Solliciteren, direct tweede gesprek, nerveus!
donderdag 2 juli 2026 om 17:47
Vorig jaar heb ik intern gesolliciteerd, en helaas ben ik na het eerste gesprek met een manager en een persoon die mijn directe collega zou worden niet doorgegaan naar nummer 2, ondanks dat ik er echt een goed gevoel aan over heb gehouden. Het was een leuk gesprek, ondanks dat er veel pittige vragen tussen zaten en ik had echt het idee dat het hem ging worden met hoe enthousiast we aan het einde waren met elkaar.
Dit jaar kwam op diezelfde afdeling deze functie vrij (met een ander aandachtsgebied). Wederom een brief geschreven, want ik wil heel graag! En nu heb ik een uitnodiging die letterlijk zegt ‘tweede gesprek’. Ik heb gesprek met 2 mensen die mijn directe collega zouden worden, zonder eerst de manager.
Maar het verwart me, is dit gebruikelijk als je nog eens intern solliciteert? Vandaag sprak ik iemand uit dat team, en die vertelde dat er 34 sollicitanten waren. Pffff. Daar word ik best nerveus van want ik mis ervaring voor deze specifieke functie. En dat was vorig jaar een pre (medior:senior was voorkeur)
Ik heb nog maar 3x ‘echt’ gesolliciteerd dus erg ervaren ben ik niet, dat helpt natuurlijk niet met de spanning. Ook waren die gesprekken vrij informeel… En door dat verwarrende ‘tweede gesprek’ ga ik helemaal analyseren… wat kan ik verwachten, betekent dit dat ik al door ronde 1 ben omdat ze me nog kennen enz. Wordt het meer inhoudelijk?
Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit topic wil, misschien een peptalk of ervaringen
of wat tips! Maandag is mijn gesprek.
Ik heb me al heel goed voorbereid gelukkig.
Dit jaar kwam op diezelfde afdeling deze functie vrij (met een ander aandachtsgebied). Wederom een brief geschreven, want ik wil heel graag! En nu heb ik een uitnodiging die letterlijk zegt ‘tweede gesprek’. Ik heb gesprek met 2 mensen die mijn directe collega zouden worden, zonder eerst de manager.
Maar het verwart me, is dit gebruikelijk als je nog eens intern solliciteert? Vandaag sprak ik iemand uit dat team, en die vertelde dat er 34 sollicitanten waren. Pffff. Daar word ik best nerveus van want ik mis ervaring voor deze specifieke functie. En dat was vorig jaar een pre (medior:senior was voorkeur)
Ik heb nog maar 3x ‘echt’ gesolliciteerd dus erg ervaren ben ik niet, dat helpt natuurlijk niet met de spanning. Ook waren die gesprekken vrij informeel… En door dat verwarrende ‘tweede gesprek’ ga ik helemaal analyseren… wat kan ik verwachten, betekent dit dat ik al door ronde 1 ben omdat ze me nog kennen enz. Wordt het meer inhoudelijk?
Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit topic wil, misschien een peptalk of ervaringen
Ik heb me al heel goed voorbereid gelukkig.
donderdag 2 juli 2026 om 17:58
Misschien heel gek maar zou het kunnen dat ze je al.meteen op 2e gesprek laten komen omdat ze je al kennen? Eerste gesprek is vaak ook een soort kennismaking, kijken wat je in de kuip hebt en bepalen of het voldoet aan wensen en je beeld.
Anders, zou het kunnen dat er in de uitnodiging per ongeluk 2e staat ipv 1e?
Geen idee maar dat zijn dingen die in mij opkomen.
Anders, zou het kunnen dat er in de uitnodiging per ongeluk 2e staat ipv 1e?
Geen idee maar dat zijn dingen die in mij opkomen.
donderdag 2 juli 2026 om 20:19
Bekijk het eens anders:
Het maakt niet uit hoeveel mensen er gesolliciteerd hebben en ook niet met wie.
Schijnbaar heb je vorige keer een zeer goede indruk achtergelaten waardoor je nu weer heel welkom bent voor een gesprek.
Jij hebt zelf ook een jaar kunnen rijpen en dingen bijgeleerd. Neem dit mee.
Schijnbaar heb je vorige keer een zeer goede indruk achtergelaten waardoor je nu weer heel welkom bent voor een gesprek.
donderdag 2 juli 2026 om 21:39
Dit. Je wilt het heel graag, ze kennen je al en je bent heel goed voorbereid.Xantileppe schreef: ↑02-07-2026 18:37Ik zou het op mij af laten komen. Ze kennen je al en nu komt het verdiepende gesprek. Heel positief dat ze direct weten wie je bent. Het is nog steeds geen garantie,maar van beide kanten is er een goede intentie.
Niet teveel nadenken over de vorige procedure en wie er allemaal niet uitgenodigd zijn etc. Gewoon er voor gaan.
donderdag 2 juli 2026 om 22:02
Dit.debuurvrouw schreef: ↑02-07-2026 20:19Bekijk het eens anders:
En: nu ook weer zelf goede kritische vragen stellen en afwegen of deze baan past. Niet bij voorbaat blindstaren omdat je het graag wilt of ‘wel denkt te kennen’. Wat vind je belangrijk in een nieuwe baan, ook intern, en ga je dat daar vinden? Wat speelt er op dit moment op de afdeling en wat zijn de uitdagingen/opdrachten/focuspunten en jouw rol daarin? Wat benoemen zij als anders dan een jaar geleden op de afdeling en baaninhoudelijk?
Veel succes
vrijdag 3 juli 2026 om 13:49
Dat. En omdat, als er geen extra toelichting is gegeven, ik me afvraag of er niet iets is misgegaan. Misschien ben je bijv de tweede sollicitant en is het niet het tweede gesprek.
Aan de werkgeverskant vond ik het altijd alleen maar positief als iemand van te voren contact opnam.
vrijdag 3 juli 2026 om 22:04
Contact gehad met HR en lichtelijk teleurgesteld.
Interne sollicitanten worden per definitie op gesprek uitgenodigd. Dat is het interne sollicitatie beleid om ontwikkelkansen te stimuleren. Dus helaas heeft het niks te maken met de indruk of mijn brief.
En dat van het tweede gesprek was een foutje. Tja. Oke, dat kan.
Maakt het voor mij wel iets makkelijker om er wat relaxter in te staan, maar is wel een beetje jammer ergens, het andere scenario was ego strelender geweest natuurlijk.
Ik ben in ieder geval goed voorbereid en erg gemotiveerd! Vandaag nog even geoefend met vragen beantwoorden en inhoudelijk inlezen op beleidsstukken.
Interne sollicitanten worden per definitie op gesprek uitgenodigd. Dat is het interne sollicitatie beleid om ontwikkelkansen te stimuleren. Dus helaas heeft het niks te maken met de indruk of mijn brief.
Maakt het voor mij wel iets makkelijker om er wat relaxter in te staan, maar is wel een beetje jammer ergens, het andere scenario was ego strelender geweest natuurlijk.
Ik ben in ieder geval goed voorbereid en erg gemotiveerd! Vandaag nog even geoefend met vragen beantwoorden en inhoudelijk inlezen op beleidsstukken.
zaterdag 4 juli 2026 om 10:45
Goed dat je gebeld hebt! Snap dat je teleurgesteld bent, is ook jammer. Maar wel fijn dat je dit nu al weet en dat je het niet ter plaatse hoort. En klinkt verder positief! Fijn dat je goed voorbereid en met een goed gevoel het gesprek in gaat!Geertruidas schreef: ↑03-07-2026 22:04Contact gehad met HR en lichtelijk teleurgesteld.
zaterdag 4 juli 2026 om 11:33
Is het werkelijk zo zwart-wit dat iedere interne sollicitant op gesprek mag komen?Geertruidas schreef: ↑03-07-2026 22:04Contact gehad met HR en lichtelijk teleurgesteld.
zaterdag 4 juli 2026 om 12:10
Weet niet hoe het bij TO is, maar bij mijn organisatie wel.margreetder schreef: ↑04-07-2026 11:33Is het werkelijk zo zwart-wit dat iedere interne sollicitant op gesprek mag komen?
Iedereen kan zn motivatie toelichten en je weet maar nooit wat het in de toekomst brengt. Werkgever ziet mensen waarvan die niet wist dat die bepaalde skills of ambities hadden.
Kans voor werknemer én werkgever dus.
Het is wat het is.
zaterdag 4 juli 2026 om 13:29
Mooi dat het zo gaat! Bij ons maakt het niet uit intern of extern, je doorloopt dezelfde procedure.Boudica schreef: ↑04-07-2026 12:10Weet niet hoe het bij TO is, maar bij mijn organisatie wel.
Iedereen kan zn motivatie toelichten en je weet maar nooit wat het in de toekomst brengt. Werkgever ziet mensen waarvan die niet wist dat die bepaalde skills of ambities hadden.
Kans voor werknemer én werkgever dus.
maandag 6 juli 2026 om 16:26
Het gesprek ging goed
twee heel vriendelijke en wat informele gesprekspartners.
De vorige kandidaat liep 10 minuten uit en ik was direct daarna gepland. Dat was niet zo netjes, vond ik, maar oke…
Ik vond dat zij vooral veel wilden vertellen over de functie, en dat is op zich heel goed want ze gaven een veel duidelijker beeld van de functie en de afdeling. Tegelijkertijd had ik wat meer willen shinen, omdat ik ook goed had voorbereid. Ik vond dat zij er heel relaxed in stonden, misschien een beetje te veel, ik had een veel pittiger gesprek verwacht zoals de vorige keer! Misschien had ik toch moeten proberen te onderbreken, maar ik heb altijd geleerd dat dat echt niet netjes is in een sollicitatiegesprek. En ze praatten allebei nogal graag
Ik heb wel echt goed antwoord kunnen geven op hun vragen en heb zelf ook een aantal vragen kunnen stellen. Maar omdat ze heel veel hadden verteld al, waren de meeste vragen die ik zelf had voorbereid al beantwoord.
Gelukkig kreeg ik zelf ook uitloop ivm geen kandidaat daarna, dus wel echt het volle uur benut!
Het was volgens mij vooral of ik paste in het team en de functie en wat ik vond van een nog niet geheel georganiseerde of gestructureerde afdeling ivm een herorganisatie en een nieuwe manager. En natuurlijk wat standaard vragen als waarom ik weg wilde, waarom ik dacht dat het bij me past en waarom ik dacht dat ik het kon zonder ervaring in die specifieke functie.
Dat heb ik goed over kunnen brengen voor mijn gevoel!
Nu duimen dat ik beter pas dan de andere 33 mensen haha.
De vorige kandidaat liep 10 minuten uit en ik was direct daarna gepland. Dat was niet zo netjes, vond ik, maar oke…
Ik vond dat zij vooral veel wilden vertellen over de functie, en dat is op zich heel goed want ze gaven een veel duidelijker beeld van de functie en de afdeling. Tegelijkertijd had ik wat meer willen shinen, omdat ik ook goed had voorbereid. Ik vond dat zij er heel relaxed in stonden, misschien een beetje te veel, ik had een veel pittiger gesprek verwacht zoals de vorige keer! Misschien had ik toch moeten proberen te onderbreken, maar ik heb altijd geleerd dat dat echt niet netjes is in een sollicitatiegesprek. En ze praatten allebei nogal graag
Ik heb wel echt goed antwoord kunnen geven op hun vragen en heb zelf ook een aantal vragen kunnen stellen. Maar omdat ze heel veel hadden verteld al, waren de meeste vragen die ik zelf had voorbereid al beantwoord.
Gelukkig kreeg ik zelf ook uitloop ivm geen kandidaat daarna, dus wel echt het volle uur benut!
Het was volgens mij vooral of ik paste in het team en de functie en wat ik vond van een nog niet geheel georganiseerde of gestructureerde afdeling ivm een herorganisatie en een nieuwe manager. En natuurlijk wat standaard vragen als waarom ik weg wilde, waarom ik dacht dat het bij me past en waarom ik dacht dat ik het kon zonder ervaring in die specifieke functie.
Dat heb ik goed over kunnen brengen voor mijn gevoel!
Nu duimen dat ik beter pas dan de andere 33 mensen haha.
dinsdag 7 juli 2026 om 09:32
Haha, dat is waar natuurlijk. Ze hadden wel ‘erg veel gesprekken’ zeiden ze, die week. We zullen het zien.margreetder schreef: ↑07-07-2026 08:53Ik mag toch hopen dat de sollicitatiecommissie geen 33 gesprekken gaat voeren![]()
dinsdag 7 juli 2026 om 09:56
Ja goed. Van het gesprek van vorig jaar wist ik al veel en heb uitgebreid (informeel) contact gehad met iemand die deze functie uitvoert die ik ken van een vereniging. Die heeft mij veel kunnen vertellen over de functie, sfeer op fe afdeling, ook ihkv de herstructurering.
Taken en verantwoordelijkheden waren al helder bij mij en zie ik absoluut zitten
vrijdag 10 juli 2026 om 15:26
Super TO! Dat gaat de goede kant op! Nu duimen.
Het is wat het is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in