Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren: CV uploaden via Indeed zinvol?

15-01-2026 14:02 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Momenteel ben ik aan het solliciteren voor nieuwe baan.
Ik heb geen LinkedIn-account. Dit kan ik uiteraard aanmaken maar dan zou mijn baas kunnen zien dat ik dit nu opeens heb, toch? En dat wil ik liever niet, want daaruit kan dan ook de conclusie worden getrokken dat ik zoekende ben.
Ik weet wel dat ik “open voor werk” kan afschermen.

Nu dacht ik aan het uploaden van mijn CV via Indeed.
Is dat zinvol? Wordt dit ook daadwerkelijk gebruikt door bedrijven?
Benaderd worden door bedrijven vind ik op zich prima maar niet via uitzendbureaus, ik wil wel gewoon rechtstreeks in dienst bij een nieuwe werkgever.
Maar moet ik dan mijn privé gegevens (huisadres, privé telefoonnummer) bij het uploaden afschermen ofzo, wat is raadzaam daarin ?

Wie heeft er tips voor me?
Welke websites kan ik nog meer bekijken naast Indeed, werkzoeken, nationale vacaturebank. Andere acties die ik kan ondernemen?
Ik heb ook al diverse open sollicitaties verzonden maar die leveren nog niets op.
Het is alweer jaren geleden dat ik actief solliciteerde, dus ik moet mijn weg hierin nog weer vinden.

Heb al wel enkele gesprekken gevoerd maar die liepen helaas, om diverse redenen, op niets uit. Ik heb telkens feedback naderhand gevraagd en daarbij werd telkens gezegd dat ik goed en sterk overkwam, mijn CV erg overzichtelijk is dus dat lijkt allemaal goed te zijn.
Je kunt ook gewoon je netwerk willen uitbreiden en daarom LinkedIn aanmaken. Je hoeft er niet openbaar op te zetten dat je werkt zoekt.

Mijn ervaring is dat LinkedIn handiger is. En veel toekomstige werkgevers kijken tegenwoordig ook wel op LinkedIn. Mijn huidige functie heb ik nav een vacature die ik op LinkedIn zag.

Ligt misschien wel aan wat voor baan je zoekt trouwens. Is dit bijvoorbeeld in een winkel of juist administratief? In sommige vakgebieden is LinkedIn minder in gebruik bij sollicitaties denk ik.
You can only succeed when there is room to fail.
Bijna iedere professional heeft toch een LinkedIn account?

Niet alleen voor wanneer je wilt solliciteren. Maar ook zodat professionele relaties meer informatie over je kunnen krijgen.

Gewoon aanmaken. En vraagt je baas er na, dan zeg je dat het hoogtijd werd voor een LinkedIn profiel. Beter laat dan nooit.
Ja, je baas kan jou uiteindelijk wel opzoeken op Linkedin, maar dit zegt niks. Je hoeft hem ook niet te accepteren als contact en je kunt ook dingen afschermen en inderdaad je wil toch gewoon je netwerk uitbreiden. Niks raars aan.

Via LinkedIn kan je benaderd worden door recruiters die misschien iets voor je hebben. Ik zie LinkedIn ook meer als een soort Facebook tegenwoordig. Ik doe er zelf nog vrij weinig mee, maar krijg wel eens een baan voorstel.
Je kunt ook recruiters benaderen, zodat zij voor jou opzoek gaan naar een baan. Hiermee kun je ook wel eens geluk hebben. Aangezien bedrijven steeds vaker het werven van personeel uit handen geven.

Via Indeed heb ik zelf nog nooit gedaan, maar wel vacatures opgezocht.
anoniem_6970a3694dfd3 wijzigde dit bericht op 15-01-2026 14:38
24.08% gewijzigd
Verkeerd..
Het hangt een beetje van de baan en de branche af, maar LinkedIn is heel gebruikelijk. Voor hbo- en universitair opgeleiden is het zelfs een beetje vreemd als je het niet hebt. Zeker als je contact hebt met externe relaties, wel eens op congressen of cursussen komt en met mensen contact wil houden. of een paar keer van baan veranderd bent. Dus als je in die beschrijving valt is het niet raar om een LinkedInpagina te maken. Je kan altijd zeggen dat je het wel eens tijd vond worden.
Harba lorifa
Zoals hierboven genoemd is, gewoon een LinkedIn aanmaken. Ik denk zelf dat een cv uploaden op Indeed weinig gaat opleveren.

Daarnaast hoef je helemaal niet je hele adres op je cv te vermelden. Ik heb bijvoorbeeld alleen maar mijn woonplaats, zodat de potentiële werkgever ziet dat ik niet te ver woon. Het adres geef je wel wanneer er een contract opgemaakt moet worden.

Qua personalia is voldoende op je cv: roepnaam en achternaam (niet allemaal doopnamen), mobiele telefoonnummer, e-mail en woonplaats. Geboortedatum hoeft ook niet.
Als mijn baas ziet dat ik nu ineens een profiel heb, weet ie genoeg.
Ik werk er nl. al jaren en heb verder weinig externe contacten, bezoek geen beurzen of congressen vanuit deze functie dus ik zou niet weten hoe ik mijn netwerk moet uitbreiden.

even voor deze leek:
Wat kun je verder precies afschermen?

En je kunt dus ook zelf recruiters benaderen? Hoe werkt dat dan precies en zijn daar kosten aan verbonden?
Ik heb mijn CV op Indeed niet openbaar staan en als ik ergens wil solliciteren voeg ik mijn eigen PDF bestand van mijn CV toe.

Mijn ervaring met een openbaar CV is dat je vooral reacties krijgt van recruiters die niet echt je CV lezen. Dan bellen ze op om te vragen of je nog een baan zoekt en wat je dan precies zoekt en dan zeggen van "onee dat hebben we niet maar heb je ook interesse in....". en "je hebt geen ervaring dus in X en Y? Dan houd het op". En soms ook helemaal aan de andere kant van het land.
Sinds mijn CV nergens meer helemaal openbaar staat heb ik ook iets minder last van scammers die bellen.
Kookgraag76 schreef:
15-01-2026 15:45
Ik werk er nl. al jaren en heb verder weinig externe contacten, bezoek geen beurzen of congressen vanuit deze functie dus ik zou niet weten hoe ik mijn netwerk moet uitbreiden.

even voor deze leek:

En je kunt dus ook zelf recruiters benaderen? Hoe werkt dat dan precies en zijn daar kosten aan verbonden?
Maar dan zou je werkgever je echt op moeten zoeken. Waarom zou hij dat doen? En dan alsnog is LinkedIn een gewoon medium, net als social media maar dan werkgerelateerd. Ik heb jarenlang niet gesolliciteerd maar wel een profiel, net als veel mensen die ik ken.

Wel denk ik dat het voor jou misschien weinig toegevoegde waarde heeft, want het is vooral nuttig als je een netwerk opbouwt.

Qua website die je zou kunnen proberen ligt het denk ik vooral aan de sector waarin je zoekt. Welke sector ben je werkzaam?
Kookgraag76 schreef:

even voor deze leek:

Je kunt je profiel discreet afschermen lees ik, maar dat recruiters je nog wel kunnen vinden. Hoe dit precies moet kun je via Google opzoeken.

Zelf recruiters benaderen kan ook, maar dan kun je beter Googlen op recruiter bureaus binnen jou vakgebied/interesses en bellen. Als je vrij snel een nieuwe baan zoekt is dit misschien efficiënter.
Ginevra schreef:
15-01-2026 14:50
Het hangt een beetje van de baan en de branche af, maar LinkedIn is heel gebruikelijk. Voor hbo- en universitair opgeleiden is het zelfs een beetje vreemd als je het niet hebt. Zeker als je contact hebt met externe relaties, wel eens op congressen of cursussen komt en met mensen contact wil houden. of een paar keer van baan veranderd bent. Dus als je in die beschrijving valt is het niet raar om een LinkedInpagina te maken. Je kan altijd zeggen dat je het wel eens tijd vond worden.
Nee, dat is nooit vreemd.

Je bent misschien in de minderheid.

Ik ken meerdere succesvolle theoretisch opgeleiden zonder Linkedin-profiel.

Ik verzet me tegen het beeld dat het niet hebben van een social media-account als vreemd gezien wordt.

Dat geldt ook voor gewone social media-profielen. De meeste Nederlanders hebben een social media-profiel. Het is niet vreemd dat sommigen er geen hebben.

Het verband met 'een paar keer van baan veranderd' vind ik uit de lucht gegrepen. Contact houden met externen kan ook op andere manieren.
Kookgraag76 schreef:
Je netwerk begint bij de mensen die je nu kent, dus je collega's. Zodra die elders gaan werken wordt je netwerk vanzelf uitgebreider en van het 1 kan het ander komen. Het grootste deel van mijn netwerk waren ooit collega's die nu uitgewaaierd zijn over een hoop verschillende bedrijven. Mocht het ooit nodig zijn dan kan ik ze benaderen.
Appletje schreef:
15-01-2026 18:40
Je netwerk begint bij de mensen die je nu kent, dus je collega's. Zodra die elders gaan werken wordt je netwerk vanzelf uitgebreider en van het 1 kan het ander komen. Het grootste deel van mijn netwerk waren ooit collega's die nu uitgewaaierd zijn over een hoop verschillende bedrijven. Mocht het ooit nodig zijn dan kan ik ze benaderen.
Dit. Zo heb ik ook meermaals een nieuwe baan gevonden (een oud-collega die zag dat ik op zoek was).

Ik gebruik linkedin trouwens vooral om op de hoogte te blijven van specifieke ontwikkelingen. Niet voor mijn werk, maar voor een ander onderwerp dat me aan het hart gaat. En voor hoopvolle, inspirerende berichtjes. Van de Happy activist, antropologen, etc.
Paradise schreef:
15-01-2026 18:21
Nee, dat is nooit vreemd.
Je bent misschien in de minderheid.
Dat is dan ook hoe ik “vreemd” bedoelde. Ongebruikelijk, is misschien een beter woord. Strikt genomen zou je ook abnormaal kunnen zeggen, in de statistische betekenis van het woord, maar dan gaan mensen helemaal steigeren ;-D

Er zit wmb geen waardeoordeel aan vast, maar mijn werkomgeving is/was vooral wetenschap en ict. Als je dan geen LinkedIn hebt is dat gewoon ongebruikelijk, iets wat mensen heel bewust met een reden doen. Zoiets als geen smartphone hebben. Je bent er niet minder om, maar het valt wel op.
Harba lorifa
cv, niet je CV. Je gaat niet je CV-ketel uploaden maar je curriculum vitae.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Paradise schreef:
15-01-2026 18:21
Het verband met 'een paar keer van baan veranderd' vind ik uit de lucht gegrepen. Contact houden met externen kan ook op andere manieren.
En dat vind ik dan weer een beetje overdreven. Als je uit een grote organisatie vertrekt wil je soms je oud-collega’s een beetje blijven volgen. Soms komt er een bericht voorbij dat interessant voor je is, of een vacature, of een nieuwtje dat ook relevant is voor mijn huidige werk. Ik hou misschien met twee of drie oud-collega’s privé contact, maar wat zijn dan die andere manieren waarop je meekrijgt wat je andere oud-collega’s doen, en wat er speelt in je oude organisatie?
Harba lorifa
En dan ziet je werkgever dat je een profiel hebt op LinkedIn en dus misschien wel iets anders zoekt? Is dat erg of mag je daar nooit meer weg? Ik zou me daar niet zo druk om maken, je mag toch om je heen kijken. Los daarvan vind ik LinkedIn vooral ook handig als bron voor vacatures, veel beter dan indeed.
Ginevra schreef:
15-01-2026 19:23
Dat is dan ook hoe ik “vreemd” bedoelde. Ongebruikelijk, is misschien een beter woord. Strikt genomen zou je ook abnormaal kunnen zeggen, in de statistische betekenis van het woord, maar dan gaan mensen helemaal steigeren ;-D

Er zit wmb geen waardeoordeel aan vast, maar mijn werkomgeving is/was vooral wetenschap en ict. Als je dan geen LinkedIn hebt is dat gewoon ongebruikelijk, iets wat mensen heel bewust met een reden doen. Zoiets als geen smartphone hebben. Je bent er niet minder om, maar het valt wel op.
Ok, dit ben ik wel met je eens.
Ginevra schreef:
15-01-2026 19:29
En dat vind ik dan weer een beetje overdreven. Als je uit een grote organisatie vertrekt wil je soms je oud-collega’s een beetje blijven volgen. Soms komt er een bericht voorbij dat interessant voor je is, of een vacature, of een nieuwtje dat ook relevant is voor mijn huidige werk. Ik hou misschien met twee of drie oud-collega’s privé contact, maar wat zijn dan die andere manieren waarop je meekrijgt wat je andere oud-collega’s doen, en wat er speelt in je oude organisatie?
Ik kan van een hoop mensen prima volgen wat ze nog doen. Door publicaties. Of door het bedrijf te volgen waar ze bijvoorbeeld eigenaar van zijn. Daar heb ik Linkedin niet voor nodig.
Maar dan kom ik informatie van ze tegen omdat ik interesse heb in het vakgebied.

Ik moet ook zeggen dat het me van een hoop mensen niet zo boeit wat ze nu doen. Ik ben vaak van baan gewisseld en de oude werkgevers en hun personeel interesseren me niet zo.

Waarbij ik mensen op Linkedin ken die hun profiel niet up to date houden. Of juist alleen maar goed nieuws melden. Of hun mening de wereld in moeten slingeren.
En ik ken er ook een aantal die hun informatie wat rooskleuriger voorstellen dan het echt is.

Het blijft wat dat betreft social media.
paradise wijzigde dit bericht op 15-01-2026 19:50
0.12% gewijzigd
Okay, dus een Linkedln is effectiever dan via Indeed je gegevens opgeven.
Ik ga er nog maar es naar kijken dan, misschien dan toch wel zinnig om dit te gaan doen.
En uiteraard staat het mij vrij op social media te doen wat ik zelf wil, maar LinkedIn is natuurlijk wel werkgerelateerd terwijl Instagram dat niet is.
Ik ben verder ook niet actief op Facebook óf Instagram, ik heb het wel maar doe er verder niets mee.
Ik associeer LinkedIn helemaal niet zo sterk met een baan zoeken. Dat is maar een van de vele dingen die je ermee kunt.
Ik kan het je echt aanraden! Volgens mij kan je het zo doen dat ze alleen je werkervaring kunnen zien. Mijn huidige baan heb ik van Indeed. Toen zij mij in dienst namen, had ik letterlijk 5(!!!) opties waarbij ik op gesprek mocht komen of een tweede gesprek had, allemaal van Indeed! Ik heb er toen vier af moeten bellen, maar twee andere waren wat mij betreft ook serieuze opties.
Ik doe administratief/ boekhoudkundig werk en kennelijk was daar een half jaar geleden enorm veel vraag naar :) een belangrijk deel van mijn werk is dat ik mensen echt help, 1 op 1 zeg maar, dus gelukkig ook niet al te gemakkelijk te vervangen met ai ;)
Ik heb zo’n 7 jaar geleden mijn CV op indeed gezet met contactgegevens en er werden toen kort achter elkaar 3 fatsoenlijke banen aangeboden. Geen idee hoe het tegenwoordig werkt…
Nou, ik heb inmiddels enkele weken een profiel aangemaakt op LinkedIn, maar tot nu toe slechts 1x benaderd door een bedrijf. Dit schiet dus nog niet op…
Ben nog steeds druk aan het solliciteren, heb bij meerdere bedrijven ook gesprekken gevoerd, soms zelfs ook al een 2e gesprek gehad maar uiteindelijk kiest men de andere kandidaat helaas. Een keer moet het kwartje de goede kant op vallen natuurlijk maar tot op heden helaas dus nog niet.

Ik heb mijn profiel staan op “beschikbaar voor werk alleen zichtbaar voor recruiters”, maar die weten mij kennelijk nog niet te vinden.
Krijg wel regelmatig meldingen dat ik tig x ben verschenen in zoekopdrachten of “u hebt een van de meest bekeken profielen” maar ja…daar kan ik niet zoveel mee he…
Tips welkom!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven