Werk & Studie alle pijlers

Schuldig voelen om opzeggen baan

26-05-2020 19:24 16 berichten
Ik ben anderhalf jaar op zoek geweest naar een nieuwe baan en heb vorige week te horen gekregen dat ik ergens ben aangenomen! Ik ben daar erg blij mee en kijk er naar uit om daar te beginnen. Ik zie er alleen enorm tegenop om mijn huidige baan op te zeggen.

Het gesprek met mijn leidinggevende zal wel te doen zijn, maar ik voel me om de een of andere reden schuldig. Ik heb er sinds mijn afstuderen gewerkt, ben nu 30. Ik heb er jarenlang met veel plezier gewerkt maar de laatste anderhalf jaar het sterke gevoel gekregen dat ik aan iets nieuws toe was. Keihard geprobeerd om het weer zo naar mijn zin te hebben, maar toch zat ik elke avond weer op Indeed te kijken... Toch ben ik op mijn werk altijd opgewekt, behulpzaam en gemotiveerd geweest en ik ben bang dat mijn vertrek als een grote verrassing zal komen. Daarnaast is er geen 'logische verklaring' voor het feit dat ik wegga - mijn nieuwe baan is dezelfde functie, dezelfde taken, hetzelfde salaris, reistijd ietsje minder maar geen groot verschil. Ik voel me zo verantwoordelijk en schuldig naar mijn huidige werkgever dat ik het moeilijk vind om toe te geven dat ik een vaste baan opzeg omdat ik 'iets anders' wil... Toch weet ik dat dat mijn goed recht is. Eerder heb ik nee gezegd tegen een goede baan (mede door de reistijd, ik zou daar erg op achteruit gaan) en binnen een maand was ik weer intensief aan het zoeken, dus ik weet dat het de juiste beslissing is om het eens ergens anders te proberen.

Ook heb ik moeite met alle 'aandacht' als iedereen weet dat ik wegga. Wel een pluspunt dat er geen afscheidsetentje of borrel zal zijn, daar hou ik helemaal niet van. Ik zie er tegenop om constant aan collega's uit te leggen waarom ik deze beslissing gemaakt heb. Ik merk de laatste dagen ook dat ik er een beetje emotioneel van word, want mijn baan heeft ook echt zijn goede kanten (gehad) en ik ga sommige dingen en collega's ook wel missen.

Waarschijnlijk maak ik het allemaal groter dan het is, maar hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Mijn vriendinnen switchen soms zo makkelijk van baan, voor mij is het echt een big deal... Ik voel me constant gestresst en schuldig.
Hoe leuk werk ook kan zijn, het is een zakelijke overeenkomst. Alle werkgevers weten dat hun werknemers elk moment kunnen opzeggen, jouw werkgever weet dat dus ook. Hij zal het misschien jammer vinden dat je weggaat, maar als het echt een leuke werkgever is, gunt hij je een leuke nieuwe baan.

En tegen je collega's zeg je gewoon dat je toe bent aan iets nieuws. Lijkt me ook helemaal niet gek als dit je eerste baan is. De tijd dat de meeste mensen 40+ jaar bij dezelfde werkgever bleven, ligt echt achter ons.
Het is een zakelijke beslissing, niets meer, niets minder.,..
Het is heel normaal om iets anders te gaan doen hoor. Ze zijn je zo weer vergeten.

En het is ook normaal om je daar schuldig over te voelen, dat heet loyaliteit. Het siert je, maar het is een zakelijke overeenkomst die je op kan zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft je niet schuldig te voelen en je leidinggevende heeft het waarschijnlijk vaker meegemaakt. Iedereen is vervangbaar, ze zullen je ongetwijfeld missen maar zo gek is het niet dat je vertrekt na zoveel jaar.
Ik zou me eerder zorgen maken om het feit dat je in deze corona tijden een vaste baan opzegt voor een nieuwe baan waarbij je 0,0 op vooruit gaat. Dat slaat nergens op. Het risico wat je neemt moet ook wel lonen.
Daar moet ik mezelf echt aan blijven herinneren, het is een zakelijke overeenkomst. Rationeel gezien weet ik dit ook, en mijn schuldgevoel is nergens voor nodig. Ik ben zelfs een beetje overbodig op dit moment terwijl ik me goed nuttig kan maken bij mijn nieuwe werkgever.

Toch zit ik er mee. Om gek van te worden, haha.
Alle reacties Link kopieren
Meer woorden dan 'ik ben toe aan een nieuwe/andere uitdaging' hoef je er toch niet aan vuil te maken richting je collega's? Ik denk echt dat je het groter maakt in je hoofd dan nodig is.
O en FlowerBomb19: aangezien het een baan in de gezondheidszorg is, verwacht ik niet dat het een groot risico is. Daar maak ik me in ieder geval niet druk om. En in het ergste geval... ik heb genoeg spaargeld om een lange tijd vooruit te kunnen, dus dat risico ben ik zeker bereid te nemen. In mijn vakgebied zijn regelmatig vacatures, maar niet specifiek wat ik wil, en zeker niet in de buurt. Deze baan is qua reistijd goed te doen voor mij en het kan echt lang duren voordat er weer zoiets voorbij komt.
robinnn89 schreef:
26-05-2020 19:32
Daar moet ik mezelf echt aan blijven herinneren, het is een zakelijke overeenkomst. Rationeel gezien weet ik dit ook, en mijn schuldgevoel is nergens voor nodig. Ik ben zelfs een beetje overbodig op dit moment terwijl ik me goed nuttig kan maken bij mijn nieuwe werkgever.

Toch zit ik er mee. Om gek van te worden, haha.
De rest zit er echt niet mee hoor. Uit het oog....
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het niet; je hebt 1,5 jaar het gevoel dat je iets nieuws wil en dan neem je dezelfde functie met dezelfde taken?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
26-05-2020 20:13
Ik begrijp het niet; je hebt 1,5 jaar het gevoel dat je iets nieuws wil en dan neem je dezelfde functie met dezelfde taken?
een nieuwe plek kan ook heel verfrissend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maak het niet groter dan dat het is. Het is helemaal niet raar dat je na een aantal jaren een nieuwe uitdaging zoekt. Meer uitleg is er echt niet nodig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Grotendeels herkenbaar, dus ik lees mee ;) .
Toevoeging; ga je een vast contract tekenen of een jaarcontract? Speelde dat nog mee in je overwegingen?
Alle reacties Link kopieren
robinnn89 schreef:
26-05-2020 19:32
Daar moet ik mezelf echt aan blijven herinneren, het is een zakelijke overeenkomst. Rationeel gezien weet ik dit ook, en mijn schuldgevoel is nergens voor nodig. Ik ben zelfs een beetje overbodig op dit moment terwijl ik me goed nuttig kan maken bij mijn nieuwe werkgever.

Toch zit ik er mee. Om gek van te worden, haha.

Speelt dit alleen nu met deze baan of heb je dit ook op andere vlakken? Ik vind het niet raar dat je het een beetje lastig vindt, maar dat jij je hierdoor constant gestrest en schuldig voelt vind ik wel buiten proportie.
Nou, vrijdag ontslag genomen!

Het was inderdaad echt niet zo erg en groot als ik dacht. Het kwam wel even bij me binnen dat het definitief was, maar wat voel ik me sindsdien blij en opgelucht! Het schuldgevoel is ook ineens weg. Ik denk dat ik er gewoon te veel in mijn hoofd mee bezig was en dat ik het daarom heb opgeblazen. Ja, dat doe ik helaas wel vaker...

Nu mijn opzegtermijn afmaken, netjes mijn taken overdragen en daarna van start met de nieuwe baan. Wat heb ik er zin in!
VesperLynd: jaarcontract met daarna een vast contract bij goed functioneren.
S-Groot: ben ik het met je eens. Ik ben soms te veel met dingen in mijn hoofd bezig, maar dat ik me zo gestrest/schuldig voelde speelt voornamelijk op dit vlak. Ik denk dat ik al zo lang weg wilde dat ik het enorm opgeblazen heb. Toen ik deze baan kreeg, was ik daarbij ook nog eens erg onzeker en verbaasde het me dat ik de baan had gekregen. Inmiddels weet ik wat ik kan, maar ik denk dat ik daarom erg (of eigenlijk te) loyaal ben geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven