Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie motivatie topic

26-06-2019 13:52 909 berichten
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren is stom. Werkloos thuis zitten nog stommer.

In overleg met mijn werkgever heb ik een vaststellingsovereenkomst getekend. Nu zit ik al een paar weken thuis, maar ik vind solliciteren echt heel moeilijk. Ik ben op zoek naar iemand die ook in dit schuitje zit om elkaar te motiveren en uit te dagen om zo de komende (hopelijk korte) periode door te komen.

Wie schrijft mee?
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 26-06-2019 13:59
Reden: spellingsfout
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie nog aan het sollliciteren?

Ik heb de eerste brief van de week er net weer uitgestuurd.

Ik had eigenlijk nog wat meer willen doen, maar ik ben nog wel veel afgeleid door van alles en nog wat, dus dat is even niet gelukt ....
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-03-2020 18:27
Oh nee! Wat jammer. Wilde net gaan vragen hoe het met je baan ging.
Balen zeg. Je hebt er niks aan en je koopt er niks voor.

Van wie moet je je misschien omscholen? UWV of wil je dat zelf?

:hug: voor jou.

Mijn proeftijd zit er (bijna) op. Ik mag gelukkig wel blijven. Al werk ik al 2 weken thuis van de bijna 4. Verplicht dus.
:hug:

nh toen ik op gesprek ging bij UWV, opperde ze het wel. en misschien zou het ook beter om wat meer stabiliteit te krijgen qua werk.
ik heb echt geen idee wat ik wil/ nu moet?



ik doe even niks momenteel, het heeft voor mijn gevoel weinig zin.., ook weet ik niet waarop ik moet solliciteren. :-[
Relax we're all crazy, it's not a competition
Voor de uwv-statistieken heb ik vorige week twee webinars gevolgd.
Diverse procedures staan stil en/of vacatures on hold. Enigszins tot mijn verbazing belde een bureau vrijdag over een vacature. Qua reistijd wat twijfelachtig maar heb toch maar gereageerd met een motivatie vanochtend.

De verschillende zoekopdrachten leveren in ieder geval nog resultaten op, moet vandaag maar weer eens kijken of er relevante dingen tussen zitten. Op mijn (brede) vakgebied is best wat werk, maar bij de meeste uitzendbureaus is het erg lastig het in een zoekopdracht te vangen, dus meestal lees ik de mails en kan ik ze in het geheel weggooien..
Kaaaaaaaatje schreef:
06-04-2020 09:23
Zijn jullie nog aan het sollliciteren?

Ik heb de eerste brief van de week er net weer uitgestuurd.

Ik had eigenlijk nog wat meer willen doen, maar ik ben nog wel veel afgeleid door van alles en nog wat, dus dat is even niet gelukt ....
Ik kijk wel maar ik kom voornamelijk thuiszorg tegen of iets van productie in ploegendienst (wil niet snachts werken), call centers en vacatures voor horeca en dergelijke voor als de ellende weer voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook aan het solliciteren in deze rare tijd, en heb zojuist te horen gekregen dat ik donderdag maar liefst twee gesprekken van een uur heb voor een hele leuke functie! Hebben jullie al gesprekken gehad via beeldbellen, en misschien tips om dit soepeltjes te laten verlopen? Ik vind het lastig om hetzelfde over te komen als face-to-face, lichaamstaal zegt toch vaak ook erg veel.. Trek je hetzelfde aan als bij een gesprek op locatie, of zijn bepaalde kleuren beter op een beeldscherm? Zoveel (onnodige?) zorgen...
0lijfje schreef:
06-04-2020 15:18
Ik ben ook aan het solliciteren in deze rare tijd, en heb zojuist te horen gekregen dat ik donderdag maar liefst twee gesprekken van een uur heb voor een hele leuke functie! Hebben jullie al gesprekken gehad via beeldbellen, en misschien tips om dit soepeltjes te laten verlopen? Ik vind het lastig om hetzelfde over te komen als face-to-face, lichaamstaal zegt toch vaak ook erg veel.. Trek je hetzelfde aan als bij een gesprek op locatie, of zijn bepaalde kleuren beter op een beeldscherm? Zoveel (onnodige?) zorgen...
Draag vooral geen kleine streepjes- of stippel patronen oid, dat ‘flikkert’ op scherm en leidt ontzettend af.
Verder zorgen dat je netjes in het licht zit, make upje op en mag best ietwat meer dan normaal zo kom je wat sprekender over op scherm. Bijv iets feller rode lipstick maakt ook dat je beter / duidelijker verstaanbaar bent op beeld dan wanneer je geen lipstick draagt. Dus als vrouw kun je er je voordeel mee doen juist.
Zorg dat je je camera niet te laag zet want dan zie je vooral onderkin.
Achtergrond netjes, mag best wat persoonlijk maar iig min of meer opgeruimd, zeker geen wasrek ofzo (plank / kast met boeken, of een schilderij bijv is t best).

Als je veel met je handen praat is het handig om dat op beeld juist te beperken, het komt onrustig en niet zo prettig over.
Pak anders een pen vast oid om je handen ondertussen bezig te houden. Kun je gelijk ook notities maken; het is niet erg als de ander je ziet schrijven, komt juist geïnteresseerd over.
Bereid vooral wat vragen voor over het bedrijf zelf waaruit blijkt dat je je hebt voorbereid maar graag nog meer wilt weten.
Eerder had iemand de tip om oogjes naast je camera te plakken zodat je iets hebt om je op te richten en daardoor beter in beeld komt.
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 07-07-2020 12:27
49.53% gewijzigd
Ik kijk veel op indeed en sinds vandaag zie ik ook ineens een hele rits 'vacatures' van ouders die een oppas nodig hebben voor de kinderen. Heel irritant. Ik zoek nu ook regelmatig gewoon alleen op woonplaats om te kijken wat de opties zijn maar ik moet weer met zoektermen gaan werken zo.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
06-04-2020 20:11
Draag vooral geen kleine streepjes- of stippel patronen oid, dat ‘flikkert’ op scherm en leidt ontzettend af.
Verder zorgen dat je netjes in het licht zit, make upje op en mag best ietwat meer dan normaal zo kom je wat sprekender over op scherm. Bijv iets feller rode lipstick maakt ook dat je beter / duidelijker verstaanbaar bent op beeld dan wanneer je geen lipstick draagt. Dus als vrouw kun je er je voordeel mee doen juist.
Zorg dat je je camera niet te laag zet want dan zie je vooral onderkin.
Achtergrond netjes, mag best wat persoonlijk maar iig min of meer opgeruimd, zeker geen wasrek ofzo (plank / kast met boeken, of een schilderij bijv is t best).

Als je veel met je handen praat is het handig om dat op beeld juist te beperken, het komt onrustig en niet zo prettig over.
Pak anders een pen vast oid om je handen ondertussen bezig te houden. Kun je gelijk ook notities maken; het is niet erg als de ander je ziet schrijven, komt juist geïnteresseerd over.
Bereid vooral wat vragen voor over het bedrijf zelf waaruit blijkt dat je je hebt voorbereid maar graag nog meer wilt weten.
Dankjewel, dat zijn tips waar ik echt wat aan heb!! Inhoudelijk heb ik er vertrouwen in, ik ga de setting (achtergrond, kleding ed) gewoon even in verschillende varianten uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
Olijfje, vooral niet te veel zorgen maken, dat is de beste tip ;) Vergeet niet dat het voor hen ook allemaal nieuw en wennen is en dat zij ook weten dat je anders overkomt op camera dan in het echt. Goede tips van Hobbelster, zou er nog aan toe willen voegen dat het vooral belangrijk is om je internet connectie even te testen, ik had laatst 6 uur achter elkaar Skype sollicitatiegesprekken en bij de helft was de connectie eigenlijk niet goed genoeg. Daar raak je zelf vooral gestrest van.
Qua kleding is enigszins nette bovenkleding handig, maar zelf had ik gewoon een joggingbroek aan, dat zit toch onder de tafel :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Skittelkat schreef:
07-04-2020 13:43
Olijfje, vooral niet te veel zorgen maken, dat is de beste tip ;) Vergeet niet dat het voor hen ook allemaal nieuw en wennen is en dat zij ook weten dat je anders overkomt op camera dan in het echt. Goede tips van Hobbelster, zou er nog aan toe willen voegen dat het vooral belangrijk is om je internet connectie even te testen, ik had laatst 6 uur achter elkaar Skype sollicitatiegesprekken en bij de helft was de connectie eigenlijk niet goed genoeg. Daar raak je zelf vooral gestrest van.
Qua kleding is enigszins nette bovenkleding handig, maar zelf had ik gewoon een joggingbroek aan, dat zit toch onder de tafel :biggrin:
Dankjewel! Mijn internetverbinding heb ik inderdaad een upgrade gegeven om dat soort geklungel in ieder geval vanaf mijn kant te voorkomen..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een fijn gevoel dat ik inderdaad even getest heb of alles werkt en ik wil voor mijn volgende gesprek ook zorgen voor een rustige achtergrond, dat staat toch professioneler dan het wasrek achter me. Moet nog wel even bedenken hoe ik dat ga doen op onze overvolle waszolder die ook logeerkamer en opbergruimte is....

Ik heb goede hoop dat ik uitgenodigd word op gesprek via een recruiter, dus dat stemt me positief! Nu eerst mijn gesprek van vrijdag voorbereiden
Alle reacties Link kopieren
@kaaatje, misschien kun je een deken of iets dergelijks achter je hangen of een scherm neer zitten of iets dergelijks? Ze zien toch alleen maar de ruimte achter je. Ik gebruik voor mijn werk microsoft teams, daar kun je de achtergrond vervagen; wellicht biedt Skype ook die optie?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mag ik jullie even om advies vragen? Ik zit een beetje met een dilemma..
1 april kwam ik zonder baan te zitten, met de gedachte/hoop snel weer iets te vinden. Nu is dat door het hele corona gebeuren iets anders gelopen dan gepland. En ben ik ook nog eens 19 weken zwanger. Niet echt een ideale positie om te solliciteren dus. Toch wil ik graag nog iets proberen te vinden zodat ik niet tot januari zonder inkomen zit.

Morgen heb ik dus een sollicitatiegesprek in een instelling. Ze doen de gesprekken toch face-to-face. Op zich wel fijn. Alleen, wanneer vertel ik dat ik in verwachting ben? In de mail noemden zij dit gesprek een oriënterend gesprek. Ik neig zelf naar morgen niets zeggen en afwachten of ik voor een vervolggesprek wordt uitgenodigd of niet. Maar wellicht hebben jullie nog tips of adviezen?

Normaal gesproken ben ik nooit zenuwachtig voor een sollicitatie maar deze keer wel omdat er voor mijn gevoel veel meer vanaf hangt en ik vooral niet van liegen of iets verzwijgen hou. Maar ik mag misschien ook leren om iets meer voor mezelf te kiezen.. lastig!

Alvast bedankt voor het meedenken.

Pip

ps: @kaaatje, ik ben weleens op de grond gaan zitten, tegen de muur/deur, met de laptop op een tafeltje of doos voor me, dan heb je namelijk alleen muur als achtergrond en geen ruis en toch je handen vrij om wat aantekeningen te maken. Het zit alleen wel iets minder comfortabel. Succes alvast!
Alle reacties Link kopieren
@Pip, sorry ik had je berichtje wel gezien, maar geen tijd om te reageren. Had je al bedacht wat je ging doen?

Afgelopen vrijdag ging heg het gesprek supe rslecht, gelukkig mag ik deze vrijdag in de herkansing voor een andere baan. En dinsdag voor nog weer wat anders. En er loopt nog iets waar ik wacht op een uitnodiging (die echt ging komen zei de recruiter..., maar ondertussen durf ik er niet meer op te hopen), dus het loopt hier nog redelijk door.

Dus nu mijn gesprek van vrijdag voorbereiden!
Er staan redelijk wat procedures / vacatures on hold, maar heb zowaar een sollicitatiegesprek op de planning staan. Moet mezelf er nu nog even van overtuigen dat het een kans is en mijn werkzame leven er niet van afhangt... Als ik verkoudheidsklachten krijg moeten we het veranderen in een online actie, iets waar ik alleen maar zenuwachtiger voor zal zijn denk ik.

Hebben jullie je telefoonnummer in LinkedIn staan? Ik heb altijd al 1 nummer voor werk en privé, maar zit nu soms toch te denken aan een tweede toestelletje regelen zodat dat nummer op L-I kan...
Alle reacties Link kopieren
Watervrouw333 schreef:
16-04-2020 12:10
Er staan redelijk wat procedures / vacatures on hold, maar heb zowaar een sollicitatiegesprek op de planning staan. Moet mezelf er nu nog even van overtuigen dat het een kans is en mijn werkzame leven er niet van afhangt... Als ik verkoudheidsklachten krijg moeten we het veranderen in een online actie, iets waar ik alleen maar zenuwachtiger voor zal zijn denk ik.

Hebben jullie je telefoonnummer in LinkedIn staan? Ik heb altijd al 1 nummer voor werk en privé, maar zit nu soms toch te denken aan een tweede toestelletje regelen zodat dat nummer op L-I kan...
Lastig he Watervrouw, ik denk dat mijn gesprek van vrijdag ook moeizaam ging omdat ik er heel veel aan op had gehangen.

Ik heb alleen mijn e-mail adres op Linkedin. Ik ben telefonisch ook vaak niet rustig bereikbaar met twee jonge kinderen in de buurt.
A en B on hold, C en D verwacht ik deze week reactie van of men mij wil spreken, E deze week een gesprek gepland, maar wellicht verandert dat ivm verkoudheid nog van fysieke afspraak naar digitale afspraak.

Momenteel zit zowel digitaal als fysiek gesprek beetje (boel) buiten mijn comfortzone maar een gesprek wil ik wel. Als C tot een gesprek leidt zal dit (ook) digitaal zijn en wie weet wil D dat ook dus oefening baart kunstontspanning hoop ik...
Alle reacties Link kopieren
ik had van de week gereageerd, op een vacature via het uitzendbureau, kreeg van de week de vraag om mijn cv en motivatie op te mailen... ben al de halve ochtend bezig geweest om een motivatie op papier tekrijgen ..... :facepalm: ga morgen weer een poging wagen
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Heb je soms Rouge. Ik probeer een sollicitatie voor te bereiden, maar echt van harte gaat het nog niet. Morgenochtend gesprek en ik ben gewoon moe. Ik vind deze hele situatie met 2 kleine kinderen thuis gewoon slopend, zelfs al hoef ik niet te werken.
Alle reacties Link kopieren
@Watervrouw, goede insteek om het als oefeningen te zien! En wat goed dat je zoveel gesprekken hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag het nieuws gekregen dat ik na twee digitale gesprekken vorige week, aangenomen ben wat hen betreft! Super nieuws dus! Nogmaals dank voor de tips die hebben geholpen om mijn digitale gesprek soepel te laten verlopen!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Olijfje, fijn dat je het positieve nieuws hier ook nog even deelt. Dat geeft de burger moed!
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
21-04-2020 14:50
Gefeliciteerd Olijfje, fijn dat je het positieve nieuws hier ook nog even deelt. Dat geeft de burger moed!
Dankjewel! Het is een enorm gekke tijd, ook om - als dat contract dan eenmaal getekend is - je nieuwe collega's bijvoorbeeld ook enkel digitaal te leren kennen. Ik hoop voor jullie en ook voor de werkgevers dat het eea toch een beetje door blijft lopen!
Gefeliciteerd Olijfje :)



Een vorige keer had ik uiteindelijk keuze tussen twee banen. Geloof niet dat ik dat zo'n leuk luxeprobleem vind... Tijd zal het leren hoe het nu gaat lopen met momenteel 5 mogelijkheden. Geen idee of ze wel al afwijzingen sturen of dat uitstellen als het on hold staat en er nog geen (digitale) gesprekken worden gepland....
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 23-04-2020 15:37
71.41% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven