Werk & Studie alle pijlers

Salaris overheid, starten in één van de hoogste tredes?

20-11-2018 11:21 93 berichten
Ik heb deze week een tweede gesprek voor een functie bij de rijksoverheid. Salarisschaal is bekend (stond in vacature), dat is schaal 11.

Nu kom ik met de salariswens die ik heb op de één na hoogste trede uit. Dat is zowel marktconform voor mijn ervaring als voor mijn huidige baan (dat krijg ik daar overigens niet). Maakt dat uit?

Maar ik weet niet precies hoe dat bij de overheid werkt. Er zitten geen P&O mensen bij het gesprek, wel mijn mogelijke leidinggevende. Het zijn twee gesprekken en dan als het goed is een aanbod. Maar als ze de vraag stellen wat mijn salarisindicatie is dan wil ik daar wel over nagedacht hebben.

Hebben jullie tips of ervaring? Ik kan mijn wens goed onderbouwen maar ik weet niet of het heel gek is om bijna aan het einde van de schaal te zitten. Of misschien maakt het wel niet uit. Ik zit ook wel richting de seniorfunctie die een schaal hoger zit, dus die doorgroei is er wel.

Mijn redenatie is: het valt binnen de max die ze hebben aangegeven dus moet kunnen. Maar ik heb geen idee hoe ze die tredes indelen.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 11:25
22.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel treden zijn er, en hoeveel werkervaring heb jij in de betreffende functiezwaarte? Als er 15 treden zijn, elk corresponderend met 1 jaar, en jij werkt al 14 jaar in een soortgelijke functie, dan is er niets aan de hand en kun je dat gewoon eisen. Iets hoger inzetten kan ook altijd.

Maar als jij een paar jaar minder ervaring hebt, en ook nog eens in een lagere functie, en je krijgt nu ook nog eens minder, dan wordt het lastig onderhandelen. Dat dat nu volgens jou marktconform is voor een niet-overheids-functie zegt niet zoveel. Dat je dat nu niet krijgt is dan eerder een argument, en niet aan de goede kant.

edit: In het algemeen werken die schalen als volgt: Je begint met werken in een schaal, en gaat elk jaar een trede omhoog. Als je een zwaardere functie krijgt, verschuif je naar de nieuwe schaal, naar de positie die hoort bij je oude salaris. Op die manier kun je dus je carriere in een andere sector eenvoudig in die tabellen passen: zoek bij elke functie die je ooit had uit in welke schaal die gepast zou hebben, hoeveel jaar je erin gezeten hebt, en loop op die manier de tabellen door. Dan weet je waar je volgens hen ingedeeld zou moeten worden op basis van ervaring. Dat is punt 1. Punt 2 is de trede dat overeenkomt met je huidige salaris. Ergens tussen punt 1 en 2 willen zij je hebben. Als je iets anders wil, zul je dat heel goed moeten onderbouwen.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 11:28
38.02% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Het zijn tien tredes, ik zou dan in trede 9 willen komen. Normaal komt er elk jaar een periodiek bij. Ik heb minimaal zo'n acht tot tien jaar ervaring die relevant is voor deze functie, even afhankelijk van hoe je het precies bekijkt. Dus dan is 9 denk ik wel redelijk. Zo had ik het nog niet bekeken :)

Ik doe nu wel iets anders (zeg projectmanager en voorheen adviseur, de nieuwe functie is beleidsmedewerker). Ik vind het redelijk vergelijkbaar en heb bvb 9 jaar geleden ook al werk gedaan dat in deze functie terugkomt.
Ja hoor, dat kan. Dan is alleen de doorgroeimogelijkheid binnen jouw schaal beperkt.
SallySpectra* schreef:
20-11-2018 11:30
Ja hoor, dat kan. Dan is alleen de doorgroeimogelijkheid binnen jouw schaal beperkt.
Dat snap ik. Vind ik geen probleem. Het is nl wel een forse stap tov mijn huidige salaris. Dus daar kan ik wel even mee vooruit ;)
Ik zie zelf mogelijkheden in de seniorfunctie. Zij denk ik ook, want ze zeiden zelf dat ik al aardig wat ervaring meenam. Dus ik denk zelf dat ze me wel wat hoger inschalen.
Alle reacties Link kopieren
Is dit gesprek al een arbeidsvoorwaardengesprek, of komt daar nog een derde gesprek voor?
Heb je ook argumenten waarom je eigenlijk een schaal hoger ingeschaald zou moeten worden?
Eze schreef:
20-11-2018 11:36
Is dit gesprek al een arbeidsvoorwaardengesprek, of komt daar nog een derde gesprek voor?
Heb je ook argumenten waarom je eigenlijk een schaal hoger ingeschaald zou moeten worden?
Volgens mij komt er geen derde gesprek maar een aanbod indien het tweede gesprek goed gaat.

Nee, ik wil geen schaal hoger. Ik wil de schaal die in de vacature stond maar dan één van de hogere tredes. Tenminste een schaal en functie hoger zeg ik geen nee tegen, maar verwacht dat niet.
Oh en handigmetgeld, ik wil niet mijn huidige salaris delen.
Ik kwam ook in de laatste trede binnen. Consequentie daarvan is dat je geen jaarlijkse verhoging hebt, alleen die vanuit de Cao
Als je dit goed kan onderbouwen, waarom niet gewoon inzetten op een schaal hoger. Ik vind het eigenlijk een vrij zwak verhaal als jij wel in de een na hoogste schaal wilt starten, maar dat het je niet uitmaakt dat je de komende jaren niet in loon stijgt. Dan zou ik als werkgever geneigd zijn om niet mee te gaan met je verhaal.
Sansa_ schreef:
20-11-2018 11:57
Als je dit goed kan onderbouwen, waarom niet gewoon inzetten op een schaal hoger. Ik vind het eigenlijk een vrij zwak verhaal als jij wel in de een na hoogste schaal wilt starten, maar dat het je niet uitmaakt dat je de komende jaren niet in loon stijgt. Dan zou ik als werkgever geneigd zijn om niet mee te gaan met je verhaal.
Omdat ik verwacht binnen 1 tot 3 jaar promotie te kunnen maken naar die hogere schaal. Met de trede die ik wil, krijg ik volgend jaar gewoon een trede erbij en daarna niet meer. Maar dan kun je dus gaan kijken naar promotie.
gizzmo-returns schreef:
20-11-2018 11:49
Ik kwam ook in de laatste trede binnen. Consequentie daarvan is dat je geen jaarlijkse verhoging hebt, alleen die vanuit de Cao
Maar dat is dus niet heel raar? Kwamen ze daar zelf mee?
COtweepuntnul schreef:
20-11-2018 12:09
Maar dat is dus niet heel raar? Kwamen ze daar zelf mee?
Ik heb gezegd wat ik wilde verdienen en dat kwam in de laatste trede uit. Ze wilden me graag hebben, dus ze slikten het.
Alle reacties Link kopieren
Als ze jouw werkervaring anders inschatten dan jij nu, dan zouden ze je zomaar lager in kunnen schalen (als in op een lagere trede). Bij ons - semi overheid - is de enige reden om dan naar een hogere trede te gaan - tenzij unieke functie en de perfecte kandidaat enzo - is als het aanbod bruto onder het huidige bruto salaris op jaarbasis kom. Om dat te verifiëren vraagt HR dan altijd naar bewijs van het huidige jaarsalaris.
spuka schreef:
20-11-2018 12:35
Als ze jouw werkervaring anders inschatten dan jij nu, dan zouden ze je zomaar lager in kunnen schalen (als in op een lagere trede). Bij ons - semi overheid - is de enige reden om dan naar een hogere trede te gaan - tenzij unieke functie en de perfecte kandidaat enzo - is als het aanbod bruto onder het huidige bruto salaris op jaarbasis kom. Om dat te verifiëren vraagt HR dan altijd naar bewijs van het huidige jaarsalaris.
Die geef ik zelf dus nooit, bewijs van mijn huidige salaris. Het is nl niet relevant. Relevant is wat TO denkt dat ze waard is en hoe ze dat kan onderbouwen.
COtweepuntnul schreef:
20-11-2018 12:09
Omdat ik verwacht binnen 1 tot 3 jaar promotie te kunnen maken naar die hogere schaal. Met de trede die ik wil, krijg ik volgend jaar gewoon een trede erbij en daarna niet meer. Maar dan kun je dus gaan kijken naar promotie.
Maar die promotie is niet zeker. Wat wel een zekerheid kan zijn is de schaal waarin je nu begint.
Bij ons is dat geen probleem mits je aantoont dat je nu hetzelfde verdient. Het komt zelden voor dat mensen hoog ingeschaald worden alleen met een leuke mondelinge onderbouwing.
MinkeDeWit schreef:
20-11-2018 12:44
Bij ons is dat geen probleem mits je aantoont dat je nu hetzelfde verdient. Het komt zelden voor dat mensen hoog ingeschaald worden alleen met een leuke mondelinge onderbouwing.
Ik verdien het nu niet. Maar ik begrijp daarvan de relevantie ook niet helemaal... het gaat toch niet om mijn vorige salaris?
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 12:50
6.00% gewijzigd
Sansa_ schreef:
20-11-2018 12:43
Maar die promotie is niet zeker. Wat wel een zekerheid kan zijn is de schaal waarin je nu begint.
Ik verwacht niet dat ze de schaal aan kunnen passen. Wel de tredes.
COtweepuntnul schreef:
20-11-2018 12:48
Ik verdien het nu niet. Maar ik begrijp daarvan de relevantie ook niet helemaal...
Ja dat is dus de crux. Bij ons onderdeel krijg je het alleen als je het al hebt. Zodat je er niet in salaris op achteruit gaat. Ik weet niet hoe het op dit moment is, we hebben twee functies waarin amper mensen te vinden zijn dus misschien kunnen die zich wel bovenin de schaal praten.
Ik ben echt heel benieuwd of het je lukt. Bij ons zou het gevoelig liggen. Iedereen is heel open over zijn salaris en de meesten hebben er jaren over gedaan om op hun max te komen. En dan komt er een broekie (?) van buiten die zomaar even op 11-9 instroomt, en die vervolgens nog maanden ingewerkt moet worden.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
20-11-2018 12:48
Ik verdien het nu niet. Maar ik begrijp daarvan de relevantie ook niet helemaal... het gaat toch niet om mijn vorige salaris?
Het is heel moeilijk om 'werkervaring' goed in te schatten. Zeker in een functie met een omschrijving als 'beleidsmedewerker' of 'projectmanager', daar kan een wereld van verschil tussen zitten. Dus iemand die zegt dat hij al 10 jaar ervaring heeft in functie X, dat is lastig vertalen naar een schaal+trede. Is dat tien jaar in schaal 9, 10 of 11?

Maar iemand die zegt: ik verdien nu XXX per maand, dat is helder. Blijkbaar is hij/zij dat waard. En bovendien wil bijna niemand achteruit in salaris, dus zelfs als je iemand dat niet meteen waard vindt, probeer je daar wel zo dicht mogelijk in de buurt te komen, desnoods zonder doorgroeimogelijkheden.

Je kunt dus wel je huidige salaris niet delen, maar het effect daarvan is dat de persoon tegenover je al snel zal denken dat je huidige functie wat lichter is als dat jij hem doet voorkomen. Dat versterkt je onderhandelingspositie niet.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 13:00
0.18% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Werk je bij de Rijksoverheid Minke?
Ik weet niet wat jij kwalificeert als broekie maar ik ben begin dertig ;-)
Mijn huidige salaris zit in schaal 11 trede 6. Als die tredes gebaseerd zijn op 40 uur, dat kan ik niet goed vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook in de een na hoogste trede binnengekomen. Zonder mijn toenmalige salaris te laten zien. Dat zou ik ook niet gedaan hebben. Ik vind dat zo apart, werkgevers die niet zelf kunnen bepalen wat ze me waard vinden. Wat doet het er toe wat je bij je vorige werkgever verdiende?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven