Werk & Studie alle pijlers

Problemen eerste-generatiestudent. Bekrompen familie

10-08-2018 00:13 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
_______________________________________
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-08-2018 15:48
Reden: We hebben maatregelen genomen ivm het verwijderen van de OP. Mvg Moderator Viva forum
0.00% gewijzigd
Nemaìn’ schreef:
10-08-2018 11:53
Sinds wanneer gaan ouders mee naar open dagen van studies?
Ik hoorde van iemand die colleges geeft aan de universiteit dat er ook steeds vaker ouders contact zoeken voor een gesprek, dus het verbaast me allemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Castor1975 schreef:
10-08-2018 00:23
Als ik verder lees, joh.....ach je bent nog jong....ik merk aan mezelf dat ik me aan je irriteer, je voelt je heel wat blijkbaar, met je moeilijke "woorden". Wat wil je u eigenlijk met dit topic? Concrete vraag aub.....
+1
Alle reacties Link kopieren
Ik 'mocht' alleen mee de eerste keer bij de inschrijving om te betalen ;-D

De rest heeft ie allemaal zelf geregeld, ik krijg zo nu en dan een factuur of verzoek om geld voor boeken/treinabonnement/...
Hij woont nog thuis, dus we zijn wel redelijk op hoogte van examens etc.

Studiekeuze vond hij makkelijk: hij was al in de lagere school gepassioneerd en dat is nooit veranderd.

Kind 2 is wat dat betreft 'moeilijker': hij vindt alles leuk maar niks wat er echt uitspringt.
Hij heeft nu een keuze gemaakt die vrij breed is, ook qua werkgelegenheid, en die ik hem ook echt wel zie doen maar had me bij hem wel kunnen voorstellen dat hij graag wat meedenken had bij het kiezen - als ie tenminste niet zo'n eigengereide dondersteen was die alles zelluf wil doen :heart:
Een mooi lied voor TO:

https://www.youtube.com/watch?v=MXpQ5T2ouNE
Yggdrasil- schreef:
10-08-2018 11:42
En volgens mij is dit een trol topic van viva zelf trouwens.
Dit gevoel had ik ook. Niet over Viva zelf, maar wel dat het misschien nep is. Echt alle tokkiekenmerken komen naar voren, en zo overdreven over de cognitieve en niet-cognitieve vaardigheden opgedaan op het hbo..
Alle reacties Link kopieren
O boy. Jij bent toch echt wel het prototype "ik vind dat ik heel wat ben" student Eigenlijk weten ze niets, kunnen (nog) niets en een hoop bla bla.
Ik ben er aardig wat tegengekomen zoals jij en allemaal hetzelfde, een hoop gebakken lucht.
"moeilijke woorden" Lang moeten zoeken hoe je die in een gesprek met je familie er uit kon gooien? Triest dit echt :facepalm:
Ik vind het niet zo’n ongeloofwaardig topic. Sowieso kan ik meevoelen met TO, gezien mijn afkomst met bier en Hazes, maar jongeren zijn over het algemeen zoekende naar hun identiteit en nog wat ongenuanceerder dan al die oude mutsen hier. Uitzonderingen daargelaten die het op hun 55e nog nodig vinden om tieners uit te maken voor rotte vis.
Ik heb vroeger ook zo’n opera/ballet/klassieke muziek fase gehad. Logisch, als je van huis uit alleen de muziek van het Nieuwjaarsconcert kent qua klassieke muziek. Dan wil je wel weten wat iedereen daar nu zo leuk aan vindt.
Alle reacties Link kopieren
Moezy schreef:
10-08-2018 12:16
Een mooi lied voor TO:

https://www.youtube.com/watch?v=MXpQ5T2ouNE
:D
vrouwjagersma schreef:
10-08-2018 12:03
Ik hoorde van iemand die colleges geeft aan de universiteit dat er ook steeds vaker ouders contact zoeken voor een gesprek, dus het verbaast me allemaal niets.
Bizar.
Nemaìn’ schreef:
10-08-2018 11:53
Sinds wanneer gaan ouders mee naar open dagen van studies?
Begin jaren 90 had ook bijna iedereen ouders mee naar de open dagen van de uni hoor.
Het kan zijn dat het wel eens minder is geweest darna, maar ik vind her niet heel erg raar.
3thee schreef:
10-08-2018 12:46
Begin jaren 90 had ook bijna iedereen ouders mee naar de open dagen van de uni hoor.
Het kan zijn dat het wel eens minder is geweest darna, maar ik vind her niet heel erg raar.
Ik ben ook meegeweest met mijn dochter, maar de gênante vragen kwamen nagenoeg allemaal van ouders die wel gestudeerd hadden. Dat weet ik omdat ze dat bij die vraag, terloops, ook heel graag wilden laten blijken.
Bij de studiekeuze heb ik gezegd dat ze die zelf moest maken want dat zij degene is die ermee verder moet. Wel gezegd dat ze niet voor de arbeidsmarkt moet studeren, omdat maar heel weinig mensen na 10 jaar nog in het vak werken dat ze gestudeerd hebben.
Ondanks dat ik niet gestudeerd heb (wel hbo) vind ik mijn visie best wel hout snijden :-)
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 12:56
27.14% gewijzigd
Nou to, je start een topic je past de openingstekst aan maar gaat verder nergens op in.
Het is wel de bedoeling dat je mee praat in je eigen topic. Dat klinkt niet echt volwassen.
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 12:55
9.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
10-08-2018 11:56
TO moet nog leren dat iedereen bepaalde kwaliteiten heeft en dat de ene kwaliteit niet beter of slechter is dan de andere kwaliteit.
Sommige ouders zijn gewoon onopgevoede tokkies. Als je Hazes muziek luistert, de tv de hele dag aanstaat met voetbal, rookt, drinkt, schreeuwt naar je kinderen en ruzie met de buren zoekt, dan wordt het tijd om aan jezelf te gaan werken. Helaas hebben sommige studenten zulke ouders. Misschien is TS wel zo’n pechvogel.
Don't follow me. I'm lost too..
Alle reacties Link kopieren
Discussiëren kun je blijkbaar dus niet. Je gooit je mening neer als een feit en reageert nergens op.

Ik ben ook ooit een eerste-generatie-student geweest. Ik herken je verhaal niet in de zin dat ik ben gaan neerkijken op mijn familie, alleen dat ik nieuwe impulsen kreeg en dat ik meer uit mijn studie had kunnen halen als ik al wat meer van het studiewereldje had geweten.
...
MinkeDeWit schreef:
10-08-2018 12:52
Ik ben ook meegeweest met mijn dochter, maar de gênante vragen kwamen nagenoeg allemaal van ouders die wel gestudeerd hadden. Dat weet ik omdat ze dat bij die vraag, terloops, ook heel graag wilden laten blijken.
Bij de studiekeuze heb ik gezegd dat ze die zelf moest maken want dat zij degene is die ermee verder moet. Wel gezegd dat ze niet voor de arbeidsmarkt moet studeren, omdat maar heel weinig mensen na 10 jaar nog in het vak werken dat ze gestudeerd hebben.
Ondanks dat ik niet gestudeerd heb (wel hbo) vind ik mijn visie best wel hout snijden :-)
Mijn moeder had de tegenovergestelde mening, maar dat heeft voor mij slecht uitgepakt.
Gelukkig heeft ze nooit vragen gesteld op open dagen ☺ maar ik kan me wel iets voorstellen bij dat soort types.
MinkeDeWit schreef:
10-08-2018 12:52
Ik ben ook meegeweest met mijn dochter, maar de gênante vragen kwamen nagenoeg allemaal van ouders die wel gestudeerd hadden. Dat weet ik omdat ze dat bij die vraag, terloops, ook heel graag wilden laten blijken.
Bij de studiekeuze heb ik gezegd dat ze die zelf moest maken want dat zij degene is die ermee verder moet. Wel gezegd dat ze niet voor de arbeidsmarkt moet studeren, omdat maar heel weinig mensen na 10 jaar nog in het vak werken dat ze gestudeerd hebben.
Ondanks dat ik niet gestudeerd heb (wel hbo) vind ik mijn visie best wel hout snijden :-)
Dat hangt dus heel erg af van welke studie je hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt zo intelligent zou zijn als je in je originele post beweert had je ook geweten hoe je je woordenschat aanpast naar lager geschoolden. Dat is namelijk iets wat je later ook nodig hebt om dingen gedaan te krijgen.

Je zit op een te hoog paard!
Nou nou.. ik heb aan de Universiteit gestudeerd (jaja, dat stelt volgens jou nogal wat voor begrijp ik) en kom uit een familie die heeft gestudeerd. Toch hou ik van bier, flauwe grappen en Hazes. Ik ken genoeg moeilijke woorden maar om die nou te pas en te onpas te gebruiken in mijn dagelijkse vocabulaire? Nee..

Ik hoop voor jou dat je jezelf in de toekomst minder zal definiëren naar wat je graag zou willen zijn maar naar wat je bent. En jouw familie ook neemt voor wat ze zijn. Is een stuk echter en gezelliger.
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
10-08-2018 12:53
Nou to, je start een topic je past de openingstekst aan maar gaat verder nergens op in.
Het is wel de bedoeling dat je mee praat in je eigen topic. Dat klinkt niet echt volwassen.

Ik denk dat we niet bekakt genoeg zijn te weinig moeilijke woorden gebruiken :idee:

Met het soort plebs dat hier reageert kan TO waarschijnlijk echt niks aanvangen ;-D
Alle reacties Link kopieren
Moezy schreef:
10-08-2018 12:19
Dit gevoel had ik ook. Niet over Viva zelf, maar wel dat het misschien nep is. Echt alle tokkiekenmerken komen naar voren, en zo overdreven over de cognitieve en niet-cognitieve vaardigheden opgedaan op het hbo..
Dit is niet nep en overdreven. Dit is voor mij de dagelijkse gang van zaken. Ik had graag in m'n opvoeding meegekregen hoe ik me op een effectieve manier kan verhouden in sociale situaties. Zo heb ik nooit geleerd voor mezelf op te komen en was (en is) er geen plek voor m'n emoties en gevoelens.
Ik vind het jammer dat ik dit soort simpele vaardigheden, nu pas op heb geleerd, dat niemand anders in mijn omgeving dit heeft bijgebracht.
Ik heb mijn familie ook niet gekozen en had het graag anders gezien.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een 1e generatiestudent (weer een nieuw woord geleerd), maar ik herken je verhaal niet.

Ik ging met een vriendin naar de open dagen, niet met mijn ouders. Sowieso zag ik daar helemaal geen ouders. Wees blij dat je ouders zich niet intensief met je studiekeuze hebben bemoeid, maakt het voor jou makkelijker om te kiezen wat je zelf wil.

Andre Hazes, tsja, daar zou ik ook niet blij van worden. Dat je anders bent dan je familie, dat kan en is soms behoorlijk lastig. Maar pas op dat je je niet te elitair gaat gedragen, dan wordt de afstand alleen nog maar groter.

Met vaktaal zou ik ook oppassen. Zelf heb ik vrienden en familie met heel diverse opleidingen dus dan moet je sowieso niet in vaktaal verzanden als je een goed gesprek wilt en gaan gesprekken gelukkig vaak over andere dingen.
malibu82 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 13:24
0.56% gewijzigd
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
10-08-2018 01:09
Je doet een opleiding op de Hogeschool en doet alsof je een ingewikkelde studie technische natuurkunde doet in Delft naast je nog vijf andere studies.
Je hebt geen colleges, je hebt lessen.
Even weer landen jij, want je hebt het te hoog in je bol nu.
Stop even met je wannabe hyperintelligent zijn-houding.
'

Kennelijk staat de wereld van TO zo ver bij jou vandaan dat je je niets kunt voorstellen bij de geschetste problemen..... Maar de problemen die TO schetst zijn wel degelijk reëel en komen vaak voor bij de eerste in een familie die gaan studeren (en of dat nu dat lage HBO is of het veel superieure academische onderwijs maakt daarvoor niets uit).
Alle reacties Link kopieren
O ja, en geef je gewoon op voor andere activiteiten. Je schrijft dat je je netwerk wilt uitbreiden en dat gebeurt niet als je alleen maar hetzelfde blijft doen als je klasgenoten.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
BruinHondje schreef:
10-08-2018 12:54
Sommige ouders zijn gewoon onopgevoede tokkies. Als je Hazes muziek luistert, de tv de hele dag aanstaat met voetbal, rookt, drinkt, schreeuwt naar je kinderen en ruzie met de buren zoekt, dan wordt het tijd om aan jezelf te gaan werken. Helaas hebben sommige studenten zulke ouders. Misschien is TS wel zo’n pechvogel.
Precies dat. Behalve roken, drinken, hele dag de tv aan en ruzie zoeken met de buren.
1eGeneratieStudent schreef:
10-08-2018 13:23
Dit is niet nep en overdreven. Dit is voor mij de dagelijkse gang van zaken. Ik had graag in m'n opvoeding meegekregen hoe ik me op een effectieve manier kan verhouden in sociale situaties. Zo heb ik nooit geleerd voor mezelf op te komen en was (en is) er geen plek voor m'n emoties en gevoelens.
Ik vind het jammer dat ik dit soort simpele vaardigheden, nu pas op heb geleerd, dat niemand anders in mijn omgeving dit heeft bijgebracht.
Ik heb mijn familie ook niet gekozen en had het graag anders gezien.
Oke, als je je zo voelt is dat heel vervelend voor je. In ieder geval komt deze post al heel anders over dan je openingstopic. Sociale vaardigheden leer je in principe toch ook op school (basisschool, middelbare school)? Of zat je daar niet goed op je plek, en nu je op het hbo zit wel? Dat laatste hoor ik vaker; dat mensen zich pas echt op hun plek gingen voelen in hun vervolgopleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven