Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek bij de Gemeente

15-04-2026 19:16 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik heb maandag een sollicitatiegesprek bij de Gemeente voor een functie in aanloopschaal 7, functieschaal 8. Ik heb geen enkele ervaring binnen een Gemeente, wel 8 jaar werkervaring in mijn huidige functie waarbij veel werkzaamheden en competenties vergelijkbaar zijn. Al zal ik wel veel moeten leren natuurlijk. Als ik qua salaris op hetzelfde bedrag wil uitkomen zou ik meteen schaal 8 moeten krijgen en trede 9. Is dat realistisch, heeft iemand daar ervaring mee misschien? Ik ben overigens 41 jaar. In mijn berekening heb ik al rekening gehouden met het IKB. En nog een vraag, de functie wordt aangeboden voor 20 uur maar ik zou liever 24 of desnoods 22 uur werken. Ik hoorde dat zoiets heel ingewikkeld is binnen Gemeentes vanwege bepaalde richtlijnen. Iemand die daar iets over kan zeggen toevallig vanuit HR oogpunt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je voldoende werkervaring hebt dan lijkt me de aanloopschaal niet van toepassing. Je kan best inzetten op de trede die je nodig hebt om er niet op achteruit te gaan, als je kan aantonen dat dat passend is kun je die ook best krijgen.

Wat ik zelf heel vervelend zou vinden is dat je dan na 2 jaar aan het einde van de schaal zit en in mijn ervaring is uitloop naar de volgende schaal niet vanzelfsprekend. Dus wat doe je dan? Weer een andere baan zoeken? Dit is heel persoonlijk natuurlijk maar ik vind dan eigenlijk dat er onvoldoende perspectief is. Al weet je natuurlijk nooit van te voren of je ergens meer dan 2 jaar wil blijven.

Ik zit niet bij HR, maar qua uren zou ik het gewoon vragen. Nee heb je...

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel Vaiana!

Ik zit nu ook al even aan de max van het salaris en bij mijn werkgever is doorgroeien lastig. Ik denk dat dat bij de Gemeente makkelijker is en sowieso ben ik ook tevreden als ik eind schaal 8 binnen een paar jaar weet te bereiken. Ik heb geen HBO diploma en vanaf schaal 9 zie ik dat vaker terugkomen bij de eisen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet akkoord gaan voor minder salaris. Je bouwt minder pensioen op, als je ooit een uitkering nodig hebt (hoop je natuurlijk niet) dan is die ook lager.

Een uitzendkracht kost meer dan het dubbele, ze mogen blij zijn met goed personeel en daar mag dan ook wel wat tegenover staan vind ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee wat jou situatie is. Zit je in de WW? Ben je verhuisd naar de andere kant van het land? Is je huidige werksituatie verschrikkelijk? Moet je elke dag 150km heen en terug reizen?

In een normale situatie wil je er toch op vooruit gaan. Meer salaris, beter werk, nog dichterbij werken, meer vrije tijd enz. Anders heeft het toch geen zin om van baan te veranderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met voldoende relevante werkervaring, is de aanloopschaal niet van toepassing.
Aantal uren kan allemaal, het is alleen de vraag of deze gemeente dat wil en kan. Soms is er beperkt budget / uurruimte. Vragen kan zeker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt allemaal.

Ik heb het prima naar mijn zin bij mijn huidige werkgever. Er zijn wat dingen waar ik tegenaan loop maar niks groots gelukkig. Als ik bij de Gemeente hetzelfde zou verdienen als nu vind ik dat goed, ik ben nu ook tevreden met mijn salaris. Tuurlijk wil ik het liefst meer verdienen maar ik verwacht niet dat ik meteen in schaal 8 trede 11 geplaatst zal worden. En functies in hogere salarisschalen zijn vaak op HBO niveau of wordt er in ieder geval om dat papiertje gevraagd en dat heb ik niet. Bij de Gemeente is er meer groei mogelijk en zijn er meer interessante functies. Ook is het net wat dichterbij zodat ik de fiets kan pakken. Het is allemaal geen must maar deze vacature vind ik de moeite waard om voor te gaan. Ik ben benieuwd maandag! Is het niks, dan is het ook prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aanloopschaal is vooral voor starters pp de arbeidsmarkt, dus je kunt gewoon inzetten op de gangbare schaal.

Uren kun je vragen, maar is afhankelijk van beschikbare fte. Wel zou je de afspraak kunnen maken dat als er fte beschikbaar komt (collega die minder uren gaat werken bv), er aan jou gedacht wordt.

Ben benieuwd hoe je de overstap gaat vinden van commercieel naar gemeente!
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk ook even hoe het netto uitpakt. Ik vond mijn eerste salarisstrook als ambtenaar best teleurstellend. De bruto-netto verhouding lag heel anders dan ik gewend was, dus bruto ging ik er wel iets op vooruit maar netto leverde ik best wel wat in.

Als ik dat geweten had, had ik een periodiek extra erbij onderhandeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginger schreef:
15-04-2026 23:25
Kijk ook even hoe het netto uitpakt. Ik vond mijn eerste salarisstrook als ambtenaar best teleurstellend. De bruto-netto verhouding lag heel anders dan ik gewend was, dus bruto ging ik er wel iets op vooruit maar netto leverde ik best wel wat in.

Als ik dat geweten had, had ik een periodiek extra erbij onderhandeld.
Komt dat door meer pensioenpremie (beter pensioen)?
Aantal uren is ook een punt. Bij mijn laatste overstap ging ik er iets op vooruit. Maar ik ging van 40 naar 38 uur per week. Dus dat staat ook voor +/- 5 procent. Voor mij betekent dit ongeveer 13 dagen extra vakantie.
Wel of geen 13de maand is ook een punt om rekening mee te houden.
En is dat maandsalaris inclusief of exclusief vakantiegeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou er ook rekening mee dat het bij gemeentes best vaak tijdelijke contracten/ projecten zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
16-04-2026 00:52
Hou er ook rekening mee dat het bij gemeentes best vaak tijdelijke contracten/ projecten zijn.
Dat moet in de vac staan toch?

Mijn ervaring is dat ze op tijdelijke projecten inhuren, niet werven. Maar dat kan natuurlijk per gemeente verschillen.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
16-04-2026 00:52
Hou er ook rekening mee dat het bij gemeentes best vaak tijdelijke contracten/ projecten zijn.
Dat moet dan in de vacature staan, maar er zijn natuurlijk ook veel reguliere, vaste functies bij gemeentes. Zal per vakgebied verschillen.
Alle reacties Link kopieren Quote
reneviva schreef:
15-04-2026 23:47
Komt dat door meer pensioenpremie (beter pensioen)?
Aantal uren is ook een punt. Bij mijn laatste overstap ging ik er iets op vooruit. Maar ik ging van 40 naar 38 uur per week. Dus dat staat ook voor +/- 5 procent. Voor mij betekent dit ongeveer 13 dagen extra vakantie.
Wel of geen 13de maand is ook een punt om rekening mee te houden.
En is dat maandsalaris inclusief of exclusief vakantiegeld.
Salaris bij de gemeente is op basis van 36 uur en daar komt IKB bovenop. Kom je vanuit een baan waar 40 uur fulltime is dan heb je daar inderdaad "voordeel" van. Helaas is de functie van TO voor 20 uur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Redvelvet schreef:
15-04-2026 22:01
Bedankt allemaal.

Ik heb het prima naar mijn zin bij mijn huidige werkgever. Er zijn wat dingen waar ik tegenaan loop maar niks groots gelukkig. Als ik bij de Gemeente hetzelfde zou verdienen als nu vind ik dat goed, ik ben nu ook tevreden met mijn salaris. Tuurlijk wil ik het liefst meer verdienen maar ik verwacht niet dat ik meteen in schaal 8 trede 11 geplaatst zal worden. En functies in hogere salarisschalen zijn vaak op HBO niveau of wordt er in ieder geval om dat papiertje gevraagd en dat heb ik niet. Bij de Gemeente is er meer groei mogelijk en zijn er meer interessante functies. Ook is het net wat dichterbij zodat ik de fiets kan pakken. Het is allemaal geen must maar deze vacature vind ik de moeite waard om voor te gaan. Ik ben benieuwd maandag! Is het niks, dan is het ook prima.
Trede 9 is niet onmogelijk maar je zit al snel aan je maximum. Kan mij voorstellen, aangezien ze ook nog van een aanloopschaal spreken, dat ze liever iemand aannemen die ze lager kunnen inschalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
strandbedaanzee schreef:
15-04-2026 20:49
Ik zou niet akkoord gaan voor minder salaris. Je bouwt minder pensioen op, als je ooit een uitkering nodig hebt (hoop je natuurlijk niet) dan is die ook lager.

Een uitzendkracht kost meer dan het dubbele, ze mogen blij zijn met goed personeel en daar mag dan ook wel wat tegenover staan vind ik.
Dat is niet noodzakelijkerwijs waar natuurlijk. Tenminste, als je het vergelijkt met haar huidige baan kan het zomaar zijn dat ze er qua pensioen goed op vooruit gaat.

Maargoed de meeste mensen hebben toch geen flauw idee hoe het met hun pensioen zit…
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
16-04-2026 11:22
Dat is niet noodzakelijkerwijs waar natuurlijk. Tenminste, als je het vergelijkt met haar huidige baan kan het zomaar zijn dat ze er qua pensioen goed op vooruit gaat.

Maargoed de meeste mensen hebben toch geen flauw idee hoe het met hun pensioen zit…
Als je ergens goed zit, is het bij het ABP...
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucy schreef:
16-04-2026 12:37
Als je ergens goed zit, is het bij het ABP...
Dat klopt, maar dat mag ook wel want ik betaal 2x zoveel aan pensioenpremie dan ik ooit bij een andere werkgever heb moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juneberry schreef:
16-04-2026 13:30
Dat klopt, maar dat mag ook wel want ik betaal 2x zoveel aan pensioenpremie dan ik ooit bij een andere werkgever heb moeten betalen.

Maar dat is toch niet een slecht iets. Tuurlijk, je houdt netto minder over. Maar bij ABP heb je echt een heel goed pensioen waarbij de werkgever ook nog eens 70% van de premie bijdraagt. Dat is echt een veel betere deal dan een mager pensioen en op korte termijn netto iets meer overhouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
essychan schreef:
16-04-2026 14:09
Maar dat is toch niet een slecht iets. Tuurlijk, je houdt netto minder over. Maar bij ABP heb je echt een heel goed pensioen waarbij de werkgever ook nog eens 70% van de premie bijdraagt. Dat is echt een veel betere deal dan een mager pensioen en op korte termijn netto iets meer overhouden.
Nee zeg ik ook niet hoor, dat dat slecht is. Daarom zei ik ook op degene die zei dat je bij ABP goed zit: dat klopt 🤣.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginger schreef:
15-04-2026 23:25
Kijk ook even hoe het netto uitpakt. Ik vond mijn eerste salarisstrook als ambtenaar best teleurstellend. De bruto-netto verhouding lag heel anders dan ik gewend was, dus bruto ging ik er wel iets op vooruit maar netto leverde ik best wel wat in.

Als ik dat geweten had, had ik een periodiek extra erbij onderhandeld.
Ik pik deze er even uit; TO je kunt altijd een zogenaamde pro forma op laten stellen door de gemeente. Dat is een salarisberekening vanuit de salarisadministratie van de gemeente die jou direct inzicht geeft van het bruto-netto salaris.
Meestal zal men proberen om je in te schalen gelijk aan of iets hoger dan je huidige salaris.
Omdat ze in hun begroting normaal gesproken rekenen met het einde (hoogste salaris niveau) van de salarisschalen per functie zal het niet per se uitmaken of ze iemand die jong (goedkoper) of wat ouder is. Het hangt er erg vanaf of ze een ervaren iemand zoeken (vaak iets ouder) of ook de mogelijkheid zien om een junior aan te nemen voor de betreffende functie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij iemand die geen gemeenten ervaring heeft wordt vaak teruggevallen op de aanloopschaal met het argument dat je nog gemeente- en politieke sensitiviteit mist. Bij een schaal 8 is dat ook van toepassing maar weegt dat minder zwaar dan een inschaling vanaf schaal 10. Je kunt het proberen, maar uit ervaring weet ik dat ze niet happig zijn met het hoog plaatsen in de functionele schaal. Het einde van de schaal is ook definitief het einde want uitloopschalen kent de CAO niet meer. Je zult dan echt moeten solliciteren naar een andere functie binnen de organisatie.

Is jouw salaris op dit moment berekend op 36 uur per week of meer uren? Dat is ongeacht hoeveel uur je gaat werken ook iets om rekening mee te houden.

Veel succes maandag!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze nadrukkelijk een aanloopschool vermelden in de advertentie, zoeken ze dan juist niet iemand met minder ervaring die ze zelf nog op kunnen leiden?
Alle reacties Link kopieren Quote
reneviva schreef:
15-04-2026 23:47
Komt dat door meer pensioenpremie (beter pensioen)?
Aantal uren is ook een punt. Bij mijn laatste overstap ging ik er iets op vooruit. Maar ik ging van 40 naar 38 uur per week. Dus dat staat ook voor +/- 5 procent. Voor mij betekent dit ongeveer 13 dagen extra vakantie.
Wel of geen 13de maand is ook een punt om rekening mee te houden.
En is dat maandsalaris inclusief of exclusief vakantiegeld.
Deels. Het pensioen is inderdaad beter geregeld en daarmee ook duurder.
Maar het was meer dan dat. Reiskostenvergoedingen en andere onkostenvergoedingen zijn lager en er was ook sprake van een aantal inhoudingen en heffingen die bij mijn vorige werkgever lager waren of niet van toepassing.

Ik zou het gewoon even laten voorrekenen. Als het goed is kan de HR-afdeling dat prima inschatten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juul234 schreef:
17-04-2026 09:23
Bij iemand die geen gemeenten ervaring heeft wordt vaak teruggevallen op de aanloopschaal met het argument dat je nog gemeente- en politieke sensitiviteit mist. Bij een schaal 8 is dat ook van toepassing maar weegt dat minder zwaar dan een inschaling vanaf schaal 10. Je kunt het proberen, maar uit ervaring weet ik dat ze niet happig zijn met het hoog plaatsen in de functionele schaal. Het einde van de schaal is ook definitief het einde want uitloopschalen kent de CAO niet meer. Je zult dan echt moeten solliciteren naar een andere functie binnen de organisatie.

Is jouw salaris op dit moment berekend op 36 uur per week of meer uren? Dat is ongeacht hoeveel uur je gaat werken ook iets om rekening mee te houden.

Veel succes maandag!
Dit is totaal niet mijn ervaring, ook niet met collega's die aangenomen zijn uit een ander werkveld (maar wel met relevante ervaring).

Daarbij is het voor gemeenten echt moeilijk om goed personeel te krijgen momenteel. Dat scheelt ook in de obderhandelingen.

Hoe is het gesprek geweest, to?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven