Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie opleidingsplek verzorgende ig BBl

04-11-2018 18:18 546 berichten
As dinsdag heb ik een sollicitatie gesprek voor de opleiding verzorgende ig BBL bij een organisatie waar ik super graag aan de slag zou willen. Heeft iemand tips om deze sollicitatie tot een succesvol te maken?
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Dynphnatam, ik vermoedde al zo iets. Dan wordt het een broek. Goeie reden om te gaan shoppen, he wat naar. :proud:
Tuingravin schreef:
09-11-2018 10:18
Dank je wel Dynphnatam, ik vermoedde al zo iets. Dan wordt het een broek. Goeie reden om te gaan shoppen, he wat naar. :proud:

Hou voor ogen dat het voor een hoger doel is. Dat sleept je er doorheen.
Tuingravin schreef:
09-11-2018 08:21
Ik heb op mijn ouwe leeftijd :proud: ook nog ambitie, want uiteindelijk hoop ik HBO verpleegkunde te gaan doen in een duaal traject. Tot zo ver mijn verkooppraatje :)
.
Waarom ga je daar niet gelijk voor? Of voor MBO verpleegkunde ipv verzorgende IG? HBO-V vereist als ingangsniveau MBO-4 (of Havo / Vwo) en Verzorgende IG is MBO-3, MBO-V is wèl MBO-4.

(Die vraag zal je ook vast gesteld worden tijdens een evt gesprek)
Alle reacties Link kopieren
Erizon, dat zou ik graag willen, en ik ben ook gewoon toelaatbaar op de hogeschool. Het punt is dat ik nog geen zorginstelling heb gevonden die me een duaal traject aan kan bieden. De reden is niet het niveau of mijn vooropleiding, maar dat ik geen ervaring in de zorg heb. Je wilt niet weten hoe vaak ik dat al heb gehoord. Zelfs niveau 4 niet. Er zijn niet genoeg mensen beschikbaar om je de praktijk te leren. Op het ROC werd ik nog net niet uitgelachen toen ik vroeg naar de mogelijkheden. Nee, je moet van onder af beginnen op niveau 3. Misschien is het elders in Nederland anders, maar hier lukt het niet. Full time naar school is geen optie, want er moet ook brood op de plank komen. Het is eigenlijk een beetje vreemd. De zorg schreeuwt om mensen als je de media mag geloven, maar de praktijk is heel weerbarstig als je in wilt stromen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, Ik heb een havo diploma en verschillende HBO functies gehad. Telt kennelijk niet mee...
Dymphnatam schreef:
09-11-2018 09:58
Ik denk dat het wel los zal lopen voor Cinderella. Vaak worden sollicitatiegrsprekken gedaan door mensen die hier al zeer ervaren en bedreven in zijn. Die prikken echt wel door de zenuwen heen en zien welke kwaliteiten er achter zitten.

@Tuingravin: een broek, zonder meer. Praktisch is de norm in Zorgland, een broek hoort standaard tot de kledingcode. Ook al zou je ergens komen te werken waar geen uniform wordt gedragen, dan loop je alsnog de hele dag in spijkerbroek. Als je in een jurk naar het sollicitatiegesprek komt, geef je het signaal af dat je een outsider bent.
Ik hoop het 😊.
Alle reacties Link kopieren
@ tuingravin: Je hebt het over "zelfs niveau 4 niet", wat bedoel je daar mee?. Niveau 4, verpleegkundige vraagt best wel wat.

Ik ben zelf hbo-er in een ander vakgebied (MER), maar inderdaad in de zorg begonnen op niveau 3, want een totaal ander werkgebied.

@ Cinderella: Ik heb je berichten hier op het forum al vaker gelezen, want zelf een bbl-er, ik wens je een leuke werkplek toe.
lndie schreef:
09-11-2018 21:34
@ tuingravin: Je hebt het over "zelfs niveau 4 niet", wat bedoel je daar mee?. Niveau 4, verpleegkundige vraagt best wel wat.

Ik ben zelf hbo-er in een ander vakgebied (MER), maar inderdaad in de zorg begonnen op niveau 3, want een totaal ander werkgebied.

@ Cinderella: Ik heb je berichten hier op het forum al vaker gelezen, want zelf een bbl-er, ik wens je een leuke werkplek toe.
Dank je Indie ik hoop ook dat het ooit gaat lukken. De aanhouder wint, we geven niet op!
Alle reacties Link kopieren
Ik doelde op de vraag van Erizon, die vroeg waarom ik niet meteen zou starten op niveau 5, HBO dus. Ik bedoelde dus dat mij aangegeven is dat dit niet mogelijk is. Toen gevraagd of ik misschien kon starten op niveau 4, en dat was ook niet mogelijk. Als ik iets wil in de zorg, zal ik moeten beginnen op niveau 3. Dat bedoelde ik zeker niet neerbuigend. Als dat de te nemen route is, ga ik dat doen, ook al heb ik in een ander vakgebied wel HBO niveau.
Alle reacties Link kopieren
@ Cinderella: Ook ik heb er een tijdje over gedaan om aangenomen te worden voor een leerwerkplek. Vooral omdat er in mijn regio veel helpende intern opgeleid werden tot verzorgende, waardoor de vacatures vooral intern werden ingevuld.

Voor nu merk ik in de praktijk dat die helpende onmisbaar zijn en jij en ik erg welkom zijn als verzorgende (ook in opleiding). Of als verpleegkundige. Afhankelijk ook van de doelgroep waarmee je wilt werken. Ikzelf ben ook geïnteresseerd in de begeleiding specifieke doelgroepen.

@ Tuingravin: Ik las jouw bericht zeker niet als neerbuigend. Ik weet wel dat qua al eerder behaalde resultaten qua hbo, etc. er regels gelden m.b.t. college/instellingsgeld betalen.

Ik vind het zelf overigens best raar dat je niet op een hoger niveau zou kunnen starten. Er is naar mijn idee best een behoefte aan goed gekwalificeerd personeel. En wel zo snel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Indie, dat dacht ik dus ook. Maar het is echt lastig, zo niet onmogelijk om een HBO duaal werk plek te vinden. Bij de instelling waar ik maandag op gesprek mag gebeurt het soms, maar dan moeten ze wel weten wie je bent en wat je kunt. Dus gewoon proberen binnen te komen, en dan na enige tijd verder gaan praten. En dat vind ik ook best prima hoor! Maar eerst zien of ze me aannemen. Maandag kennis maken, en dan volgt er een tweede ronde voor de mensen waar ze mee in zee willen. Zo ver ben ik nog niet. Deze instelling biedt wel opleidingsmogelijkheden vanaf niveau 2 tot en met 5, dus wie weet... Ik heb nu een vaste aanstelling, maar in een baan die ik niet tot mijn pensioen wil doen. Ik sta er net zo in als Cinderella, zeer gemotiveerd en ik blijf net zolang doorgaan tot ik een opleidingsplek heb gevonden. Komt links om of rechts om wel goed!
Eigenlijk triest dat je er bijna een missie van moet maken om aangenomen te worden.
Ik ben zelf net binnen drie weken aangenomen nadat ik begonnen ben met solliciteren. Ze zitten hier in het westen te gillen om werknemers.

Tip voor Tuingravin: laat blijken dat je hbo niveau hebt. Gooi er ook wat overstijgende opmerkingen in over het werkveld en lees je in op bachelor of nursing 2020 (eem googelen).
Alle reacties Link kopieren
Slechtste investering ooit een opleiding in de zorg.

Slechte keus gezien je eigen gezondheid,salaris en zeker beperkt werkplezier.

Bovendien omswitschen op latere leeftijd tot een andere sector gaat haast niet meer. (Geen ervaring leeftijd etc)

Ik werk in middels ruim 30 Jr in zorg.
Het is horror nu.
We zijn was vee geworden.

Mocht je toch de zorg in willen word dan zzp en trek dan een goed uurloon eruit.
Tuingravin schreef:
09-11-2018 22:41
Ik doelde op de vraag van Erizon, die vroeg waarom ik niet meteen zou starten op niveau 5, HBO dus. Ik bedoelde dus dat mij aangegeven is dat dit niet mogelijk is. Toen gevraagd of ik misschien kon starten op niveau 4, en dat was ook niet mogelijk. Als ik iets wil in de zorg, zal ik moeten beginnen op niveau 3. Dat bedoelde ik zeker niet neerbuigend.
.
Ik de vraag ook niet. Was iets dat ik me oprecht afvroeg, want het wordt zo wel een heel lang traject.
keukenstoel schreef:
10-11-2018 08:02
Slechtste investering ooit een opleiding in de zorg.

Slechte keus gezien je eigen gezondheid,salaris en zeker beperkt werkplezier.

Bovendien omswitschen op latere leeftijd tot een andere sector gaat haast niet meer. (Geen ervaring leeftijd etc)

Ik werk in middels ruim 30 Jr in zorg.
Het is horror nu.
We zijn was vee geworden.

Mocht je toch de zorg in willen word dan zzp en trek dan een goed uurloon eruit.
Ik weet het allemaal. Ook van huidige zorgcollega’s, maar ondanks dat is dit toch wat ik wil. Hard voor de mens. Ik heb inderdaad ook een vriend van mij, na jaren als verpleger in een revalidatiekliniek te hebben gewerkt nu bij een detacheringsbureau in dienst. Werkt nu half jaar hier, dan een half jaar daar. Bevalt hem heel goed. Maar weet niet of ik dat op den duur wil, hecht ook veel waarde aan een leuke groep collega’s. Ondanks het misschien niet altijd leuke werk. Eerst maar eens die oh zo gewilde leerplek😀
keukenstoel schreef:
10-11-2018 08:02
Slechtste investering ooit een opleiding in de zorg.

Slechte keus gezien je eigen gezondheid,salaris en zeker beperkt werkplezier.

Bovendien omswitschen op latere leeftijd tot een andere sector gaat haast niet meer. (Geen ervaring leeftijd etc)

Ik werk in middels ruim 30 Jr in zorg.
Het is horror nu.
We zijn was vee geworden.

Mocht je toch de zorg in willen word dan zzp en trek dan een goed uurloon eruit.

Jij klinkt nou niet als een blije collega. In wat voor werkveld zit je?
Dymphnatam schreef:
10-11-2018 08:17
Jij klinkt nou niet als een blije collega. In wat voor werkveld zit je?
Nee vondt ik ook inderdaad. Niet heel positief. Zie bij ons op het werk ook collega’s soms mopperen over de te hoge werkdruk, onderbezetting ect. Maar zij hebben stuk voor stuk allemaal hard voor de mens. En dat is heel veel waard. Althans wel bij mij.
Cinderella76 schreef:
10-11-2018 11:15
Nee vondt ik ook inderdaad. Niet heel positief. Zie bij ons op het werk ook collega’s soms mopperen over de te hoge werkdruk, onderbezetting ect. Maar zij hebben stuk voor stuk allemaal hard voor de mens. En dat is heel veel waard. Althans wel bij mij.
En de term wasvee🤨. Het is heus niet alleen wassen hoor, althans niet in de instelling waar ik werk. Sta jij nog wel met een glimlach naast het bed? Volgens mij gauw iets anders gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Nou Keukenstoel, wat een fijn motiverend bericht. Zo passend on topic, ook :facepalm: Hoe denk jij dat het beter moet worden met de werkdruk in de zorg als er geen nieuwe mensen voor kiezen? Je gaat niet in de zorg werken omdat je een topsalaris wilt, of omdat de werktijden zo fantastisch zijn, maar, omdat je zoals Cinderella ook al zei, hart hebt voor je medemens... En omdat je van toegevoegde waarde wilt zijn. Er zijn genoeg bullshitbanen, maar de zorg is dat, wat voor functie of niveau je ook hebt zeker niet.
Ik weet best dat het zwaar kan zijn en ik ken ook mensen die erop afknappen. Maar ik ken er ook genoeg die dit werk ondanks de bezwaren die er zeker zijn, met hart en ziel doen.
pausini schreef:
04-11-2018 19:07
Jezelf zijn, je ingelezen hebben over de doelgroepen, gemotiveerd zijn, weten wat de opleiding inhoudt, iets vertellen hoe je tot deze keus gekomen bent, luisteren naar anderen, ze vragen misschien naar je sterke en je minder sterke punten...

Succes!
Mijn ervaring is ook dat de laatste tijd vaak tijdens sollicitaties gevraagd wordt waar je het meest trots op bent.
anoniem_348213 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 10:24
0.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank je Filee, dat neem ik zeker mee in het gesprek morgen! :high5:
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je nu echt in de procedure zit Cinderella! Het gaat je echt een keer lukken en ik hoop voor jou nu....
@tuingravin, ik ben ook op niveau 3 begonnen als hbo-geschoolde. Nu een half jaar bezig met een zij-instroom traject. Ik wilde ook heel graag duaal niveau 5 doen maar hier ook geen plek voor kunnen vinden.
De opleiding vind ik niet moeilijk en het werk als VIG ook niet. Het werk was wel heel erg zwaar de afgelopen maanden. Ik werkte op Somatiek met hele erge onderbezetting.
Sinds afgelopen week werk ik op Psycho geriatrie, daar is de bezetting beter.
In mei zal ik VIG afronden. Maar omdat ik al weet dat ik verder wil en ik de opleiding weinig belastend vind wil ik proberen om in februari al met niveau 5 te beginnen.
Het wordt spannend of mijn organisatie daarmee akkoord gaat. Donderdag ga ik naar een open dag van de hogeschool waar ik graag heen wil en daarna moet ik m'n plannen maar eens voorleggen. Wish me luck!
Alle reacties Link kopieren
Hangmat, spannend voor jou! Wat jij beschrijft, denk ik dat ook mijn traject zal worden, en dat is goed. Ik hoop dat het je gaat lukken, en Ik ben benieuwd of ik morgen te sprake kan brengen wat ik graag wil. Als er naar gevraagd wordt zal ik er absoluut mee komen, maar het kan ook dat de instelling daar nu nog geen oren naar heeft. Het is een eerste kennismaking, dus misschien komt dat nog niet aan bod. We gaan het zien! Als dit een 'nee' wordt, zoek ik verder.
Alle reacties Link kopieren
Woon je in regio Amsterdam? Bij mijn organisatie wordt er halfjaarlijks een nieuwe groep zij instromers gestart. Het tekort is enorm en ze nemen echt iedereen aan die maar wil lijkt het. (Ook types waarvan je denkt.... :facepalm: )
Alle reacties Link kopieren
Hangmat, nee, ik woon in Twente. Ik heb al gezien op landelijke vacaturewebsites dat er in het westen meer leer/werk plekken zijn in de zorg. Zoals wel met meer banen. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven