Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek maar ik ben ziek

26-03-2023 00:05 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
O, dit kan niet slechter uitkomen. Aanstaande maandag heb ik een sollicitatiegesprek binnen hetzelfde bedrijf waar ik al werk. Alles ziet er heel positief uit want ik ken de collega’s en teamleidster.
Nu ben ik sinds donderdag echt flink ziek, hoge koorts, keelontsteking. Ik ben vanmiddag op de HAP geweest omdat de koorts bleef stijgen en ik pus ophoest. Kuur gekregen, maar of ik maandag al kan gaan werken…?? Eerlijk gezegd acht ik de kans klein, koorts is nog 38,9C.

Wat een dilemma..ik wil die baan zo graag. Maar ik heb het gesprek pas om half 2 ‘s middags, was het nu in de ochtend geweest dan had ik na het gesprek mijn eigen leidinggevende kunnen bellen dat het toch nog niet gaat en weer naar huis.
Videobellen aanbieden heb ik al bedacht, ik neem aan dat zij er ook niet op zitten te wachten dat er een buchelende sollicitant komt.

Alleen komen voor het gesprek is wel een risico, ik kan mijn leidinggevende tegen het lijf lopen terwijl ik sta ziekgemeld. Plus, de kans is zo groot dat ik het word dat ik haar heel snel zal moeten inlichten.

Wat zouden jullie doen? Gelukkig heb ik de zondag nog om te hopen op een wonder
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het enige wat je kan doen is het gesprek afzeggen vanwege ziekte en het gesprek verplaatsen naar een andere datum. Waarom is dit geen optie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, tegen de tijd dat je pus ophoest lijkt het me wel vrij duidelijk dat je lichaam je iets wil vertellen.

Videobellen voorstellen lijkt me prima zolang je een fris denkhoofd hebt. Lijkt me ook geen goede beurt als je al tijdens je sollicitatie je nieuwe collega's besmet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt een nobrainer dit. Maandagochtend bellen en vertellen dat je echt heel ziek bent. Als je pus ophoest dan ben je wel even beyond een griepje, lijkt me.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ziek melden en verzetten. Je maakt ook geen goede indruk als je met koorts en al hoestend het gesprek in gaat. Zeker niet in deze tijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
26-03-2023 00:11
Het enige wat je kan doen is het gesprek afzeggen vanwege ziekte en het gesprek verplaatsen naar een andere datum. Waarom is dit geen optie?
Er gaat daar per 1 april iemand weg, gezien mijn eigen opzegtermijn moet ik voor de 31e wel mijn vertrek hebben aangekondigd. Verzetten zal erg krap worden, er zit iemand bij die er ook niet altijd is op die locatie.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou geen zin hebben om de job naar een ander te zien gaan omdat ik op het moment zelf niet kan.

Ik zou dus video-bellen voorstellen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat ze snel iemand nodig hebben is een probleem van de organisatie en niet dat van jou. Ik neem aan dat nagenoeg elke kandidaat of sollicitant niet direct kan beginnen vanwege een opzegtermijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
26-03-2023 00:23
Ik zou geen zin hebben om de job naar een ander te zien gaan omdat ik op het moment zelf niet kan.

Ik zou dus video-bellen voorstellen.
Als je wel in staat blijkt om een serieus gesprek te voeren kunnen er vraagtekens zijn bij de ziekmelding.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
26-03-2023 00:28
Als je wel in staat blijkt om een serieus gesprek te voeren kunnen er vraagtekens zijn bij de ziekmelding.
Het is 1 ding om een gesprek van pakweg een uur van achter je pc te voeren.
En daarna eventueel terug je bed in te duiken.

Het is een ander ding om een hele dag op kantoor iedereen aan te steken.


(En ik ben zelf sowieso het type dat doorgaat tot ze er net niet bij neervalt :-).
Ik zou dus zelf eventueel maandag nog gaan. Met een stapel medicatie in mijn handtas en eventueel een mondmasker.
Of maandagochtend beslissen of ik ga of dat ik vraag om een video-gesprek.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het maandag telefonisch voorleggen en videobellen voorstellen. Ze kennen je, dus van je eerste indruk hoef je het niet te hebben. Willen ze dan toch een live gesprek, dan maak je een nieuwe afspraak. Voor verderop in de week.

Wel voor een sollicitatie komen maar toch ziek gemeld staan staat niet chique. Niet naar je huidige leidinggevende maar ook niet naar je nieuwe.
Alle reacties Link kopieren Quote
caretta_01 schreef:
26-03-2023 00:22
Er gaat daar per 1 april iemand weg, gezien mijn eigen opzegtermijn moet ik voor de 31e wel mijn vertrek hebben aangekondigd. Verzetten zal erg krap worden, er zit iemand bij die er ook niet altijd is op die locatie.
Dat weten ze toch ook al 25 dagen dan?
En als dit een eerste gesprek is, gaan ze het waarschijnlijk toch niet redden voor 1 april.
Alle reacties Link kopieren Quote
Direct om acht uur melden dat je ziek bent en graag wilt videobellen.

Ik heb eens een gesprek verplaatst omdat ik moest afrijden. Dagje later op gesprek en aangenomen.
Dat is gelul van een dronken aardbei...
(van Kooten & de Bie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
26-03-2023 00:30
Het is 1 ding om een gesprek van pakweg een uur van achter je pc te voeren.
En daarna eventueel terug je bed in te duiken.

Het is een ander ding om een hele dag op kantoor iedereen aan te steken.
Eens. Ik vind het ook nogal raar om iemand die kennelijk zo gemotiveerd is dat ze toch alles probeert om een eerste kennismaking te hebben daar dan vervolgens op af te serveren "want als je dat kan ben je ook niet echt ziek". Ik vind dat sowieso al nergens op slaan, dat riedeltje dat je alleen echt ziek bent als je half dood in je bed ligt en niet meer kan bewegen. Ze weet nota bene wat ze heeft, ze is gewoon aantoonbaar ziek.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
caretta_01 schreef:
26-03-2023 00:22
Er gaat daar per 1 april iemand weg, gezien mijn eigen opzegtermijn moet ik voor de 31e wel mijn vertrek hebben aangekondigd. Verzetten zal erg krap worden, er zit iemand bij die er ook niet altijd is op die locatie.
En worden arbeidsvoorwaarden enzo ook allemaal meteen besproken? En je krijgt ook geen tijd om het gesprek te laten bezinken? Krijg je meteen het contract onder je neus? Je wilt zo’n belangrijk gesprek toch niet voeren met je zieke hoofd. Bellen en nieuwe afspraak maken.
Afmelden voor het gesprek en vragen om een nieuwe datum. Omdat jij solliciteert binnen hetzelfde bedrijf is de kans groot dat er helemaal geen opzegtermijn is en dat er onderling zo een overgangsdatum geregeld kan worden. Jij verlaat immers het bedrijf niet maar stapt over naar een andere afdeling.

Zorg eerst maar eens dat je goed opknapt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je werkt al binnen het bedrijf toch? Grote kans dat je niet eens formeel je ontslag hoeft in te dienen, maar dat je gewoon een ander contract krijgt. En dat je nieuwe manager naar je huidige manager toe kan stappen en kan vragen of je alsnog per 1 april kan overstappen.
Als je naar het gesprek komt als je nog herstellende bent van het ophoesten van pus, dan zou je dat in een gesprek met mij een minpunt opleveren. Ik zou liever jou hersteld en live willen spreken en dan die andere collega laten vervangen.
Krijtje schreef:
26-03-2023 07:36
Afmelden voor het gesprek en vragen om een nieuwe datum. Omdat jij solliciteert binnen hetzelfde bedrijf is de kans groot dat er helemaal geen opzegtermijn is en dat er onderling zo een overgangsdatum geregeld kan worden. Jij verlaat immers het bedrijf niet maar stapt over naar een andere afdeling.

Zorg eerst maar eens dat je goed opknapt.
Geen idee waar jij gewerkt hebt, maar bij mijn werkgevers was bij intern die opzegtermijn er toch zeker. Soms zelfs langer dan bij extern.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou afmelden en een nieuwe datum voorstellen. Ziek is ziek.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijdehoentje schreef:
26-03-2023 08:41
Ik zou afmelden en een nieuwe datum voorstellen. Ziek is ziek.
Dit. Echt een nobrainer wat mij betreft. Je wil toch gewoon fris dat gesprek voeren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is toch duidelijk, ziek is ziek. Het maakt niet uit wat je hebt en hoe ernstig het is. Ik dacht dat na corona niemand het meer in zijn hoofd haalde om ziek op het werk te verschijnen.

De stress die je jezelf nu bezorgt, helpt niet om sneller beter te worden. En als het om deze reden helemaal niet meer doorgaat terwijl je de beste kandidaat bent, dan a) weet je gelijk wat voor fijn type je nieuwe lg is en b) was je blijkbaar niet de enige goede kandidaat. Dan komen er wel weer nieuwe kansen.

Waarom ga je niet gewoon uitzieken zonder jezelf al deze stress aan te doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is idd een nobrainer. Videobellen is een goede optie toch. Ze kennen je al en dat maakt het makkelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is intern, mij lijkt dat dit oplosbaar is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou je zelf tegenover iemand in een kleine ruimte willen zitten die koorts heeft, een keelontsteking en pus zit op te hoesten?
Alle reacties Link kopieren Quote
caretta_01 schreef:
26-03-2023 00:22
Er gaat daar per 1 april iemand weg, gezien mijn eigen opzegtermijn moet ik voor de 31e wel mijn vertrek hebben aangekondigd. Verzetten zal erg krap worden, er zit iemand bij die er ook niet altijd is op die locatie.
1 april gaat sowieso niet meer lukken. Als ze morgen een keuze zouden maken (wat al heel bijzonder zou zijn, om op de dag van de gesprekken direct een keuze te maken) is er al niet genoeg tijd meer om al het papierwerk goed voor te bereiden voor 1 april.

En als ze je niet kiezen omdat je morgen niet kunt is de kans sowieso groot dat je het niet zal worden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven