Werk & Studie alle pijlers

Problemen eerste-generatiestudent. Bekrompen familie

10-08-2018 00:13 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
_______________________________________
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-08-2018 15:48
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP. Mvg Moderator Viva forum
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk overkill, maar je klinkt een beetje over t paard getild TO.
Ja het is wennen als je gaat studeren en het is misschien prettiger als je in een omgeving zit waar dat heel normaal is. Maar daar zit jij niet.
Jij woont thuis (je eigen keuze), met ouders die je lief hebben en voor je gezorgd hebben zodat jij nu kunt studeren. Vergeet dat niet.
Je moeder vond dat ze je niet kon adviseren over welke studie, maar ze zei wel dat je moest kiezen welke studie je wilt. Wees daar dankbaar voor.
Ik heb ook wel voorbeelden in mijn omgeving waar de ouders zeiden ‘ studeren in die stad??!? Niet doen, niets voor jou. Jij redt je daar NOOIT’ of ‘ een universiteit? Ga maar mbo doen, dan verdien je veel sneller geld’.
Je ouders vragen volgens mij geen kostgeld? Dat is OOK het ondersteunen van je studie.
Je ouders zetten je niet op straat want je bent 18 en je redt je zelf maar.
Dat is OOK het ondersteunen van je studie.

Blijf bij jezelf en zet je niet af tegen je ouders alsof je een opstandige puber bent, die fase heb je gehad.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die moeilijke woorden vind ik altijd zo belachelijk.
Ik was een stuk meer tijd kwijt aan mijn studie en na al die jaren kon ik nog altijd het onderscheid maken tussen mijn gesprekspartners en die vaktermen laten hoor ...
Je gedraagt je alsof je professor bent geworden. Ik ben ook een 1e generatie student en ben ook tegen bepaalde dingen aan gelopen, Maar get a grip; je bent maar mens!

Hier ook medisch opgeleid en ik herken wat Nausicaa zegt. Jargon is voor op de werkvloer. Dat onderscheid niet kunnen maken is heel onvolwassen.
Alle reacties Link kopieren
Is dit serieus?
Ik ben ook eerste generatie student geweest. Mijn ouders hebben me nergens in kunnen begeleiden. Nooit meegeweest naar open dagen. Ik moest alles zelf ontdekken. So what, dat laat je alleen maar meer groeien als persoon.
Bovendien vind ik dat als je straks tijdens je loopbaan professioneel wilt zijn met mensen van verschillend niveau moet kunnen omgaan. Ook mensen die in jouw ogen een beetje 'simpel' zijn. Met zo een air kom je behoorlijk arrogant over terwijl je nog maar net op het hbo zit.
Je hebt net je eerste jaar gehad, komt wel goed allemaal.

Ouders zijn net mensen, die ontwikkelen zich ook. Jij gaat nu even wat sneller én je zet je af tegenover je gezin, dat hoort bij je leeftijd. Na een aantal jaar zul je wat meer waardering/begrip hebben en wellicht ook wat invloed op je ouders hebben. In elk geval op het gebied van racisme.

Is het gebruikelijk dat ouders meegaan naar een open dag van het hbo? Ik was eerste-generatie universiteit en ik heb ook wel wat open dagen bezocht, maar echt niet met mijn ouders. Overigens waren daar, voor zover ik me kan herinneren, sowieso geen ouders. En voor zover volwassenen zich met mijn studiekeuze wilden bemoeien, was mijn houding: dat maak ik zelf wel uit, ík ben tenslotte degene die het moet studeren.
Zo gaat het een beetje? En waarom zou je niet op kamers kunnen?
Pas je op dat je de aardappel niet te heet door slikt?
Alle reacties Link kopieren
TO, kom even af van die wolk waar je op zit en probeer niet alle verschillen tussen jou en je ouders neer te laten komen op 'ik studeer en zij hebben dat niet gedaan'.
Er zijn altijd verschillen tussen kind en ouder en dat is alleen maar goed. Maar dat heeft niks te maken met opleidingsniveau.

Mijn ouders hebben beide gestudeerd, maar toen we gingen kijken naar opleidingen kreeg ik ook het antwoord 'kies wat je wil'. Dat betekent niet dat mijn moeder er niets van begreep. Dat betekende dat mijn moeder van me houdt en geen druk op me wil leggen mbt studiekeuze. Er zijn genoeg ouders die zeggen "je moet recht studeren want ik heb dat ook gedaan". Die ouders hebben wel gestudeerd. Nou, lekker dan, zit je op een opleiding die je helemaal niks vindt.

Een goede vaardigheid om te leren (en dat vraagt wat hersenen) is je taalgebruik aanpassen aan de situatie. Dus als je met mensen buiten je vakgebied praat, niet allemaal vakjargon gebruiken. Gestudeerd of niet, als mensen niet hetzelfde vak uitvoeren als jij zullen ze er weinig van begrijpen. Als bv. een scheikundige tegen me praat verwacht ik ook dat hij zijn taal aanpast, want ik heb nu eenmaal niet dezelfde kennis (en ja ik heb wel gestudeerd, maar iets heel anders).

Voor je sociale problemen: ga op kamers, laat jouw studententijd niet afhangen van je klasgenoten, er zijn genoeg sportclubs, studentenverenigingen, etc. waar je je bij aan kan sluiten.
pijnboompitje25 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 09:20
4.95% gewijzigd
Hier ook een eerstegeneratiestudent. Ik herken niet zo veel van je verhaal, alhoewel mijn familie aan veel clichées voldoet. Zij hebben me veel geleerd en ze weten veel, al is de manier waarop ze het formuleren wellicht anders dan elders. Je familie heeft je opgevoed en als je moeder zegt dat je zelf moet weten wat je moet kiezen, heeft ze toch ook gewoon gelijk?
Vaktaal gebruiken in huis-, tuin- en keukenconversatie is onzinnig, tenzij je indruk wilt maken.
En nog iets: gezien mijn achtergrond was ik doodsbenauwd voor de mensen op de universiteit en hoe Ongelooflijk Intelligent die zouden zijn. Dat viel ook best tegen, dat zijn gewoon mensen. Probeer niet andere mensen op een voetstuk te plaatsen en je familie voor dom te verslijten, dikke kans dat het heel anders zit dan je nu denkt.
Alle reacties Link kopieren
1eGeneratieStudent schreef:
10-08-2018 00:13

Als ik in discussie probeer te gaan met familie, worden mijn argumenten afgedaan als 'onzin'. Als ik dan vraag waarom iemand het onzin vindt, kappen ze het gesprek gelijk af.


Omdat ik zo'n 30 uur in de week bezig ben met school (inclusief colleges), is het voor mij natuurlijk geworden om vaktaal te gebruiken. Dit doe ik ook in het dagelijks leven buiten school. Ik merk dat mijn familie zich daaraan irriteert. Als ik - de in hun ogen- moeilijke woorden probeer uit te leggen, kijken ze me glazig aan.
Het heeft weinig zin om je discussie vaardigheden aan te slijpen bij mensen die niet kunnen discussiëren en/of daar geen zin in hebben. Bovendien lijkt het alsof je ze vooral de loef af wil steken. Niet leuk voor hun, dus uiteraard doen ze daar niet aan mee.

Omdat jij een jaar lang wekelijks 30 uur bezig bent geweest met school, is het je tweede natuur geworden om vaktaal te gebruiken, ook in het dagelijks leven? Doe even normaal. Je hoort te begrijpen wanneer je vaktaal nodig hebt en wanneer niet. Ook weer sterk staaltje de loef afsteken. Dat heb je niet nodig, en het maakt uiteindelijk geen leuker mens van je.
Succes met je studie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon is ook eerstegeneratiestudent, ik heb zelf mijn middelbaar niet afgemaakt; zijn vader heeft 'een vak' gestudeerd.

Toen zoon pas op de univ zat ergerde ik mij ook dood aan hem. Niet omdat hij André Hazes niet leuk vindt - ik gruw zelf van zo'n muziek, ben zelf ook totaal niet 'volks' - maar omdat hij zo vreselijk blasé deed terwijl ie nog niks gepresteerd had.

De vakterminologie gebruiken tijdens gesprekken waar dat totaal niet relevant was, gesprekken veel te vaak zo draaien dat hij zijn intellect kon laten zien, jeans en hemd was ineens niet meer goed genoeg,...

Ik gun mijn kind echt alle kansen van de wereld en ik hoop dat hij het veel verder schopt dan ik heb gedaan.
Maar hij eet inderdaad nog uit onze hand en dat neerbuigende toontje hoeven wij er niet bij.

Soit, wij hebben zoon een paar keer stevig aangesproken op zijn arrogante houding en hem verteld dat hij zich bij zijn intellectuele vriendjes wel zo kan gedragen maar dat ie thuis beter normaal kan doen.

Zoon is na een paar maanden wel weer vanzelf geland en is weer even prettig in omgang als vroeger.
Als hij nu iets vertelt over zijn vakgebied, dan weet ik dat dat niet is om belerend te zijn maar omdat hij zelf echt enthousiast is.
Dat vind ik ook veel fijnere gesprekken, heb er ook al heel veel van opgestoken, en ik ben heel blij dat mijn kind zo gepassioneerd is in wat hij doet.

Maar dat jij na een volledig schooljaar er nog zo in staat vind ik niet in je voordeel pleiten.
Zoals iemand hier al zei: je klinkt behoorlijk bekrompen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je eerste bericht TO heel onplezierig. Als je zo volwassen en elitair wilt overkomen, dan moeten veel dingen waarover je loopt te miepen in je openingspost helemaal niet zo'n groot probleem zijn. Daar stap je dan toch zo overheen, je bent toch ruimdenkend niet waar?
violetskies wijzigde dit bericht op 10-08-2018 09:37
7.39% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Het is eigenlijk heel simpel. Je dient als 'hoger' opgeleid persoon je taalgebruik aan te passen aan de groep waarin je je begeeft. Dat moet je op je werk later ook. Daar werk je met mensen met een diversiteit aan achtergrond, van toiletdame tot directeur. Je past je aan aan diegene die minder is opgeleid of een minder uitgebreide taalschat heeft. Gewoon omdat dat de etiquette is. En omdat het je anders enorm arrogant doet overkomen. Ik zal ook echt niet denken 'ach de TO doet 'maar' een HBO opleiding'. Dat zou niet eens in me opkomen. Ook niet bij mensen die een MBO opleiding doen.

Uit de hoogte doen door 'moeilijke' woorden te gebruiken is echt niet nodig. Voor elk 'moeilijk' woord is namelijk een Jip en Janneke term. In al die tijd dat ik Nederlands spreek heb ik nog nooit meegemaakt dat er geen simpelere manier van uitleggen is. Dat moet je dus nog even leren. Het is echt niet netjes je eigen familie 'op te voeden' door ze moeilijke woorden en jouw muziek voorkeur op te dringen. Dan zet je maar een koptelefoon op.

De discussie opzoeken om de discussie op te zoeken is ook al zo iets wat je gewoon niet moet doen. Waarom wil je dat? Je weet dat je ouders dat niet kunnen en toch wil je laten zien wat jij 'allemaal wel/niet weet'. Kappen met dat gedrag. Jij beschuldigt nu feitelijk mensen van iets waar ze totaal niets aan kunnen doen. Je beschuldigt ze van het 'zichzelf' zijn. Het zijn potdomme je ouders. Je mag bij ze inwonen voor de was en de plas. Er wordt voor je gezorgd zodat jij je 'arrogantie' leuk kunt aanscherpen op school. Komop zeg. Ga je eens volwassen gedragen in plaats van te acteren als een over het paard getild pubertje die het 'beter' weet.

Zoiets heet overigens 'respect'. En daar heb je verdomd weinig van. Ook ik ben eerste generatie student. Sterker nog, ik kom uit een land waar ik niet eens kon studeren. Mijn pa was visser en mijn broers dus ook en ma maakte schoon in een hotel. Alles opzij gezet zodat een van ons een kans kreeg. Mijn ouders waren lieve heel hard werkende mensen. Niet intelligent. Maar laat ik dat nu werkelijk totaal onbelangrijk vinden in het leven. Hun wereld was niet veel groter dan het eiland. Daar zijn ze zelfs nog nooit vanaf geweest. En ik ben ze ontzettend dankbaar voor de kans die ze me hebben gegeven. Arrogantie omdat mijn familie 'simpele' mensen zijn? Ik had het niet in mijn harses moeten halen.


Blijf een beetje contact met aarde houden.....
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 09:40
40.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon wel op kamers en zoek een goede bijbaan waarmee je dat kunt financieren en ga lenen. Sluit je aan bij een algemene studentenvereniging, daar kun je als hbo-er ook gewoon lid worden hoor. En doe niet zo neerbuigend over je familie.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
10-08-2018 09:29

Uit de hoogte doen door 'moeilijke' woorden te gebruiken is echt niet nodig. Voor elk 'moeilijk' woord is namelijk een Jip en Janneke term. In al die tijd dat ik Nederlands spreek heb ik nog nooit meegemaakt dat er geen simpelere manier van uitleggen is.
Ik krijg altijd argwaan als mensen alleen maar in voor mij onbegrijpelijke terminologie kunnen/willen praten:

- ofwel begrijpen ze zelf maar half wat ze vertellen en zijn de 'moeilijke woorden' (die uitdrukking alleen al :facepalm: ) een afleidingsmanoeuvre;
- ofwel vinden ze het niet belangrijk dat ik hen begrijp;
- ofwel proberen ze me iets te 'verkopen' waarvan ze weten dat ik het niet wil en proberen ze mij zand in de ogen te strooien.

Mijn man is IT'er, die kan mij met 5 zinnen omver blazen want ik begrijp alleen de lidwoorden in die zinnen.
Hij kan mij ook diezelfde 5 zinnen in mensentaal vertellen, waarbij hij ev. vergelijkingen maakt met dingen die ik wel ken.

Drie keer raden welke manier van communiceren wij beiden het prettigste vinden...
Alle reacties Link kopieren
En op het HBO houden ze wel allemaal veel van jazz en klassieke muziek ? Bijzonder....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... renigingen


Welke studie volg jij dat er geen vereniging is ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
10-08-2018 09:40
En op het HBO houden ze wel allemaal veel van jazz en klassieke muziek ? Bijzonder....
Hou van de MixMarathon op SlamFM en trapmusic... :proud:
Ik onderga ook liever een wortelkanaaltje dan een avond klassieke muziek te luisteren of intelligente musea te bezoeken. Ik lees ook geen 'literatuur' maar gewoon een Jack Reacher boek of andere thriller op mijn vakantie. Blijkbaar mag dat niet met mijn opleidingsniveau. Weet ik dat ook weer.

Politieke discussies ga ik echt nooit aan. Als de leeftijd omhoog gaat wordt men vaak wijzer. Wil je het gezellig houden ga je niet over politiek of gevoelige zaken praten met anders gestemden. Een dommere actie kun je namelijk niet bedenken.

Mijn man is echt nog veel veel veel intelligenter dan ik ben en die heeft helemaal niks met muziek. En niks met boeken want hij heeft al een boek. Die houdt van gamen en games verzamelen. Hij kijkt ook Heel Holland Bakt. Losert.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 09:49
31.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
10-08-2018 09:44


Mijn man is echt nog veel veel veel intelligenter dan ik ben en die heeft helemaal niks met muziek. En niks met boeken want hij heeft al een boek. Die houdt van gamen en games verzamelen. Hij kijkt ook Heel Holland Bakt. Losert.
:rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ken ook weinig mensen die uit vrije wil jazz luisteren, en heb nochtans wel vrij veel mensen in mijn omgeving die wel 'gestudeerd' hebben.
Komt wel goed. Mijn dochter is de eerste echte (WO) student in de familie, afgezien van dat halve jaartje uni van mij. Mijn zus en ik zijn momenteel de enigen in de familie met hoger dan middelbare school of MTS. Op een gegeven moment ga je mensen vanzelf waarderen om wie ze zijn en hoe ze doen in plaats van hun iq of opleiding.
Alle reacties Link kopieren
To, je vindt nogal makkelijk om neer te kijken op je eigen familie. Maar zelf heb je niet de ballen om gewoon te doen wat je zelf wilt en wel aan de introductieweek mee te doen of wel mee te doen aan buitenschoolse activiteiten, want stel dat je klasgenoten het afkeuren of je raar vinden.
Terwijl jouw familie wel gewoon zichzelf durft te zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
marleeen85 schreef:
10-08-2018 00:33
Ik vind je erg uit de hoogte over komen en denigrerend praten over je enige familie. Je bent niet opeens een beter mens dan je familie omdat je nu op de hogeschool zit hè.
Familie die ieder argument afdoet als "onzin" en geen enkel argument voor hun eigen standpunt heeft, is gewoon grof.
Door "onzin" te roepen, zeggen ze in feite dat dat TO gek is.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
En TO, gefeliciteerd dat je met jouw opleiding begonnen bent!

Mijn advies: ga eens naar zo'n activiteit op school, ook al hebben jouw klasgenoten er geen zin in.
Je kunt ook vrienden worden met anderen dan jouw klasgenoten.

Of ga naar een sportclub (of zoiets - het mag ook een toneelclub zijn) waar veel studenten komen.

En als je het betalen kunt, ga dan uit huis wonen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
To; je denkt dat je veel geleerd hebt
ik denk dat je nog veel te leren hebt, je wat bescheidener opstellen bijvoorbeeld... trust me, het is echt de moeite vaak waard

oh en die activiteiten, gewoon doen angsthaas en pas je ook daar een beetje aan
Lorem Ipsum
Ik snap niet waarom de meeste hier vinden dat TO neerkijkt op haar familie.
Het is heel vervelend om het buitenbeentje te zijn. Zeker nu je studeert merk je het verschil meer op.
Probeer gewoon jezelf te zijn, je open op te stellen naar je familie toe en studie activiteiten.
Sterkte met je eigen weg bewandelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven