Werk & Studie alle pijlers

Reflectie gevraagd op carrierekans

22-10-2018 13:43 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ZZP-er met een gemiddelde maand-omzet van pakweg 10.000,-. Ik doe erg leuke dingen en geniet van de vrijheid. (Juridische sector) Alweer een jaar of 10 is mijn devies “nooit meer loondienst”. Nog leuker dan mijn werk vind ik de randverschijnselen: publiceren, spreken, commissiewerk, bemoeienis met “het vak”.

Nu ben ik benaderd door een headhunter voor een functie als staf-directeur, leiding geven aan 8 inhoudelijke directeuren. (Denk: directeur familierecht, directeur strafrecht, etc etc) Hoofdcomponent zal zijn de externe vertegenwoordiging. Schrijven, commissies, congressen, etc. Haalbare beloning: dik 10.000,- per maand, met auto, pensioen en de hele rataplan. Standplaats dik een uur van huis, maar die reistijden ben ik gewend.

En nu weet ik niet wat te doen. De kans is Heel Erg Goed. Maar mijn huidige vrijheid dan? Kortom, reflectie zou welkom zijn. Meer dan welkom.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 16:33
Dat is wel mijn angst ja, dat het teveel managen en te weinig inhoud gaat zijn.
Ik vind het wel klinken alsof managen een grote rol speelt.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Een gemiddelde maandomzet van 10.000 is voor een zzp'er in de juridische sector eigenlijk vrij weinig.
Een salaris van 10.000 is daarentegen lekker ruim.
In jouw geval zou ik dus kiezen voor die baan in loondienst. Bevalt het niet, dan ga je gewoon weer door met je eigen bedrijf toch?
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
22-10-2018 18:44
Ik vind het wel klinken alsof managen een grote rol speelt.
Ik ook :cry:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
22-10-2018 19:33
Een gemiddelde maandomzet van 10.000 is voor een zzp'er in de juridische sector eigenlijk vrij weinig.
Een salaris van 10.000 is daarentegen lekker ruim.
In jouw geval zou ik dus kiezen voor die baan in loondienst. Bevalt het niet, dan ga je gewoon weer door met je eigen bedrijf toch?
Ja, dat kan. Ik vind 10.000 ook zeker niet veel, maar bij een tarief van 140, betekent het nog geen 20 declarabele uren per week. Dat geeft ruimte voor dit forum :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Super gaaf Jolly. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het je niet gelukkig maakt in the long run. Voor eventjes misschien, maar al die rompslomp is dodelijk voor de creatieve geest.

En het is ook eigenbelang want dat gaat in houden dat je minder hier schrijft. Ja ik ben gewoon eerlijk hoor :P
JollyRider schreef:
22-10-2018 19:38
Ja, dat kan. Ik vind 10.000 ook zeker niet veel, maar bij een tarief van 140, betekent het nog geen 20 declarabele uren per week. Dat geeft ruimte voor dit forum :)
Wow, dat is dan eigenlijk een flinke achteruitgang als je kijkt naar investering in tijd versus opbrengst. En als je dan ook niet echt op managen en vastigheid zit te wachten... Ik zou het gesprek open in gaan en aangeven wat jouw meerwaarde kan zijn. Grote kans dat je dan alsnog in een vrije rol aan de slag kunt als zzp'er.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
22-10-2018 19:52
Wow, dat is dan eigenlijk een flinke achteruitgang als je kijkt naar investering in tijd versus opbrengst. En als je dan ook niet echt op managen en vastigheid zit te wachten... Ik zou het gesprek open in gaan en aangeven wat jouw meerwaarde kan zijn. Grote kans dat je dan alsnog in een vrije rol aan de slag kunt als zzp'er.
:idee: goed idee
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 19:38
Ja, dat kan. Ik vind 10.000 ook zeker niet veel, maar bij een tarief van 140, betekent het nog geen 20 declarabele uren per week. Dat geeft ruimte voor dit forum :)
Dat lijkt me ook nog wel een verschil. Met 20 decbarabele uren ben je niet wekelijks 40+ uur bezig gok ik? Die baan is wel voor voltijd + reistijd. Dat wordt wel echt compleet anders dan.
Als je uurtarief 140 is en je komt op die gemiddelde maandomzet, dan kan dat meerdere oorzaken hebben.
Bijvoorbeeld: je vindt acquisitie moeilijk óf je moet voor elke paar uur werk opnieuw acquisitie doen. In dat geval is loondienst wel weer rustgevend.
Of: je wil gewoon niet meer dan dat werken en het kost je weinig extra tijd aan acquisitie, het werk komt wel naar jou toe. In dat geval kun je beter zzp'er blijven.
maar eigenlijk, als ik je reacties lees, dan heb je diep in je hart niet echt een dilemma. Dan wil je gewoon zelfstandige blijven.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
22-10-2018 19:59
maar eigenlijk, als ik je reacties lees, dan heb je diep in je hart niet echt een dilemma. Dan wil je gewoon zelfstandige blijven.
Dat dus.
Ga praten, laat je ego strelen, bedank vriendelijk, vraag wanneer je moet reageren, neem je vrouw leuk uit eten, toast op het aanbod.
En zeg vriendelijk en netjes nee bedankt nu komt het niet uit want net heeel gave ZZP opdracht. Misschien andere keer
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-10-2018 19:58
Dat lijkt me ook nog wel een verschil. Met 20 decbarabele uren ben je niet wekelijks 40+ uur bezig gok ik? Die baan is wel voor voltijd + reistijd. Dat wordt wel echt compleet anders dan.
Ik zit me wel afvte vragen wat er niet klopt. Misschien doe ik toch meer dan 10K. Of ik zit echt te veel op dit forum :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
22-10-2018 19:58
Als je uurtarief 140 is en je komt op die gemiddelde maandomzet, dan kan dat meerdere oorzaken hebben.
Bijvoorbeeld: je vindt acquisitie moeilijk óf je moet voor elke paar uur werk opnieuw acquisitie doen. In dat geval is loondienst wel weer rustgevend.
Of: je wil gewoon niet meer dan dat werken en het kost je weinig extra tijd aan acquisitie, het werk komt wel naar jou toe. In dat geval kun je beter zzp'er blijven.
Ik doe niets aan acquisitie. Wel veel aan onbetaald werk
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
22-10-2018 19:59
maar eigenlijk, als ik je reacties lees, dan heb je diep in je hart niet echt een dilemma. Dan wil je gewoon zelfstandige blijven.
Dat gevoel krijg ik ook een beetje :) dank voor het inzicht!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
22-10-2018 20:28
Dat dus.
Ga praten, laat je ego strelen, bedank vriendelijk, vraag wanneer je moet reageren, neem je vrouw leuk uit eten, toast op het aanbod.
En zeg vriendelijk en netjes nee bedankt nu komt het niet uit want net heeel gave ZZP opdracht. Misschien andere keer
:proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 22:23
Ik zit me wel afvte vragen wat er niet klopt. Misschien doe ik toch meer dan 10K. Of ik zit echt te veel op dit forum :)
Als het goed is houd je je uren bij, dus dat kan je makkelijk even narekenen toch? (Ga er vanuit dat je je omzet wel zo’n beetje weet)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 13:43
Haalbare beloning: dik 10.000,- per maand,
En wat is de minimale beloning? Ik word altijd achterdochtig als headhunters mij benaderen met kreten als OTE of haalbare beloning.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
22-10-2018 22:42
En wat is de minimale beloning? Ik word altijd achterdochtig als headhunters mij benaderen met kreten als OTE of haalbare beloning.
:) nee, dit is wat ik inschat. De headhunter kwam met 30% meer, dat vond ik niet zo realistisch
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-10-2018 22:33
Als het goed is houd je je uren bij, dus dat kan je makkelijk even narekenen toch? (Ga er vanuit dat je je omzet wel zo’n beetje weet)
Niet helemaal. Ik werk soms op uurtarief, soms op sessie-tarief en soms op abonnementstarief. Dat maakt het wat minder inzichtelijk
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Er zit een enorm afbreukrisico aan een baan op dat niveau. Het is misschien beroepsdeformatie vanuit mijn eigen vakgebied maar ik heb zo vaak mannen of vrouwen aan mijn bureau gehad die er binnen 2 jaar al weer uit lagen vanwege een 'politieke' keuze (lees: hoe de wind waait voor de aandeelhouder).

En dan ben je je klanten en je aov kwijt.

Niet doen. Laat iemand anders daar de sores maar oplossen. ZZP-er levert gewoonweg (uurbewijs) heel veel meer op.

En stel dat ik ongelijk heb: Je doet het heel erg goed en mag tot aan je pensioen blijven. Dan krijg je vroeg of laat het gevoel dat die 10.000,- een fooi is, omdat je heel veel meer waarde vertegenwoordigd voor het bedrijf maar daar zelf maar een fractie van overhoudt.

Bovendien: van ondernemer naar werknemer gaat echt heel zelden (langdurig) goed.
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
22-10-2018 22:55
Er zit een enorm afbreukrisico aan een baan op dat niveau. Het is misschien beroepsdeformatie vanuit mijn eigen vakgebied maar ik heb zo vaak mannen of vrouwen aan mijn bureau gehad die er binnen 2 jaar al weer uit lagen vanwege een 'politieke' keuze (lees: hoe de wind waait voor de aandeelhouder).

En dan ben je je klanten en je aov kwijt.

Niet doen. Laat iemand anders daar de sores maar oplossen. ZZP-er levert gewoonweg (uurbewijs) heel veel meer op.

En stel dat ik ongelijk heb: Je doet het heel erg goed en mag tot aan je pensioen blijven. Dan krijg je vroeg of laat het gevoel dat die 10.000,- een fooi is, omdat je heel veel meer waarde vertegenwoordigd voor het bedrijf maar daar zelf maar een fractie van overhoudt.

Bovendien: van ondernemer naar werknemer gaat echt heel zelden (langdurig) goed.
Hm. Je hebt een punt. Dank!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 22:46
Niet helemaal. Ik werk soms op uurtarief, soms op sessie-tarief en soms op abonnementstarief. Dat maakt het wat minder inzichtelijk
Ik bedoel voor je eigen administratie. Ook het lezen van vakbladen, doen van administratie etc, zodat je weet waar je uren in zitten (en voor als de belastingdienst komt controleren)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-10-2018 23:13
Ik bedoel voor je eigen administratie. Ook het lezen van vakbladen, doen van administratie etc, zodat je weet waar je uren in zitten (en voor als de belastingdienst komt controleren)
Ik ben VpB-ondernemer, dus geen urencriterium
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Voor mij leest het als een duidelijk verhaal: je ego heeft een boost gekregen (terecht!) maar het aanbod is een gouden kooi. Het gesprek aangaan kan meer duidelijkheid geven maar in je hart weet je het al.
Het enige argument om wel voor de vastigheid te kiezen zou zekerheid kunnen zijn. Maar het is de vraag of de managementtaken en het vullen van je agenda door anderen wel goed zijn voor je gezondheid.
Ben nog wel benieuwd of je naasten zich al hebben uitgesproken?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 23:19
Ik ben VpB-ondernemer, dus geen urencriterium
Aaaah excuus. Ik ging bij “ZZPer” uit van “standaard” ZZPer-schap. Duidelijk niet mijn expertise, ondernemerschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven