Werk & Studie alle pijlers

Racistische opmerking

26-05-2022 23:08 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort krijg ik een nieuwe collega, ik kijk er erg naar uit, het was een poos erg druk en eindelijk mag er iemand bij.
Een collega vroeg of we al iemand hadden, toen gaf ik aan een paar gesprekken te hebben gevoerd. Ze kon de kandidaten binnen zien komen. “Toch niet die langzame kleur” zei ze .. ik kon me niet voorstellen dat ik het goed hoorde, maar bij navraag zei ze “we hebben meer van zulke gehad en dat werkt nooit” ..
paar dagen later andere collega die met die eerste samenwerkt “ en .. al iemand aangenomen?” Ik “ja! Leuke dame!” Antwoord “die bruine kleur”?

Lang verhaal kort, ik ben zo boos! Wat zijn dit voor nare rascistische opmerkingen? Ben vooral ook boos op mezelf dat ik niet direct ad rem iets terug gezegd heb. Ik sloeg gewoon dicht ..
Wil er eigenlijk op de terugkomen bij die twee maar weet niet zo goed hoe! Maak me ook zorgen dat ze straks naar tegen haar gaan doen en wil dat eigenlijk voor zijn.
Tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
schorpioentje28 schreef:
27-05-2022 08:29
Die opmerking van collega A kan echt niet.

Van collega B dacht ik nog..dat hoeft niet perse slecht bedoeld te zijn, maar gezien jouw verdere omschrijving van haar in je reacties twijfel ik daar ook aan. Ik dacht eerst..ze heeft niet bij die gesprekken gezeten maar wel die sollicitanten langs zien komen, dus had ze net zo goed “oh, die man met die grote neus” kunnen zeggen..gewoon als opvallend uiterlijk kenmerk.

Wij hadden hier pas stratenmakers van de gemeente..er stond 1 auto wat in de weg. Ik kom toevallig naar buiten en één van hen (van Marokkaanse oorsprong) vraagt aan mij of ik weet van wie die auto is. Ik geef aan dat die bij nummer 13 hoort, waarop hij tegen zijn collega’s zegt “oh, dat is die koelie”. Toen had ik ook even zoiets van :woa: Het verbaasde mij echt dat iemand bij wie ik de kans groot acht dat hij zelf weleens met discriminatie te maken heeft gehad, dat zo zegt..
Discriminatie is niet exclusief iets van 'witte mensen'. Het ik ben lichter dan jou principe is ook aan de orde onder andere groepen.

Ik zou dit vooral trouwens bespreken met een vertrouwenspersoon, dan is het in ieder geval ergens gemeld en heeft deze persoon misschien een ingang om het balletje bedrijfscultuur eens op te gooien bij de directie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
AbsoFabso schreef:
27-05-2022 08:36

Ben je echt verbaasd? Racisme vindt overal plaats, echt niet alleen van wit naar andere kleuren.
Ja, dat snap ik, dat dat overal plaats vindt.

Het was denk ik meer de manier waarop ofzo..of het feit dat ik die overburen persoonlijk ken..ik dacht echt..dat zeg je toch niet zo?? Maar dat had ik trouwens ook gedacht als het een witte stratenmaker was geweest..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerst uitvinden hoe de directie hierover denkt. Dat er mensen zijn van allerlei komaf met domme opmerkingen staat buiten kijf. Als ze een positie van macht hebben wordt dit anders. Uiteindelijk is overal een oplossing voor, maar eerst moeten we weten hoe diep het probleem is.
Alle reacties Link kopieren Quote
goedzo schreef:
27-05-2022 08:51
Eerst uitvinden hoe de directie hierover denkt. Dat er mensen zijn van allerlei komaf met domme opmerkingen staat buiten kijf. Als ze een positie van macht hebben wordt dit anders. Uiteindelijk is overal een oplossing voor, maar eerst moeten we weten hoe diep het probleem is.
Discriminatie is verboden, ook de directie staat niet boven de wet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
26-05-2022 23:30
Ik vind dat ook echt een slappe reactie van je leidinggevende hoor, sorry. Daar kwam je misschien in 1998 mee weg als leidinggevende, maar anno 2022 that shit doesn't fly anymore. Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft inmiddels wel ergens iets over hun inclusieve beleid of hun anti-racisme beleid op papier staan en racistisch gedrag is gewoon reden voor een officiële waarschuwing of zelfs ontslag.
Dit. Wij hebben gewoon een ethics hotline bijvoorbeeld voor dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las te snel, persoon B. kan het natuurlijk als uiterlijk kenmerk hebben bedoeld. Niet handig maar staat niet in verhouding tot A, als dat zo is.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Die langzame kleur", "die bruine kleur"? Zeggen mensen dat echt zo? :wtf:
Alle reacties Link kopieren Quote
viva-amber schreef:
27-05-2022 08:55
Discriminatie is verboden, ook de directie staat niet boven de wet.
Maar de directie is wel in staat om dit probleem op een sluwe manier weg te wassen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik liep hier laatst ook tegenaan. Niet zo duidelijk als bij TO, maar toch zeker wel een soort verkapt racisme. Met een groepje collega’s hadden we het over een bepaalde collega (van Chinese afkomst) die niet had gedaan wat ze had gezegd en die ook steeds verstek liet gaan. Een van de collega’s maakte de bekende sambal-opmerking, waarop iedereen moest lachen. Ik stond echt met mijn mond vol tanden, ook omdat deze collega normaal gewoon heel correct is en nog nooit een ongepaste opmerking heeft gemaakt. Ik heb het erbij gelaten maar een volgende keer zeg ik er zeker wat van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoor en wederhoor is niet triviaal hier
Alle reacties Link kopieren Quote
goedzo schreef:
27-05-2022 11:04
Maar de directie is wel in staat om dit probleem op een sluwe manier weg te wassen.
De vraag is voor hoe lang, het is 2022 niet 1880, dit komt uit desnoods via (sociale) media. Wanneer de directie dit wil, dan zou ik mij afvragen of je hier wil werken. Wanneer je zelf gepest wordt, gebeurt er namelijk ook niets.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
27-05-2022 11:29
Ik liep hier laatst ook tegenaan. Niet zo duidelijk als bij TO, maar toch zeker wel een soort verkapt racisme. Met een groepje collega’s hadden we het over een bepaalde collega (van Chinese afkomst) die niet had gedaan wat ze had gezegd en die ook steeds verstek liet gaan. Een van de collega’s maakte de bekende sambal-opmerking, waarop iedereen moest lachen. Ik stond echt met mijn mond vol tanden, ook omdat deze collega normaal gewoon heel correct is en nog nooit een ongepaste opmerking heeft gemaakt. Ik heb het erbij gelaten maar een volgende keer zeg ik er zeker wat van.
Waarom pas bij een volgende keer? Zo laf vind ik dat altijd. Zo denkt diegene die die opmerking maakt nog dat het gewoon moet kunnen. En denk je dat de Chinese collega niet weet dat mensen zulke grapjes maken en dat alle anderen dan gewoon hun mond houden of zelfs meelachen?

Als je echt tegen racisme bent, dan kun je op elk moment daar wat van zeggen. Wat let je om vandaag of de eerstvolgende werkdag dat je de betreffende collega tegenkomt gewoon rustig te zeggen: " Zeg, nog even over iets wat laatst gebeurde: toen en toen maakte jij over collega X de opmerking "Sambalbij?" Ik vind dat echt niet kunnen. Ik zou het op prijs stellen als je dat nooit meer wil doen. Ik zal het nu niet melden maar als je nog een keer zo'n grap maakt doe ik dat wel. Dank!"
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
AbsoFabso schreef:
27-05-2022 08:36
Die opmerkingen kunnen echt niet. Ik zou denk ik ook te verbaasd zijn om er meteen op te reageren maar het gaat vast nog eens gebeuren. Bereid je voor.

De opmerking van Lellebel snap ik ergens wel. Ik heb mannen van bepaalde afkomst keer op keer een kans gegeven, gewoon vriendelijk contact gehad (bij vrijwilligerswerk met vluchtelingen) Iedere keer hadden zij toch weer andere ideeën. Mede daardoor met het vrijwilligerswerk gestopt.Dus hoewel ik nog steeds vriendelijk ben als ik er een tegenkom, heb ik wel zo mijn oordeel klaar door ervaring.



Ben je echt verbaasd? Racisme vindt overal plaats, echt niet alleen van wit naar andere kleuren.
Toch is de opmerking van Lellebel, en ergens ook van jou, toch de kern van hoe racisme kan ontstaan. Het onvermogen om mensen als een individu te benaderen en aan de groep algehele kwaliteiten toe te eigenen. Als je zulke ervaringen had met een bijvoorbeeld een breiclubje, en dit zouden alleen witte dames of heren zijn, dan zou je niet denken. Ik vermijd vanaf nu alle witte Nederlanders, even gechargeerd. Nee dan denk je hooguit, ik vermijd dat breiclubje.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
27-05-2022 11:37
Waarom pas bij een volgende keer? Zo laf vind ik dat altijd. Zo denkt diegene die die opmerking maakt nog dat het gewoon moet kunnen. En denk je dat de Chinese collega niet weet dat mensen zulke grapjes maken en dat alle anderen dan gewoon hun mond houden of zelfs meelachen?

Als je echt tegen racisme bent, dan kun je op elk moment daar wat van zeggen. Wat let je om vandaag of de eerstvolgende werkdag dat je de betreffende collega tegenkomt gewoon rustig te zeggen: " Zeg, nog even over iets wat laatst gebeurde: toen en toen maakte jij over collega X de opmerking "Sambalbij?" Ik vind dat echt niet kunnen. Ik zou het op prijs stellen als je dat nooit meer wil doen. Ik zal het nu niet melden maar als je nog een keer zo'n grap maakt doe ik dat wel. Dank!"
Je hebt gelijk, ik had dat moeten doen. Het is nu ruim een maand geleden dus ik laat het erbij, maar als het weer gebeurt houd ik zeker mijn mond niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je leidinggevende moet hier iets mee, en niet zo slappezakkerig als de reactie op je eerste melding. Maar zelf zou je er ook iets van moeten zeggen. Hoe meer mensen zich uitspreken dat dit niet oke is, hoe beter!

Ik heb laatst nog een officiële waarschuwing gegeven voor een racistische opmerking. Het ergste was dat ik dat nog moest bevechten ook. Onze HR afdeling vond het wat overtrokken… als er toch 1 club moet zijn die hierover waakt in een bedrijf, maar nee dus. Idioot gewoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Achteraf zeggen hoe je beter had moeten handelen herkennen wij allemaal denk ik. Ik maak het nog altijd weleens mee dat ik iets hoor waar ik even 3 tellen bij moet stilstaan omdat ik niet kan geloven wat ik hoor. Ik betrap mij erop dat ik dan altijd denk, ik spreek die persoon later wel. Maar ja druk druk, emoties zijn gezakt en een het-zal-waarschijnlijk-niet-meer-gebeuren gedachten, waardoor de persoon in kwestie nooit op zijn opmerking aangesproken wordt.

Wat ik nog kwalijker vind en ik ben er ook deels schuld aan, is wanneer collega's over andere grapjes of opmerkingen maken die nét te ver gaan. Waarvan iedereen weet hoe die opmerking opgevat moeten worden maar feitelijk op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Iedereen lacht er beetje om en niemand die het voor de betreffende collega opneemt, ook al weet die nergens vanaf.
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-05-2022 15:49
Reden: Racisme
0.00% gewijzigd
Mijn naam is Alexander alles voor mij niks voor een ander
Zachel schreef:
27-05-2022 12:16
Dat is gewoon iemand zijn mening !
Dat heeft toch met écht racisme niks te maken !!
Vrijheid van mening dacht ik zo !
Vrijheid van meningsuiting betekent dat de Staat jou niet mag tegenhouden bij het uiten van je mening. Het betekent niet dat je alles mag roepen zonder dat het consequenties heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zachel schreef:
27-05-2022 12:16
Dat is gewoon iemand zijn mening !
Dat heeft toch met écht racisme niks te maken !!
Vrijheid van mening dacht ik zo !
Wauw.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Red* schreef:
27-05-2022 12:26
Wauw.
Don't feed etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
27-05-2022 11:44
Je hebt gelijk, ik had dat moeten doen. Het is nu ruim een maand geleden dus ik laat het erbij, maar als het weer gebeurt houd ik zeker mijn mond niet.
Waarom laat je het erbij? Ik kan me zo ongeveer elke racistische opmerking die ik ooit over mezelf gehoord heb nog levendig herinneren, dus als je het slachtoffer van dergelijke opmerkingen bent is het ook niet na een maand "verjaard". Dus waarom zou dat bij degene die zulke opmerkingen maakt wel zo moeten zijn?

Ik heb in ieder geval zelf het altijd het ergst gevonden dat mensen nooit voor me in de bres sprongen, maar stom gingen staan meelachen of hun mond hielden of iets zeiden als "ja, de kwaaien verpesten het voor de goeien, he".
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Klopt dat ik het zo benaderde als 'dat er een conflict is' en dat ik vind dat ik het eerst met de bewuste collega's ga bespreken voor ik er leidinggevenden bij haal. Mijn verbazing die eerste keer sprak ik toevallig tegen hun leidinggevende uit en die was er ook echt verbolgen over. Maar liet het aan mij of ik wilde dat zij er iets van zei of ik eerst zelf ...

Ik walg er steeds meer van en spreek ze de eerstvolgende keer dat ik ze zie hierover aan. Ik wil dat dit een prettige werk omgeving is en zeker ook voor mijn nieuwe collega. Gelukkig hebben wij zakelijk niets te maken met die twee, maar zitten wel op dezelfde verdieping.

Klopt ook dat die dames er al 100 jaar werken .. zij weten alles beter en als er iets veranderd, zijn ze het er niet mee eens of moeten er maanden aan wennen.
MaggyMay schreef:
26-05-2022 23:23
Ik heb bij de eerste keer het geuit bij de leidinggevende, die vond het echt niet kunnen en als ik wilde ging ze haar aanspreken. Vind altijd dat ik het eerst zelf moet oplossen … maar 2e heb ik nog niet kunnen melden (bij dezelfde leidinggevende). Misschien dat ik ze van de week toch op aan ga spreken en als dat geen succes is zal ik het doorspelen naar hun leidinggevende.
Het is al min of meer door anderen geschreven, maar "zelf oplossen" slaat natuurlijk nergens op en moet je ook niet willen (aanbieden). Die opmerkingen zeggen iets over de sfeer en de cultuur in het team en het is aan de leidinggevende om daar korte metten mee te maken en direct iets mee te doen. Als jullie het slechts als "een opmerking" behandelen en niets doen aan wat eronder ligt, verandert er niets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat je tegenwoordig nog al snel als 'racist' wordt bestempeld, maar ja, da's mijn mening natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
27-05-2022 12:42
Waarom laat je het erbij? Ik kan me zo ongeveer elke racistische opmerking die ik ooit over mezelf gehoord heb nog levendig herinneren, dus als je het slachtoffer van dergelijke opmerkingen bent is het ook niet na een maand "verjaard". Dus waarom zou dat bij degene die zulke opmerkingen maakt wel zo moeten zijn?

Ik heb in ieder geval zelf het altijd het ergst gevonden dat mensen nooit voor me in de bres sprongen, maar stom gingen staan meelachen of hun mond hielden of iets zeiden als "ja, de kwaaien verpesten het voor de goeien, he".
De collega in kwestie was er niet bij en ik heb ook niet mee gelachen. De dader spreek ik regelmatig dus ik kan het nog een keer noemen als het zo uitkomt. Ik zal wel laf zijn dat ik het niet direct heb gedaan, maar ik vond dat echt lastig omdat het een terloopse opmerking was tegen een groep van ca 8 collega’s.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven