagt
dinsdag 16 juni 2026 om 20:17
Wat een fijn nieuws!Yasminmax schreef: ↑16-06-2026 20:06Even een update vanuit mij: na de 4 jaar lange zoektocht naar daar waar ik écht op mijn plek ben... heb ik het eindelijk gevonden! Nog nooit in m'n leven met zoveel plezier naar m'n werk gefietst en met zoveel energie thuisgekomen!
Ik wil maar zeggen, geef niet op en durf gewoon te solliciteren naar nieuwe banen, ook als je ergens werkt waar je wel comfortabel bent maar er toch iets aan je knaagt![]()
Combinatie van je functie en werkgever/team die het zo leuk maakt?
Hopelijk voor jou komende jaren geen sollicitaties meer nodig
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in