Werk & Studie alle pijlers

Reflectie gevraagd op carrierekans

22-10-2018 13:43 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ZZP-er met een gemiddelde maand-omzet van pakweg 10.000,-. Ik doe erg leuke dingen en geniet van de vrijheid. (Juridische sector) Alweer een jaar of 10 is mijn devies “nooit meer loondienst”. Nog leuker dan mijn werk vind ik de randverschijnselen: publiceren, spreken, commissiewerk, bemoeienis met “het vak”.

Nu ben ik benaderd door een headhunter voor een functie als staf-directeur, leiding geven aan 8 inhoudelijke directeuren. (Denk: directeur familierecht, directeur strafrecht, etc etc) Hoofdcomponent zal zijn de externe vertegenwoordiging. Schrijven, commissies, congressen, etc. Haalbare beloning: dik 10.000,- per maand, met auto, pensioen en de hele rataplan. Standplaats dik een uur van huis, maar die reistijden ben ik gewend.

En nu weet ik niet wat te doen. De kans is Heel Erg Goed. Maar mijn huidige vrijheid dan? Kortom, reflectie zou welkom zijn. Meer dan welkom.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Phoolan schreef:
22-10-2018 14:09
Kun je je huidige klanten niet meenemen?
Nee, uitgesloten.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-10-2018 14:10
Een baan is een baan. Zit er groei of mogelijkheden in de nieuwe functie. Zou je daar over 5 jaar ook nog willen werken?

Volgens mij streelt het aanbod vooral je ego. Nieuwe uitdaging. Maar ook een nieuwe uitdaging wordt uiteindelijk routine.

Heb je ooit (directeuren) aangestuurd?

De baan klinkt als iemand die de problemen van een groot advocatenkantoor moet oplossen. Alle kikkers weer in de kruiwagen krijgen. Wat ik weet van dit soort kantoren, zou ik passeren. Oude maten, nieuwe maten, mensen die hun targets niet halen omdat de sociale advocatuur weg bezuinigd wordt door de regering. Ontevreden werknemers die of meer willen verdienen of in de maatschap willen, en anders weg gaan. Ga eerst een met de organisatie praten en vragen wat ze precies willen.
Het aanbod streelt mijn ego enorm. Het is een inhoudelijke erkenning van tientallen jaren mezelf op de kaart zetten en dat voelt erg goed.

De rest van wat je zegt: heb je absoluut een punt. Praten kan inderdaad altijd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
wat vinden mensen die jou goed kennen ?
Je vrouw ?
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
22-10-2018 14:21
wat vinden mensen die jou goed kennen ?
Je vrouw ?
Die vraag staat al uit, nog geen reacties
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Waar ligt je passie? (Dus bij welke baan)
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
22-10-2018 14:25
Waar ligt je passie? (Dus bij welke baan)
Huidig, zeker. Deze kans, ook zeker, mits inhoudelijk genoeg en niet primair management
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
22-10-2018 14:27
Huidig, zeker. Deze kans, ook zeker, mits inhoudelijk genoeg en niet primair management
Dan zou ik eerst in gesprek gaan over hoe de baan er inhoudelijk uitziet en of het mooie praatjes zijn of keiharde toezeggingen.
De vrijheid die je nu hebt lijkt me overigens heerlijk.
Niet doen. Je klinkt alsof je blij bent met je huidige werk. Geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Je vindt het interessant genoeg om het hier voor te leggen, dus je bent toch getriggerd (en niet alleen als een fijne blijk van erkenning). Daarom zou ik sowieso een open gesprek aangaan en daarin vooral kijken naar de inhoud en invulling van de functie. Zou je er projecten “naast” mogen blijven doen?

Tussen 10.000 omzet als ZZPer en 10.000 bruto op een loonstrookje zit netto volgens mij best een verschil, dus financieel zou je een flinke stap kunnen maken? Met daarbij een aantal zekerheden die je als ZZPer ook niet hebt. Weegt dat op tegen de vrijheid die je inlevert?
Alle reacties Link kopieren
Heb je nu een aov? Zo ja, dan zou ik ook even kijken naar de gevolgen van stopzetting hiervan en dan met name naar de voorwaarden mbt terugkeer, mocht je later toch weer terug willen.

Ik heb begrepen dat je de aov niet kunt laten doorlopen als je in loondienst bent (maar dat kan afhankelijk zijn van het type verzekering) en je kunt zelf waarschijnlijk wel inschatten wat de premie gevolgen zullen zijn bij nieuwe keuringen etc op je huidige leeftijd.

Als je ergens wel hunkert naar een beetje vastigheid en zekerheid zou ik deze kans toch wel aangrijpen. Zeker met evt medische problematiek in het vooruitzicht (ik las je in het pijn topic). Het kan veel rust geven om te weten dat die dingen, mocht het nodig zijn, dan goed geregeld zijn. Zeker als je nu geen aov zou hebben.

Als je je ei helemaal kwijt kunt in je huidige werk en het alleen een "status" dingetje is, zou ik het niet zo snel doen, behalve dan om die zekerheid in te bouwen, als dat een zorg is.

Zou ook zeker je partner en anderen die je goed kennen, hierin betrekken.

Moeilijke keuze, maar wel fijn dat deze kans op je pad is gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
22-10-2018 14:29
Dan zou ik eerst in gesprek gaan over hoe de baan er inhoudelijk uitziet en of het mooie praatjes zijn of keiharde toezeggingen.
De vrijheid die je nu hebt lijkt me overigens heerlijk.
Is het zeker :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
22-10-2018 14:37
Niet doen. Je klinkt alsof je blij bent met je huidige werk. Geniet ervan!
Dank je :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-10-2018 14:46
Je vindt het interessant genoeg om het hier voor te leggen, dus je bent toch getriggerd (en niet alleen als een fijne blijk van erkenning). Daarom zou ik sowieso een open gesprek aangaan en daarin vooral kijken naar de inhoud en invulling van de functie. Zou je er projecten “naast” mogen blijven doen?

Tussen 10.000 omzet als ZZPer en 10.000 bruto op een loonstrookje zit netto volgens mij best een verschil, dus financieel zou je een flinke stap kunnen maken? Met daarbij een aantal zekerheden die je als ZZPer ook niet hebt. Weegt dat op tegen de vrijheid die je inlevert?
Projecten ernaast zal best kunnen, maar beperkter dan ik gewend ben. En alleen nog vakinhoudelijk.

Financieel zal het zeker een forse stap vooruit zijn, maar ik verdien al genoeg, daar zit mijn drijfveer niet.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
N1ka schreef:
22-10-2018 14:51
Heb je nu een aov? Zo ja, dan zou ik ook even kijken naar de gevolgen van stopzetting hiervan en dan met name naar de voorwaarden mbt terugkeer, mocht je later toch weer terug willen.

Ik heb begrepen dat je de aov niet kunt laten doorlopen als je in loondienst bent (maar dat kan afhankelijk zijn van het type verzekering) en je kunt zelf waarschijnlijk wel inschatten wat de premie gevolgen zullen zijn bij nieuwe keuringen etc op je huidige leeftijd.

Als je ergens wel hunkert naar een beetje vastigheid en zekerheid zou ik deze kans toch wel aangrijpen. Zeker met evt medische problematiek in het vooruitzicht (ik las je in het pijn topic). Het kan veel rust geven om te weten dat die dingen, mocht het nodig zijn, dan goed geregeld zijn. Zeker als je nu geen aov zou hebben.

Als je je ei helemaal kwijt kunt in je huidige werk en het alleen een "status" dingetje is, zou ik het niet zo snel doen, behalve dan om die zekerheid in te bouwen, als dat een zorg is.

Zou ook zeker je partner en anderen die je goed kennen, hierin betrekken.

Moeilijke keuze, maar wel fijn dat deze kans op je pad is gekomen.
Goed punt van die aov! Heb ik inderdaad nu, kom ik nooit meer terug in.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 15:05
Projecten ernaast zal best kunnen, maar beperkter dan ik gewend ben. En alleen nog vakinhoudelijk.

Financieel zal het zeker een forse stap vooruit zijn, maar ik verdien al genoeg, daar zit mijn drijfveer niet.
Is het een optie om de functie als ZZPer te doen? En zo ja: zou je ‘m dan überhaupt hebben aangenomen?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-10-2018 15:33
Is het een optie om de functie als ZZPer te doen? En zo ja: zou je ‘m dan überhaupt hebben aangenomen?
:) die truc heb ik één keer eerder uitgehaald en dat beviel me prima. Maar dat zit er hier niet in, het is een fulltime functie

En ja, als zzp-er voor twee dagen per week: meteen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 14:18
Het aanbod streelt mijn ego enorm. Het is een inhoudelijke erkenning van tientallen jaren mezelf op de kaart zetten en dat voelt erg goed.

De rest van wat je zegt: heb je absoluut een punt. Praten kan inderdaad altijd

Natuurlijk streelt het je ego. Aan de andere kant zoeken ze ook gewoon een gek die het wil doen.

De laatste jaren is het een drama bij de grotere kantoren, althans hier in de buurt. Mensen gaan weg, splitsen zich af, kantoren worden opgeheven, kantoren worden samengevoegd etc. Er is heel veel gebeurd. En, zeker de oude kantoren, werken nog zoals ze dit jaren en jaren gedaan hebben. En dat is financieel gewoon niet meer op te brengen.

De oude maten willen nog heel graag geld zien, en denken dat hun deel nog goed te verkopen is. Willen niet graag investeren in nieuwe dingen (computers, social media, opleidingen, etc). De jongeren willen dit wel, maar hebben gene meerderheid van stemmen.

Verdiep ook eens in het verloop van het kantoor, en praat eens met mensen die er werken of gewerkt hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 15:38
:) die truc heb ik één keer eerder uitgehaald en dat beviel me prima. Maar dat zit er hier niet in, het is een fulltime functie

En ja, als zzp-er voor twee dagen per week: meteen
Je mag toch ook (voor een bepaalde periode) een grotere klus aannemen? Dus voor langer dan een jaar en dan (bijna) fulltime. Als het dan super goed bevalt kan je altijd nog naar loondienst. (Of ben ik op z’n Pergamon’s weer lekker naief aan het denken? :) )
Alle reacties Link kopieren
Die erkenning heb je eigenlijk al door het aanbod.... Maar het kan nooit kwaad om te gaan praten over wat zij als invulling zien voor deze baan en van daaruit gaan kijken of dit is wat je wil. Zekerheid is fijn, maar als je je daar dagelijks gevangen door voelt, is het een stuk minder fijn
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Verleidelijk, het is een aantrekkelijk aanbod en de zekerheid van loondienst is met gezondheidsklachten altijd een goed argument.

Maar je geeft zelf aan dat juist het leidinggeven je niet zo ligt, terwijl je in deze functie wel heel erg aansturend en leidinggevend bezig moet zijn. Als ZZP'er heb je veel vrijheid, flexibiliteit en aangezien je al langer bezig bent, een hoop uitdagende en leuke opdrachtgevers (proef ik uit je verhaal). Met je AOV heb je een groot gedeelte van de risico's opgevangen bovendien.

Maar je geeft ook aan dat je nu een hectisch bestaan leidt en dat dat negatieve gevolgen heeft voor je gezondheid. Dat proef ik ook uit je posts in ons topic recentelijk.

Ik zou zeker wel in gesprek gaan, maar wel goed nadenken of dit wel bij je past, of dat je er vooral voor open staat omdat het op andere vlakken wat voordelen heeft.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-10-2018 15:40
Natuurlijk streelt het je ego. Aan de andere kant zoeken ze ook gewoon een gek die het wil doen.

De laatste jaren is het een drama bij de grotere kantoren, althans hier in de buurt. Mensen gaan weg, splitsen zich af, kantoren worden opgeheven, kantoren worden samengevoegd etc. Er is heel veel gebeurd. En, zeker de oude kantoren, werken nog zoals ze dit jaren en jaren gedaan hebben. En dat is financieel gewoon niet meer op te brengen.

De oude maten willen nog heel graag geld zien, en denken dat hun deel nog goed te verkopen is. Willen niet graag investeren in nieuwe dingen (computers, social media, opleidingen, etc). De jongeren willen dit wel, maar hebben gene meerderheid van stemmen.

Verdiep ook eens in het verloop van het kantoor, en praat eens met mensen die er werken of gewerkt hebben.
Ga ik doen, dank je. Ik ken iemand die daar een vrij goede stafpositie heeft en dus zicht moet hebben op deze plek.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-10-2018 15:46
Je mag toch ook (voor een bepaalde periode) een grotere klus aannemen? Dus voor langer dan een jaar en dan (bijna) fulltime. Als het dan super goed bevalt kan je altijd nog naar loondienst. (Of ben ik op z’n Pergamon’s weer lekker naief aan het denken? :) )
:proud: nee hoor, dat kan wel, ik denk alleen niet dat ze dat gaan willen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
22-10-2018 15:56
Die erkenning heb je eigenlijk al door het aanbod.... Maar het kan nooit kwaad om te gaan praten over wat zij als invulling zien voor deze baan en van daaruit gaan kijken of dit is wat je wil. Zekerheid is fijn, maar als je je daar dagelijks gevangen door voelt, is het een stuk minder fijn
Dat is een flink deel van de twijfel ja :) Ook wel koudwatervrees misschien
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
22-10-2018 16:02
Verleidelijk, het is een aantrekkelijk aanbod en de zekerheid van loondienst is met gezondheidsklachten altijd een goed argument.

Maar je geeft zelf aan dat juist het leidinggeven je niet zo ligt, terwijl je in deze functie wel heel erg aansturend en leidinggevend bezig moet zijn. Als ZZP'er heb je veel vrijheid, flexibiliteit en aangezien je al langer bezig bent, een hoop uitdagende en leuke opdrachtgevers (proef ik uit je verhaal). Met je AOV heb je een groot gedeelte van de risico's opgevangen bovendien.

Maar je geeft ook aan dat je nu een hectisch bestaan leidt en dat dat negatieve gevolgen heeft voor je gezondheid. Dat proef ik ook uit je posts in ons topic recentelijk.

Ik zou zeker wel in gesprek gaan, maar wel goed nadenken of dit wel bij je past, of dat je er vooral voor open staat omdat het op andere vlakken wat voordelen heeft.
Ik vermoed dat het dat gaat worden: in gesprek en dan maar verder zien.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 16:06
Dat is een flink deel van de twijfel ja :) Ook wel koudwatervrees misschien
dat geloof ik eigenlijk niet zo, volgens mij ken je jezelf inmiddels best goed om te weten waar je wel en niet gelukkig van wordt. Dat gesprek is alleen nodig om te weten wat de andere keuze inhoudt om daarmee echt te kunnen kiezen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven