Werk & Studie alle pijlers

Praktische opleiding voor slimmerik

23-07-2019 08:57 97 berichten
Onze dochter doet het vwo. Het is bewezen een behoorlijke slimmerik. Alleen wel een kind dat graag praktisch bezig is.
Koken, recepten uitzoeken, tekenen en schilderen etc
Ze is heel slim maar leert met name van alles om haar heen. Concentreren op school is lastig. Ze heeft wel duidelijk mensen om zich heen die zeg maar grof gezegd bij haar passen. Waar ze mee op niveau over haar interesses kan praten.
Nu maakt kind zich best druk over haar toekomst. Ze heeft wel eens naar opleidingen gekeken maar op dit niveau is gewoon bijna alles theoretisch. Het spreekt haar niet aan.
Kunstacademie is een optie maar is eigenlijk niet wat ze wil.
Geen verpleging of dierengeneeskunde, ze heeft wat moeite met bloed etc
Zijn er ook opleidingen op hoger dus zeg hbo/universitair niveau waar je toch veel praktisch bezig bent?
Alle reacties Link kopieren
Je gaat teveel mee in de stress denk ik. Als school komend jaar een beroepskeuze traject gaat doen wordt ze daar vanzelf in meegenomen. Inschrijven hoeft pas uiterlijk 1 mei in het jaar dat je eindexamen doet. Ook is er geen verplichting om direct te gaan studeren aansluitend aan je VWO. Het mooie van een VWO diploma is dat je dan een startkwalificatie hebt, dus je mag ook gewoon een tussenjaar nemen.

Ik zou vooral benadrukken naar je dochter dat het heel normaal is dat ze nog niet weet wat ze wil en dat ze nog alle tijd heeft om daar achter te komen.
Alle reacties Link kopieren
En dat is ook helemaal zo Nimbus!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen maar ik zou in zo'n geval voor hbo kiezen, ze kan altijd daarna nog doorgaan voor een universitaire master als ze dat wilt. Maar dan is ze al een paar jaar verder en weet ze misschien beter wat ze precies wilt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien te technisch, maar heeft ze programmeren al eens geprobeerd? Daarin kun je als slimmerik echt wel uitdaging vinden, terwijl het toch heel praktisch is. En uiteindelijk levert het iets op - dat dan als het goed is ook nog doet wat jij bedacht had.
Communicatie versus kunstzinnig ... Waarom eens niet kijken naar Journalistiek?
in bepaalde delen kan je ook eindelijk knutselen met artikels, foto's, grafische toestanden.

De journalist van vandaag schrijft niet altijd meer droog zijn artikels, maar kan ook alles er rond.

Of is Kokschool iets voor haar?
Mijn oudste gaat naar V6 en moet al een hele tijd oriënteren op een vervolg na zijn middelbare school. Hij heeft echter geen idee. Hij gaat zelf naar de open dagen en ik ga mee voor de gezelligheid. Welke kant hij ook op gaat, hij moet zelf de keus maken waar hij zich fijn bij voelt. Wij steunen daarin en sturen hem niet een richting op.

Laat haar dit jaar ontdekken. Je hebt genoeg tijd!
WO informatica zou misschien nog wat kunnen zijn inderdaad als ze wel van de rust van programmeren houdt. Je hebt er structuur, creativiteit en slimmigheid voor nodig.
Hoe dan ook ga je in elke WO-opleiding theorie krijgen. HBO overigens ook hoor. Ik denk dat we ondertussen eens afmoeten van het idee dat een opleiding vooral 'leuk' moet zijn. Je kan zeker kijken naar wat bij je past, maar uiteindelijk gaat het ook zwaar zijn, en niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Zo maar eens wat gedachtespinsels, en ik weet dat ik er heel anders in sta dan de meeste mensen die ik ken, dus misschien kan je er helemaal niks mee.

Veruit het overgrote deel van de mensen die ik ken doet nu -pak hem beet- 20 jaar na examen of afstuderen iets heel anders dan datgene waarvoor ze hebben geploeterd om een papiertje te halen.

Daarom is mijn advies: Ze moet een opleiding volgen waar ze nu lol in heeft. Dat is namelijk de grootste motivatie om de opleiding ook echt af te maken. Je schrijft herhaaldelijk dat ze lol heeft in koken, boodschappen doen, in tekenen en creatief bezig zijn. Logische gedachten: Hotelschool of kunstacademie.

Uiteindelijk passen de mensen die dezelfde opleiding als jij doen vanzelf bij je, als al die mensen iets kiezen wat nu bij hen past. In tegenstelling tot het middelbaar onderwijs is de vervolgopleiding iets wat erg gemotiveerd wordt gekozen. Niemand zit er omdat het moet. En als dat al zo is, zijn die er met de kerst wel uitgefilterd.

En of ze dan uiteindelijk iets kunstzinnigs gaat doen, of iets in de horeca, of juist iets heel anders, dat maakt dan geen klap uit. Veel ondernemers hebben hun horizon voor hooguit een jaar of 5 uitgestippeld, dus waarom zou een kind van 17 jaar oud opeens zijn hele leven moeten plannen met die ene opleiding?

Jullie moeten het gewoon veel nuchterder bekijken, veel meer in het nu.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
23-07-2019 13:17
Je gaat teveel mee in de stress denk ik. Als school komend jaar een beroepskeuze traject gaat doen wordt ze daar vanzelf in meegenomen. Inschrijven hoeft pas uiterlijk 1 mei in het jaar dat je eindexamen doet. Ook is er geen verplichting om direct te gaan studeren aansluitend aan je VWO. Het mooie van een VWO diploma is dat je dan een startkwalificatie hebt, dus je mag ook gewoon een tussenjaar nemen.

Ik zou vooral benadrukken naar je dochter dat het heel normaal is dat ze nog niet weet wat ze wil en dat ze nog alle tijd heeft om daar achter te komen.
helemaal mee eens
en dat dat uitzoeken ook een leuk proces kan zijn, als je het zelf doet
Alle reacties Link kopieren
naamloosjes schreef:
23-07-2019 10:40
Operatie assistent?
Grappig, als er wordt gezegd dat de dochter van TO akelig wordt van bloed.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
23-07-2019 16:54
Zo maar eens wat gedachtespinsels, en ik weet dat ik er heel anders in sta dan de meeste mensen die ik ken, dus misschien kan je er helemaal niks mee.
Kon het niet meer met je eens zijn.
Goed advies!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
23-07-2019 16:54
Zo maar eens wat gedachtespinsels, en ik weet dat ik er heel anders in sta dan de meeste mensen die ik ken, dus misschien kan je er helemaal niks mee.

Veruit het overgrote deel van de mensen die ik ken doet nu -pak hem beet- 20 jaar na examen of afstuderen iets heel anders dan datgene waarvoor ze hebben geploeterd om een papiertje te halen.

Daarom is mijn advies: Ze moet een opleiding volgen waar ze nu lol in heeft. Dat is namelijk de grootste motivatie om de opleiding ook echt af te maken. Je schrijft herhaaldelijk dat ze lol heeft in koken, boodschappen doen, in tekenen en creatief bezig zijn. Logische gedachten: Hotelschool of kunstacademie.

Uiteindelijk passen de mensen die dezelfde opleiding als jij doen vanzelf bij je, als al die mensen iets kiezen wat nu bij hen past. In tegenstelling tot het middelbaar onderwijs is de vervolgopleiding iets wat erg gemotiveerd wordt gekozen. Niemand zit er omdat het moet. En als dat al zo is, zijn die er met de kerst wel uitgefilterd.

En of ze dan uiteindelijk iets kunstzinnigs gaat doen, of iets in de horeca, of juist iets heel anders, dat maakt dan geen klap uit. Veel ondernemers hebben hun horizon voor hooguit een jaar of 5 uitgestippeld, dus waarom zou een kind van 17 jaar oud opeens zijn hele leven moeten plannen met die ene opleiding?

Jullie moeten het gewoon veel nuchterder bekijken, veel meer in het nu.
Helemaal eens, dit probeer ik ook altijd aan mijn omgeving te verkondigen!

Veel mensen die bepaalde opleidingen al afschieten, 'omdat er geen werk in de vinden is'. Mijn ervaring is dat het geen reet uitmaakt, als je echt talent en passie hebt, kom je heus wel goed terecht. Met of zonder specifieke opleiding, maar het hele traject van studie, netwerk en carriere gaat een stuk makkelijker als je begint met een opleiding die bij je past, en waar je hart ligt. De rest komt vanzelf. En over 20 jaar vraagt niemand nog wat je gestudeerd hebt.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 18-10-2019 13:31
Reden: privacy
99.62% gewijzigd
Een hoog IQ is met name lekker makkelijk maar zegt niets over je interesses of wat voor werkomgeving je het leukst vindt. Als ik het zo lees zou dochter het wel eens heel goed kunnen in beroepen waar ze met haar handjes kan werken maar ook concentratie vergt (intelligente mensen raken anders snel overspannen.

Filmacademie is technisch maar ook creatief en dan heb je nog hout en meubileringscollege, het ontwikkelen van 3d machines(kun je alles mee maken) en natuurlijk Industriële vormgeving in Arnhem. Er zijn best veel opleidingen die naast theorie veel creativiteit vereisen en waar de ontwikkelingen ook niet stilstaan dus die houden je hersens ook lekker aan het werk.
Tessaa schreef:
24-07-2019 00:02
Ik wil niet lullig doen, maar waarop baseer je dat het "een heel slim kind" is? Ik herken dit verhaal een soort van (van 1) nerdy type op mijn middelbare school, die daarna is gaan promoveren in de wetenschappen in Cambridge. Maar die was dus Echt Heel Slim, en volgde zijn passie. Maar daartegenover staan vele andere verhalen van slimme kinderen die uiteindelijk drop-outs zijn geworden en ook kinderen die er op de middelbare school met de pet naar gooiden die het juist ver geschopt hebben. Intelligentie is zeker niet alles!
Je eerste zin klinkt al zo zuur. Zelfs leraren kunnen signaleren of een kind een boven gemiddeld IQ hebben (zelfs op het VWO)omdat die kinderen gemakkelijk de leerstof doorlopen en dat op breed vlak kunnen. Niemand zegt dat intelligentie alles is, sterker nog, boven de 150 wordt het bijna eerder een handicap.
Bedenk ook dat je niet per se een creatief beroep hoeft te doen om profijt te hebben van je creatieve geest op de werkvloer. Jouw dochter klinkt als mijn zusje, die na het VWO bedrijfswetenschappen is gaan studeren en nu een traineeship doet bij een groot internationaal bedrijf. Ze verzint creatieve en praktische oplossingen voor complexe problemen, en doet het echt ontzettend goed. Koken en tekenen zijn nog steeds haar belangrijkste hobbies. Multinationals hebben heel graag creatievelingen.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge ze zit in 4vwo, dan hoef je echt totaal nog niet te weten welke kant je moet gaan kiezen. Dit is meer de tijd voor jezelf ontdekken, je richten op hobby´s en je sociale leven, uitgaan, eerste vriendje etc. Zo te horen doet ze het prima op school. Je beroepskeuze komt later wel. De meesten komen er gaandeweg achter, als je nog op de middelbare zit is dit al helemaal een lastige keuze. Eerst maar vwo afmaken en dan verder kijken.

En dat hoef jij als moeder al helemaal niet te bedenken voor haar. Meegaan naar open dagen en een luisterend oor bieden zijn nu de beste dingen die je voor haar kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Sloetski schreef:
24-07-2019 10:03
Tjonge ze zit in 4vwo, dan hoef je echt totaal nog niet te weten welke kant je moet gaan kiezen. Dit is meer de tijd voor jezelf ontdekken, je richten op hobby´s en je sociale leven, uitgaan, eerste vriendje etc. Zo te horen doet ze het prima op school. Je beroepskeuze komt later wel. De meesten komen er gaandeweg achter, als je nog op de middelbare zit is dit al helemaal een lastige keuze. Eerst maar vwo afmaken en dan verder kijken.

En dat hoef jij als moeder al helemaal niet te bedenken voor haar. Meegaan naar open dagen en een luisterend oor bieden zijn nu de beste dingen die je voor haar kan doen.
Ik heb al een paar keer dit soort adviezen gelezen en kan er alleen bij aansluiten. Mijn leerlingen in VWO6 weten soms niet eens wat ze willen studeren, ze hebben overal gekeken in de 3e (profielkeuze) en meestal in de 5e en 6e. Soms ook al in de 4e. Sommigen kiezen al in de 4e en anderen weten het bij het uitreiken van hun diploma nog niet. En dan nemen ze een tussenjaar of gaan uiteindelijk toch ergens voor.

Maar het is hún keuze. Je kunt als ouder meegaan naar open dagen, ze aanhoren als ze weer een idee hebben, ze tips geven, maar uiteindelijk kiezen ze zelf. En En dat pakt soms niet goed uit en dan wisselen ze van studie. Maar loslaten is het belangrijkst. Laat haar zelf maar uitzoeken en biedt een luisterend oor.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het al gevraagd, maar waar speelde ze vroeger veel mee? Of wat speelden ze?
Ik las daar laatst iets over dat je er no moet letten. En als ik naar mezelf kijk was dat inderdaad hetgeen wat ik had moeten kiezen en wat ik nu leuk gevonden had en waar ik goed in was geweest (en hobbymatig goed in ben).
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Interessante zoektocht! Ze heeft inderdaad nog de tijd, maar als het bij haar heel erg leeft is het denk ik ook goed om inderdaad langzaam aan de mogelijkheden te gaan onderzoeken. Ik denk ook dat het heel fijn kan zijn om daar ook samen mee bezig te zijn, zolang zij dat ook prettig vindt natuurlijk.
Er kan in de komende jaren natuurlijk nog veel veranderen en ontwikkelen, zeker ook op sociaal gebied. Dus het is denk ik ook goed om niet te snel iets helemaal aan de kant te schuiven.

Kunstopleidingen kunnen denk ik wel verdieping geven. Is ze vooral in beeldend werken geïnteresseerd of vindt ze andere disciplines ook interessant? Dan zou ze ook kunnen kijken naar bijv. interdisciplinary arts, artscience, writing for performance/creative writing of euritmie. Of iets als de hbo-opleiding cultureel erfgoed.

Op de universiteit moet ik denken aan humanistiek, ook al is dat ook wel theoretisch, maar is het ook wel een hele persoonlijke opleiding.

Is ze geïnteresseerd in studies als psychomotorische therapie, mensendieck, fysiotherapie, logopedie, gebarentaal of kunstzinnige therapie?
Mijn ook-niet-zo-academisch-aangelegde slimmerik is mbo-4 gaan doen (maatschappelijke zorg, dus vrij weinig bloed :D )
Het gaat boven verwachting goed. De generieke vakken (Ne, En en Re) heeft ze er in sneltreinvaart doorheen gejast en daar heeft ze nu vrijstellingen voor. De theoretische vakken bieden ook niet al te veel uitdaging, maar het plezier dat ze heeft in de stage weegt daar ruimschoots tegen op. Ze wordt nu tweedejaars en dan gaan ze drie dagen in de week stage lopen, dochter verheugt zich er erg op.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-07-2019 09:08
Qua kunde is het echt een filosofisch type. Ze is dol op feiten, verhalen, geschiedenis, cultuur.
[...]
Het is een denker maar uit haar innerlijke onrust in doen.
[...]
Ze denkt veel na en terwijl ze dat doet kookt ze graag of tekent of schildert etc
Dit klinkt helemaal niet zo praktisch, juist volledig theoretisch. Bij het eerste zou ik een taal opleiding aanraden (literatuur en taalwetenschap + het leren van een nieuwe taal?) of geschiedenis of filosofie. Je kan áltijd afleiding zoeken tijdens nadenken, ook tijdens het studeren en je hebt daarnaast ook altijd hobby's. Een idee voor een essay en alle punten (ik doe universiteit) bedacht ik zelfs altijd onder de douche of tijdens gitaar spelen. Wat voor vakken vindt ze écht leuk op school en welke onderdelen van deze vakken vindt zij leuk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven