Werk & Studie alle pijlers

Preventief naar bedrijfsarts?

09-10-2019 11:01 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is dat raar? Al tijden voel ik me niet meer gelukkig in mijn huidige werk. Haal er totaal geen voldoening meer uit, voel me mentaal uitgeput. Zelfs op mijn vrije dagen heb ik 0 energie en kom ik tot weinig, behalve vacatures kijken. Maar ook daar zit weinig progressie in. Ik weet niet echt wat ik wil en ben specifiek voor mijn huidige beroep opgeleid, waardoor je ook niet zo makkelijk iets anders kunt doen. Daarom wil ik graag hulp in de vorm van een loopbaantraject. Dit ook overlegd met mijn leidinggevende, maar zij kan hierin naar eigen zeggen niks betekenen. Ik heb alleen recht op een gesprek met P&O, wat ik inmiddels heb gehad, maar waar ik helaas niks aan had. Wel zelf inmiddels contact gehad met een loopbaancoach. Zij heeft een offerte opgesteld, maar dit is een flink bedrag en zal ik dus zelf moeten betalen. Terwijl andere collega’s die zich om de haverklap ziek melden (o.a. burn-out) wel hulp krijgen in de vorm van aangepast werk of hulpmiddelen. Kan ik ook gewoon naar de bedrijfsarts om dit probleem voor te leggen? Want als dit zo door gaat, heb ik het gevoel dat ik straks thuis zit met een bore-out. En dat wil ik juist voor zijn.
ghost79 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 11:10
14.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 13:03
Oh echt? Dat valt wel mee hoor :biggrin: . Heb hier alleen totaal geen ervaring mee. Dus gewoon benieuwd naar de mogelijkheden. Ben nog nooit bij een bedrijfsarts geweest.
Ja. Je wil wel de baten maar niet de lasten.

Die zieke mensen krijgen niet zomaar hulp. Daar gaat veel aan vooraf. Onderzoek, gesprekken etc.

Ook vind ik dat je ontkent dat je wellicht nu al ziek bent.

Maar misschien hoort dit bij jou aandoening. Alles in de hand en zelf onder controle houden.

Een groot symptoom van overspannenheid, brun out is ontkenning. En het probleem bij een ander neer leggen.

Veel succes.

Maar, nee, op deze manier heb je geen recht op reïntegratie.

Wel zou je een psycholoog of maatschappelijk werker opje werk kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 13:18
Nee hoor, ik wil gewoon weten wat er mogelijk is en wat mijn rechten zijn. Aangezien ik geen ervaring hiermee heb. En om me heen zie dat er veel mogelijk is (bij anderen). That’s All.
Een blindedarmoperatie is levensreddend. Maar als je buikklachten hebt door een voedingspatroon dat niet bij je past en niet door een blindedarmontsteking, zal je geen arts vinden die jou die operatie "geeft", hoe hard je ook roept dat je daar recht op hebt. Dan krijg je advies om zelf de juiste voeding te kopen en misschien het advies om eens een diëtist hierover te raadplegen.
Jouw zieke collega's krijgt hulp en hulpmiddelen op maat, omdat zij een reden hiervoor hebben. Jij hebt een loopbaanprobleem, dat je zelf kunt oplossen, al dan niet door het inschakelen (en betalen) van een loopbaancoach. Geen enkele reden om jaloers te zijn op de mensen die wel een blindedarmoperatie krijgen.
En ben je toch ziek? Laat dat dan vaststellen door naar je huisarts te gaan. Die kan je vast de verdere hulp geven die je nodig hebt, bijvoorbeeld gesprekken met de POH of een psycholoog.
Je schrijft dat je al jaren op zoek bent naar ander werk. Dat is extreem lang, het is meestal helemaal van werk naar werk geen proces van jaren.
Waar loop je in vast? Word je niet uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken? Of kom je niet door een eerste of tweede selectieronde heen?

Je schrijft opgeleid te zijn voor je vakgebied maar ik neem aan dat je juist iets anders wil gaan doen want dit bevalt niet. Kan je zorgen dat je nu al op een andere manier bij een heel ander vakgebied betrokken raakt, er ervaring op doet?
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 13:07
Doe ik ook zeker hoor! Maar blijf het raar vinden dat ‘ zieke’ werknemers wel allerlei hulp/aanpassingen krijgen, maar dat er niks is om het te voorkomen blijkbaar (vanuit het werk).

Dat is regelrechte onzin. Jij kunt ook hulp en aanpassingen krijgen als dat nodig is voor je huidige baan, maar jij wil een ANDERE baan en daar hulp voor. Koekoek, waarom zou je huidige werkgever daarvoor op moeten draaien?!
Waar hebben de mensen op jouw werk dan recht op?
Je werkgever betaalt voor de arbodienst. Jou naar de BA sturen kost het bedrijf geld. Eventuele ondersteuning die daar bij komt kijken, daar beslist de werkgever dan over, en niet een BA.
Zou jouw werkgever betalen voor een loopbaantraject, wetende dat je al geen zin meer hebt in je werk en binnen afzienbare tijd het bedrijf gaat verlaten?
Ik denk dat je van een koude kermis thuis komt.

Ik zit in een burn-out en mijn werkgever gunt me nu de rust (al gul, want het probleem zit hem grotendeels privé) en een goed re-integratie traject. Wat ik aan overige hulp inschakel is voor mijn eigen rekening.
De werkgever investeert in je zieke collega's omdat hij deze collega's graag aan het werk wil houden. Preventief kan een werkgever ook veel hulp bieden, om een werknemer in functie te houden.
Jij wilt een andere baan, bij een andere werkgever. Waarom zou jouw huidige werkgever daar geld voor uit moeten geven?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat TO een te mooi beeld heeft van de 'kadoos' die zieke collega's wel krijgen. Maar zij niet.

TO wil niet naar de huisarts,
Niet naar de poh,
Niet naar de psycholoog,
Niet haar eigen aandeel in haar klachten onderzoeken.

Haar collega's hebben dit alles wel gedaan en nog veel meer, je moet mee werken aan een psychologische onderzoek(als er dit soort klachten zijn) of chemotherapie onder gaan of een levenabepaalende operatie of een trauma of....

Je moet mee werken aan een arbeidsdeskundig onderzoek.

En TO jou collagas's die in spoor 2 zitten (reïntegratie traject) na 1 jaar ziekte, leveren elke maand 30% salaris in!

Omdat ze ziek zijn!

Jij ziet alleen het mooie, het reïntegratie traject.

Bovendien zijn er ook mensen die een verschrikkelijke baan hebben en niet de klachten hebben, die jij ervaart.

You can't change what you don't acknowledge.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik denk dat je een heel verkeerd (vreemd) beeld hebt van de functie en werkzaamheden van een bedrijfsarts.
De bedrijfsarts is er niet om diagnoses te stellen, en zonder diagnoses/ behandeling/ .. kan hij of zij behalve adviseren niet zoveel. Zeg maar niks.
Financiële ondersteuning ga je in elk geval niet krijgen, zou mooi worden ook..
.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
09-10-2019 16:01
Ik denk ook dat TO een te mooi beeld heeft van de 'kadoos' die zieke collega's wel krijgen. Maar zij niet.

TO wil niet naar de huisarts,
Niet naar de poh,
Niet naar de psycholoog,
Niet haar eigen aandeel in haar klachten onderzoeken.

Haar collega's hebben dit alles wel gedaan en nog veel meer, je moet mee werken aan een psychologische onderzoek(als er dit soort klachten zijn) of chemotherapie onder gaan of een levenabepaalende operatie of een trauma of....

Je moet mee werken aan een arbeidsdeskundig onderzoek.

En TO jou collagas's die in spoor 2 zitten (reïntegratie traject) na 1 jaar ziekte, leveren elke maand 30% salaris in!

Omdat ze ziek zijn!

Jij ziet alleen het mooie, het reïntegratie traject.

Bovendien zijn er ook mensen die een verschrikkelijke baan hebben en niet de klachten hebben, die jij ervaart.

You can't change what you don't acknowledge.

En wie zegt dat ik dat niet wil? Ik vroeg alleen naar de mogelijkheden van een bedrijfsarts op dit gebied, omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb. En die collega’s waar ik op doelde waren niet in die zin ziek. Een ervan kreeg een betaalde stage op een andere afdeling (ander vakgebied), waar ze nu ook werkzaam is en dat had niks met ziek zijn te maken. Een andere collega is hoog sensitief, ook dat is geen ziekte. Maar gezien jullie reacties moet je dus echt ziek zijn voordat je naar de bedrijfsarts kunt, dat is goed om te weten.
ghost79 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 16:51
14.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 16:45
En wie zegt dat ik dat niet wil? Ik vroeg alleen naar de mogelijkheden van een bedrijfsarts op dit gebied, omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb.

Het klinkt alsof jij denkt dat een bedrijfsarts je door kan verwijzen naar (vergoede) hulp. Zo werkt het dus niet.
.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 16:45
En wie zegt dat ik dat niet wil? Ik vroeg alleen naar de mogelijkheden van een bedrijfsarts op dit gebied, omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb.
Jijzelf.
Alle reacties Link kopieren
Niet, ik vroeg alleen of dat persé nodig was of dat je rechtstreeks naar de bedrijfsarts kon. Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet wil.

De loopbaancoach gaf trouwens ook aan dat er vaak iets via de werkgever geregeld kon worden. Dus zo gek is mijn vraag dan toch ook niet lijkt me.
ghost79 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 16:58
34.92% gewijzigd
Ghost79 schreef:
09-10-2019 16:52
Niet, ik vroeg alleen of dat persé nodig was of dat je rechtstreeks naar de bedrijfsarts kon. Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet wil.

Ja, dat kan dus en volgens mij geldt hetzelfde voor bedrijfsmaatschappelijk werk, wat me voor jouw situatie veel meer aangewezen lijkt. Een bedrijfsarts heeft in mijn ervaring (ik heb er de deur bij plat gelopen) echt andere taken.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 16:52
Niet, ik vroeg alleen of dat persé nodig was of dat je rechtstreeks naar de bedrijfsarts kon. Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet wil.
Natuurlijk is dat nodig. Je hebt klachten. Hiervoor moet je naar de huisarts en psycholoog.

Wat denk je dat een bedrijfsarts meer als een huisarts kan doen?

Je hebt wel aangegeven, dat je huisarts je naar de poh wil en je dit niet wil.

Ook blijf je herhalen dat het aan je werk ligt.

Uit niets blijkt dat je jouw eigen aandeel aan het aanpakken bent.

Anders zat je al lang bij een psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 16:52
Niet, ik vroeg alleen of dat persé nodig was of dat je rechtstreeks naar de bedrijfsarts kon. Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet wil.

In de regel kan dat (naar een BA zonder eerst naar de HA geweest te zijn - al lijkt het me tijdverspilling) maar hoe lijntjes lopen en of het via je leidinggevende gaat hangt toch echt van het bedrijf af. Dus ik vraag me af wat je van dit topic verwachtte?
.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 16:52
De loopbaancoach gaf trouwens ook aan dat er vaak iets via de werkgever geregeld kon worden. Dus zo gek is mijn vraag dan toch ook niet lijkt me.
Misschien kan dat wel, ligt denk ik aan je werkgever.
Heb je dit al eens met je leidinggevende besproken? Dat je niet meer lekker op je plek zit, dat je misschien wel wat anders zou willen?
Wie weet, misschien willen ze met je meedenken.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
09-10-2019 17:05
Misschien kan dat wel, ligt denk ik aan je werkgever.
Heb je dit al eens met je leidinggevende besproken? Dat je niet meer lekker op je plek zit, dat je misschien wel wat anders zou willen?
Wie weet, misschien willen ze met je meedenken.

Ja, zie OP.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
09-10-2019 16:56
Ja, dat kan dus en volgens mij geldt hetzelfde voor bedrijfsmaatschappelijk werk, wat me voor jouw situatie veel meer aangewezen lijkt. Een bedrijfsarts heeft in mijn ervaring (ik heb er de deur bij plat gelopen) echt andere taken.

Goed om te weten, ik zal eens informeren. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 16:52
Niet, ik vroeg alleen of dat persé nodig was of dat je rechtstreeks naar de bedrijfsarts kon. Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet wil.

De loopbaancoach gaf trouwens ook aan dat er vaak iets via de werkgever geregeld kon worden. Dus zo gek is mijn vraag dan toch ook niet lijkt me.

Wat is dat iets dan?
.
Alle reacties Link kopieren
Dat de werkgever het betaalt of een deel ervan. Op basis van gezondheidsredenen. Een loopbaantraject kan ook nieuwe inzichten geven betreffende je huidige werk en of over een andere functie/vakgebied binnen dat bedrijf. De uitkomst is niet altijd dat je weg gaat.
ghost79 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 17:31
69.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
09-10-2019 17:29
Dat de werkgever het betaalt of een deel ervan.

Waarom vraag je het hier dan? Ik snap jou echt niet.
.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het al met mijn leidinggevende besproken heb en er volgens haar niks mogelijk is. Daarom vroeg ik me af of het misschien via een andere weg kan, bijv. de BA.
Ghost79 schreef:
09-10-2019 17:33
Omdat ik het al met mijn leidinggevende besproken heb en er volgens haar niks mogelijk is. Daarom vroeg ik me af of het misschien via een andere weg kan, bijv. de BA.
Ja, het was al heel lang duidelijk dat je hoopt dat je werkgever het toch moet betalen. Maar nee.

Je zal het zelf moeten betalen of ander soort hulp gaan zoeken.
Ik heb eens geloept en ik lees dat je al een paar keer hebt geprobeerd om een andere opleiding naast je baan en gezin te doen maar dat dat te zwaar is. Maar waarom denk je dat je een hele nieuwe opleiding nodig hebt? Er zijn ook zat beroepen waar je niet specifiek een exacte opleiding voor nodig hebt, maar waar je ook binnen kan komen met kwaliteiten en ervaring die je in een andere baan opgedaan hebt.

Ik lees overigens ook dat je in een nogal saai huwelijk zit met een niet te attente man en dat een van je kinderen extra zorg nodig heeft. Lijkt me dat dit ook een groot aandeel kan hebben in je algehele malaise en nul energie.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-10-2019 17:43
Ik heb eens geloept en ik lees dat je al een paar keer hebt geprobeerd om een andere opleiding naast je baan en gezin te doen maar dat dat te zwaar is. Maar waarom denk je dat je een hele nieuwe opleiding nodig hebt? Er zijn ook zat beroepen waar je niet specifiek een exacte opleiding voor nodig hebt, maar waar je ook binnen kan komen met kwaliteiten en ervaring die je in een andere baan opgedaan hebt.

Ik lees overigens ook dat je in een nogal saai huwelijk zit met een niet te attente man en dat een van je kinderen extra zorg nodig heeft. Lijkt me dat dit ook een groot aandeel kan hebben in je algehele malaise en nul energie.

Bedankt voor de samenvatting, maar e.e.a speelt nu niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven