Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie motivatie topic

26-06-2019 13:52 909 berichten
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren is stom. Werkloos thuis zitten nog stommer.

In overleg met mijn werkgever heb ik een vaststellingsovereenkomst getekend. Nu zit ik al een paar weken thuis, maar ik vind solliciteren echt heel moeilijk. Ik ben op zoek naar iemand die ook in dit schuitje zit om elkaar te motiveren en uit te dagen om zo de komende (hopelijk korte) periode door te komen.

Wie schrijft mee?
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 26-06-2019 13:59
Reden: spellingsfout
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Neweve, ik hoop dat je vandaag goed bericht krijgt.

@Schriftje, wat fijn dat je het werk mag doen wat je graag wilde doen. Leuk werk hebben is zo veel waard!

Er is een detacheringsbureau voor me aan het kijken. Zitten wat leuke en wat minder leuke opdrachten tussen. Ik baal heel erg dat ik ben afgewezen voor een erg leuke opdracht bij een groot Nederlands bedrijf. Had me echt een top functie geleken.

Verder komende week een tweede gesprek, maar ik denk dat ik zelf daar niet voor wil kiezen. Dus de hoogste tijd dat ik deze week weer een brief of wat de deur uit ga doen.
Ik vind het echt moeilijk om gemotiveerd te blijven. Gisteren gesolliciteerd op een hele leuke functie. En ik werd vandaag gebeld maar kon niet opnemen want andere afspraak. Dus ik bel zo snel mogelijk terug (na een minuut of 20). Persoon had pauze, zou me daarna terug bellen. Nu open ik m'n mailbox en heb ik een afwijzing binnen die bijna meteen is verstuurd nadat ik niet kon opnemen.

Kortom je moet voortaan naast je telefoon zitten om kans te maken?!
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum, dat is schandelijk, als ze je inderdaad niet willen spreken alleen omdat je nu onmiddellijk je telefoon opnam. Troost je: misschien wil je wel helemaal niet werken bij zo'n bedrijf.
Neweve en Kaaatje: ik duim voor jullie!
Ja ik vind het echt heel vervelend. Ik snap dat ik vast niet de enige kandidaat ben en dat ze keuze genoeg hebben maar waarom dan wel m'n voicemail inspreken of ik terug kan bellen terwijl dat eigenlijk dus niet hoeft want je wijst me af omdat ik niet op kon nemen. Zo komt het op mij over tenminste.

Next dan maar...
Alle reacties Link kopieren
@tsumtsum, jammer en wat raar. Zou ze je initieel hebben willen bellen om gelijk mondeling feedback te geven? Dat is dan wel een goede intentie maar dat had ze ook in de mail kunnen benoemen.

Hier mag ik op een tweede gesprek komen! Zin in want het leek me e en erg leuke plek.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
@tsumtsum, dat is balen. Maar maakt de keuze makkelijk voor hun. Maar je zou denken dat ze voor de beste nog wel een tweede keer zouden willen bellen


@iedereen, reageren jullie op een vacature als de uren niet passend zijn? Zoals bijv. 32 uur en je wilt 28 uur werken.

Vanmorgen was het een lekker ochtendje. Heb 5 sollicitatie verstuurd. 3 ervan vind ik erg interessant. De andere twee ook wel leuk, maar vooral voor als de rest niks wordt zeg maar.

Ga weer eens wat verder bijlezen, want ben hier tijdje niet geweest.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zit ik ook thuis, ik ben wegbezuinigd. Ik heb hier een jaar of 20 gewerkt, dus mijn laatste sollicitatie is wel even geleden. Ik kan wel begeleiding krijgen bij het zoeken naar een nieuwe baan, maar daar doe ik nu nog even niets mee, daar wil ik later pas mee starten, dat kan, ik krijg nog tot de zomer volgend jaar doorbetaald.

Ik ga volgende week eerst maar eens starten met een LinkedIn profiel, dat heb niet eens. Hebben jullie nog tips?
En bellen jullie als er een telefoonnummer bij een vacature staat voor meer informatie? Wat vraag je dan?
En wat Monstrea vraagt, als de uren niet aansluiten bij wat je wil, wat doe je daar mee? Benoem je dat al in je brief, nee toch? Maar wanneer dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Spannend oplader, kit dat je je baan verliest maar fijn dat je doorbetaald krijgt en zo wat meer rust hebt met zoeken.
Als je de basis hebt ingevuldop LinkedIn:
- kijk welke eigenschappen gezocht worden voor banen die je leuk vindt lijkt, als je die hebt voeg ze dan toe aan je profiel.
- je kan bij je functies ook projecten toevoegen, met links/afbeeldingen. Als dit bij je achtergrond past kan dit een kooientoevoeging zijn.
- start met het toevoegen van mensen in je netwerk maar dit kan je langzaam ook uitbreiden naar mogelijke toekomstige bazen/collegae/recruiters end

Afhankelijk vanhoeveel de uren afwijken solliciteer ik niet of benoem ik het pas later (tweede gesprek), vaak is 1 of een halve dag minder wel mogelijk,of thuis werken, 4*9 etc.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben per 1 januari weer op zoek naar een andere baan. Contract wordt niet verlengd.
Het lukt me de laatste jaren maar niet om iets vasts te vinden.

Het steeds jezelf moeten verkopen en moeten vertellen waarom je weer solliciteert vind ik vervelend. Net als het steeds opnieuw moeten beginnen bij een werkgever.

Maar ja, er maar weer tegenaan.
Succes allen!
Alle reacties Link kopieren
Succes oplader en minimouse
Alle reacties Link kopieren
Oplader en Minimouse: succes!
En over Linkedin: zet alsjeblieft onder je naam niet zo'n vreselijke kreet als 'op zoek naar een nieuwe uitdaging'. Laat gewoon de functie staan die je nu hebt, met einddatum volgend jaar. Als mensen dat zien en jouw profiel interessant vinden reageren ze toch wel. Verwacht ook van LinkedIn geen wonderen; 99% van de mensen daar zit er met het doel iets anders te vinden of zichzelf te verkopen (het zijn vnl. ZZP-ers). Niks mis mee maar let dus op dat je geen stapels 'vriendschapsverzoeken' krijgt van mensen die áán jou willen verdienen.
Ik sluit me bij deze ook aan. Mijn contract wordt niet verlengd per 1 januari, dus ik moet ook weer op zoek naar iets nieuws. minnimouse: jouw post zou zo de mijne kunnen zijn.

Aan iedereen: veel succes met solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Balen Minimouse, wat stom dat je weer op zoek moet naar wat anders.

Ik hoop deze week op goed nieuws naar aanleiding van een gesprek van vorige week. Maar het is een consultantsclub, dus dan moeten ze ook nog een opdracht voor me vinden. Dus het kan alsnog een tijd duren voor ze wat voor me hebben, ondertussen wil ik graag door solliciteren, want ik wil liever ergens vast in dienst
Alle reacties Link kopieren
Nou, m'n LinkedIn profiel staat online, ik denk dat er nog een hoop aan moet gebeuren, maar de eerste opzet is er.

Ik ben nu ook gelijk bezig met m'n eerste sollicitatiebrief, maar jeetje, wat vind ik dat lastig zeg! Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken, ik wil niet gelijk in de brief al melden dat ik nu thuis zit omdat ik wegbezuinigd ben, maar verwijzen naar m'n huidige functie (omdat die zo goed aansluit) met "momenteel ben ik werkzaam als" klopt voor mijn gevoel ook niet. Ik kom er wel vast wel uit, maar ik zit nu even vast, writers block.
Oplader schreef:
27-11-2019 10:09
Nou, m'n LinkedIn profiel staat online, ik denk dat er nog een hoop aan moet gebeuren, maar de eerste opzet is er.

Ik ben nu ook gelijk bezig met m'n eerste sollicitatiebrief, maar jeetje, wat vind ik dat lastig zeg! Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken, ik wil niet gelijk in de brief al melden dat ik nu thuis zit omdat ik wegbezuinigd ben, maar verwijzen naar m'n huidige functie (omdat die zo goed aansluit) met "momenteel ben ik werkzaam als" klopt voor mijn gevoel ook niet. Ik kom er wel vast wel uit, maar ik zit nu even vast, writers block.
Kun je er eventueel iets van maken als: "Ik heb ervaring met..." en dan de werkzaamheden benoemen? Dan laat je de huidige status van je werk buiten beschouwing, dat zien ze ook wel in je cv.
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
27-11-2019 10:18
Kun je er eventueel iets van maken als: "Ik heb ervaring met..." en dan de werkzaamheden benoemen? Dan laat je de huidige status van je werk buiten beschouwing, dat zien ze ook wel in je cv.
Ja, zoiets wil ik er inderdaad van maken, maar ik kan er nog net niet de juiste draai aan geven. Er schieten allerlei zinnen door m'n hoofd, maar net niet de juiste. Maar goed, ik wil de brief vandaag mailen, dus ik heb ik nog even.

In m'n CV staat bij m'n laatste functie trouwens nog "tot heden", ik ben nog in dienst tenslotte, in een gesprek licht ik nog wel toe dat als gevolg van een reorganisatie op straat sta.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt inspiratieloos.
De1e afwijzing heb ik al binnen.

Weet gewoon even niet hoe ik enthousiast een brief moet schrijven en hoe ik uit moet leggen dat dit mijn 4e baan in 5 jaar is en dat ik daar ook weer niet mag blijven.

Pfff ...
Alle reacties Link kopieren
Oplader schreef:
27-11-2019 10:23
Ja, zoiets wil ik er inderdaad van maken, maar ik kan er nog net niet de juiste draai aan geven. Er schieten allerlei zinnen door m'n hoofd, maar net niet de juiste. Maar goed, ik wil de brief vandaag mailen, dus ik heb ik nog even.

In m'n CV staat bij m'n laatste functie trouwens nog "tot heden", ik ben nog in dienst tenslotte, in een gesprek licht ik nog wel toe dat als gevolg van een reorganisatie op straat sta.
Volgens mij wil je veel te eerlijk zijn. Bij solliciteren laat je de mooiste kant van jezelf zien he. Als je nu officieel nog in dienst bent dan ben je nog gewoon in dienst. Op mijn linkedin kun je niet zien dat mijn dienstverband al is afgelopen. Daar staat nog heden. En in mijn cv werk ik alleen met jaartallen dus daar valt het voorlopig al helemaal niet op.

En ook die reorganisatie hoef je niet eens perse te noemen. Gewoon tijd voor wat naders is ook prima.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-11-2019 15:05
Ik ben echt inspiratieloos.
De1e afwijzing heb ik al binnen.

Weet gewoon even niet hoe ik enthousiast een brief moet schrijven en hoe ik uit moet leggen dat dit mijn 4e baan in 5 jaar is en dat ik daar ook weer niet mag blijven.

Pfff ...
Dikke knuffel voor jou.

Heb je jezelf wel de tijd gegeven om even te "rouwen"?
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
27-11-2019 15:22
Dikke knuffel voor jou.

Heb je jezelf wel de tijd gegeven om even te "rouwen"?
Dankjewel, lief van je :hug:

Nee, eigenlijk niet. Ik heb het privé ook even moeilijk op het moment en het lijkt alsof alles bij elkaar komt.
Komt vast wel weer goed, maar ik word er zo onzeker van.

Qua werk ben ik er niet rouwig om omdat het de laatste tijd niet lekker liep (understatement, zal niet teveel vertellen vanwege herkenbaarheid). Maar ik ervaar veel stress op het moment (mede door het werk) en dat uit zich in lichamelijke en psychische klachten.

Gelukkig kan ik er met mijn man goed over praten en ga ik binnenkort naar een psycholoog.
Ik heb dan soms wel het gevoel alsof ik niet 'klaar' ben voor een volgende baan. Ik ga aan mezelf werken en dan gaat het daar straks weer ergens mis, als ik nog niet 'veranderd' ben.

Maar goed, ik probeer positief te blijven. Ik ben begonnen met sporten en dat begint z'n vruchten al wat af te werpen en ik probeer te mediteren, maar dat gaat met ups en downs. Mijn hoofd zit zo vol dat ik constant met allerlei gedachten in m'n hoofd zit en niet los kan laten ;-)
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
27-11-2019 15:18
Volgens mij wil je veel te eerlijk zijn. Bij solliciteren laat je de mooiste kant van jezelf zien he. Als je nu officieel nog in dienst bent dan ben je nog gewoon in dienst. Op mijn linkedin kun je niet zien dat mijn dienstverband al is afgelopen. Daar staat nog heden. En in mijn cv werk ik alleen met jaartallen dus daar valt het voorlopig al helemaal niet op.

En ook die reorganisatie hoef je niet eens perse te noemen. Gewoon tijd voor wat naders is ook prima.
Op LinkedIn heb ik inderdaad ook het vakje huidige functie (of iets dergelijks) aangevinkt en geen einddatum genoemd. Maar in de brief het hebben over m'n huidige functie voelt dan weer raar. Dat heb ik dus niet gedaan, ik heb er een draai aan gegeven.

M'n eerste brief is nu dus de deur uit en ik vind het zo spannend! Ik ben ook zo'n mafkees, aan de ene kant hoop ik dat ik nu gebeld word om een afspraak in te plannen, aan de andere kant hoop ik op een afwijzing per mail, dat is lekker makkelijk en veilig. Ik kom zo alleen niet aan het werk natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
22-11-2019 23:55
Ik ben per 1 januari weer op zoek naar een andere baan. Contract wordt niet verlengd.
Het lukt me de laatste jaren maar niet om iets vasts te vinden.

Het steeds jezelf moeten verkopen en moeten vertellen waarom je weer solliciteert vind ik vervelend. Net als het steeds opnieuw moeten beginnen bij een werkgever.

Maar ja, er maar weer tegenaan.
Succes allen!
Heel vervelend voor je! Wel herkenbaar, heb het 2x achter elkaar gehad en is niet fijn voor je zelfvertrouwen. Ook inderdaad nieuwe collega's, nieuwe systemen, processen.. Kost veel energie :(
Krijg je wel goede feedback steeds?
Afgelopen halfjaar via uitzendbureau gewerkt en contract loopt eind dec af. Zat afgelopen weken vreselijk in de stress, en met m'n hoofd alweer te bedenken wat ik op m'n cv moest zetten. Maar heb te horen gekregen dat ik contract via bedrijf zelf krijg!
Het kan dus nog steeds wel!
Alle reacties Link kopieren
@ Robinson, Wat fijn!
@ oplader, ik zal voor je duimen.
@ Minnie, welke sport ben je gaan doen. Hopelijk helpt het positieve gevoel van sporten je ook in een baan.

Hier bezig met mijn CV invullen op de site van het UWV, maar bij opleiding krijg ik: Voer een geldige opleiding in. (6)

Verder hoor ik vandaag de uitslag van mijn 2e gesprek. Ik vind het best spannend...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn huidige baan via LinkedIn gevonden (lees: zij stuurden mij een bericht) en ik krijg daar nog berichtjes van andere banen. LinkedIn kan dus zeker helpen!

Zelf laatst gesolliciteerd maar het telefoongesprek alleen al was zo verschrikkelijk kut dat ik er niet wilde werken en zij mij niet wilde hebben. 😅
Alle reacties Link kopieren
Nou, op sollicitatie 1 heb ik nog steeds niks gehoord, zelfs geen ontvangstbevestiging. Misschien moet ik er achteraan bellen, maar daar heb ik dan weer geen zin in, graag of niet hoor. Ik heb nog de arrogantie van de beginnende sollicitant denk ik.

Op sollicitatie 2 heb ik wel reactie, maar ik word niet uitgenodigd voor een gesprek. Toch wel jammer.

Ik heb alleen met solliciteren en LinkedIn e.d. geen idee wat ik aan het doen ben, daar kom ik steeds meer achter. Tijd dus om toch de begeleiding die ik kan krijgen in te schakelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven