Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie motivatie topic

26-06-2019 13:52 909 berichten
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren is stom. Werkloos thuis zitten nog stommer.

In overleg met mijn werkgever heb ik een vaststellingsovereenkomst getekend. Nu zit ik al een paar weken thuis, maar ik vind solliciteren echt heel moeilijk. Ik ben op zoek naar iemand die ook in dit schuitje zit om elkaar te motiveren en uit te dagen om zo de komende (hopelijk korte) periode door te komen.

Wie schrijft mee?
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 26-06-2019 13:59
Reden: spellingsfout
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
03-07-2019 16:00
Ik snap je wel een beetje hoor, ik zit op dit moment ook in een soortgelijke situatie. Ik was er eigenlijk zeker van dat ik zou verhuizen naar de Randstad, echter ben ik nu benaderd voor een baan in een totaal andere regio. Daarnaast ben ik benaderd of ik in mijn huidige woonplaats wil werken, maar dan moet ik wel zzp-er worden. Dus mijn hele gevoel en fantasie (ik zag me al wonen in de Randstad etc.) is nu compleet weg.

Toch heb ik besloten om het wel te gaan doen. Ik ga eerst het gesprek aan en mocht dat een leuke baan zijn en het wordt wat, dan ga ik daar voor. Mocht niet wat worden, dan ga ik toch het zzp-avontuur aan, in ieder geval zolang ik niets anders heb. Het is toch beter dan thuiszitten en ontzettend leuk werk.
Precies, je hebt al een toekomstbeeld in je hoofd en dat valt dan uiteen. Heel fijn dat je zoveel gesprekken gepland hebt staan, goed bezig! Ik ben aangenomen bij de baan maar stiekem al wel plannen aan het maken voor daarna :)
Alle reacties Link kopieren
Ikheb dadelijk sollicitatiegesprek via Skype beeldbellen. Maar weet eigenlijk al dat deze functie toch 3igenlijk niet mijn ding is. Had in eerste instantie al afgezegd met excuus maar toen heeft ze me telefonisch omgepraat :-$
Zo. Heb op 2 functies gesolliciteerd, eenmaal mn cv op een vacaturesite gezet en me aangemeld bij een uutzendbureau.
Heb weer aan mn ww-plicht voldaan.
Alle reacties Link kopieren
Ohhh solliciteren, ik ben er ook druk mee bezig. Had een tijdelijke baan die is gestopt, en ik vind het nu al frustrerend. Veel sollicitaties al gestuurd, maar iedere keer is er wel weer iets, of ze hebben al iemand. Mijn achtergrond is niet alledaags, maar wel interessant. Helaas ook in een niche sector. Hoop dat er snel mensen zijn die de potentie zien, in plaats van afhaken op 1 missende competentie.

Voordeel is dat ik voor een hoop standaard woorden nu veel synoniemen leer, maar daar ben ik ook wel een keer klaar mee :')
Alle reacties Link kopieren
@DueScimmie, Hoe was je gesprek?

@Raila, hoe lang ben je al aan het zoeken?

Ik zou om 11 uur gebeld worden door een recruiter, maar het blijft angstvallig stil..... baal ik van.
Alle reacties Link kopieren
Nog helemaal niet lang, paar weken. Omdat de vacatures in mijn vakgebied zo schaars zijn schrijf ik ook naar functies die in de buurt liggen, maar dan willen ze altijd een competentie hebben die ik niet heb, en daar word ik dan op afgerekend. Terwijl ik ook heel veel wel kan, en helemaal bereid ben om te leren.
Of ze vragen iets wat niet per se bij de functie hoort. Dus stel ik ben bakker, iemand zoekt een bakker, maar dan moet ik ook de verpakking ontwerpen. Dat ontwerpen kan ik dan niet (goed), want dat hoort niet bij het bakker-zijn. En dan word je gelijk afgeschreven, terwijl ik supergoed kan bakken. Dat frustreert me :evil:
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
09-07-2019 11:17
@DueScimmie, Hoe was je gesprek?
Ging best goed maar wil de functie niet.

Nu is andere Recruiter nog gesprek voor me aan het plannen :-)
Oke ik ben nu al afgewezen voor een functie waar ik gistermiddag op gesolliciteerd heb en de deadline voor de vacature is ook nog niet geweest.

Ik word hier zo onzeker van.
Alle reacties Link kopieren
Hangtiet schreef:
09-07-2019 17:23
Oke ik ben nu al afgewezen voor een functie waar ik gistermiddag op gesolliciteerd heb en de deadline voor de vacature is ook nog niet geweest.

Ik word hier zo onzeker van.
Vervelend Hangtiet
Hangtiet schreef:
09-07-2019 17:23
Oke ik ben nu al afgewezen voor een functie waar ik gistermiddag op gesolliciteerd heb en de deadline voor de vacature is ook nog niet geweest.

Ik word hier zo onzeker van.
Ook meegemaakt, had ik bijv op woensdag 16u verstuurd en donderdag om 9u afwijzing in m’n mailbox.
Hoe serieus bekijken ze je brief en cv dan eigenlijk.

Verder even voorstellen, ben nu sinds eind mei aan het solliciteren en tot nu toe 3x op gesprek geweest, waarbij ik 2x ben afgewezen, wel goed gesprek maar dan vonden ze toch net de relevante ervaring missen of mij net niet geschikt genoeg voor de functie.
Andere heb ik een 2e gesprek deze week, lang na het eerste gesprek en ik ben benieuwd hoe het gaat zijn nu. Wel fijn dat ik tussendoor weer wat heb kunnen oefenen.

Ik merk dat solliciteren echt een vak apart is! Heb meer dan 10 jaar niet meer hoeven solliciteren dus was er ook echt heel erg ‘uit’.
Telkens na een afwijzing, even balen en vervolgens maak ik me boos en heb ik zo weer 2 of 3 brieven de deur uit gedaan.
Ik schrijf gelukkig makkelijk en snel dus kan als ik enthousiast ben binnen een uur een sollicitatie de deur uit hebben. En als ik niet enthousiast ben dan solliciteer ik niet, sowieso.

Ik heb heel af en toe een kleine zzp klus maar dat is echt minimaal, laten we zeggen dat ik er eens per maand boodschappen van kan doen en dat is het.
Raiola schreef:
09-07-2019 10:15
Ohhh solliciteren, ik ben er ook druk mee bezig. Had een tijdelijke baan die is gestopt, en ik vind het nu al frustrerend. Veel sollicitaties al gestuurd, maar iedere keer is er wel weer iets, of ze hebben al iemand. Mijn achtergrond is niet alledaags, maar wel interessant. Helaas ook in een niche sector. Hoop dat er snel mensen zijn die de potentie zien, in plaats van afhaken op 1 missende competentie.

Voordeel is dat ik voor een hoop standaard woorden nu veel synoniemen leer, maar daar ben ik ook wel een keer klaar mee :')
Hier ook een niet-alledaagse achtergrond in een niche sector waar je eigenlijk 50+ (En bij voorkeur man) moet zijn om de gewenste credibility te krijgen :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Ja bizar toch! Ik heb het inderdaad ook wel eens gehad dat ik solliciteerde voor precies dezelfde functie als die ik toen had, alleen bij een ander bedrijf. Kreeg ik ook een standaard mail met dat er mensen waren die beter aansloten. Hoe dan? Ik voer die functie NU uit. Heb nog gedacht om er achteraan te bellen voor uitleg, maar ik ken mezelf in dat soort situaties, het is goed dat ik dat niet heb gedaan.

En wat iemand schrijft over onzeker worden, dat merk ik ook nu al. Hoe meer bedrijven en sites ik bekijk, hoe minder goed ik aanvoel of het heel formeel is, of juist informeel kan. En zo worden mijn teksten steeds geforceerder, of juist te amicaal/te makkelijk. Vind het sowieso al lastig om mezelf te presenteren in tekst, ik wil het liefst gelijk face to face met iemand praten.

@Hobbelster Ja bij mij is het vakgebied deels nog relatief nieuw in Nederland en deels bij alles nog een sluitpost, dus niet belangrijk. Terwijl ik in onderzoeken heb gewerkt en er ook talloze onderzoeken zijn die het tegendeel bewijzen. Dus ja, ik zou het liefst op missie gaan om iedereen wakker te schudden, maar dat is ook niet heel reëel :P En om nou in Tokio te gaan werken, dat zie ik nu (nog) niet zitten, al is het alleen al omdat mijn Japans niet zo vloeiend is :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo gek dat ze aan de ene kant zeggen dat de arbeidsmarkt zo krap is en aan de andere kant er zoveel mensen zijn die geen baan kunnen vinden.
Tuurlijk zijn er voor bepaalde beroepen een groot tekort aan mensen zoals zorg, onderwijs e.d. (waar ze waarschijnlijk geen tekort hadden gehad als de omstandigheden stukken beter waren) maar er zijn ook volgens mij overbevolkte beroepsgroepen waar er meer mensen zijn dan functies.
Foodisgood schreef:
10-07-2019 12:29
Ik vind het zo gek dat ze aan de ene kant zeggen dat de arbeidsmarkt zo krap is en aan de andere kant er zoveel mensen zijn die geen baan kunnen vinden.
Tuurlijk zijn er voor bepaalde beroepen een groot tekort aan mensen zoals zorg, onderwijs e.d. (waar ze waarschijnlijk geen tekort hadden gehad als de omstandigheden stukken beter waren) maar er zijn ook volgens mij overbevolkte beroepsgroepen waar er meer mensen zijn dan functies.
Fun fact ik kom dus uit het onderwijs maar ze mochten me geen vast contract geven
Alle reacties Link kopieren
^Dat is precies een van de omstandigheden die ik bedoel. Vreemde contractconstructies, geen vaste contracten, rare uren. Ik snap er echt helemaal niks van dat dit gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb morgen telefonisch gesprek nav vacature waar ik interesse in heb getoond. Nu staat er geen salarisindicatie in de vacature. Kan ik hier in een eerste gesprek naar vragen?
Alle reacties Link kopieren
@Due, dat lijkt me wel hoor! Vind het zelf altijd vervelend om te doen, maar je wil toch weten waar je aan toe bent voor je een eventuele keuze maakt.

In hoeverre houden jullie rekening met reistijd? Ik merk dat ik daar nu al heel flexibel in ben, omdat de banen die ik graag zou willen nu eenmaal niet hier in de regio zijn, helaas. Ik vind reizen op zich ook niet erg, dat scheelt misschien. Maar hebben jullie een maximale reistijd of verschilt dat per functie waar je op reageert?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een maximale reistijd. We hebben 2 kleine kinderen en ik wil binnen half uur bij kdv kunnen zijn. Maar ik woon op 10 km van grote stad dus vacatures zat en ik heb geen hele bijzondere functie die je maar op enkele plekken kunt uitvoeren.

@Raiola: Ze vroeg in vacature zelf al naar mijn salarisindicatie maar toen heb ik eerst naar die van hun gevraagd. Ik verdiende parttime meer dan hun indicatie voor fulltime dus dit werd hem niet.
Ik reager ook alleen op functies in een straal van 30km, vind tijd met dochter momenteel belangrijker dan reistijd, bovendien is er veel werk in deze regio.

Jammer Due Scmie dat het het niet gaat worden. Op naar de volgende maar weer!
Alle reacties Link kopieren
Ah ja met kinderen is het al een andere situatie inderdaad. Ik heb geen kinderen dus dat speelt voor mij niet mee.

Inderdaad jammer Due, maar groot gelijk. Hopelijk binnenkort beter nieuws!
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie nog sollicitaties lopen? Hier 1 afwijzing helaas en 1 zelf afgewezen want zie mezelf niet outbound bellen heel de dag door. Wilde ik net op een andere leuke vacature reageren is die helaas al van de website. Maar had er contact over gehad met de contactpersoon en gezegd dat ik graag wilde solliciteren maar vacature van website is. Hoop stiekem dat ze zegt stuur je brief toch maar want functie start pas over paar maanden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik begin ook met solliciteren dus ik sluit mij graag aan bij dit topic.

Ik heb eind vorig jaar mijn baan opgezegd en ben hierna een half jaar gaan reizen. Ik heb gelukkig nog wat geld over dus kan het mij nog veroorloven om thuis te zitten (we wonen ook mega goedkoop en vriend werkt gelukkig), maar ik merk dat ik vooral weer zin heb in een nieuwe uitdaging! Alleen weet ik niet zo goed wat ik dan zou willen..

Ik word van geen van de vacatures mega enthousiast. Ik ben afgestudeerd als vaktherapeut én heb een bachelor psychologie afgerond. Voor het ideale plaatje zou ik nog een master psychologie moeten/willen doen, maar het studeren is mij best zwaar gevallen (wellicht ook omdat ik daarnaast 24 uur in de psychiatrie werkte.. ). Ik zou nu ook pas in februari aan een master kunnen beginnen omdat wij eind 2019 nog een reis gepland hebben, wat betekent dat ik pas in juni 2021 klaar met studeren zou zijn. Ook hebben wij een grote kinderwens voor in de nabije toekomst (oa ivm medische redenen), wat niet echt te combineren valt met de master...

Ik zie mijzelf niet perse als vaktherapeut werken op dit moment. Ik ga het liefst aan de slag als coach/psycholoog, daar ligt ook mijn kracht, maar ik vind het lastig om vacatures te vinden die aansluiten bij wat ik wil en die daarbij niet om een masterdiploma psychologie vragen..

We moeten binnenkort ook deze woning uit en willen dan het liefst iets kopen (sociale huur wil ook niet echt lukken), dus een baan met veel uren zou toch wel fijn zijn..

Kortom een hoop dilemma's en stof tot nadenken.. wie weet hebben jullie nog zinnige inzichten!

In ieder geval fijn om hier mee te kunnen schrijven over alle sollicitatie frustraties en vragen.

Groetjes, Pip
Alle reacties Link kopieren
Hangtiet schreef:
09-07-2019 17:23
Oke ik ben nu al afgewezen voor een functie waar ik gistermiddag op gesolliciteerd heb en de deadline voor de vacature is ook nog niet geweest.

Ik word hier zo onzeker van.
Niet onzeker van worden. Waarschijnlijk gaan alle cv's langs een bot die filtert op bepaalde woorden/ cijfers etc. Dan krijg je een automatisch verstuurde afwijzing. Zegt niks over jou, misschien wel over je leeftijd, opleiding, schoenmaat oid.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Pip
Alle reacties Link kopieren
Ik had week of 2 geleden sollicitatie gedaan die niet volledig in mijn vakgebied viel. Dus kreeg cinnectieverzoek op LinkedIn mail met vraag naar mijn motivatie en dat ze dan eventueel eind van de week nog contact konden hebben. Ik netjes geantwoord en vervolgens gewoon nul reactie :bonk:. Hoe moeilijk is het om te mailen dat ik niet in aanmerking kom voor de functie ipv gewoon niks meer laten horen :nope:

Hebben jullie dat ook wel eens?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven