Werk & Studie alle pijlers

Salaris fitnessinstructeur/personal trainer

13-01-2020 13:41 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben wat rond aan het kijken voor een opleiding als fitnessinstructeur en evt. personal trainer omdat ik wellicht een carrièreswitch wil maken. Ik heb momenteel een functie op HBO-niveau en verdien ongeveer 3000 euro bruto per maand op basis van fulltime. Ik werk echter 24 uur wat neer komt op 1800 bruto. Ik vraag me af hoeveel ik zou moeten inleveren op mijn salaris, mocht ik willen gaan werken als fitnessinstructeur, hetgeen een MBO-functie is. Op Google word ik niet echt wijzer, aangezien het salaris bij div. vacatures nogal verschilt. Ik zou het liefst willen beginnen in loondienst, op termijn evt. als zzp'er.

Dus, iemand op het forum die fitnessinstructeur en/of groepslesinstructeur en/of PT'er is en me wil vertellen wat je gemiddeld verdient? Bedankt!

Bedankt!
herfstwind wijzigde dit bericht op 13-01-2020 13:50
5.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean schreef:
14-01-2020 12:42
Er zijn inderdaad verschillende constructies mogelijk, maar het verdient niet fantastisch.

In loondienst zit je net boven minimum loon, en vaak geen voltijd dienstverband en/of rottige werktijden. Als ZZP'er kun je voor een groepsles vaak zo'n € 15 per uur factureren en voorbereiding van de lessen gaat in eigen tijd, ook het leren van een nieuwe release. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook vaak matig.

Je werkuren zijn vaak 's avonds en eventueel 's ochtends vroeg, en vaak ook in het weekend, wisselde uren, ook iets om rekening mee te houden. In loondienst heb je ook nog wel eens schoonmaakwerk in je takenpakket zitten.

Als je als ZZP'er in een sportschool werkt, factureer je vaak je eigen klanten. Ook draag je dan vaak een soort 'franchise' af aan de sportschool, dat kan een maandbedrag zijn of een bedrag per training.
15 euro per uur voor een groepsles? Is het echt zo triest? Daar kun je zelfs als je fulltime werkt nog geen minimumloon mee verdienen?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
14-01-2020 13:21
15 euro per uur voor een groepsles? Is het echt zo triest? Daar kun je zelfs als je fulltime werkt nog geen minimumloon mee verdienen?
per persoon?
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
14-01-2020 13:24
per persoon?
Dat is dan weer het andere uiterste, ik denk niet dat je voor een groepje van 10 meteen 150 per uur vangt. Al zou het natuurlijk kunnen dat je bijvoorbeeld verplicht een serie moet verzorgen, met drukke en rustige momenten?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean schreef:
14-01-2020 12:42
Als ZZP'er kun je voor een groepsles vaak zo'n € 15 per uur factureren en voorbereiding van de lessen gaat in eigen tijd, ook het leren van een nieuwe release. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook vaak matig.
Dat lijkt me nou weer een beetje extreem de andere kant op. En zzp'ers hebben geen arbeidsvoorwaarden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan een zzp'er wel secundaire arbeidsvoorwaarden hebben, zeker wanneer er op lokatie gewerkt wordt. In het geval van een fitnessinstructeur denk ik aan: Gratis of met korting: Deelnemen aan cursussen/traininingen, gebruik van de gym/sauna, deelname aan andere lessen, fysio/massage/e.d., maaltijden/drinken/shakes, kleding, enzovoorts. Zeker voor iemand die bijvoorbeeld alleen maar een paar keer per week een groepslesje doet en daarnaast een andere baan heeft kan ik me zelfs voorstellen dat die extra'tjes de hele reden zijn om zo'n les te geven.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Hier in de omgeving van Utrecht is het zo triest gesteld ja.

Gratis lidmaatschap van 3 tientjes per maand ja, verder geen korting op de horeca of wat ook, geen kleding, geen reiskostenvergoeding, geen verzekeringen. Dat is onder het minimumloon ja. Er zijn uiteraard sportscholen waar het beter geregeld is maar die zijn schaars.

Of vestigingsmanager zijn van een keten, ruim 40 uur werken ook in de avonden en weekenden voor € 1800 bruto per maand. Moet je ook maar zin in hebben.

Steeds meer PT'ers doen er om die reden ook online coaching naast.
Alle reacties Link kopieren
@handigmetgeld maar dat heet dan toch geen secundaire arbeidsvoorwaarden? Dat is een soort betaling in natura.

@LittePinkBean, dramatisch. Dan moet je het wel een leuke hobby vinden om dat voor zo'n fooi te doen...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
14-01-2020 17:13
@handigmetgeld maar dat heet dan toch geen secundaire arbeidsvoorwaarden? Dat is een soort betaling in natura.
Ik zou het juist wel een secundaire arbeidsvoorwaarde noemen. Zodra het een betaling wordt (en je dus moet registreren, factuur sturen, btw, enzovoorts) is het voor een zzp'er een stuk minder interessant. Maar als zzp'er kun je gewoon in je contract voorwaarden opnemen waaronder je je werk doet. In mijn 'standaardcontract' als zzp'er staan altijd wat voorwaarden over een vast bureau met afsluitbaar kastje/lade, een goede bureaustoel, toegang buiten kantooruren, snel internet e.d. wanneer ik ergens op lokatie moet werken. Dat is geen betaling, gewoon de randvoorwaarden (naast mijn uurtarief, dus secundair), anders werk ik liever thuis of op eigen kantoor/flexplek. Gratis koffie en lunch vraag ik niet om, maar is uiteraard altijd welkom. Ik werk niet op een sportschool, maar zou anders ook zeker een wekelijkse massage willen (op voorwaarde dat de masseur in loondienst is uiteraard).
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean schreef:
14-01-2020 12:42
Er zijn inderdaad verschillende constructies mogelijk, maar het verdient niet fantastisch.

In loondienst zit je net boven minimum loon, en vaak geen voltijd dienstverband en/of rottige werktijden. Als ZZP'er kun je voor een groepsles vaak zo'n € 15 per uur factureren en voorbereiding van de lessen gaat in eigen tijd, ook het leren van een nieuwe release. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook vaak matig.

Je werkuren zijn vaak 's avonds en eventueel 's ochtends vroeg, en vaak ook in het weekend, wisselde uren, ook iets om rekening mee te houden. In loondienst heb je ook nog wel eens schoonmaakwerk in je takenpakket zitten.

Als je als ZZP'er in een sportschool werkt, factureer je vaak je eigen klanten. Ook draag je dan vaak een soort 'franchise' af aan de sportschool, dat kan een maandbedrag zijn of een bedrag per training.
Ik vraag me af hoe jij bij het tarief 15 euro komt? Want ik als zzper ga ik echt niet onder de 35 euro ex btw zitten voor groepslessen en in loondienst verdienen groepsles docenten echt wel meer dan 15 euro per uur.

Als personal trainer kun je idd huren bij sportscholen maar ik ken geen enkele trainer die 15 euro per uur vraagt dat is ook echt wel minimaal 35 euro....
Meerdere sportscholen in de plaats waar jij je opleiding volgt, Lavendel. Ik vind het ook treurig, ook dat trainers ja zeggen tegen zo'n tarief (ook al ben je nog maar een student).
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean schreef:
14-01-2020 18:47
Meerdere sportscholen in de plaats waar jij je opleiding volgt, Lavendel. Ik vind het ook treurig, ook dat trainers ja zeggen tegen zo'n tarief (ook al ben je nog maar een student).
15 euro is zwaar te weinig voor zzp zeg... ik was al gediplomeerde trainer lang voor mij studie, maar jonge studenten zijn enthousiast en willen dit graag jammer. Ik heb een job geweigerd.wat eigenlijk heel erg bij me past maar vreselijk slechte arbeidsvoorwaarden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven