Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren.... ik ben roestig

13-10-2019 13:19 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten om te solliciteren om te zien wat er van komt. Ik heb een prima baan maar twijfel al een hele poos. Nu zag ik iets voorbij komen wat mij aanspreekt. Ik heb alleen al heel erg lang niet gesolliciteerd. Ik heb ooit 1 keer een brief geschreven en verder steeds binnen gerold.
Dus ik voel me behoorlijk roestig in het schrijven van een brief.
Er zijn veel tips op internet maar die leveren volgens mijn partner behoorlijk standaard ( ouderwetse) passages op. Het solliciteren en het schrijven van brieven zullen vast ook wel aan verandering van tijdsgeest onderhevig zijn.
Dus ervaren sollicitanten en hrm onder jullie? Wie helpt me op weg?
Alvast bedankt!
Als je een brief lastig vindt kan je het ook heel anders doen: met een website of een filmpje. Maar de manier waarop je solliciteert is vooral heel afhankelijk van het bedrijf en de branche.
Alle reacties Link kopieren
Zorg als eerste dat je cv er top uit ziet. Met een profielstukje van +- 5 regels waarin je schrijft wie je bent, wat je kan en wat je wil.

Daarna per baan en bedrijf opschrijven wat je hebt gedaan, waar je trots op bent. Welke resultaten je hebt behaald. Werk wanneer dat kan met het noemen van cijfers want dat valt op.

Pas als je cv er goed uit ziet kan je verder met je brief want er wordt als eerste gekeken naar je cv.

Zorg ervoor dat je in je brief vooral de aansluiting zoekt met de vacature. Dus geen opsomming van wat je allemaal hebt gedaan de afgelopen jaren maar schrijf echt op basis van de competenties die ze in de vacature tekst vragen en laat zien waarom jij een aanwinst gaat zijn voor het bedrijf.

Ik vind het trouwens heel logisch dat je een beetje roestig bent als je het al jaren niet hebt gedaan. Komt goed 😊

Succes!
elizaar wijzigde dit bericht op 13-10-2019 14:14
7.87% gewijzigd
Ik ben met een outplacementtraject bezig ivm verdwijnen van mijn kantoor. Ik heb wat documentatie en templates van brieven als je die wilt?
Kan ik je mailen.
PB me maar als je ze wilt.
Alle reacties Link kopieren
Elizaar schreef:
13-10-2019 14:12
Zorg als eerste dat je cv er top uit ziet. Met een profielstukje van +- 5 regels waarin je schrijft wie je bent, wat je kan en wat je wil.

Daarna per baan en bedrijf opschrijven wat je hebt gedaan, waar je trots op bent. Welke resultaten je hebt behaald. Werk wanneer dat kan met het noemen van cijfers want dat valt op.

Pas als je cv er goed uit ziet kan je verder met je brief want er wordt als eerste gekeken naar je cv.

Zorg ervoor dat je in je brief vooral de aansluiting zoekt met de vacature. Dus geen opsomming van wat je allemaal hebt gedaan de afgelopen jaren maar schrijf echt op basis van de competenties die ze in de vacature tekst vragen en laat zien waarom jij een aanwinst gaat zijn voor het bedrijf.

Ik vind het trouwens heel logisch dat je een beetje roestig bent als je het al jaren niet hebt gedaan. Komt goed 😊

Succes!
Dit inderdaad. Ik zat 2 jaar geleden in hetzelfde schuitje en moest weer helemaal van voren af aan beginnen. Had nog een cv uit het jaar kruik, gewoon een word documentje met een opsomming. De detacheringspool waar ik toen stond ingeschreven heeft me gelukkig een beetje op weg geholpen om hem up to date te maken. Een sollicitatiebrief heet tegenwoordig vaak ook een motivatiebrief. Dus gebruik die vooral om te motiveren waarom je die baan wilt. De rest van de info staat in je cv.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Niet per se waar dat het cv als eerste wordt bekeken. Voor banen waarbij je rapporten of brieven moet kunnen schrijven, kan het ook heel goed dat je brief als eerste gelezen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
13-10-2019 19:37
Niet per se waar dat het cv als eerste wordt bekeken. Voor banen waarbij je rapporten of brieven moet kunnen schrijven, kan het ook heel goed dat je brief als eerste gelezen wordt.
Er zullen bij sommige vakgebieden wellicht uitzonderingen worden gemaakt. Maar over het algemeen wordt cv eerst gescand/gelezen. Het is geen doen om 50 brieven eerst uitgebreid te lezen en dan er pas bij het lezen van het cv achter te komen dat iemand niet aansluit qua niveau/ervaring/eisen.

Overigens heeft het ook te maken met het aantal reacties op een vacature. Heb je maar 5 reacties dan kijk je makkelijker naar brief en cv. Heb je er 50 dan moet je kiezen voor een andere optie.
Doe eens een paragraaf van je sollicitatiebrief?

Lieve forummers kunnen je dan feedback geven.
juliet64 schreef:
13-10-2019 15:50
Dit inderdaad. Ik zat 2 jaar geleden in hetzelfde schuitje en moest weer helemaal van voren af aan beginnen. Had nog een cv uit het jaar kruik, gewoon een word documentje met een opsomming. De detacheringspool waar ik toen stond ingeschreven heeft me gelukkig een beetje op weg geholpen om hem up to date te maken. Een sollicitatiebrief heet tegenwoordig vaak ook een motivatiebrief. Dus gebruik die vooral om te motiveren waarom je die baan wilt. De rest van de info staat in je cv.
Afhankelijk van de branche is dit nog steeds prima. Ik solliciteer nog steeds met een dergelijk cv (binnen de zorg, WO niveau) en dat is toch echt het meest overzichtelijke dat ik ze kan bieden (en wat ze graag zien, afgaande op de feedback).

Binnen de commerciele sector zal er wellicht allemaal poeha met filmpjes o.i.d. worden verwacht.
Alle reacties Link kopieren
FF goed kijken online waat de hedendaagse 'eisen' zijn van zowel brief als CV.
Ik heb mijn dochter vorig jaar geholpen met beide, bleek CV héél anders te zijn nu dan zo'n 6-8 jaar terug. Template voor gezocht, keurig ingevuld, top brief geschreven.
Ze werd direct aangenomen.
Oké, nou ben ik hier goed in, maar héél veel passages en dingen vind je gewoon wél online, hoor. Ik meen o.a. op carrieretijger maar er zijn er genoeg. Wel ff checken dat het een nieuwere site/blog is.
En maak dat je CV ook up to speed is!
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
14-10-2019 11:34
Afhankelijk van de branche is dit nog steeds prima. Ik solliciteer nog steeds met een dergelijk cv (binnen de zorg, WO niveau) en dat is toch echt het meest overzichtelijke dat ik ze kan bieden (en wat ze graag zien, afgaande op de feedback).

Binnen de commerciele sector zal er wellicht allemaal poeha met filmpjes o.i.d. worden verwacht.
Bij mij is het ook nog steeds wel een opsomming hoor, maar wel met een korte intro over mezelf en mijn competenties. En een iets vlotter format incl. foto. Filmpjes en andere ellende moet ik ook niet aan denken :-)
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Als je brieven schrijven moeilijk vindt kan je ook prima bellen. Zorg dan wel dat je een paar goede vragen hebt die echt wat toevoegen en niet vragen die je gewoon terug kunt lezen in de vacature tekst.
FlowerSpirit schreef:
14-10-2019 12:04
FF goed kijken online waat de hedendaagse 'eisen' zijn van zowel brief als CV.
Ik heb mijn dochter vorig jaar geholpen met beide, bleek CV héél anders te zijn nu dan zo'n 6-8 jaar terug. .Template voor gezocht, keurig ingevuld, top brief geschreven.
Ze werd direct aangenomen.
Oké, nou ben ik hier goed in, maar héél veel passages en dingen vind je gewoon wél online, hoor. Ik meen o.a. op carrieretijger maar er zijn er genoeg. Wel ff checken dat het een nieuwere site/blog is.
En maak dat je CV ook up to speed is!
Ook dat valt allemaal wel mee. Focus je op de inhoud, voorkom taalfouten en hou het overzichtelijk.
Wat is er anders in het maken van een CV dan 6-8 jaar geleden dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn cv online gemaakt bij visualcv ofzo, dan hoef ik in elk geval niet eindeloos te schuiven in word. En is makkelijk aan te passen.

Voor de brief hangt het heel erg af van de branche en het type bedrijf waar je solliciteert. Mijn advies is altijd om gewoon te beginnen met schrijven, alsof je een vriend gaat mailen en uitleggen waarom je de baan wil. Dan komen er vanzelf een paar punten naar voren: wat je er leuk aan lijkt, waarom het aansluit bij wat je al gedaan hebt.

Zelf houd ik het altijd heel erg kort, met het idee dat het hun interesse moet wekken mij uit te nodigen. Tot nu toe werkt het goed. Mijn laatste brief was als volgt opgebouwd:
- Enthousiast over bedrijf/functie
- Mijn unieke skill in de baan die ik heb
- Een voorbeeld van iets waar ik trots op ben
- Zinnetje over dat ik begrijp wat ze zoeken en dat ik er graag aan bij wil dragen

Als ik het teruglees vind ik het best cringy overkomen, alsof ik heel veel wil opscheppen in weinig zinnen. Maar goed, een brief wordt natuurlijk maar kort even doorgenomen en ik ben wel uitgenodigd.
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
17-10-2019 10:24
Wat is er anders in het maken van een CV dan 6-8 jaar geleden dan?
Vroeger was een nette opsomming in een word bestand meer dan prima.
Inmiddels is een cv met kort profielstuk zeer gewenst en een mooie kans voor de sollicitant om de lezer ook een klein beetje van jouw persoonlijkheid te laten zien. Een standaard cv is namelijk een zakelijke opsomming van taken terwijl je veel meer bent dan dat.

Naast een profielstuk kan je in de nieuwe vorm nog veel meer relevante zaken kwijt in bijvoorbeeld een opvallende zijbalk (opvallend als in onderscheidend. Niet als in knalrood en oranje met roze glitters). Denk hierbij een aan top 4 van jouw beste competenties aansluitend bij de vacature, zaken waar je trots op bent, complimenten van collega’s/leidinggevenden die ook een tipje van de sluier oplichten over wie jij bent op de werkvloer.

Het moge duidelijk zijn dat ik fan ben van de huidige cv’s en minder blij word van oude standaard opsommingen in een word document. Des te makkelijker iemand het mij maakt als lezer, des te blijer ik er van word (want we hebben helaas niet alle de tijd van de wereld en hoe fijn is het dan als de belangrijkste zaken meteen duidelijk zijn).
Alle reacties Link kopieren
Is het nog gelukt Bloemetjefresia?
Alle reacties Link kopieren
Oei in de drukte ben ik dit topic even uit het oog verloren. Ik heb uiteindelijk besloten toch niet te solliciteren om meerdere redenen. De brief is er dus niet meer van gekomen maar ik was al begonnen aan mijn cv en die is met een online format leuk en weer up to date geworden. Ik heb ook wat voorbeeld brieven waar ik wat inspiratie uit kan halen voor een eventuele volgende vacature. Bedankt voor jullie tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven