Werk & Studie alle pijlers

Racistische opmerking

26-05-2022 23:08 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort krijg ik een nieuwe collega, ik kijk er erg naar uit, het was een poos erg druk en eindelijk mag er iemand bij.
Een collega vroeg of we al iemand hadden, toen gaf ik aan een paar gesprekken te hebben gevoerd. Ze kon de kandidaten binnen zien komen. “Toch niet die langzame kleur” zei ze .. ik kon me niet voorstellen dat ik het goed hoorde, maar bij navraag zei ze “we hebben meer van zulke gehad en dat werkt nooit” ..
paar dagen later andere collega die met die eerste samenwerkt “ en .. al iemand aangenomen?” Ik “ja! Leuke dame!” Antwoord “die bruine kleur”?

Lang verhaal kort, ik ben zo boos! Wat zijn dit voor nare rascistische opmerkingen? Ben vooral ook boos op mezelf dat ik niet direct ad rem iets terug gezegd heb. Ik sloeg gewoon dicht ..
Wil er eigenlijk op de terugkomen bij die twee maar weet niet zo goed hoe! Maak me ook zorgen dat ze straks naar tegen haar gaan doen en wil dat eigenlijk voor zijn.
Tips?
Stoofpotje schreef:
27-05-2022 13:08
Ik vind dat je tegenwoordig nog al snel als 'racist' wordt bestempeld, maar ja, da's mijn mening natuurlijk.
Dat kun je vinden. Ik vind juist dat mensen vroeger te weinig als racist werden bestempeld.
navyblue schreef:
27-05-2022 13:15
Dat kun je vinden. Ik vind juist dat mensen vroeger te weinig als racist werden bestempeld.
Precies. Als ik nu terugdenk aan sommige 'grapjes' die we normaal vinden sla ik alweer helemaal rood uit van schaamte.
Alle reacties Link kopieren Quote
MaggyMay schreef:
27-05-2022 12:48
Klopt dat ik het zo benaderde als 'dat er een conflict is' en dat ik vind dat ik het eerst met de bewuste collega's ga bespreken voor ik er leidinggevenden bij haal. Mijn verbazing die eerste keer sprak ik toevallig tegen hun leidinggevende uit en die was er ook echt verbolgen over. Maar liet het aan mij of ik wilde dat zij er iets van zei of ik eerst zelf ...
Dat zou eigenlijk niet eens de vraag moeten zijn. Ze moet er iets mee, los van of jij er nog wel of niet iets van gaat zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
27-05-2022 13:15
Dat kun je vinden. Ik vind juist dat mensen vroeger te weinig als racist werden bestempeld.
En omgekeerd gebeurd natuurlijk nooit....
Alle reacties Link kopieren Quote
Zachel schreef:
27-05-2022 12:16
Je mag je mening hebben, maar dat kan dan toch gewoon een racistische mening zijn. Het staat iemand vrij om racist te zijn. Maar in ieder geval op de werkvloer zul je dat toch voor je moeten houden.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-05-2022 20:23
Reden: Quote verwijderd
33.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
PogingTwee schreef:
27-05-2022 13:17
Precies. Als ik nu terugdenk aan sommige 'grapjes' die we normaal vinden sla ik alweer helemaal rood uit van schaamte.
Overdrijven is ook een vak he!
Maandag27 schreef:
27-05-2022 07:31
Je leidinggevende behandelt het nu als een misverstand/nare opmerking tussen twee mensen. Dat je op kunt lossen door er een goed gesprek samen over te hebben.

Maar dat is dit niet. Dit is een echt rascistische opmerking die er bovendien ook nog voor zorgt dat de betreffende medewerker geen eerlijke kans krijgt. Als racisme al niet ongewenst is - dan is toch dat laatste echt een probleem van de leidinggevende.

Met die boodschap zou ik het dan ook bij haar/hem terugleggen. Nee, dit is niet aan mij. Jij hebt een probleem in je team met mensen die racistische denkbeelden hebben en daarmee anderen geen kans geven. Dat is niet het soort bedrijf dat we willen zijn en komt de kwaliteit van ons team niet ten goede. Ik verwacht dat jij als leidinggevende daar wat mee doet. .
En zo niet? Vertrouwenspersoon informeren. En, soms best lastig, ook zelf niet meegaan. Je mag ook collega’s gerust vertellen dat een opmerking niet grappig is en nergens op slaat.

Ik zou vandaag (of maandag) naar je leidinggevende stappen met precies deze boodschap. Maandag27 heeft hem heel goed geformuleerd, die kan je letterlijk gebruiken.

Desnoods stuur je na afloop nog een mail met de vertrouwenspersoon in cc met dat je dit met elkaar hebt afgesproken.

Dit is niet een probleem tussen jou en collega X en Y, maar een probleem in (en dus van) de organisatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
27-05-2022 13:11
De collega in kwestie was er niet bij en ik heb ook niet mee gelachen. De dader spreek ik regelmatig dus ik kan het nog een keer noemen als het zo uitkomt. Ik zal wel laf zijn dat ik het niet direct heb gedaan, maar ik vond dat echt lastig omdat het een terloopse opmerking was tegen een groep van ca 8 collega’s.
Nu was de collega er toevallig niet bij, maar denk je niet dat die collega in zijn/haar leven al wel niet een miljoen keer "sambalbij?" heeft gehoord? Het gaat me gewoon om het principe, mensen zijn altijd voorzichtiger met degenen die de racistische shit uitkramen dan dat ze zijn met degenen die het racisme ondergaan. Omgekeerde wereld.

Voortaan gewoon direct zeggen "nou, moet dat nou? Wat een stomme opmerking." Of "Zeg, niet grappig, dit." En door.
Am Yisrael Chai!
Stoofpotje schreef:
27-05-2022 13:54
Overdrijven is ook een vak he!
Je weet niet eens over welke voorbeelden ik het heb. Chill.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stoofpotje schreef:
27-05-2022 13:54
Overdrijven is ook een vak he!
Nou, als ik denk aan hoe we als kind in de jaren ‘80 op verjaardagen rustig hanky panky Shanghai zongen op scholen, eventueel begeleid door iemand die leuk zijn ogen vervormt, dan schaam ik me ja.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 27-05-2022 14:53
Reden: d/t
1.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
27-05-2022 14:29
Nou, als ik denk aan hoe we als kind in de jaren ‘80 op verjaardagen rustig hanky panky Shanghai zongen op scholen, eventueel begeleid door iemand die leuk zijn ogen vervormd, dan schaam ik me ja.
Tel daar rustig nog een decennia of twee, drie bij op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stoofpotje schreef:
27-05-2022 13:08
Ik vind dat je tegenwoordig nog al snel als 'racist' wordt bestempeld, maar ja, da's mijn mening natuurlijk.
Er wordt hier gesproken over een racistische opmerking.

Uit de OP:
“Toch niet die langzame kleur” zei ze .. ik kon me niet voorstellen dat ik het goed hoorde, maar bij navraag zei ze “we hebben meer van zulke gehad en dat werkt nooit” ..

Wat vind je hier niet racistisch aan?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
27-05-2022 14:35
Tel daar rustig nog een decennia of twee, drie bij op.
Ik googlede het net en las inderdaad dat dit tot vrij recent her en der nog gebruikelijk was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stoofpotje schreef:
27-05-2022 13:08
Ik vind dat je tegenwoordig nog al snel als 'racist' wordt bestempeld, maar ja, da's mijn mening natuurlijk.
Ik vind dat mensen nogal lange tenen hebben als ze aangesproken worden op racistisch gedrag en meer bezig zijn met gekwetst zijn dan een keertje wat zelfreflectie tonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
27-05-2022 14:35
Tel daar rustig nog een decennia of twee, drie bij op.
Dat is tenminste nog iets wat word geassocieerd met kleuters/kleine kinderen.
Ik kan me nog goed herinneren dat Gordon het een goed idee vond om de "sambal bij" "grap" op tv te gooien bij een aziatische kandidaat.
:pukey:
blueroosje schreef:
27-05-2022 11:42
Toch is de opmerking van Lellebel, en ergens ook van jou, toch de kern van hoe racisme kan ontstaan. Het onvermogen om mensen als een individu te benaderen en aan de groep algehele kwaliteiten toe te eigenen. Als je zulke ervaringen had met een bijvoorbeeld een breiclubje, en dit zouden alleen witte dames of heren zijn, dan zou je niet denken. Ik vermijd vanaf nu alle witte Nederlanders, even gechargeerd. Nee dan denk je hooguit, ik vermijd dat breiclubje.
Klopt, daar ben ik me van bewust. Maar als je iedere keer onbevooroordeeld en vriendelijk in zo'n contact stapt en je krijgt iedere keer het deksel op je neus, word je toch voorzichtiger.
MargjeM schreef:
27-05-2022 14:47
Ik vind dat mensen nogal lange tenen hebben als ze aangesproken worden op racistisch gedrag en meer bezig zijn met gekwetst zijn dan een keertje wat zelfreflectie tonen.
Precies.
Stoofpotje schreef:
27-05-2022 13:50
En omgekeerd gebeurd natuurlijk nooit....
Wat bedoel je met omgekeerd? Racisme is racisme, daar zit niks omgekeerds bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die leidinggevende moet die twee medewerkers aanspreken, maar ook zeker zorgen dat dit breder bespreekbaar wordt gemaakt binnen de organisatie. Door een discussie zoals hier op het forum nu gevoerd wordt op de werkvloer te voeren, creëer je bewustwording. Want een groot deel van dit soort opmerkingen wordt vaak helemaal niet bewust gemaakt: mensen hebben vaak geen idee dat bepaalde dingen kwetsend, stigmatiserend, rascistisch e.d. zijn. Want het is toch een grapje, of niet zo bedoeld, etc. Dat zie je ook aan sommige reacties hier, alsof degenen die de rascistische opmerkingen moeten incasseren lange tenen hebben of een te dunne huid. Dat is, zoals eerder door sommigen al aangegeven, de omgekeerde wereld.
Stoofpotje schreef:
27-05-2022 13:50
En omgekeerd gebeurd natuurlijk nooit....
Nou vertel. Wanneer is jouw huidskleur voor het laatst een reden geweest om niet aangenomen te worden op je werk, of wel aangenomen maar dan nare opmerkingen te krijgen over die kleur?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
27-05-2022 18:15
Nou vertel. Wanneer is jouw huidskleur voor het laatst een reden geweest om niet aangenomen te worden op je werk, of wel aangenomen maar dan nare opmerkingen te krijgen over die kleur?
Hier niet maar zag laatst een programma op tv over een vrouw met een Nederlandse vader en een Surinaamse moeder. Ze woonden in Suriname en zij is onwijs gepest vanwege haar huidskleur. Ze was te wit
Alle reacties Link kopieren Quote
maze schreef:
27-05-2022 18:24
Hier niet maar zag laatst een programma op tv over een vrouw met een Nederlandse vader en een Surinaamse moeder. Ze woonden in Suriname en zij is onwijs gepest vanwege haar huidskleur. Ze was te wit
Nou, dat klopt dan evengoed niet.
maze schreef:
27-05-2022 18:24
Hier niet maar zag laatst een programma op tv over een vrouw met een Nederlandse vader en een Surinaamse moeder. Ze woonden in Suriname en zij is onwijs gepest vanwege haar huidskleur. Ze was te wit
Maar werd ze daarom ook niet aangenomen bij werkgevers? Kreeg ze de belastingdienst op haar nek omdat ze de verkeerde achternaam had en dus wel zou frauderen? Werd ze door de politie aangehouden voor een grote controle omdat ze met haar huidskleur vast zo'n dure bak niet rijden kon?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
27-05-2022 18:28
Maar werd ze daarom ook niet aangenomen bij werkgevers? Kreeg ze de belastingdienst op haar nek omdat ze de verkeerde achternaam had en dus wel zou frauderen? Werd ze door de politie aangehouden voor een grote controle omdat ze met haar huidskleur vast zo'n dure bak niet rijden kon?
Maakt dat uit? De gradatie? Racisme is racisme toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
maze schreef:
27-05-2022 18:31
Maakt dat uit? De gradatie? Racisme is racisme toch? Zij heeft er in elk geval een trauma aan overgehouden

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven