Werk & Studie alle pijlers

Scriptie Social Work.... iemand goed met deelvragen?

06-06-2020 15:03 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag iedereen,

Ik ben momenteel bezig met mijn scriptie... alleen loop ik ontzettend vast bij het opstellen van mijn deelvragen!!

Ik zou graag wat advies van jullie willen... zeker omdat er nogal wat haast bij komt kijken. Ik zal de reden hiervan achterwege laten.

Is er iemand die mij hierbij eventueel zou kunnen helpen? Dan kan ik verder toelichten wat mijn onderwerp en hoofdvraag zijn.

Bedankt!

Billy
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-06-2020 11:16
voorlopig neemt TO zelf niet eens de moeite om even te reageren op de antwoorden waar ze zeker wat aan kan hebben
Volgens mij doet TO dat wel, wanneer ze daar tijd voor heeft.
Alle reacties Link kopieren
Truud schreef:
06-06-2020 21:49
Bij de module 'onderzoeken en rapporteren' zei onze docent :
Keep it simple and stupid.

Stap 1 : op welke vraag wil je concreet antwoord?
Stap 2: Letterlijk uit de hoofdvraag je deelvragen opstellen

Kijk anders eens op Studers of je een voorbeeld scriptie kunt vinden , al is het maar om te zien wat de structuur is.
Dankjewel voor het advies!!!
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
06-06-2020 22:02
:)
KISS


Een hoofdvraag heeft een aantal elementen, die elementen komen woord voor woord terug in je deelvragen. In de deelvragen komen GEEN nieuwe termen of elementen of onderwerpen aan bod. Als je nou eerst alle elementen opschrijft uit je vraag, dan maak je daar vervolgens deelvragen van.
Dankjewel!! Heb dit meegenomen in het formuleren van een nieuwe hoofd-en deelvragen!
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
06-06-2020 23:03
Je hoofdvraag komt gekunsteld over. Alsof je iets haastig in elkaar hebt geflanst maar zelf niet weet wat je nou eigenlijk precies wil weten. En zoals anderen al zeggen: je deelvragen hebben weinig te maken met je hoofdvraag en ook dat wekt de schijn dat je niet precies weet wat je aan het doen bent.

Ik vroeg mijn studenten in zo'n situatie altijd: leg nou eens uit wat je wil onderzoeken, alsof je het aan je 12-jarige buurmeisje uitlegt. Dus echt in kindertaal. En als je dat kunt, dán kun je gaan proberen het in nette formele taal op te schrijven. Als je dat niet kunt, dan ben je waarschijnlijk aan het ploeteren met iets wat je zelf niet helemaal begrijpt.
Dankjewel voor het advies! Ik was inderdaad te moeilijk aan het discussiëren met mezelf, in mijn hoofd...
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
06-06-2020 23:28
Tip van iemand uit het werkveld en ook beoordelaar van SW modules; doe het niet.
Hoe ga je meten of de stress in multiprobleemgezinnen is verminderd? Veel te vaag en subjectief dit. Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt met zo'n hoofdvraag.
Dankjewel voor het advies! Het was inderdaad te breed en vaag... ik heb het inmiddels aangepast.
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
07-06-2020 02:31
Ze zijn hier wel streng voor je, hoor!
Maar ik vind het wel leuk om mee te kijken. Disclaimer: ik weet niets van Social Work. Wel van onderzoeksvragen.

In ieder geval eens dat je eerst je hoofdvraag wat duidelijker moet stellen. Je deelvragen slaan vervolgens terug op alle onderdelen uit je hoofdvraag.

Eerst je hoofdvraag maar ontcijferen:

Welke werkzame elementen op het gebied van stressvermindering bij multiprobleemgezinnen zijn er te herleiden uit de bestaande methodieken in Rotterdam?

“Werkzame elementen uit bestaande methodieken” -> wat bedoel je met elementen en methodieken? Kun je dit specificeren?
“In Rotterdam” bedoel je methodieken in Rotterdam? Of probleemgezinnen in Rotterdam? In beide gevallen lijkt me dit te breed. Kun je geen specifieke wijk of deelgroep specificeren? Of organisatie als het je om methodieken in Rotterdam gaat?
“Stressvermindering” -> al gezegd: hoe ga je dit meten? Ik zou ervan maken “ervaren stress”
“Multiprobleemgezinnen” -> breed. Zijn alle multiprobleemgezinnen vergelijkbaar? Of zijn hier nog groepen in te onderscheiden? En binnen het gezin? Gaat het om de stress van vader, moeder, kinderen?

Een deel van van deze elementen kun / moet je misschien nu al specifieker maken, andere kunnen juist onderwerp van je onderzoek (en dus een deelvraag) zijn.
Dankjewel!!! Ik heb je advies meegenomen in het opnieuw formuleren van mijn hoofd-en deelvragen! Ik ben er nu wel tevreden mee!
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
06-06-2020 23:34
Ik hoop dat je trouwens een goed boek hebt als leidraad? Bijvoorbeeld Baarda of het boek van Nel Verhoeven?


En wat is je probleemstelling? Vanuit je probleemstelling formuleer je de hoofdvraag. Vanuit de hoofdvraag je deelvragen.
Dankjewel!! Ik heb inderdaad wel goede boeken, maar ik liep even heel erg vast omdat ik te moeilijk aan het denken was! Inmiddels gelukt, ook dankzij jouw advies!
Alle reacties Link kopieren
Helena_z schreef:
07-06-2020 00:26
Wat een monster van een hoofdvraag. Zou het dan eerder formuleren als: stressvermindering bij multiprobleemgezinnen: welke elementen uit de bestaande methodieken in Rotterdam zijn gunstig? Enfin, hier in de bachelorproef was het toegelaten om een hoofdtitel te hebben die het onderwerp beschreef en dan als ondertitel de concrete vraag die werd gesteld in het onderzoek.

Je kan het ook formuleren als: Welke elementen binnen de bestaande *hulpverleningsmethodieken (in Rotterdam) zijn gunstig in stressvermindering bij multiprobleemgezinnen?

Is het ook een mogelijkheid om de plaats van het onderzoek buiten beschouwing te laten in de hoofdvraag en die pas aan te kondigen in de inleiding bij de uitleg over hoe het onderzoek werd gevoerd?

Vraag 1,2,3 zijn ook eerder iets voor de inleiding. Het kadert je onderzoek. Vraag 1 is te algemeen als je het louter over hulpverlening in Rotterdam wil hebben zoals je omschrijft in je hoofdvraag. Vraag 4 heeft niet echt te maken met de vraag, je omschrijft bij vraag 4 hoe ze ingezet kunnen worden, maar je wil eigenlijk gewoon weten wat ze zijn.
Dankjewel voor het advies!! Ik heb er veel aan gehad! Ik was even de weg kwijt, maar heb 'm weer gevonden, ook dankzij jouw advies!
Alle reacties Link kopieren
:)

Goed te zien dat je de opmerkingen ter harte neemt.

Zorg voor een goede theoretische basis op basis waarvan je de vragen formuleert. Dan weet je ook dat de vragen te beantwoorden zullen zijn.
Boogschutter10 schreef:
07-06-2020 20:09
De scriptie is een soort van meesterproef die je zelf dient te maken. Het is de laatste fase van je opleiding en daarin wordt een grote mate van zelfstandigheid verwacht.

Je deelvragen maken net zo goed onderdeel van de scriptie uit als de hoofdvraag en het scriptieonderwerp en dien je zelf te formuleren. Als je aan anderen vraagt om deelvragen te formuleren en jij neemt dat over want een goed idee, dan schrijft die ander wel degelijk mee aan jouw scriptie en dat is niet de bedoeling.

Verder heb je een uitgebreide scriptiehandleiding ter beschikking en daarin staat ook het e.e.e.a. over deelvragen uitgelegd.

Het is nu kennelijk de bedoeling dat je zelf met een pva komt. Als dat een no go of een twijfel oplevert dan ontvang je daar schriftelijke/ mondelinge feedback op. Die feedback pas je dan toe op herziene pva.

Verder goed in contact blijven met je scriptiebegeleider en regelmatig het e.e.a. laten zien om te bezien op het juiste pad bent.
Geen idee hoe het bij de studie van TO is, al vermoed ik dat ze in Rotterdam studeert en dan weet ik wel het een en ander over de huidige chaos daar. Maar niet bij iedere studie is alles zo goed georganiseerd, helaas. En ook in de kwaliteit en mate van beschikbaar/bereikbaarheid van afstudeerbegeleiders zitten enorme verschillen. Dat een student dan iets vraagt op een forum vind ik dan ook helemaal niet gek. Zeker nu in Coronatijd, waarin je je docenten en medestudenten niet eens live ziet.

TO, fijn dat je verder kunt! Veel succes nog!
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
08-06-2020 09:41
Geen idee hoe het bij de studie van TO is, al vermoed ik dat ze in Rotterdam studeert en dan weet ik wel het een en ander over de huidige chaos daar. Maar niet bij iedere studie is alles zo goed georganiseerd, helaas. En ook in de kwaliteit en mate van beschikbaar/bereikbaarheid van afstudeerbegeleiders zitten enorme verschillen. Dat een student dan iets vraagt op een forum vind ik dan ook helemaal niet gek. Zeker nu in Coronatijd, waarin je je docenten en medestudenten niet eens live ziet.

TO, fijn dat je verder kunt! Veel succes nog!
Dankjewel Julien!!!
Fijn om te zien dat iemand er ook een beetje begrip voor heeft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven