Werk & Studie alle pijlers

Referenties: van te voren op de hoogte stellen ?

09-01-2010 10:31 9 berichten
Dag allemaal,

Ik zit op het moment midden in een sollicitatieprocedure en volgende week heb ik het 2de gesprek.

Nu willen ze dat ik dan ook 2 referenties voor kan leggen.

Ik vroeg me af of jullie van te voren contact opnemen met de persoon die je op wil geven als referentie om dit aan hem / haar door te geven. Zodat hij / zij weet dat hij mogelijk gebeld kan worden.

Of is dat allemaal niet nodig, gewoon 2 referenties voorleggen en deze referenties hier niet van op de hoogte stellen ?

Heb er nog niet zoveel ervaring mee, vandaar dat ik deze vraag hier stel.

Bedankt alvast,

Groetjes.
Alle reacties Link kopieren
Altijd van tevoren laten weten, ja.
Inderdaad, je referenties eerst vragen of je ze als referentie op mag geven.
Ik heb ook meerdere referenties afgegeven voor personen die voor mij gewerkt hebben. Hiervan stelde de meesten mij van tevoren op de hoogte (ze vroegen of ik dat wilde doen voor hen). Dat vond ik erg prettig.

Ben ook wel eens gebeld door een bedrijf die een referentie natrok van iemand die lang geleden voor mij gewerkt heeft. Ik was niet blij met die persoon toentertijd en heb haar op straat gebonjourd. Snap dat zij mij niet van tevoren heeft ingelicht... die dacht waarschijnlijk dat ze niet echt referenties gingen na cheken, anders had ze mijn naam nooit opgegeven!

Succes met je sollicitatie!
DTEEZ!
Eens met nummerzoveel. Het is niet alleen fatsoenlijk om de referenten te vragen of zij als zodanig willen fungeren, het is ook nog verstandig om hen van tevoren in te lichten over de aard van de functie waarop je hebt gesolliciteerd.
Ja, doen. Ik wilde mijn oude werkgever opgeven als referentie, maar die beste man bleek overleden.. beetje slordig als ze die gaan bellen..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Djoels schreef op 09 januari 2010 @ 10:40:

Ben ook wel eens gebeld door een bedrijf die een referentie natrok van iemand die lang geleden voor mij gewerkt heeft. Ik was niet blij met die persoon toentertijd en heb haar op straat gebonjourd. Snap dat zij mij niet van tevoren heeft ingelicht... die dacht waarschijnlijk dat ze niet echt referenties gingen na cheken, anders had ze mijn naam nooit opgegeven!

Wat heb je toen gezegd?
Wat zou je er zelf van vinden als je onaangekondigd gebeld wordt om als referentie te dienen?

Precies. Zo onfatsoenlijk vinden anderen het dus ook.
Ik had ooit een baas die nieuw personeel niet om referenties vroeg, maar wel wilde weten waar ze eerder gewerkt hadden. En dan belde hij nooit het bedrijf waar iemand als laatste geweest was, maar altijd eentje die wat verder naar beneden op de lijst stond.

Als je specifiek referenties moet geven, zou ik die personen dat wel eventjes laten weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven