Werk & Studie alle pijlers

Praktische opleiding voor slimmerik

23-07-2019 08:57 97 berichten
Onze dochter doet het vwo. Het is bewezen een behoorlijke slimmerik. Alleen wel een kind dat graag praktisch bezig is.
Koken, recepten uitzoeken, tekenen en schilderen etc
Ze is heel slim maar leert met name van alles om haar heen. Concentreren op school is lastig. Ze heeft wel duidelijk mensen om zich heen die zeg maar grof gezegd bij haar passen. Waar ze mee op niveau over haar interesses kan praten.
Nu maakt kind zich best druk over haar toekomst. Ze heeft wel eens naar opleidingen gekeken maar op dit niveau is gewoon bijna alles theoretisch. Het spreekt haar niet aan.
Kunstacademie is een optie maar is eigenlijk niet wat ze wil.
Geen verpleging of dierengeneeskunde, ze heeft wat moeite met bloed etc
Zijn er ook opleidingen op hoger dus zeg hbo/universitair niveau waar je toch veel praktisch bezig bent?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 09:37
Het is toch niet zo raar dat een vwo leerling zich eerst richt op de opleidingen die qua niveau aansluiten.
Als je al weet dat zulk onderwijs niet bij je past omdat het te theoretisch is waarom zou je dat dan doen? Dan sluit het aan bij je diploma maar niet bij jou.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 09:45
Het is een vooropleiding die bij behalen geld als toelatingsexamen voor de kunstacademie
Dat zal voor haar niet van toepassing zijn want zover is ze nog niet.

Dus een vooropleiding aan een academie dus? Altijd een goed idee, de vooropleiding. Als je die goed inzet komen verreweg de meeste studenten tijdens de vooropleiding er achter wat ze willen doen. Of dat nou aan een academie is, of niet. Maar let op, dat de visies dus per academie flink kunnen verschillen. Als ze het creatieve heel leuk vind, maar het gevoel heeft niet 'te passen', dan kan het best zijn dat ze op een andere academie wel heel goed uit de verf komt. Een academie moet voelen als thuis, een goed passende jas.
lisbeth schreef:
23-07-2019 09:46
Dus eigenlijk eerst oriënteren op beroep en dan kijken welke opleiding of instelling qua opleiding past
Precies. En dan dat traject vooral door haar zélf laten doen. Zelf laten uitvogelen, dat kan ze vast prima.
Welke klas zit ze nu? Ze heeft geen eindexamen gedaan toch? Dus tijd genoeg.
Pergamon schreef:
23-07-2019 09:49
Dus een vooropleiding aan een academie dus? Altijd een goed idee, de vooropleiding. Als je die goed inzet komen verreweg de meeste studenten tijdens de vooropleiding er achter wat ze willen doen. Of dat nou aan een academie is, of niet. Maar let op, dat de visies dus per academie flink kunnen verschillen. Als ze het creatieve heel leuk vind, maar het gevoel heeft niet 'te passen', dan kan het best zijn dat ze op een andere academie wel heel goed uit de verf komt. Een academie moet voelen als thuis, een goed passende jas.
Ik wil niet te herkenbaar schrijven maar de opleiding profileert zich als officieel en erkent. Het is ook de lokale ‘kunstinstelling’ en ze gaan ook op bezoek bij de kunstacademie.
Voor ons was met name belangrijk dat ze een hobby vond dat bij haar paste en dat het misschien ook duidelijkheid geeft of dit iets is waar ze wat mee wil of niet.
Ze behandelen verschillende gebieden om leerlingen een duidelijk beeld te geven. Tekenen en schilderen grafisch ontwerp, produktontwerp, architectuur etc etc
Alle reacties Link kopieren
Geengroenblaadje schreef:
23-07-2019 09:51
Precies. En dan dat traject vooral door haar zélf laten doen. Zelf laten uitvogelen, dat kan ze vast prima.
Welke klas zit ze nu? Ze heeft geen eindexamen gedaan toch? Dus tijd genoeg.
ja dit,
zelf keuzetestjes laten vinden en maken, instellingen en opleidingen onderzoeken, ontdekken wat ze wel en niet interessant vindt
tot ze bijvoorbeeld met een lijstje komt van open dagen die ze wil bezoeken of plekken waar ze wil proefstuderen (als die dat aanbieden)
Geengroenblaadje schreef:
23-07-2019 09:51
Precies. En dan dat traject vooral door haar zélf laten doen. Zelf laten uitvogelen, dat kan ze vast prima.
Welke klas zit ze nu? Ze heeft geen eindexamen gedaan toch? Dus tijd genoeg.
Ze doet het vierde jaar over. De school start echter dit jaar met loopbaanorientatie en kinderen worden verplicht opleidingen uit te zoeken, open dagen te bezoeken en volgens mij komt er ook nog een soort stage aan
Alle reacties Link kopieren
Is er een specifiek onderwerp of hobby waar ze nu al (onbewust) veel mee bezig is?

Techniek kan wel interessant worden in combinatie met een creatieve richting, idd wat iemand al zei TU Eindhoven of iets in die richting. Misschien is wat ik nu ga zeggen totaal niet van toepassing en ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen; ik zou ervoor waken om de innerlijke onrust leidend te laten zijn. Ik heb het zelf ook en kan dit ook goed loslaten tijdens koken of een andere creatieve uiting. Mijn eerste studie was aan een kunstacademie, heel tof en leerzaam, maar terugkijkend heb ik die vooral gedaan om mijn hersenspinsels concreet te maken en was ik toen niet bezig met een toekomst daarin. Een cursus was goedkoper geweest :P

Mijn studie daarna was technischer en die heeft me veel meer geleerd over wat toepasbaar is in het werkveld. Achteraf gezien had ik misschien beter voor een meer solide eerste studie kunnen kiezen om een betere (start)positie in de arbeidsmarkt te bemachtigen. Maarja, achteraf kijk je een koe in zijn kont.
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen kies je een beroep dat je aantrekt.
In het eerste jaar van mijn studie vond ik het al tegenvallen.
Het beroep leek me nog steeds leuk dus heb ik doorgezet .
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 09:56
Ze doet het vierde jaar over. De school start echter dit jaar met loopbaanorientatie en kinderen worden verplicht opleidingen uit te zoeken, open dagen te bezoeken en volgens mij komt er ook nog een soort stage aan
ik wilde net gaan vragen: doet school hier niks aan?
Dat is dan toch top, die begeleiden haar dan toch in die loopbaanorientatie?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 09:08
Ze moet komend jaar open dagen gaan bezoeken en dat brengt haar wel wat in paniek.

Wat heeft je dochter voor profiel? Misschien is een universitaire talenstudie iets voor haar?

Open dagen zijn juist bedoeld om kennis te maken met veel verschillende opleidingen en verschillende hogescholen en universiteiten. Waarschijnlijk bezoekt ze via school enkele open dagen. Je kunt als scholier ook zelf (met ouders) in het weekeinde nog meer open dagen bezoeken. Dat zou ik je dochter zeker aanraden.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 09:46
Dus eigenlijk eerst oriënteren op beroep en dan kijken welke opleiding of instelling qua opleiding past
Ja. Voor elk beroep zul je een stuk theorie onder de knie moeten krijgen om te begrijpen wat je in de praktijk moet gaan doen. Natuurlijk zal die theorie voor jouw dochter op mbo-niveau een stuk makkelijker zijn dan op wo-niveau. Aan de andere kant loop je het risico dat als ze op een te laag niveau zit, ze zich gaat vervelend. Want over het algemeen vergt een mbo-baan minder qua mentale inzet dat een wo-baan.

Ik heb zelf vwo gedaan en vervolgens hbo. En door omstandigheden (lees: werkloos) heb ik in mijn richting ook werkzaamheden gedaan op mbo-niveau. Ik verveelde mij te pletter, want er zat geen enkele mentale uitdaging in. Met als gevolg dat het lastiger wordt om gefocust te blijven en geen fouten te maken. Je raakt er gewoon uitgeblust van.

In mijn huidige werk (accountancy) ben ik meer bezig met het oplossen van allerlei puzzels, het doorgronden van gedachtekronkels van klanten en praktische toepassingen van nieuwe wet- en regelgeving. In mijn vrije tijd ben ik sportief en creatief bezig. Zo heb ik het beste van beide kanten.

En moet het echt praktisch zijn als dingen zelf maken. Of vindt ze het ook leuk om dingen uit te zoeken of te bedenken? Die focus kan de geestelijke onrust wegnemen.
dianaf wijzigde dit bericht op 23-07-2019 10:10
32.35% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 09:55
Ik wil niet te herkenbaar schrijven maar de opleiding profileert zich als officieel en erkent. Het is ook de lokale ‘kunstinstelling’ en ze gaan ook op bezoek bij de kunstacademie.
Voor ons was met name belangrijk dat ze een hobby vond dat bij haar paste en dat het misschien ook duidelijkheid geeft of dit iets is waar ze wat mee wil of niet.
Ze behandelen verschillende gebieden om leerlingen een duidelijk beeld te geven. Tekenen en schilderen grafisch ontwerp, produktontwerp, architectuur etc etc


Ik denk dat ik dan wel weet waar je zit. Hoe dan ook, een vooropleiding geeft zeker een beeld of dit iets is waar je dagelijks mee bezig wil zijn, of niet. Ik hoop dat ze er in elk geval veel plezier in vindt!
Zo’n meisje wordt gek op een mbo. Mijn dochter heeft ook een mbo-opleiding overwogen. Je moet je voorstellen dat je dan in een klasje komt met leerlingen die overal tien keer langer over na moeten denken dan jij, niet foutloos spellen, en waarschijnlijk de helft van de woorden die je gebruikt niet begrijpen. Dat bedoel ik niet lullig, maar het is gewoon heel frustrerend als je dat dag in dag uit moet meemaken.
Alle reacties Link kopieren
Joh ze zit dus pas in het vierde jaar en gaat op school nog helemaal beginnen met loopbaanoriëntatie. Laat haar dat proces lekker zelf doorlopen. Waar maak jij je nu al druk om? Je bent er al veel te vergaand mee bezig.
impala wijzigde dit bericht op 23-07-2019 10:15
11.00% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft 'een probleem met bloed', dat zit in de menselijke aard. Net als dat niemand geniet van bejaarden schoonmaken die onder de diarree zitten.

Ik dacht vroeger ook om bovenstaande redenen dat verpleegkunde niets voor mij was. Tot ik als volwassene samenwerkte met verpleegkundigen en spijt had, want was juist onwijs interessant.

Dus ik zou de (dieren) geneeskunde richting niet zomaar afschieten omdat ze de kriebels krijgt. Iedereen krijgt de kriebels, maar alles went. Je kunt allicht gaan kijken hoe het werk echt is met een snuffelstage ofzo.
dianaf schreef:
23-07-2019 10:02
Ja. Voor elk beroep zul je een stuk theorie onder de knie moeten krijgen om te begrijpen wat je in de praktijk moet gaan doen. Natuurlijk zal die theorie voor jouw dochter op mbo-niveau een stuk makkelijker zijn dan op wo-niveau. Aan de andere kant loop je het risico dat als ze op een te laag niveau zit, ze zich gaat vervelend. Want over het algemeen vergt een mbo-baan minder qua mentale inzet dat een wo-baan.

Ik heb zelf vwo gedaan en vervolgens hbo. En door omstandigheden (lees: werkloos) heb ik in mijn richting ook werkzaamheden gedaan op mbo-niveau. Ik verveelde mij te pletter, want er zat geen enkele mentale uitdaging in. Met als gevolg dat het lastiger wordt om gefocust te blijven en geen fouten te maken. Je raakt er gewoon uitgeblust van.

In mijn huidige werk (accountancy) ben ik meer bezig met het oplossen van allerlei puzzels, het doorgronden van gedachtekronkels van klanten en praktische toepassingen van nieuwe wet- en regelgeving. In mijn vrije tijd ben ik sportief en creatief bezig. Zo heb ik het beste van beide kanten.

En moet het echt praktisch zijn als dingen zelf maken. Of vindt ze het ook leuk om dingen uit te zoeken of te bedenken? Die focus kan de geestelijke onrust wegnemen.
Ik begrijp dat dochter van Lisbeth creatief is. Juist bij creatieve, scheppende beroepen kun je gemakkelijk op eigen niveau werken. Repeterende werkzaamheden zijn dan minder geschikt. Bv de koksopleiding, is mbo maar als kok kun je je eindeloos ontwikkelen tot hoog niveau. En dat geldt voor meer beroepen.
Alle reacties Link kopieren
Geengroenblaadje schreef:
23-07-2019 10:16
Ik begrijp dat dochter van Lisbeth creatief is. Juist bij creatieve, scheppende beroepen kun je gemakkelijk op eigen niveau werken. Repeterende werkzaamheden zijn dan minder geschikt. Bv de koksopleiding, is mbo maar als kok kun je je eindeloos ontwikkelen tot hoog niveau. En dat geldt voor meer beroepen.
Kok lijkt mij bij uitstek een repeterend beroep.
.
Ze heeft het c&m profiel. Het is een heel slim kind. Verbaal extreem sterk. Erg grote algemene kennis. Dit is allemaal getest. Maar ook vrij slecht qua concentratie. Erg prikkelgevoelig. Ze heeft wat leerproblemen.
Ze krijgt ook hulp om hiermee om te gaan.

Ze vind het geweldig om bijvoorbeeld voor de hele week een menu samen te stellen. Kasten na te gaan wat erin huis gehaald moet worden. Ze kookt dan ook alles. Dat is echt het summum van vakantie voor haar nu.
Ze tekent heel veel. Zoekt voorbeelden zit op sites. Heeft tig pennen potloden stiften etc.
Heeft altijd tekenspullen mee en zegt ook wel eens dat ze op straat personen ziet en dan denkt die moet ik tekenen
MinkeDeWit schreef:
23-07-2019 10:10
Zo’n meisje wordt gek op een mbo. Mijn dochter heeft ook een mbo-opleiding overwogen. Je moet je voorstellen dat je dan in een klasje komt met leerlingen die overal tien keer langer over na moeten denken dan jij, niet foutloos spellen, en waarschijnlijk de helft van de woorden die je gebruikt niet begrijpen. Dat bedoel ik niet lullig, maar het is gewoon heel frustrerend als je dat dag in dag uit moet meemaken.
Dochter van Lisbeth heeft een concentratieprobleem en leren gaat niet moeiteloos, ondanks hoge iq. Dus alleen kijken naar capaciteit/iq is onzinnig. Kijk naar het totaalplaatje en laat dochter uitzoeken waar zij het gelukkigst van wordt.
impala schreef:
23-07-2019 10:17
Kok lijkt mij bij uitstek een repeterend beroep.
Dat is juist waar mijn dochter over dacht, kok of bakker. Dat is ook bij uitstek iets waarin je je op hobbybasis goed kunt ontwikkelen.
Het is niet zo dat wij een probleem hebben met mbo. En ik denk ook dat het niveau niet het grootste probleem zou zijn. Ze zou zich met andere dingen wel bezig houden.
Maar ze zou er echt gewoon niet passen. Ze is een beetje een creatieve nerd.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 10:19
Ze heeft het c&m profiel. Het is een heel slim kind. Verbaal extreem sterk. Erg grote algemene kennis. Dit is allemaal getest. Maar ook vrij slecht qua concentratie. Erg prikkelgevoelig. Ze heeft wat leerproblemen.
Ze krijgt ook hulp om hiermee om te gaan.

Ze vind het geweldig om bijvoorbeeld voor de hele week een menu samen te stellen. Kasten na te gaan wat erin huis gehaald moet worden. Ze kookt dan ook alles. Dat is echt het summum van vakantie voor haar nu.
Ze tekent heel veel. Zoekt voorbeelden zit op sites. Heeft tig pennen potloden stiften etc.
Heeft altijd tekenspullen mee en zegt ook wel eens dat ze op straat personen ziet en dan denkt die moet ik tekenen

Laat haar dat vooral doen! Veeeeeeeeel beter (en leuker om te doen!!) dan voorbeelden opzoeken online! (Wordt bij toelatingen academies niet goed ontvangen, die voorbeelden, omdat het de beheersing van een trucje laat zien, maar geen eigenheid).

Verder: Kok lijkt me voor haar ook leuk. Is ook onwijs veel vraag naar :) En een kok op een beetje niveau heeft echt een flinke bak kennis nodig.
Alle reacties Link kopieren
Denk vooral ook na over wat voor werk later bij dochter past. Een WO opleiding is handig als ze onderzoeker wil worden. Verder vind ik dat er weinig functies zijn waarvoor een WO een meerwaarde heeft t.o.v. een HBO. Je bent en bepaald type mens, de ene vindt het leuk om te regelen en plannen, een ander kan goed out of the box denken. Dat zijn dingen die je niet helemaal kan leren op een opleiding. Ik ken goede managers met een HBO en slechte met een WO, maar net zo goed omgekeerd.

Kijk ook naar de opleiding zelf. In Eindhoven is bijvoorbeeld de opleiding industrieel ontwerpen vooral projectgestuurd, dus leer je geen hele theoretische dingen die je nooit toe gaat passen. In Delft heeft die opleiding meer hoorcolleges naast de projecten.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 10:19
Ze heeft het c&m profiel. Het is een heel slim kind. Verbaal extreem sterk. Erg grote algemene kennis. Dit is allemaal getest. Maar ook vrij slecht qua concentratie. Erg prikkelgevoelig. Ze heeft wat leerproblemen.
Ze krijgt ook hulp om hiermee om te gaan.
Maar ze zit in 4 vwo, dus er gaat heel veel wel goed! Daar zou ik me op richten! Fijn ook dat ze hulp krijgt. Ze moet nog 4, 5 en 6 vwo. Je dochter heeft dus nog heel veel tijd om zich te oriënteren op een wo- of hbo-studie. Een tussenjaar na haar eindexamen is ook nog mogelijk. Het is niet zo dat ze over drie maanden een definitieve keuze moet maken. :-) Stimuleer haar om veel verschillende open dagen te bezoeken. Een meeloopdag met een student van een bepaalde opleiding is vaak ook mogelijk.
anoniem_388434 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 13:32
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar eens door de bacheloropleidingen van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten laten scrollen, kijken of ze iets tegen komt in de variëteit aan mogelijkheden dat bij haar passie voor tekenen past. Of zoek eens alle creatieve opleidingen op hbo-niveau met voeding uit. (Food Product Design e.d.) Ik denk dat ze op de universiteit en het mbo, gezien hoe jij haar omschrijft, niet echt gelukkig wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven