Werk & Studie alle pijlers

Sfeer afdeling

17-08-2018 19:15 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort heb ik een baan op een afdeling met teveel vrouwen.. De sfeer is negatief, roddel en achterklap en alsof we terug op de middelbare school zijn.. Dit wordt met name door een drietal veroorzaakt die veel roddelen, fluisteren, mensen negatief onder een vergrootglas leggen, gewoon heel vervelend en achterbaks doen..
Maandag ga ik sowieso een gesprek met 2 van de dames hebben omdat er viavia (goh..) mij wat berichten hebben bereikt die op mij betrekking hebben.. Ik hoor dit dan niet van de dames zelf, maar dus via andere kanalen, iets waar ik echt een hekel aan heb. Hier ga ik ze dus sowieso naar vragen en het gesprek over aan..

Maar wat doe ik na deze gesprekken? Eigenlijk zou er eens iets van een sessie moeten plaatsvinden met de 2 teams die het minst lopen qua sfeer en communicatie, maar hoe pak ik dit aan? Leidinggevende hebben we niets aan, zelfsturende teams en de betreffende dames walsen gewoon over hem heen..

Gewoon eens een overleg inplannen en iedereen alles op tafel laten leggen? En dan?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op werk lijkt het op wat jij nu schrijft. Alleen dan een clubje met ook mannen erbij.
Wij hebben een traject gehad om de sfeer te verbeteren en.... niet geholpen. Het enige dat veranderd is, is dat de teamleider een berg ellende over zich heen kreeg.
Verschillende mensen hebben, net als jij, een gesprek aangeknoopt. Helaas werd het hier alleen maar erger door.
Mij helpt het om er gewoon niet meer naar te luisteren en met de focussen op de collega's waar ik wel graag mee samen werk.

Succes!
Poging doen om een teambuilding te organiseren?
Ander werk zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de via via er dan ook bij betrekken.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik zit idd al vaker met oordopjes in, iets wat ik eigenlijk helemaal niet prettig vind, omdat je dan heel veel mist.. Maar om me er idd meer vanaf te kunnen sluiten.. Helaas moet ik samenwerken met 1 van de grootste onruststokers, dus ik wil de lucht toch graag proberen te klaren.
Alle reacties Link kopieren
"Zeg Marie, Karel vertelde me dat je het hier niet naar je zin hebt?" "Nee hoor, dat heeft Karel verkeerd begrepen". Schiet je niets mee op en dan zou ik het gesprek aangaan met en Marie en Karel erbij.
die ik wilde bestaat al...
Je werkt er net en wilt de sfeer veranderen? Ik zou gewoon wat anders zoeken.

En me als er al lang werkende collega niet zo heel veel aantrekken van de mening van iemand die net binnen is, eerlijk gezegd.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 17-08-2018 19:33
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja.... 1 keer heeft 1 van de onruststokers iets over mij gezegd. Ik heb haar toen opgezocht toen ze even alleen zat, deur dicht gedaan en rustig maar duidelijk gezegd dat ik daar niet van gediend ben. Nooit meer iets gehoord :D . Sindsdien is ze eigenlijk wel aardig.
Alle reacties Link kopieren
Roosje, ik verwacht idd dat dat nu ook gebeurt.. Er is gewoon nog nooit iets van gezegd.. Ze hebben altijd hun gang kunnen gaan. Ik ben er niet van gediend en zal het gesprek ook op persoonlijke titel aangaan..
Ik begin bij de bron (zij is een enorme meeloper), daarna de boodschapper die de ballen had om het op de afdeling te melden terwijl ik er toevallig 'even' niet was.. Officieel weet ik dus zelf van niets, daar ben ik niet van gediend en dat ga ik dr sowieso melden..
Alle reacties Link kopieren
Als nieuweling lig je altijd onder een vergrootglas. Of het nou een nieuwe baan is, of een nieuwe buurt waar je gaat wonen, of je komt als nieuw lid in een vereniging. Er zijn altijd mensen die je onder de loep leggen om te weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. En waarschijnlijk doe je dat zelf ook soms, of stel dat je 10 jaar werkt ergens en er komt een nieuweling binnen, dan praat je ook met je collega's over "die nieuwe".

Wat had je dan verwacht? Dat je met feesttoeters en slingers zou worden binnengehaald als de langverloren dochter?

Voor degenen die daar al langer werken, ben jij gewoon een inbreuk op hun sociale kring die zich nog moet bewijzen.

Beste is als je jezelf actief open stelt voor je nieuwe organisatie en collega's. (Joh, vertel eens, ik dacht iets zus-en-zo te doen, maar is dat hier de gewoonte of moet ik het anders aanpakken?). Dat soort dingen. Geef collega's eens een complimentje ("Goh, leuke blouse, zoiets zoek ik ook al heel lang, waar heb je die vandaan?").

Dat soort dingen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het kan helpen om het negatieve gedrag te benoemen als kinderachtig en onprofessioneel.
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, ik begrijp wat je zegt.. Maar we hebben ook gewoon hele leuke gesprekken op bepaalde momenten, gaat ook vaak zat over koetjes en kalfjes en dan is de sfeer gewoon goed.. Maar vervolgens hoor je viavia weer dat er dingen over mij gezegd worden. Ik hou daar niet van, zoiets zeg je tegen mij en niet tegen iedereen behalve tegen mij.. Of ik nu nieuw ben of er al 20 jaar werk, doet er dan imo echt niet toe.. Zou wat zijn als je over nieuwe mensen maar gewoon lekker kan zitten roddelen..
Alle reacties Link kopieren
Heel irritant. Ik zou het ook zeker bespreekbaar maken. In 1 op 1 gesprekken en evt in een teammeeting (hebben jullie standups?) Daar meer in algemene termen, dus zonder namen. 1 op 1 direct duidelijk maken dat je weet wat er is gebeurd en dat je dat niet op prijs stelt.
Ik geloof heel erg in gedrag bespreekbaar maken. Ik werk in een nogal softe organisatie wat dat betreft. Dit soort dingen komt hier meteen in teammeetings naar voor. Als dat vaker gebeurt gaat de grootste groep zich wel afzetten tegen geroddel en ga je zien dat de rotte appels zich aanpasssn of buiten de groep gaan vallen en vetrekken. Vergt wel lange adem.
Alle reacties Link kopieren
Ze vallen al buiten de groep, ze worden echt uitgekotst, maar die mensen hebben er net ff minder mee te maken dan ik.. ik zit er dagelijks bij en tussen..
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het en spreek ook de bron aan. Ze schrok en flipte, betrok anderen erbij en wilde weten hoe ik het wist. Daarna koelde ze af en gaf toe dat het niet eerlijk was en sindsdien hoor ik ook niks. Ze doet het omdat mensen het ook toelaten. Straks op mijn nieuwe baan hoop ik niet dat ik iemand hoef aan te spreken. Maar ben altijd wel eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
ScorpioXX schreef:
17-08-2018 19:39
Pejeka, ik begrijp wat je zegt.. Maar we hebben ook gewoon hele leuke gesprekken op bepaalde momenten, gaat ook vaak zat over koetjes en kalfjes en dan is de sfeer gewoon goed.. Maar vervolgens hoor je viavia weer dat er dingen over mij gezegd worden. Ik hou daar niet van, zoiets zeg je tegen mij en niet tegen iedereen behalve tegen mij.. Of ik nu nieuw ben of er al 20 jaar werk, doet er dan imo echt niet toe.. Zou wat zijn als je over nieuwe mensen maar gewoon lekker kan zitten roddelen..
Accepteer dat mensen over en in elke situatie "roddelen", of over anderen praten. Zelf doe je dat waarschijnlijk ook. Misschien niet op je werk (al zal dat ook gebeuren als je niet langer de nieuweling bent en er wat langer bent), maar je kan mij niet wijs maken dat je echt helemaal nooit over iemand anders praat met een vriendin, de buurvrouw, iemand op een vereniging waar je lid van bent, of wat dan ook.

Jouw probleem is dat je in je nieuwe baan nog niet tot de "inner circle" behoort en niemand nog goed genoeg kent om mee te roddelen. Maar geloof me, stel dat je er 10 jaar zou werken en een andere collega met jou, en er zou dan opeens een nieuwe binnenkomen, die zou dan heus ook door jou en je collega('s) door de mangel worden gehaald. Ook jij en je roddelcollega's zouden dan die nieuwe misschien zomaar hooghartig vinden, terwijl ze misschien alleen maar onzeker is, of kritiek hebben op haar kleding, of haar eetgewoontes ("ze zit elke dag minstens een pond wortelen weg te knage, ze wordt nog een keer een konijn als ze niet uitkijkt")

Snap je?

Zo werkt het in het leven. En net zo goed als dat jij je er nu aan onderworpen voelt, kan het in andere situaties zo zijn dat jij weer over anderen praat met vrienden of bekenden, of ze het nou leuk vinden of niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
ScorpioXX schreef:
17-08-2018 20:02
Ze vallen al buiten de groep, ze worden echt uitgekotst, maar die mensen hebben er net ff minder mee te maken dan ik.. ik zit er dagelijks bij en tussen..
Maar de groep laat het nu wel in stamd. Omdat het niet bespreekbaar wordt gemaakt binnen de groep. Als je zelfsturend bent moet je openlijk kunnen praten over de sfeer en gewenst gedrag in groepsbijeenkomsten
Anders vormt zich alleen meer een roddelclub rond de roddelaars die over de roddelaars roddelen en dat is nou niet echt een oplossing wel..
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, zeker snap ik je.. Natuurlijk roddel ik ook wel eens, maar als ik mij in mijn werk stoor aan een collega, dan bespreek ik dat óók met die betreffende collega.. Dit is natuurlijk niet alleen roddelen wat hier gebeurt, dit is veel meer.. Een keer wat kletsen hoeft namelijk niet meteen een negatieve sfeer te geven en dat is er nu wel.

Snoepzak, dat doen ze idd en dat vind ik ook erg jammer.. Roddelclub krijg je nu idd ook en dat vind ik maar niks.. Dus ik had al besloten het aan te gaan kaarten, maar nu door de viavia-boodschap gooi ik meteen maandag maar de knuppel in het hok..
Alle reacties Link kopieren
ScorpioXX schreef:
17-08-2018 20:47
Pejeka, zeker snap ik je.. Natuurlijk roddel ik ook wel eens, maar als ik mij in mijn werk stoor aan een collega, dan bespreek ik dat óók met die betreffende collega.. Dit is natuurlijk niet alleen roddelen wat hier gebeurt, dit is veel meer.. Een keer wat kletsen hoeft namelijk niet meteen een negatieve sfeer te geven en dat is er nu wel.

Snoepzak, dat doen ze idd en dat vind ik ook erg jammer.. Roddelclub krijg je nu idd ook en dat vind ik maar niks.. Dus ik had al besloten het aan te gaan kaarten, maar nu door de viavia-boodschap gooi ik meteen maandag maar de knuppel in het hok..
Heel simpel. Als het om werkgerelateerde zaken gaat (dus de manier waarop jij je werk doet) zou ik je collega's om feedback vragen, maar dan op een positieve manier. Dus "Ik heb gemerkt dat jullie onderling wel eens praten over de manier waarop ik werk, en het kan ook best zijn dat ik van bepaalde dingen nog niet helemaal weet hoe het werkt hier in de organisatie, want ik ben nog tamelijk nieuw. Zouden jullie me daarbij kunnen helpen?"

Gaat het echt over jou als persoon, dan zou ik gewoon een keer vragen wat ze niet aardig/leuk/sympathiek aan je vinden, en daarover het gesprek aangaan. Maar ok dat op een positieve manier. Bijvoorbeeld "Sorry als ik soms wat afstandelijk overkom, maar dat is gewoon mijn onzekerheid in een nieuwe organisatie en zeker niet mijn bedoeling. Zouden jullie me kunnen helpen om mijn draai te vinden?"

Daar zou ik mee beginnen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ben ik de enige die die mensen dus niet zou aan spreken maar gewoon zou proberen ze er uit te werken/meer focus op hun prestaties krijgen?

Ik zou ze helemaal niet aan spreken maar mooi weer spelen, info verzamelen en strategisch plannen. Stel het gaat over kosten reductie, en jij hebt wel een idee en dat raakt dan net die mensen die de hele tijd zitten te roddelen, wat toevallig.

Dat soort mensen verander je niet, die leven om te roddelen. Als ze om je gevoelens gaven zouden ze niet zo over je zitten zeiken en liegen. Verwacht dan ook geen redelijkheid van ze.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eigenlijk wel eens met Pejeka.
En kijk ook wat eventueel jou eigen rol hierin is geweest, en dan met name qua gedragshouding. Ik bedoel het niet verkeerd hoor, maar heb zelf onlangs ook een aantal nieuwe collega’s gekregen en toen viel het mij heel erg op hoé verschillend hun houding is.
De één weet veel, maar houdt zich nog wel iets op de achtergrond en vraagt veel om feedback, probeert goed samen te werken. De ander weet veel, en treed ondanks dat hij er nog maar net is enorm op de voorgrond, overlegt niet binnen het team maar regelt dingen op eigen houtje, vraagt nooit in feedback, staat niet open voor kritiek, enz.
Uiteindelijk merk je dan dat er binnen de afdeling wel geroddeld wordt, ondanks dat we allemaal weten dat het niet netjes is. Maar zulke dingen gebeuren nou eenmaal.
En eerlijk, ik vind het dan ook wel een klein beetje iemands eigen schuld...
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
17-08-2018 21:10
Ben ik de enige die die mensen dus niet zou aan spreken maar gewoon zou proberen ze er uit te werken/meer focus op hun prestaties krijgen?

Ik zou ze helemaal niet aan spreken maar mooi weer spelen, info verzamelen en strategisch plannen. Stel het gaat over kosten reductie, en jij hebt wel een idee en dat raakt dan net die mensen die de hele tijd zitten te roddelen, wat toevallig.

Dat soort mensen verander je niet, die leven om te roddelen. Als ze om je gevoelens gaven zouden ze niet zo over je zitten zeiken en liegen. Verwacht dan ook geen redelijkheid van ze.
Als nieuweling leg je het dan toch af tegen de medewerker die al 10/15/20 jaar prima functioneert. Ze steken jou alleen al in hun zak doordat ze exact weten hoe de organisatie in elkaar steekt, welke mensen binnen de organisatie ze moeten plezieren en bij welke mensen het minder belangrijk is, en die hebben heus hun zaakjes qua werk wel op orde. Ze hebben hun medestanders gecreëerd binnen de organisatie, houden tevreden wie ze tevreden moeten houden, en hebben de nodige sociale verbanden gelegd.

Het idee dat jij als nieuwkomer zo iemand even binnen een paar maanden van zijn voetstuk kan stoten, laat staan de organisatie uit kan werken, is weliswaar ambitieus, maar weinig realistisch.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
17-08-2018 21:10
Ben ik de enige die die mensen dus niet zou aan spreken maar gewoon zou proberen ze er uit te werken/meer focus op hun prestaties krijgen?

Ik zou ze helemaal niet aan spreken maar mooi weer spelen, info verzamelen en strategisch plannen. Stel het gaat over kosten reductie, en jij hebt wel een idee en dat raakt dan net die mensen die de hele tijd zitten te roddelen, wat toevallig.

Dat soort mensen verander je niet, die leven om te roddelen. Als ze om je gevoelens gaven zouden ze niet zo over je zitten zeiken en liegen. Verwacht dan ook geen redelijkheid van ze.
Tja ik denk dat op deze manier je er alsnog eerder uit ligt dan medewerkers die er al jaren werken. Is misschien niet helemaal eerlijk, maar binnenstappen bij een nieuwe organisatie en eventjes vertellen hoe het allemaal zit zo werkt het nu eenmaal niet.
Het is beter om je wat terughoudener op te stellen met zulke dingen.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
17-08-2018 21:10
Ben ik de enige die die mensen dus niet zou aan spreken maar gewoon zou proberen ze er uit te werken/meer focus op hun prestaties krijgen?

Ik zou ze helemaal niet aan spreken maar mooi weer spelen, info verzamelen en strategisch plannen. Stel het gaat over kosten reductie, en jij hebt wel een idee en dat raakt dan net die mensen die de hele tijd zitten te roddelen, wat toevallig.

Dat soort mensen verander je niet, die leven om te roddelen. Als ze om je gevoelens gaven zouden ze niet zo over je zitten zeiken en liegen. Verwacht dan ook geen redelijkheid van ze.
Zo zou ik het ook aanpakken. Zeker als je nieuw bij een bedrijf bent kan je jezelf snel benadelen door zulke dingen aan te kaarten.
Herkenbaar, maar mijn ervaring is dat zulke dames behalve roddelen het ook nodig vinden om heel veel te kletsen. Het is lastig om als nieuwkomer mensen daarop aan te spreken als dat de gewoonte is binnen het bedrijf.

Ik werk nu met ca 75% mannen en 25% vrouwen en dat bevalt me prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven