Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek pedagogisch medewerker

09-12-2018 08:25 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel werk ik als huishoudelijke medewerkster bij cliënten thuis met een beperking en zorgindicatie. Het is ook vooral ook om ze te stimuleren en te motiveren om ze zelf ook mee te laten helpen in de huishouding.

Ik heb in het verleden de opleiding kinderopvang en onderwijsassistent afgerond. Toen ben ik al rond gaan kijken om daar werk in te kunnen vinden, maar helaas. Ik heb toen wel af en toe sollicitatiegesprekken gehad voor kinderopvang maar toen vaak afgewezen.

Heb daarom altijd een beetje in de schoonmaak gezeten. Bij mijn huidige werkgever is mijn contract net verlengd met een jaar. Mijn leidinggevende weet dat ik voor kinderopvang heb geleerd en heeft ook geadviseerd om rond te kijken want hij zei ook: ik neem aan dat je niet tot 67e wilt gaan schoonmaken. Daar heeft hij gelijk in en weet ook dat ik meer kan dan dat. Hij heeft mij toen geadviseerd om na te denken wat ik precies wil, misschien dat ik door kan groeien binnen die organisatie. Hij weet ook dat ik aan het solliciteren ben. Maar halverwege januari hebben we weer een gesprek met wat ik heb bereikt en wat ik wil.

Ben af en toe aan het solliciteren geweest.
En nu heb ik afgelopen vrijdag een uitnodiging gekregen voor een sollicitatiegesprek als pedagogisch medewerker op een kinderopvang. Dat had ik nooit verwacht. Maar tegelijkertijd vind ik het wel erg spannend, en komen er weer twijfels van: kan ik dit wil? Ook omdat ik nog nooit echt op een kinderopvang heb gewerkt, alleen stages maar dat is ook al 10 jaar geleden.

Maar ik ga er 100% voor en wil dan toch een goede indruk achterlaten door voor te bereiden. Ik weet dat hun visie en missie moet inlezen, mezelf waarschijnlijk moet voorstellen en waarschijnlijk ook vertellen wat ik een bepaalde situatie zou gaan doen als er iets gebeurd.

Maar hoe kan ik mij het beste voorbereiden? Wat kan ik eventueel gaan vragen op een sollicitatiegesprek? Bij mijn huidige werkgever werk ik 20 uur per week. Bij deze vacature kunnen ze een contract aanbieden van minimaal 16 uren en maximaal 24 uren. Het zou mooi zijn dat ik tussen 20 en 24 uur ga werken. Zou ik dat eventueel aan kunnen geven dat ik dat liever heb? En wat betreft loon, kan ik daar een eerste gesprek al over hebben?

Het is al zolang geleden dat ik ooit een sollicitatiegesprek heb gehad voor de kinderopvang en wil mij toch goed kunnen voor zodat ik straks niet met een.mond vol tanden sta.
Alle reacties Link kopieren
- zorg dat je actuele kennis hebt van de sector en dan mn de functie. De problemen, de kansen, de uitdagingen. Ook wetgeving etc is in 10 jaar veranderd.
- praat niet over loon in het eerste gesprek, tenzij zij er heel nadrukkelijk om vragen.
- bereid goede vragen voor.

En natuurlijk:

- geef een stevige hand, en niet een slappe
- kijk de mensen in de ogen als je je voorsteld en bij het afscheid (weer een stevige hand)
pergamon wijzigde dit bericht op 09-12-2018 09:00
21.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring in de kinderopvang maar ik zou me in elk geval goed inlezen in de veranderingen in regelgeving van de afgelopen 10 jaar. Als er ergens veel verandert in 10 jaar is het wel in de kinderopvang volgens mij. En misschien ken je wel iemand die al langere tijd in die sector werkt, misschien zo iemand eens vragen hoe dat in de praktijk te merken is. Maak het gat van 10 jaar zo klein mogelijk. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedenk waarom je zelf daar graag zou willen werken. Wat trekt je aan in de kinderopvang? Waarom wil je werken met kinderen? Enz. Als je dat helder hebt, kun je ook enthousiast vertellen tijdens je gesprek.
En bedenk uiteraard wat jij wilt weten. Een sollicitatie is ook voor jou de kans om erachter te komen of jij daar wilt gaan werken, niet alleen voor hen of ze jou willen. Dus wat vind jij belangrijk bij een werkgever? Kunnen ze jou dat bieden?
Alle reacties Link kopieren
Hier iemand in hetzelfde schuitje. Tegenwoordig verwachten ze op het KDV, dat je, je VVE diploma hebt. Dus ik kan alleen terecht op de BSO. Verder bieden ze voornamelijk 0-urencontracten aan is mijn ervaring.
Such a beautiful place to be with Friends.
Verdiep je in de organisatie. Kijk even op de site, vaak kun je dan al veel lezen over hun pedagogische werkwijze.
Zeg eerlijk dat je al zoveel jaar eruit bent, wat je daarover aanspreekt en waar je vragen over hebt. Dan kun je gelijk ook horen of je eventueel een interne bijscholing kunt volgen.
Je kunt al wel melden welke dagen je beschikbaar bent indien gevraagd.
Ik zou me niet druk maken, hier zitten ze te springen om mensen. Je weet van aanpakken blijkt uit je ervaring.
Volgens mij ga je het heel leuk krijgen en vergeet ook niet dat je verschillende leeftijdsgroepen hebt.
Denk ook alvast na over welke leeftijdsgroep je het meeste aanspreekt.
Je kunt je online al heel goed voorbereiden. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk!
Je CV laat ook al zien dat je nog noet veel ervaring hebt, ze nodigen je toch uit dus vertrouw er op dat ze echt interesse hebben. Geef gewoon aan dat je bereid bent te leren en openstaat voor feedback. Een goede leerhouding is belangrijker dan dingen al weten.

Qua vragen zou ik ingaan op de waarden of thema's die zij belangrijk vinden. Vaak staat dat ook op de website. Dat kan bijvoorbeeld individuele ontwikkeling zijn, of veiligheid, juist gericht op fysieke activiteiten etc. Hoe vertaalt zich dat in de houding die ze verwachten van medewerkers. Hoe willen ze dat je omgaat met dingen die soms tegenstellingen zijn zoals: ontdekken-veiligheid, individuele behoefte kind-groepsactiviteiten, zelfstandigheid stimuleren-helpen oplossen etc.

Kijk goed of dat ook bij jou past.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Heb je wel een MBO4 opleiding? Dat is vanaf 2020 verplicht in de kinderopvang. Ze vragen inderdaad bijna altijd VVE, maar vaak kun je dat ook intern volgen. Wat ik zou doen is het pedagogisch beleidsplan doorlezen op de website. Daar staat heel veel over de visie van de stichting in. Wie weet heb je daar vragen over, dan kun je ze mooi stellen.
Binnen onze stichting is ook een schreeuwend tekort aan goede medewerkers, dus zie dit als een kans!
Alle reacties Link kopieren
Miranda_86 schreef:
09-12-2018 09:44
Heb je wel een MBO4 opleiding? Dat is vanaf 2020 verplicht in de kinderopvang. Ze vragen inderdaad bijna altijd VVE, maar vaak kun je dat ook intern volgen. Wat ik zou doen is het pedagogisch beleidsplan doorlezen op de website. Daar staat heel veel over de visie van de stichting in. Wie weet heb je daar vragen over, dan kun je ze mooi stellen.
Binnen onze stichting is ook een schreeuwend tekort aan goede medewerkers, dus zie dit als een kans!
Ja ik heb ook een mbo4 diploma. In de vacature stond wel dat een VVE of 3f taalniveau een pluspunt is. Maar dat heb ik niet, maar ben wel altijd bereid om dingen te gaan leren.
LoveDobby schreef:
09-12-2018 09:27
Hier iemand in hetzelfde schuitje. Tegenwoordig verwachten ze op het KDV, dat je, je VVE diploma hebt. Dus ik kan alleen terecht op de BSO. Verder bieden ze voornamelijk 0-urencontracten aan is mijn ervaring.
Kun je die niet halen? Hier bieden ze betaalde leerplekken aan. Krijg je wel wat minder salaris maar kun je via de organisatie die extra bevoegdheid halen.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin is net aangenomen omdat ze met hele kleine creatieve ideetjes kwam. Wat te doen met het thema herfst etc. Wat kun je met kleintjes doen met water. Ze had net even wat andere dingen en ze was enthousiast. Waarschijnlijk ga je een paar uur meelopen op een groep om te zien of je past in het team. Wees dan actief.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Wat ze kunnen vragen is waarom jij de overstap wil maken van huishoudelijk medewerkster naar pedagogisch medewerker. Vanzelfsprekend zijn het twee verschillende functies. Geen idee wat er precies in de vacature staat, maar laat blijken dat je geïnteresseerd bent in de functie ondanks je tijdelijk niet meer in die branche hebt gewerkt.

Is er in de functie bepaalde competenties die raakvlakken hebben met jouw huidige werk? Benoem ze en waarom beheers jij ze door bijvoorbeeld praktijksituaties op te noemen.

Wat zijn jouw sterke en zwakke punten?

Wat trekt jou aan om in de kinderopvang te werken en waarom?
Wat vind jij nou zo leuk aan die vacature?

Hoe zie jij jezelf in de rol van pedagogisch medewerker? Wat kunnen ze van jou verwachten?

Ben je bereid om extra kennis op te doen door middel van cursussen, workshops, opleiding indien dat nodig is om je functie uit te voeren?

Wat kan jij betekenen voor de organisatie?

Waarom moeten ze jou aannemen en niet de andere kandidaat?

Wat anderen ook hebben aangegeven is je inlezen op de meest recente veranderingen binnen de kinderopvang. Dan zien ze dat je interesse toont in de branche en dat je goed op de hoogte bent. Ook inlezen bij de organisatie waar je hebt gesolliciteerd.

Een hele rits aan vragen, hopelijk heb je er iets aan. Je kan ook altijd met iemand de sollicitatie oefenen. Veel succes met je sollicitatie!
Er is een groot tekort aan pedagogisch medewerkers in de meeste delen van het land, dus dat helpt je al een beetje!

Zoek het pedagogisch beleid op op de website en neem die goed door, dan krijg je een beeld van wat dit KDV verwacht.

Ik ken genoeg KDV's waar VVE niet noodzakelijk is om te beginnen.

Vraag naar de verdeling van de werkuren, diensten in de kinderopvang kunnen lang zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me inderdaad verdiepen en je motivatie goed onderbouwen. De uren kun je zeker over beginnen, salaris zou ik niet in eerste gesprek zelf aanroeren.
Alle reacties Link kopieren
Toch vind ik het wel een beetje spannend. Dan begin ik te twijfelen. Ook omdat het al heel lang geleden is dat ik ooit stage daarin heb gelopen en daarna vrij weinig ervaring heb opgedaan. Of ik het allemaal nog wel weet en of het mij wel lukt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven