Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie motivatie topic

26-06-2019 13:52 909 berichten
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren is stom. Werkloos thuis zitten nog stommer.

In overleg met mijn werkgever heb ik een vaststellingsovereenkomst getekend. Nu zit ik al een paar weken thuis, maar ik vind solliciteren echt heel moeilijk. Ik ben op zoek naar iemand die ook in dit schuitje zit om elkaar te motiveren en uit te dagen om zo de komende (hopelijk korte) periode door te komen.

Wie schrijft mee?
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 26-06-2019 13:59
Reden: spellingsfout
0.13% gewijzigd
Ik krijg alweer een alert voor een vacature bij bedrijf X. Heb al minstens 5x gesolliciteerd bij dat bedrijf via een stuk of 2 verschillende UZB's en ook een keer bij het bedrijf zelf. Het zijn vergelijkbare functies of gewoon weer dezelfde vacature.
Kreeg steeds een afwijzing dat anderen beter bij het profiel pasten. Ik twijfel of ik nog 1 poging zou doen maar ik ben bang dat ik dan ook best wanhopig over kom.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga me bij jullie aansluiten binnenkort. Ik heb vandaag mijn huidige baan opgezegd en zal dus moeten gaan solliciteren. Spannend, maar zeker ook zin in een nieuwe uitdaging!
TsumTsum schreef:
10-12-2019 15:18
Ik krijg alweer een alert voor een vacature bij bedrijf X. Heb al minstens 5x gesolliciteerd bij dat bedrijf via een stuk of 2 verschillende UZB's en ook een keer bij het bedrijf zelf. Het zijn vergelijkbare functies of gewoon weer dezelfde vacature.
Kreeg steeds een afwijzing dat anderen beter bij het profiel pasten. Ik twijfel of ik nog 1 poging zou doen maar ik ben bang dat ik dan ook best wanhopig over kom.
Klinkt als spookvacature.
Geen tijd / moeite meer in steken als ik jou was.
Oplader schreef:
10-12-2019 15:06
Nou, op sollicitatie 1 heb ik nog steeds niks gehoord, zelfs geen ontvangstbevestiging. Misschien moet ik er achteraan bellen, maar daar heb ik dan weer geen zin in, graag of niet hoor. Ik heb nog de arrogantie van de beginnende sollicitant denk ik.

Op sollicitatie 2 heb ik wel reactie, maar ik word niet uitgenodigd voor een gesprek. Toch wel jammer.

Ik heb alleen met solliciteren en LinkedIn e.d. geen idee wat ik aan het doen ben, daar kom ik steeds meer achter. Tijd dus om toch de begeleiding die ik kan krijgen in te schakelen.
Misschien heb je iets aan de events van De Broekriem, stichting voor en door werkzoekenden. Leuke workshops en tips en netwerken en erg succesvol in het opschroeven van je sollicitatievaardigheden.
Alle reacties Link kopieren
Deze week 2 sollicitaties de deur uit. Al 1 afwijzing binnen (binnen 24 uur...). Ik had een brief geschreven maar ze selecteren initieel alleen op CV, de brief kon je nergens uploaden (kwam ik na bellen achter).
Mijn achtergrond is Niet heel standaard, dus begrijpelijke afwijzing als ze alleen naar CV kijken, maar ik denk dat ik de kwaliteiten wel heb.

Ach de 2e loopt nog en dit weekend weer wat versturen.

@hobbelster, waarom zijn er eigenlijk spook vacatures?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Van een internationaal bedrijf ook nog niks gehoord maar misschien komt dat omdat ik me niet aangemeld heb voor een of andere club. Vond het al zo vaag. Was gewoon een Nederlandse vacature voor een internationaal bedrijf. Wil ik solliciteren krijg ik eerst een melding of ik lid wil worden van een of andere club waarbij je dus steeds nieuwsbrieven kreeg van het bedrijf en de laatste ontwikkelingen. Gelukkig kon je dat overslaan. Daarna een hele vragenlijst waarvan ik dacht moet dit nou?! O.a. over je gezinssituatie. Heb de vragen die ze echt niks aangaat open gelaten. Vervolgens kon ik dan eindelijk m'n motivatie en CV toevoegen en versturen. Vervolgens wel een bevestiging met een sollicitatienummer erin. En daarna radiostilte.

Achteraf denk ik, ik had daar nooit moeten solliciteren want het was gewoon zo vreemd allemaal. En waarschijnlijk wilden ze gewoon informatie verzamelen ofzo. Had ze wel van te voren gegoogled en het was wel echt een bedrijf en medewerkers werkten er graag.
Beweeg, wat Tsum Tsum zegt is de reden van spookvacatures: gegevens verzamelen.
Data is het nieuwe goud enzo.
Ja dat en ook om aan de buitenwereld te laten zien dat het allemaal goed gaat. Net zoals je op het nieuws hoort dat er geroepen wordt dat er veel banen bij zijn gekomen en dat veel mensen weer een baan vinden. En dan vraag ik me altijd af: welke mensen en wat voor banen en voor hoeveel uur?!

Ik zag ook 2 leuke vacatures en bij beide stond al het brutoloon wat je kreeg per uur. Bij de een was het nog geen 10 euro en bij de ander net 10,14 bruto. Voor een oproep contract en ze verwachten dat je 32-40 uur kan werken. Zul je zien dat ik 32 uur ingezet ga worden en dan kan ik niet rondkomen. Iets ernaast zoeken kan niet want ze verwachten dat je 40 uur beschikbaar bent. Jammer maar helaas, denk niet dat ik veel onderhandel ruimte heb.

Zag laatst ook een andere vacature en die was maar voor 4 uur per week. Ik dacht van kan dat niet intern opgelost worden?!
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
10-12-2019 20:59
Misschien heb je iets aan de events van De Broekriem, stichting voor en door werkzoekenden. Leuke workshops en tips en netwerken en erg succesvol in het opschroeven van je sollicitatievaardigheden.
Bij het traject dat ik ga volgen zit ook van alles. Er gaat iemand met m'n CV aan de slag, iemand die vacatures zoekt, ik krijg een personal coach. Er worden ook webinars aangeboden, volgende week "LinkedIn voor beginners", die leek mij op het lijf geschreven. Maar ik ga zeker ook kijken wat de Broekriem te bieden heeft. Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
13-12-2019 18:41
Ja dat en ook om aan de buitenwereld te laten zien dat het allemaal goed gaat. Net zoals je op het nieuws hoortoestellen dat er geroepen wordt dat er veel banen bij zijn gekomen en dat veel mensen weer een baan vinden. En dan vraag ik me altijd af: welke mensen en wat voor banen en voor hoeveel uur?!

Ik zag ook 2 leuke vacatures en bij beide stond al het brutoloon wat je kreeg per uur. Bij de een was het nog geen 10 euro en bij de ander net 10,14 bruto. Voor een oproep contract en ze verwachten dat je 32-40 uur kan werken. Zul je zien dat ik 32 uur ingezet ga worden en dan kan ik niet rondkomen. Iets ernaast zoeken kan niet want ze verwachten dat je 40 uur beschikbaar bent. Jammer maar helaas, denk niet dat ik veel onderhandel ruimte heb.

Zag laatst ook een andere vacature en die was maar voor 4 uur per week. Ik dacht van kan dat niet intern opgelost worden?!
Ik zag van de week een vacature waarvan het brutoloon per maand voor 40 uur een paar 100 euro lager was dan dat ik nu per 4 weken krijg, voor 32 uur.
Alle reacties Link kopieren
Beste solliciteerders,

Hopelijk maken jullie stappen in de goede richting! :) Ik heb hier in het recente verleden ook gepost, en ben eindelijk op het punt aanbeland dat ik een aanbieding mag verwachten van een werkgever :)

Het is misschien niet 100% on-topic, want ik zoek geen motivatie meer voor een nieuwe sollicitatie. Omdat ik voorheen hier heel goed geholpen ben en omdat ik er geen apart topic voor durf te maken i.v.m. herkenbaarheid, hoop ik toch dat jullie hier iets van willen zeggen:

Het is namelijk zo dat ik op 16 december te horen heb gekregen dat er een aanbieding komt. Echter schijnt de HR afdeling (vrij groot bedrijf) nogal stroperig te zijn. Volgens de manager die mij wil aannemen, probeert hij er een beetje vaart achter te zetten, maar waarschijnlijk wordt het toch week 1/2 van 2020.

Het lullige een beetje is, dat ik een half jaar geleden bij mijn huidige functie een maand vrij heb gevraagd in februari as. om mee te werken op een. boerderij van familie in canada. Nu heb ik een maand opzegtermijn, maar het voelt ergens een beetje lullig om te zeggen bij mijn huidige baan op 20 januari ofzo : oja ik heb nog even een nieuwtje : ik zeg per vandaag op en ben er nog drie dagen en na februari keer ik niet meer terug. Aan de andere kant heb ik die reis juist geboekt omdat het solliciteren toen allemaal niet echt wilde lukken en ik er echt behoorlijk klaar mee was (en ben). En mijn doel was, om na die reis niet meer terug te hoeven naar mijn huidige werk en wat nieuws te hebben. Nou opzicht is dat dus gelukt, maar hoe (niet) netjes is dit om dit zo te doen?
Echt erg: in oktober gesolliciteerd naar twee vacatures. Vervolgens een bevestiging ontvangen met de mededeling dat ik binnen twee weken bericht zou krijgen.
Van beide niets meer gehoord. Vorige week heb ik ze allebei gemaild met de vraag of de procedure nog lopende was.
Van 1 heb ik meteen antwoord ontvangen:

Beste mevrouw.....,

Bedankt voor de interesse in de functie van ..... bij ..... Wij hebben uw sollicitatiebrief en CV beoordeeld. Helaas bent u op dit moment niet de juiste kandidaat voor de positie.

Het spijt me u te moeten teleurstellen. Veel succes bij de zoektocht naar een nieuwe baan.

Met vriendelijk groet,
....

Goh, wisten ze dit twee maanden geleden dan nog niet? En lullig dat ze niet reppen over hun eerdere belofte om binnen twee weken meer te laten weten.
Van de andere werkgever heb ik nog steeds niets gehoord.
Camper, probeer het zakelijk te zien en wellicht kun je nadat je je nieuwe contract hebt getekend al begin feb opzeggen en beginnen met overdragen. Ipv laatste 3 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, ik had een specifieke vraag over een vacature dus heb geprobeerd te bellen. Nu kreeg ik de voicemail, spreek je die dan in? Bel je later terug?
Of komt dat te opdringerig over? ik kan ook gewoon een brief + CV schrijven maar mis een stukje specifieke ervaring (als in ik heb samengewerkt met een bepaald type instelling maar er nooit zelf gewerkt). Ik wilde dus vragen wat ze het belangrijkste vonden aan die ervaring zodat ik mijn brief erop kon aanpassen (en zodat ik hopelijk niet een "u past niet in het profiel" terugkrijg) .

@campercamping, al iets van HR van je nieuwe functie gehoord?
@tsumtsum, ik denk dat er wel veel banen zijn, maar of die passen bij de werklozen? En inderdaad sommige banen betalen prut. Ik zit in het begin van mijn carrière en kom uit de academie dus verwacht een stapje te maken of op zijn minst hetzelfde te verdienen. Biedt een recruiter me 500 euro/maand minder voor 40 ipv 36 uur (want dat is normaal :-o ), en dat voor een technische functie waar ervaring vereist is...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
@Camper, ja, beetje jammer van de omstandigheden, maar het is wat het is. Probeer het zakelijk te houden.

@Theamuts, stom is dat idd

@Neweve, ik zou later nog een keer bellen en als ze dan niet opneemt gewoon inspreken dat je Neweve bent en dat je een vraag hebt over de vacature en dat je graag terug gebelt wilt worden.

Ik probeer even snel een sollicitatiebrief te schrijven, blijf het lastig vinden. Ik merk ook dat ik de neiging heb te denken, owh maar ik voldoe niet aan die eis dus ze nemen me toch nooit aan. Terwijl ik verdorie gevraagd ben om te solliciteren omdat ze me naar aanleiding van een kennismakingsgesprek een geschikte kandidaat vonden....
Alle reacties Link kopieren
@kaatje, spannend!
Ik las vorige week een stuk over eisen en wensen. Dus een HBO-opleiding kan een eis zijn maar de exacte richting een wens. Als je duidelijk hebt waarom (of waar) je de kwaliteiten die ze eigenlijk willen hebt geleerd.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Nou dit gaat over ervaring in een specifieke branche, en die heb ik niet, tenminste 25 jaar geleden in een bijbaan wel in de branch gewerkt, maar echt op uitvoerend niveau en niet op het niveau wat ze zoeken. Maar het boeit niet, want ze hebben me gevraagd te solliciteren, dus blijkbaar denken zij dat het ook zonder die eis wel goed kan komen, maar ik krijg het niet uit mijn hoofd.

En ik vind het ook confronterend omdat het dus een reden is dat ik op sommige andere functies niet solliciteer, terwijl daar dus ook kan gelden dat ze dolgraag willen dat ik solliciteer ook al voldoe ik niet aan alle eisen...
Alle reacties Link kopieren
Ben aan het overwegen om in een call centre te gaan werken, wat een gedoe dat solliciteren
Ik ga er morgen maar weer tegenaan. Heb mezelf 2 weken vrij gegeven want ik had even geen zin om weer allemaal afwijzingen binnen te krijgen. Ga nu ook maar op banen solliciteren die me eigenlijk niks lijken maar ik moet echt weer aan de gang. Ik merk dat het niet de goede kant op gaat mentaal gezien. Wil niet weer in een diep zwart gat vallen net zoals een paar jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum, dat thuis zitten is echt veel zwaarder als mensen denken inderdaad. Mensen kijken mij soms ook aan, van owh lekker de hele dag een beetje thuis zijn. Maar ik wil zo graag weer aan het werk zijn.

Mijn dagen zijn nu zo leeg. Ik heb vanochtend met mijn partner gepraat en daarna met de opvangjuffen van mijn dochters en nu ga ik de rest van de dag alleen achter mijn laptop zitten.... echt super leuk.

Ik wil weer wat doen waar ik blij van wordt, waar andere mensen ook blij van worden. Ik wil weer collega's om mee te kletsen ove rwerk en over andere dingen. Ik wil weer mijn hersens echt aan het werk zetten.

Brief van gisteren is verstuurd. Dat is vast stap 1.

Ik kreeg trouwens een uitnodiging van het UWV om op gesprek te komen aangezien ik een half jaar werkloos ben... iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
06-01-2020 09:40
TsumTsum, dat thuis zitten is echt veel zwaarder als mensen denken inderdaad. Mensen kijken mij soms ook aan, van owh lekker de hele dag een beetje thuis zijn. Maar ik wil zo graag weer aan het werk zijn.

Mijn dagen zijn nu zo leeg. Ik heb vanochtend met mijn partner gepraat en daarna met de opvangjuffen van mijn dochters en nu ga ik de rest van de dag alleen achter mijn laptop zitten.... echt super leuk.

Ik wil weer wat doen waar ik blij van wordt, waar andere mensen ook blij van worden. Ik wil weer collega's om mee te kletsen ove rwerk en over andere dingen. Ik wil weer mijn hersens echt aan het werk zetten.

Brief van gisteren is verstuurd. Dat is vast stap 1.

Ik kreeg trouwens een uitnodiging van het UWV om op gesprek te komen aangezien ik een half jaar werkloos ben... iemand ervaring?
Ik zou nu best even thuis willen zijn maar dit door oververmoeidheid en ptss, binnenkort therapie.plus mijn baan is zwaar ruk ook geen leuke collega s solliciteer me suf nog zonder succes!

Maar snap.wel.dat je het zat wordt thuis zijn na zo lange tijd werk is ook een sociaal iets, is het misschien een idee om een cursus te doen?
Alle reacties Link kopieren
@ kaatje, ik heb woensdag een gesprek bij het UWV dus nog geen ervaring ;-)
@ tsum, succes met weer solliciteren. Ik heb mezelf tijdens de feestdagen ook vrij gegeven. Nu vol goede moed verder.... Alhoewel, ik zit nu al een tijdje naar mijn scherm te staren. Heb 2 vacatures waar ik een brief voor wil schrijven en 1 detacheerder voor een open sollicitatie, maar het lukt me gewoon niet om te concentreren.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
@Neweve, ik moet donderdag, dus laat het even weten....

Herkenbaar. Ik heb een lijstje favoriete bedrijven waar ik wel wil werken en ik ploeter me door de vacatures heen. Ik zit hier nu 2,5 uur en ik ben nog niet zo hard opgeschoten. Overigens kom ik voor het eerst in tijden weer eens interessante vacatures tegen, dus ik hoop dat ik voor donderdag nog twee brieven kan uploaden in mijn werkmap. Kan ik mooi het gesprek daar op focussen als ik op bezoek moet bij het UWV...

Het is hier trouwens ook stervenskoud, dus ik ga zo naar huis, warme soep maken vopor mezelf en dan zo thuis nog maar even proberen.
Ik ben nu voor het eerst echt ‘thuis’, mijn contract liep tot en met 31 december, mijn man had twee weken vakantie en is vandaag weer begonnen. Ik voel me nu ineens echt werkloos. Heb afgelopen weekend 4 brieven verstuurd en morgen een sollicitatiegesprek, maar ik merk dat ik nu mijn draai even niet kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, ik vind vier brieven schrijven dus echt heel veel. Ik heb de afgelopen 6 weken nog geen 4 brieven verstuurd (maar wel een paar gesprekken gevoerd naar aanleiding van linkedin). Knap hoor dat je vier brieven hebt verstuurd.

Waar loop je tegen aan dat je je draai niet kan vinden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven